Moderator: Moderafo's
johannes1 schreef:1. beide een andere naam
2. pkn heeft andere kerkorde
3. juridisch is hhk geen voortzetting, maar historisch wel
2. De kerkorde is het wetboek van de kerk. De kerkorde is meermaals gewijzigd. Is Nederland na de grondwetsherziening van 1980 ook een ander land geworden? Ik hoop het niet, want dan heb ik in twee landen gewoond.
3. Historisch de voortzetting van de NHK? Ik ben tussen 1998 en 2004 belijdend lid geweest van de NHK, maar wis en zeker niet van het deel dat op zondag twee keer op hele noten zijn psalmen zingt. En toch was ik Nederlands-Hervormd. Kortom, ook geen argument.
frekje schreef:Historisch gezien is de HHK ook zeker geen voortzetting. Ze houden wel de kerkorde aan, maar zijn van plan om er allerlei dingen in aan te passen. Het homohuwelijk staat bijvoorbeeld ook nog steeds in die kerkorde.
Ook het punt van curatoria, dat is er volgens mij nooit geweest in de NHK (de oude Hervormde Kerk).
johannes1 schreef:optimatus schreef:1. De Nederlandse Hervormde Kerk heette tot 1816 Gerefomeerde Kerk
Namen zeggen weinig. Wie is nu de opvolger van de Christelijke Afgescheiden Kerk? De Christelijke Gereformeerde Kerken in Nederland of de Gereformeerde Gemeenten (al dan niet in Nederland al dan niet binnen verband)?
de christelijke gereformeerde kerk. de gereformeerde gemeente is afkomstig van ger. kerk onder het kruis.
johannes1 schreef:optimatus schreef:2. De kerkorde is het wetboek van de kerk. De kerkorde is meermaals gewijzigd. Is Nederland na de grondwetsherziening van 1980 ook een ander land geworden? Ik hoop het niet, want dan heb ik in twee landen gewoond.
grondwet is wel iets anders dan de kerkorde is het niet? je bleef nederlander. maar de pkn is een geheel andere kerk dan de hervormde kerk die de hhk wil voortzetten.
johannes1 schreef:optimatus schreef:3. Historisch de voortzetting van de NHK? Ik ben tussen 1998 en 2004 belijdend lid geweest van de NHK, maar wis en zeker niet van het deel dat op zondag twee keer op hele noten zijn psalmen zingt. En toch was ik Nederlands-Hervormd. Kortom, ook geen argument.
ik vind het altijd mooi dat je het argument gebruikt van hele noten, want dat is een punt die er niks mee te maken heeft. in de NHK werd beide al gebruikt, zelfs in de HHK zijn er gemeentes die halve noten zingen en hele noten. voor jou kan dat een punt zijn om te breken.
johannes1 schreef:
optimatus schreef:
1. De Nederlandse Hervormde Kerk heette tot 1816 Gerefomeerde Kerk
Namen zeggen weinig. Wie is nu de opvolger van de Christelijke Afgescheiden Kerk? De Christelijke Gereformeerde Kerken in Nederland of de Gereformeerde Gemeenten (al dan niet in Nederland al dan niet binnen verband)?
de christelijke gereformeerde kerk. de gereformeerde gemeente is afkomstig van ger. kerk onder het kruis.
En die kwamen weer voort uit de groep die niet mee wilde gaan met de GKN.
De HHK wil slechts een klein stukje van de NHK voortzetten, namelijk het deel van het gekrookte riet. En die geloofden toch echt op een totaal andere wijze dan dat een grote meerderheid binnen de toenmalige NHK gelooft.
De kerkorde is de wet van de kerk. De kerkorde is vaak genoeg veranderd. Dat de HHK de kerkorde van 1951 wil volgen, uitstekend. Er zijn dus vele zaken die de HHK kerkordelijk handhaaft die eerst ook in de NHK werden gehandhaafd. In België heb je ook Nederlandse wetten die zijn blijven voortbestaan nadat het land in 1839 onafhankelijk werd. Is België dan ook een voortzetting van het Koninkrijk der Nederlanden van Willem I? Ik dacht het niet.
