Wie gaat er mee met PKN

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 28 dec 2004 16:15

Dan heb je het verhaal van de fusie juridisch niet goed onderzocht.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 28 dec 2004 16:17

1. beide een andere naam
2. pkn heeft andere kerkorde
3. juridisch is hhk geen voortzetting, maar historisch wel
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 28 dec 2004 16:21

1. De Nederlandse Hervormde Kerk heette tot 1816 Gerefomeerde Kerk
Namen zeggen weinig. Wie is nu de opvolger van de Christelijke Afgescheiden Kerk? De Christelijke Gereformeerde Kerken in Nederland of de Gereformeerde Gemeenten (al dan niet in Nederland al dan niet binnen verband)?

What's in a name?

2. De kerkorde is het wetboek van de kerk. De kerkorde is meermaals gewijzigd. Is Nederland na de grondwetsherziening van 1980 ook een ander land geworden? Ik hoop het niet, want dan heb ik in twee landen gewoond.

3. Historisch de voortzetting van de NHK? Ik ben tussen 1998 en 2004 belijdend lid geweest van de NHK, maar wis en zeker niet van het deel dat op zondag twee keer op hele noten zijn psalmen zingt. En toch was ik Nederlands-Hervormd. Kortom, ook geen argument.

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 28 dec 2004 16:22

johannes1 schreef:1. beide een andere naam
2. pkn heeft andere kerkorde
3. juridisch is hhk geen voortzetting, maar historisch wel

Beide hebben een andere naam maar het is mogelijk om de oude naam, dus Nederlands Hervormd te houden. (in de PKN)

De PKN heeft wel een andere kerkorde, maar bij fusies veranderen de regelementen altijd

Historisch gezien is de HHK ook zeker geen voortzetting. Ze houden wel de kerkorde aan, maar zijn van plan om er allerlei dingen in aan te passen. Het homohuwelijk staat bijvoorbeeld ook nog steeds in die kerkorde.
Ook het punt van curatoria, dat is er volgens mij nooit geweest in de NHK (de oude Hervormde Kerk).
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 28 dec 2004 16:32

[quote="optimatus]1. De Nederlandse Hervormde Kerk heette tot 1816 Gerefomeerde Kerk
Namen zeggen weinig. Wie is nu de opvolger van de Christelijke Afgescheiden Kerk? De Christelijke Gereformeerde Kerken in Nederland of de Gereformeerde Gemeenten (al dan niet in Nederland al dan niet binnen verband)? [/quote]
de christelijke gereformeerde kerk. de gereformeerde gemeente is afkomstig van ger. kerk onder het kruis.

2. De kerkorde is het wetboek van de kerk. De kerkorde is meermaals gewijzigd. Is Nederland na de grondwetsherziening van 1980 ook een ander land geworden? Ik hoop het niet, want dan heb ik in twee landen gewoond.

grondwet is wel iets anders dan de kerkorde is het niet? je bleef nederlander. maar de pkn is een geheel andere kerk dan de hervormde kerk die de hhk wil voortzetten.

3. Historisch de voortzetting van de NHK? Ik ben tussen 1998 en 2004 belijdend lid geweest van de NHK, maar wis en zeker niet van het deel dat op zondag twee keer op hele noten zijn psalmen zingt. En toch was ik Nederlands-Hervormd. Kortom, ook geen argument.

ik vind het altijd mooi dat je het argument gebruikt van hele noten, want dat is een punt die er niks mee te maken heeft. in de NHK werd beide al gebruikt, zelfs in de HHK zijn er gemeentes die halve noten zingen en hele noten. voor jou kan dat een punt zijn om te breken.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 28 dec 2004 16:34

frekje schreef:Historisch gezien is de HHK ook zeker geen voortzetting. Ze houden wel de kerkorde aan, maar zijn van plan om er allerlei dingen in aan te passen. Het homohuwelijk staat bijvoorbeeld ook nog steeds in die kerkorde.
Ook het punt van curatoria, dat is er volgens mij nooit geweest in de NHK (de oude Hervormde Kerk).

jij mag mij aanwijzen waar het homohuwelijk staat in de 1951, want het gebeurde wel in de NHK maar was niet vastgelegd. bedoel je met curatoria dat er regels gesteld worden aan dominees?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 28 dec 2004 16:38

johannes1 schreef:
optimatus schreef:1. De Nederlandse Hervormde Kerk heette tot 1816 Gerefomeerde Kerk
Namen zeggen weinig. Wie is nu de opvolger van de Christelijke Afgescheiden Kerk? De Christelijke Gereformeerde Kerken in Nederland of de Gereformeerde Gemeenten (al dan niet in Nederland al dan niet binnen verband)?

de christelijke gereformeerde kerk. de gereformeerde gemeente is afkomstig van ger. kerk onder het kruis.

En die kwamen weer voort uit de groep die niet mee wilde gaan met de GKN.

johannes1 schreef:
optimatus schreef:2. De kerkorde is het wetboek van de kerk. De kerkorde is meermaals gewijzigd. Is Nederland na de grondwetsherziening van 1980 ook een ander land geworden? Ik hoop het niet, want dan heb ik in twee landen gewoond.

grondwet is wel iets anders dan de kerkorde is het niet? je bleef nederlander. maar de pkn is een geheel andere kerk dan de hervormde kerk die de hhk wil voortzetten.

De HHK wil slechts een klein stukje van de NHK voortzetten, namelijk het deel van het gekrookte riet. En die geloofden toch echt op een totaal andere wijze dan dat een grote meerderheid binnen de toenmalige NHK gelooft.

De kerkorde is de wet van de kerk. De kerkorde is vaak genoeg veranderd. Dat de HHK de kerkorde van 1951 wil volgen, uitstekend. Er zijn dus vele zaken die de HHK kerkordelijk handhaaft die eerst ook in de NHK werden gehandhaafd. In België heb je ook Nederlandse wetten die zijn blijven voortbestaan nadat het land in 1839 onafhankelijk werd. Is België dan ook een voortzetting van het Koninkrijk der Nederlanden van Willem I? Ik dacht het niet.

johannes1 schreef:
optimatus schreef:3. Historisch de voortzetting van de NHK? Ik ben tussen 1998 en 2004 belijdend lid geweest van de NHK, maar wis en zeker niet van het deel dat op zondag twee keer op hele noten zijn psalmen zingt. En toch was ik Nederlands-Hervormd. Kortom, ook geen argument.

ik vind het altijd mooi dat je het argument gebruikt van hele noten, want dat is een punt die er niks mee te maken heeft. in de NHK werd beide al gebruikt, zelfs in de HHK zijn er gemeentes die halve noten zingen en hele noten. voor jou kan dat een punt zijn om te breken.

Nogmaals, het brullen van hele noten is een symptoom. Het gaat mij om de leer. De Geref. Bond en het gekrookte riet geloven totaal anders dan dat het overgrote deel binnen de NHK gelooft. Dat was ook de charme van de pluriforme NHK en nu van de PKN.

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 28 dec 2004 16:44

Beste Frekje,

Ik heb inderdaad gehoord dat het in Harskamp erg goed gaat. Dat is erg positief. Dat de HHK gemeente een eigen kerkgebouw op wil richten is in hun geval ook wel te begrijpen.

Ik koester echt geen haatgevoelens tegen de PKN. Er zijn veel PKN predikanten die ik graag hoorde en waarvan ik het betreur dat zij meegegaan zijn. Dan heb ik het niet over Ds Budding, of Ds Stelwagen want hun zal ik niet missen, maar bijvoorbeeld over predikanten als Ds J. Belder (Dordrecht), Ds H. van de Belt(Nijkerk), Ds Stam (Katwijk), Ds Nap (Zeist).
Ik vindt het echt heel triest dat de breuk gekomen is, helaas kon ik niet anders dan mijn keuze te maken. Ik hoop van harte dat er zo snel mogelijk een eind komt aan deze roerige tijden en dat er rust komt. Dit is nl. voor alle predikanten nodig. Het ideaal vrede op aarde is nu nog ver weg, maar wie weet.....

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 28 dec 2004 16:47

johannes1 schreef:
optimatus schreef:

leg eens uit. snap hem, niet helemaal

De HHK wil slechts een klein stukje van de NHK voortzetten, namelijk het deel van het gekrookte riet. En die geloofden toch echt op een totaal andere wijze dan dat een grote meerderheid binnen de toenmalige NHK gelooft.

De kerkorde is de wet van de kerk. De kerkorde is vaak genoeg veranderd. Dat de HHK de kerkorde van 1951 wil volgen, uitstekend. Er zijn dus vele zaken die de HHK kerkordelijk handhaaft die eerst ook in de NHK werden gehandhaafd. In België heb je ook Nederlandse wetten die zijn blijven voortbestaan nadat het land in 1839 onafhankelijk werd. Is België dan ook een voortzetting van het Koninkrijk der Nederlanden van Willem I? Ik dacht het niet.

de HHK wil de gehele hervormde kerk voortzetten, er zitten genoeg bonders in de hhk, maar ook veel gekrookt riet, maar dat wil niet gelijk zeggen dat ze 1 kant zijn. belgie is ingelijfd na een oorlog, en is in 1839 weer eigen land geworden. heeft niet echt te maken met de NHK he.

Nogmaals, het brullen van hele noten is een symptoom. Het gaat mij om de leer. De Geref. Bond en het gekrookte riet geloven totaal anders dan dat het overgrote deel binnen de NHK gelooft. Dat was ook de charme van de pluriforme NHK en nu van de PKN.

beide werd al gebruikt in de NHK, word gebruikt binnen de PKN en binnen de HHK dus het is geen symptoom of iets, dus hoef je hem er niet steeds bij te halen. (lastig is ie he). de rechtse kant van de bond en gekrookt riet legden hun accenten op andere plaatsen dan de rest dat klopt, maar de accenten met de andere kerken is veel groter. we stonden op dezelfde basis, maar die basis is nu geheel anders.

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 28 dec 2004 16:51

He Optimatus, leuk dat je er weer bent.

Optimatus schreef:De HHK wil slechts een klein stukje van de NHK voortzetten, namelijk het deel van het gekrookte riet. En die geloofden toch echt op een totaal andere wijze dan dat een grote meerderheid binnen de toenmalige NHK gelooft.

Ik moet je wijzen op een fout.
Het grootste gedeeldte van de HHK is onderdeel van de Gereformeerde bond. Een veel kleiner gedeelte van het gekrookte riet en een nog kleiner gedeelte van de Confessionele vereniging.

Optimatus schreef:Nogmaals, het brullen van hele noten is een symptoom. Het gaat mij om de leer. De Geref. Bond en het gekrookte riet geloven totaal anders dan dat het overgrote deel binnen de NHK gelooft. Dat was ook de charme van de pluriforme NHK en nu van de PKN.

Ik denk niet dat je dat zo kan zeggen. Wat is totaal anders geloven?
Het oprecht geloof gaat ervan uit dat je graag naar de kerk gaat om God lief te hebben. Ik twijfel altijd aan het geloof van mensen die zeggen dat ze af en toe een dienstje pikken op zondag. Maar wat versta jij onder anders geloven?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 28 dec 2004 16:52

johannes1 schreef:
johannes1 schreef:
optimatus schreef:

leg eens uit. snap hem, niet helemaal
[/quote]
Moet je even op internet kijken, daar is een schemaatje met kerkelijke ontwikkelingen. Anders neem ik op een meeting wel even een boekje mee, het tekent wat lastig uit.

de HHK wil de gehele hervormde kerk voortzetten, er zitten genoeg bonders in de hhk, maar ook veel gekrookt riet, maar dat wil niet gelijk zeggen dat ze 1 kant zijn. belgie is ingelijfd na een oorlog, en is in 1839 weer eigen land geworden. heeft niet echt te maken met de NHK he.
[/quote]
Het is een aardige vergelijking. Als iets niet mee wil doen met een fusie en wel een aantal reglementen van de oude situatie overneemt, dan is het nog niet een voortzetting.

beide werd al gebruikt in de NHK, word gebruikt binnen de PKN en binnen de HHK dus het is geen symptoom of iets, dus hoef je hem er niet steeds bij te halen. (lastig is ie he). de rechtse kant van de bond en gekrookt riet legden hun accenten op andere plaatsen dan de rest dat klopt, maar de accenten met de andere kerken is veel groter. we stonden op dezelfde basis, maar die basis is nu geheel anders.[/quote]

Ik weet niet waarop de HHK zich baseert, de PKN baseert zich op de Bijbel.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 28 dec 2004 16:54

japijo schreef:He Optimatus, leuk dat je er weer bent.

