voor twijfelende zoekende mensen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joris

Berichtdoor joris » 08 feb 2004 16:56

Brion, ik kan op zich een eind meegaan metj ouw gedachte dat je geen antwoorden wilt geven iomdat je vindt dat iedereen er zelf achter moet komen en je niemand te veel wilt sturen.
Dat zeg je niet in deze post maar wel in anderen. Als ik jou wat dat betreft verkeerd begrijp zal ik de domi ook wel verkeerd begrepen hebben :lol:

Ik begrijp niet hoe je in zo'n vaagheid leven kunt. Voor mij is God heel duidelijk en merk ik veel van God. Maar bne jij tevreden met de God die jijnu kent en de manier waarop jij Hem kent?

Vin

Berichtdoor Vin » 08 feb 2004 17:02

joris schreef:Voor mij is God heel duidelijk en merk ik veel van God.

En er zijn weer anderen die zeggen dat een 'heel' andere God erg duidelijk is. Dus wat is dan een eerlijke manier van met mensen omgaan? Volhouden dat het duidelijk is? Dat bedoelt Brion... voor zover ik weet :D

Daar ben ik 't overigens mee eens.

joris

Berichtdoor joris » 08 feb 2004 17:06

Vin schreef:

En er zijn weer anderen die zeggen dat een 'heel' andere God erg duidelijk is. Dus wat is dan een eerlijke manier van met mensen omgaan? Volhouden dat het duidelijk is? Dat bedoelt Brion... voor zover ik weet :D

er is maar een God voorzover ik ben geinformeerd.

Vin

Berichtdoor Vin » 08 feb 2004 17:07

*sleurt Eliyahu terug op refoweb* Inderdaad! :lol:

joris

Berichtdoor joris » 08 feb 2004 17:09

hmm dat is ietwat te cryptisch voor mijg eloof ik. Laat die elygedoe maar weg wel net zo rustig.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 08 feb 2004 17:19

Eehhhhh.........

BOT?

volgens mij hoort dit meer thuis onder de kerken sectie
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 08 feb 2004 18:23

joris schreef:Brion, ik kan op zich een eind meegaan metj ouw gedachte dat je geen antwoorden wilt geven iomdat je vindt dat iedereen er zelf achter moet komen en je niemand te veel wilt sturen.
Dat zeg je niet in deze post maar wel in anderen. Als ik jou wat dat betreft verkeerd begrijp zal ik de domi ook wel verkeerd begrepen hebben :lol:

Ik begrijp niet hoe je in zo'n vaagheid leven kunt. Voor mij is God heel duidelijk en merk ik veel van God. Maar bne jij tevreden met de God die jijnu kent en de manier waarop jij Hem kent?

Je hebt mij HEEL goed begrepen dat ik niet zo houd van "sturen" van mensen. De manier waarop Caprice in dit topic keer op keer wordt "gestuurd", daar houd ik niet zo van, en heb geen enkele behoefte om daaraan mee te doen. Misschien moeten we ons wel eens door Caprice laten sturen? Of moeten we elkaar maar sturen op basis van gelijkwaardigheid? Wat mij betreft vind ik het "stuur" van Caprice zo gek nog niet; hoewel ik het in heel veel dingen niet met hem eens ben, kan ik hem heel goed begrijpen. En ik hecht meer waarde aan begrip voor iemand dan het eens zijn met iemand.

Je hebt mij dan wel goed begrepen, maar de gereformeerde bondsdominee denk ik niet. En dat is natuurlijk heel jammer.

Verder leef ik niet in "vaagheid", maar leef in de overtuiging dat ik ook niet alles weet, en zeker mensen niet wil gaan vertellen wie God is.
Dat laat ik over aan de mensen die er verstand van hebben, en die weten het vaak zelfs niet goed. Ik ga hier ook niet vertellen wat je moet doen als je hoofdpijn hebt. Ik ben geen dominee en ook geen arts.

Je schrijft dat God voor jou duidelijk is, en dat je veel van Hem merkt.
Ook ik merk veel van Hem, maar weet nog steeds niet goed wie Hij is.
En voor zover ik het nu kan overzien, hoop ik niet, dat ik snel precies ga weten wie Hij is. Ik ben veel te bang met uitspraken te komen, die niet juist zijn.

Tenslotte vind ik het jammer dat je niet inhoudelijk op mijn bericht ingaat.
Zelfs niet de naam van de dominee. Gereformeerde Bonds dominees preken niet in het geheim hoor. Kerkdiensten zijn in ons land openbaar, en iedereen mag daar alle informatie over geven.

Ik heb het vermoeden dat je een soort persiflage schrijft over de kerkdienst die je vanmorgen hebt meegemaakt. Dat mag; doe ik ook wel eens, maar probeer wel duidelijk te zijn dat het een persiflage betreft.
Ik kan niet anders dan vaststellen, dat als je schrijft, dat de dominee over mensen heeft gepreekt en niet over God, je dat op geen enkele manier hard kunt maken, en vind dat dus vreemde stemmingmakerij.

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 08 feb 2004 18:41

Vin schreef:

tja beste Vin, ik zie mijn naam staan dus toch maar eens even reageren.
Ik weet niet of ik zo snel praat over een "andere God"

Dat de stad Rotterdam bestaat weten we allemaal hier.
Om een goed beeld van Rotterdam te krijgen, lukt het met een beetje goede wil best, om een hoog gebouw op te zoeken en zo een aardig beeld te krijgen hoe Rotterdam eruit ziet. Met nog wat meer goede wil, lukt het ook om datzelfde te doen op andere plekken in de omgeving.

Een in het noorden, het westen, oosten en zuiden.

Vin zegt: ik sta hier in het noorden op een hoog gebouw en ik heb een prima zicht op Rotterdam. Misschien zijn die andere uitkijktorens ook wel aardig. En tegen de anderen zegt Vin: vertel eens wat jullie zien?

Caprice zegt: ik kan het ook aardig zien, maar ik weet niet of ik het goed zie, en of ik nu wel een compleet beeld heb van Rotterdam. Hij twijfelt dus erg. Caprice denkt, "misschien krijg ik op deze manier nooit een goed beeld van Rotterdam". Sommigen zeggen dat hij het foute beeld heeft, anderen zeggen dat hij ook best een goed beeld heeft.

Brion zegt: Volgens mij hebben Vin en Caprice een prima beeld, niks mis mee, maar vanuit mijn uitkijktoren, zie ik het weer net anders. Vertel maar eens wat jullie zien, dan vertel ik ook wel wat ik zie.

Joris, en vele anderen in dit topic roepen, en blijven roepen, dat vanuit hun uitkijktoren het COMPLETE Rotterdam te zien is, en nodigen iedereen van harte uit om vanuit hun positie Rotterdam te bekijken, want DAN krijg je het complete beeld. De kijkers in deze toren hebben het absoluut juiste beeld. Vin, Brion en Caprice nog niet.....zonde, want het is toch ZO simpel.
Waarom geloven Caprice, Vin en Brion dat nou niet gewoon?

joris

Berichtdoor joris » 08 feb 2004 20:25

Joris, en vele anderen in dit topic roepen, en blijven roepen, dat vanuit hun uitkijktoren het COMPLETE Rotterdam te zien is, en nodigen iedereen van harte uit om vanuit hun positie Rotterdam te bekijken, want DAN krijg je het complete beeld. De kijkers in deze toren hebben het absoluut juiste beeld. Vin, Brion en Caprice nog niet.....zonde, want het is toch ZO simpel.
Waarom geloven Caprice, Vin en Brion dat nou niet gewoon?
ik pretendeer niet dat ik heel rotterdam overzie. Dat komt misschien zo over. Ik denk gewoon hard op en soms beetje stellig ja.

over wat je in de reactie naar mij toe schrijft. Waarom ben je zo bang om foute info te geven? dat wat jij van God merkt is toch interessant voor anderen om zich daaraan te schuren of van te leren? Dat is nou net de meerwaarde van dit forum lijkt mij.
Dat je dominee moet zijn om God beter te kennen ben ik het totaal niet mee eens. De dominees die ik ken, kennen de leer beter dan hun HEer. Of ze krijgne het niet voor elkaar de vonk over te doen slaan op de gemeenteleden.

Niet inhoudelijk op jouw reactie gereageerd omdat ik niet wil praten over die dominee. Sterker nog, ik weet niet eens wie die man was en ik ga het ook niet uitzoeken. Het is een sfeerbeschrijving van hoe de dienst op mij overkwam. Met de opmerking: als mensen niet warm worden tijdens een kerkdienst van de preek en liederen dan blijven ze tot in eeuwigheid twijfelen!!!
was ons hart niet brandende in ons? zeiden de emausgangers. Dat niet omadt ze op hun gevoel willen afgaan, mdaar het was een constatering achteraf.

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 08 feb 2004 20:51

joris schreef:....omdat ik niet wil praten over die dominee. Sterker nog, ik weet niet eens wie die man was en ik ga het ook niet uitzoeken. Het is een sfeerbeschrijving......

Duidelijk! Ik neem het je hoogst kwalijk dat je op deze manier de Gereformeerde Bond belachelijk maakt.

Uitkijken met jouw "sfeerbeschrijvingen"! Ik denk dat er iets goed mis is met jouw "sfeerbeleving" Kom met feiten, of vertel anders niks.......
Naam van de kerk ook vergeten? Ook de plaatsnaam? :D

Ik zal hier binnenkort eens komen met een "sfeerbeschrijving" van een gebeds-genezingsdienst. En zal erbij vertellen, dat ik niet meer weet wie de evangelist was, en waar het was, en ook geen zin heb om dat uit te zoeken.......wedden dat ik binnen de korste keren het halve refoweb op mijn nek heb? Ben ik trouwens helemaal niet bang voor hoor. Ik wil alleen maar eerlijke en volledige informatie geven: daarin verschillen wij enigszins.

joris

Berichtdoor joris » 08 feb 2004 20:58

een dienst komt op mij over ja, op jou niet? jij registreert enkel sec wat er gebeurt? nou ben blij dat ik niet zo in elkaar zit.
Maar goed, laten we daar maar niet op verder gaan. Tis geen schoppen tegen ene kerk, het is een gevoel dat ik in combinatie breng met veel vragen die op refoweb voorkomen.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 08 feb 2004 21:44

MENSEN BOT!

open gewoon een nieuwe topic als hier over gediscusseerd mag worden.
Brion: Caprice heeft nergens gezegd dat hij niet gestuurd wil worden, maar hij komt zelf met z'n vragen (en is welkom) dus deze hele discussie lijkt me wat overbodig. Dat jij niet persé zo'n strak omlijnd advies hoeft is iets anders.

En nu

Back on topic please
Afbeelding

@mic: amic.filternet.nl

caprice

Berichtdoor caprice » 09 feb 2004 09:14

@mic schreef:[Offtopic]het is niet de HG die ons zondaar maakt Caprice, Hij doet het ons alleen maar beseffen[/offtopic]

Zo bedoelde ik het ook. Wij zijn allemaal zondaar, maar onze grootste ellende is dat we onze ellende niet zien.

Petertje schreef:
caprice schreef:
hijwel schreef:
caprice schreef:
ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.

Dat is zeker waar, maar: 'Hij moet wassen en ik moet minder worden.'

De Heilige Geest maakt ons steeds weer tot arme zondaar, want daar kan God Zijn genade en liefde aan kwijt.

Caprice, waar staat dit in de bijbel? Kan God alleen Zijn genade en liefde kwijt aan arme zondaren? Wat lees ik niet goed in de bijbel??

Caprice, mijn vraag was: waar staat dat in de bijbel? :?: :?: :?:

Lukas 15 vers 7:
Ik zeg ulieden, dat er alzo blijdschap zal zijn in den hemel over een zondaar, die zich bekeert, meer dan over negen en negentig rechtvaardigen, die de bekering niet van node hebben.

Mattheus 9:
10 En het geschiedde, als Hij in het huis van Mattheüs aanzat, ziet, vele tollenaars en zondaars kwamen en zaten mede aan, met Jezus en Zijn discipelen.
11 En de Farizeën, dat ziende, zeiden tot Zijn discipelen: Waarom eet uw Meester met de tollenaren en de zondaren?
12 Maar Jezus, zulks horende, zeide tot hen: Die gezond zijn hebben den medicijnmeester niet van node, maar die ziek zijn.
13 Doch gaat heen en leert, wat het zij: Ik wil barmhartigheid, en niet offerande; want Ik ben niet gekomen om te roepen rechtvaardigen, maar zondaars tot bekering.

Petertje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Petertje » 09 feb 2004 23:56

caprice schreef:
@mic schreef:[Offtopic]het is niet de HG die ons zondaar maakt Caprice, Hij doet het ons alleen maar beseffen[/offtopic]

Zo bedoelde ik het ook. Wij zijn allemaal zondaar, maar onze grootste ellende is dat we onze ellende niet zien.

Petertje schreef:
caprice schreef:
hijwel schreef:
caprice schreef:

De Heilige Geest maakt ons steeds weer tot arme zondaar, want daar kan God Zijn genade en liefde aan kwijt.

Caprice, waar staat dit in de bijbel? Kan God alleen Zijn genade en liefde kwijt aan arme zondaren? Wat lees ik niet goed in de bijbel??

Lukas 15 vers 7:
Ik zeg ulieden, dat er alzo blijdschap zal zijn in den hemel over een zondaar, die zich bekeert, meer dan over negen en negentig rechtvaardigen, die de bekering niet van node hebben.

Mattheus 9:
10 En het geschiedde, als Hij in het huis van Mattheüs aanzat, ziet, vele tollenaars en zondaars kwamen en zaten mede aan, met Jezus en Zijn discipelen.
11 En de Farizeën, dat ziende, zeiden tot Zijn discipelen: Waarom eet uw Meester met de tollenaren en de zondaren?
12 Maar Jezus, zulks horende, zeide tot hen: Die gezond zijn hebben den medicijnmeester niet van node, maar die ziek zijn.
13 Doch gaat heen en leert, wat het zij: Ik wil barmhartigheid, en niet offerande; want Ik ben niet gekomen om te roepen rechtvaardigen, maar zondaars tot bekering.

Ik begrijp niet wat je hiermee wilt zeggen??

caprice

Berichtdoor caprice » 10 feb 2004 05:05

Petertje schreef:
caprice schreef:

Petertje schreef:
caprice schreef:
hijwel schreef:
caprice schreef:

Lukas 15 vers 7:

Mattheus 9:

Ik begrijp niet wat je hiermee wilt zeggen??

Hier kun je zien dat Jezus omziet naar tollenaren en zondaren. Hij is niet gekomen om mensen te roepen die denken dat ze van zichzelf rechtvaardig zijn. Die hebben Christus niet nodig. Ze lossen het zelf wel op met een zelfhandhavende eigenwillige godsdienst, eigengerechtigheid. Aan hen kan God Zijn liefde niet kwijt. Dan moet eerst het hart toebereid worden door Gods Geest.

Terug naar “Archief”