Nogmaals, het brullen van hele noten is een symptoom. Het gaat mij om de leer. De Geref. Bond en het gekrookte riet geloven totaal anders dan dat het overgrote deel binnen de NHK gelooft. Dat was ook de charme van de pluriforme NHK en nu van de PKN.
Optimatus schreef:De HHK wil slechts een klein stukje van de NHK voortzetten, namelijk het deel van het gekrookte riet. En die geloofden toch echt op een totaal andere wijze dan dat een grote meerderheid binnen de toenmalige NHK gelooft.
Optimatus schreef:Nogmaals, het brullen van hele noten is een symptoom. Het gaat mij om de leer. De Geref. Bond en het gekrookte riet geloven totaal anders dan dat het overgrote deel binnen de NHK gelooft. Dat was ook de charme van de pluriforme NHK en nu van de PKN.
johannes1 schreef:johannes1 schreef:
optimatus schreef:
1. De Nederlandse Hervormde Kerk heette tot 1816 Gerefomeerde Kerk
En die kwamen weer voort uit de groep die niet mee wilde gaan met de GKN.
De HHK wil slechts een klein stukje van de NHK voortzetten, namelijk het deel van het gekrookte riet. En die geloofden toch echt op een totaal andere wijze dan dat een grote meerderheid binnen de toenmalige NHK gelooft.
De kerkorde is de wet van de kerk. De kerkorde is vaak genoeg veranderd. Dat de HHK de kerkorde van 1951 wil volgen, uitstekend. Er zijn dus vele zaken die de HHK kerkordelijk handhaaft die eerst ook in de NHK werden gehandhaafd. In België heb je ook Nederlandse wetten die zijn blijven voortbestaan nadat het land in 1839 onafhankelijk werd. Is België dan ook een voortzetting van het Koninkrijk der Nederlanden van Willem I? Ik dacht het niet.
Nogmaals, het brullen van hele noten is een symptoom. Het gaat mij om de leer. De Geref. Bond en het gekrookte riet geloven totaal anders dan dat het overgrote deel binnen de NHK gelooft. Dat was ook de charme van de pluriforme NHK en nu van de PKN.
japijo schreef:He Optimatus, leuk dat je er weer bent.Optimatus schreef:De HHK wil slechts een klein stukje van de NHK voortzetten, namelijk het deel van het gekrookte riet. En die geloofden toch echt op een totaal andere wijze dan dat een grote meerderheid binnen de toenmalige NHK gelooft.
Ik moet je wijzen op een fout.
Het grootste gedeeldte van de HHK is onderdeel van de Gereformeerde bond. Een veel kleiner gedeelte van het gekrookte riet en een nog kleiner gedeelte van de Confessionele vereniging.
japijo schreef:Optimatus schreef:Nogmaals, het brullen van hele noten is een symptoom. Het gaat mij om de leer. De Geref. Bond en het gekrookte riet geloven totaal anders dan dat het overgrote deel binnen de NHK gelooft. Dat was ook de charme van de pluriforme NHK en nu van de PKN.
Ik denk niet dat je dat zo kan zeggen. Wat is totaal anders geloven?
Het oprecht geloof gaat ervan uit dat je graag naar de kerk gaat om God lief te hebben. Ik twijfel altijd aan het geloof van mensen die zeggen dat ze af en toe een dienstje pikken op zondag. Maar wat versta jij onder anders geloven?
optimatus schreef:Moet je even op internet kijken, daar is een schemaatje met kerkelijke ontwikkelingen. Anders neem ik op een meeting wel even een boekje mee, het tekent wat lastig uit.
Het is een aardige vergelijking. Als iets niet mee wil doen met een fusie en wel een aantal reglementen van de oude situatie overneemt, dan is het nog niet een voortzetting.
Ik weet niet waarop de HHK zich baseert, de PKN baseert zich op de Bijbel.
johannes1 schreef:optimatus schreef:Moet je even op internet kijken, daar is een schemaatje met kerkelijke ontwikkelingen. Anders neem ik op een meeting wel even een boekje mee, het tekent wat lastig uit.
Optimatus schreef:
Edoch deze mensen vormden niet de meerderheid in de toenmalige NHK.
Optimatus schreef:
Welaan, de Drie Formulieren van Enigheid heb ik nooit als richtinggevend aangenomen, veel HHK'ers doen dat wel. Om maar een voorbeeld te noemen.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten