Floefloe schreef:Bij ons worden vaak alternatieve manieren gebruikt om de Boodschap over te brengen, zoals een stukje toneel of video, werken met sheets etc. Wat vinden jullie daarvan? Kan dat een goede aanvulling zijn?
Lijkt me een goede invulling om ook buitenkerkelijke jongeren te trekken.
Overigens, de jeugd warm maken voor de kerk beperkt zich niet tot een jeugddienst. Geef jongeren een stem in je kerk-organisatie. Laat ze meepraten over onderwerpen die in de gemeente spelen. In onze gemeente komen de kinderen uit de kindernevendienst terug in de kerk voordat de zegen wordt uitgesproken. En meestal besteed de dominee dan even tijd om met de kinderen te praten over wat ze geleerd hebben. En dan hoor je soms de mooiste belijdenissen.
Jeugd bij de kerk houden begint met kinderen bij de kerk te houden. Ze actief deel te laten nemen.
Niet alleen tijdens een dienst, maar ook door de week. Je trekt geen jongere naar de kerk door een keer in de zoveel weken een drumstel in de kerk te zetten maar hem / haar de rest van de tijd te negeren.
Ik herinner mij de periode dat ik actief meewerkte binnen de jongerenverenigingen van mijn toenmalig NH-GG gemeente. Af en toe kwam er eens een ouderling kijken. Niet om van gedachten te wisselen over onze gemeente, maar alleen maar om te controleren. Dat is geen interactie.
Jongeren dwepen soms met jeugddiensten. Vaak alleen maar omdat ze maar af en toe plaats vinden. En dan is het weer even iets anders. Veel belangrijker is het om ervoor de zorgen dat ze zich elke dienst thuisvoelen.
Hier in Allicante gebruiken we projectiesystemen om Bijbelteksten en tektsten van liederen te projecteren. Pure noodzaak omdat niet iedereen een Bijbel heeft en omdat er vaak mensen meegenomen worden die enkel en alleen de RKK kennen. In onze gemeente draait een jeugdteam dat actief betrokken word bij alles wat binnen de gemeente speeld. Zowel in de liturgie als binnen de dagelijkse werking van de gemeente. Het is verrassend om te zien dat de bewuste inbreng van de jongeren vaak veel minder "reactionair" is dan waar ouderen bang voor zijn.
Jeugd en de kerk, schitterend onderwerp, nou voor die jeugd ben ik zo bang niet, volgens mij moeten we ons langzamerhand meer zorgen gaan maken over "ouderen en de kerk".