Berichtdoor Afat82 » 12 jan 2005 09:38
Tja, de Wachter Sions ken ik persoonlijk niet.
Het punt is dat er onder de Ger.Gem.-leden aardig wat mensen zijn die de Saambinder als leidraad houden. Nu ben ik zelf niet zo heel erg pro-Saambinder, omdat ik het met de manier waarop bepaalde dingen veroordeeld worden, gewoon niet eens ben.
Om een paar voorbeelden te noemen: enige tijd geleden schreef ds. Moerkerken een serie artikelen over de SRA-jongerenavonden. Als je de artikelen zo oppervlakkig leest, klinkt het allemaal heel degelijk en vroom, tot je beter gaat lezen. Dan zie je dat een aantal kritiekpunten die hij aanhaalt, eigenlijk nergens op slaan. Of dat hij halve zinnen aanhaalt, die uit hun verband haalt, etc.
Ook schreef ds. Moerkerken eens een artikel tegen de herziene Statenvertaling. De voorbeeldteksten die hij aanhaalt, zijn inderdaad voor iedereen wel te begrijpen, zoals 'Ze maakten zich op en trokken op naar Jeruzalem'. Erg flauw dus. Maar over teksten die wel voor hertaling vatbaar zijn, hoor je hem niet.
Het probleem is dat er zoveel mensen zijn die klakkeloos aannemen wat er in de Saambinder geschreven wordt, en die op grond daarvan iedereen veroordelen die überhaupt al geen Ger.Gem. is (Want...als je echt bekeerd zou zijn, zou je wel naar de Ger.Gem. overkomen). Immers, het wordt ook zo door de Saambinder gepropageerd?? Een samenwerking met de Herstelde Hervormden kan toch immers niet, omdat er zùlke grote leerverschillen zijn. Ja ja....
Maar goed, ik merk het in mijn eigen omgeving ook, dat je steeds weer tegen een muur oploopt, iedereen die bekeert denkt te zijn en het niet continu over zijn zondenstaat heeft, en niet in het zwart loopt (en zelfs nog wel eens in een lange broek loopt) die is definitely niet bekeerd, volgens hen.
Dit doet vreselijk veel pijn, als je mensen, die je dierbaar zijn, zo star ziet oordelen en veroordelen, die zelf 'Eerlijk Onbekeerd' zijn en daar haast nog trots op lijken te zijn ook.
Het is bij hen: de Bijbel zegt dit , maar Gods volk leert het anders...
En daarom ben ik zo blij dat er een boekje is als "De derde weg", waarin dit soort schijngodsdienst weerlegd wordt.
Let op: ik scheer echt niet alle Ger.Gemmers over één kam, ben zelf ook lid in een Ger.Gem.gemeente, en gelukkig, gelukkig zijn er nog genoeg mensen die anders denken.
Ik ben met Christus gekruisigd; ik leef, doch niet meer ik, maar Christus leeft in mij! (Gal. 2:20)