Optimatus schreef:De HHK wil slechts een klein stukje van de NHK voortzetten, namelijk het deel van het gekrookte riet. En die geloofden toch echt op een totaal andere wijze dan dat een grote meerderheid binnen de toenmalige NHK gelooft.

Ik moet je wijzen op een fout.
Het grootste gedeeldte van de HHK is onderdeel van de Gereformeerde bond. Een veel kleiner gedeelte van het gekrookte riet en een nog kleiner gedeelte van de Confessionele vereniging.

Edoch deze mensen vormden niet de meerderheid in de toenmalige NHK.

japijo schreef:
Optimatus schreef:Nogmaals, het brullen van hele noten is een symptoom. Het gaat mij om de leer. De Geref. Bond en het gekrookte riet geloven totaal anders dan dat het overgrote deel binnen de NHK gelooft. Dat was ook de charme van de pluriforme NHK en nu van de PKN.

Ik denk niet dat je dat zo kan zeggen. Wat is totaal anders geloven?
Het oprecht geloof gaat ervan uit dat je graag naar de kerk gaat om God lief te hebben. Ik twijfel altijd aan het geloof van mensen die zeggen dat ze af en toe een dienstje pikken op zondag. Maar wat versta jij onder anders geloven?

Welaan, de Drie Formulieren van Enigheid heb ik nooit als richtinggevend aangenomen, veel HHK'ers doen dat wel. Om maar een voorbeeld te noemen.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 28 dec 2004 16:56

optimatus schreef:Moet je even op internet kijken, daar is een schemaatje met kerkelijke ontwikkelingen. Anders neem ik op een meeting wel even een boekje mee, het tekent wat lastig uit.

ik heb hier ook zo boekje liggen, maar daar staat geen GKN in, misschien dat het anders geschreven word. (wie zegt dat ik jou wil meeten :mrgreen: )

Het is een aardige vergelijking. Als iets niet mee wil doen met een fusie en wel een aantal reglementen van de oude situatie overneemt, dan is het nog niet een voortzetting.

ware het niet dat de HHK de gehele kerkorde overneemt, dus zet hij de lijn wel voort.

Ik weet niet waarop de HHK zich baseert, de PKN baseert zich op de Bijbel.

echt: homohuwelijk, scheiden, bijbels te noemen? (ga er niet op in, deze discussie hebben we al gevoerd op msn)

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 28 dec 2004 17:01

johannes1 schreef:
optimatus schreef:Moet je even op internet kijken, daar is een schemaatje met kerkelijke ontwikkelingen. Anders neem ik op een meeting wel even een boekje mee, het tekent wat lastig uit.

http://www.afwachtenofverwachten.nl

Hier staat een lijst met kerken en wanneer ze zijn afgescheiden. (Onder kerkelijke reacties!)
Afbeelding

We loved Him, because He first loved us!

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 28 dec 2004 17:05

Optimatus schreef:
Edoch deze mensen vormden niet de meerderheid in de toenmalige NHK.

Wie vormden niet de meerderheid? Het gekrookte riet en de confessionele vereniging vormden niet de meerderheid. De GB echter wel.

Optimatus schreef:
Welaan, de Drie Formulieren van Enigheid heb ik nooit als richtinggevend aangenomen, veel HHK'ers doen dat wel. Om maar een voorbeeld te noemen.

Ik vindt het jammer dat je om mijn vraag heen draait. Dit heb ik echter niet gevraagd. Ik vroeg wat jij onder geloven verstaat? Daar heb ik nu nog geen antwoord op ontvangen.

Terug naar “Archief”