Wereldmijding/Wereldse zaken

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 13 okt 2004 07:25

Het was niet mijn bedoeling om Jezus een saai leven toe te dichten ofzo, maar hier kwam het over alsof Jezus juist een uitbundig leven zou hebben promoot. Nou, daar was ik het dus echt niet mee eens.

Verder is uitgaan in mijn ogen altijd ijdelheid der ijdelheden. Nergens wordt een wereldse levensstijl zo gepromoot dan tijdens het uitgaan.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 13 okt 2004 08:59

Wat de bruiloft betreft lijkt het me sterk dat die van Jezus was... ik denk eerder van een bekende of zo... Waarom zou Jezus in Kana trouwen? Hij kwam uit Nazareth... Het zou voor die tijd heel ongewoon zijn als die bruiloft in Kana zou hebben plaatsgevonden. Overigens wordt dit stuk afgesloten met: 12 Hierna ging Hij met Zijn moeder, broers en discipelen naar Kapernaüm, maar zij bleven daar niet lang

Het lijkt me sterk :)

KAW, het ligt er aan hoe je uitgaat en waar. Ik ga ook wel eens uit... Je kunt je klemzuipen, proberen een one-night-stand te krijgen etc... maar er zijn meer manieren van uitgaan die wel prima kunnen.

Het "gij geheel anders" houdt niet in dat je niet mag feesten (Kana) en plezier mag hebben... integendeel. Het verschil zit hem in je houding, hoe je met dingen als uitgaan, alcohol enzo omgaat.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

joepie

Berichtdoor joepie » 13 okt 2004 09:59

Je mag volgens mij best wijn drinken en vrolijk zijn. Want een goed glas wijn verheugt het hart.
Staat b.v. in Psalm 104: Hij doet het gras ontspruiten voor het vee,
het groene kruid ter bewerking door de mens,
brood uit de aarde voortbrengende
15 en wijn, die het hart des mensen verheugt,
het aangezicht doende glanzen van olie;
ja, brood, dat het hart des mensen versterkt.

Maar je te buiten gaan aan drank is weer niet goed, en daaraan zou je je wereldgelijk vormig maken als je dat dus wel doet.
b.v. Jesaja 5:11 Wee hun die reeds des morgens vroeg bedwelmende drank zoeken; die laat in de nacht opblijven, terwijl de wijn hen verhit.
Of:
22 Wee hun die helden zijn in het drinken van wijn en dapperen in het mengen van bedwelmende drank;

Daarom denk ik dat je gerust een apres ski of een gala zou mogen houden als je het maar op de Christelijke manier doet.
Zo is een wereldse bruiloft ook heel iets anders dan een Christelijke bruiloft (hoop ik)
Met wat je doet en hoe je het doet moet je ook een licht zijn naar de wereld toe.
Laat maar zien dat je als Christen ook gerust feest kunt vieren en vrolijk zijn zonder dat je daarvoor dronken moet worden.
En dat je een feest ook op een Christelijke manier afsluit, door met elkaar aan het einde van de avond iets te lezen, of te zingen en God te danken voor het mooie feest. Als je dat kunt en doet lijkt het me heel prettig om te feesten.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 13 okt 2004 12:38

Tuurlijk mag je feest vieren en lol hebben... Maar dat kan ook door niet werelds te zijn.

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 13 okt 2004 12:39

Het idee dat Jezus getrouwd zou zijn is volgens mij grote onzin... Dan zou hij een vrouw meer lief hebben gehad als die andere. Het huwelijk is ingesteld om gemeenschap te hebben en dus kinderen te krijgen... Dan zou God dus een kleinkind krijgen... past op geen enkele manier in de bijbelse leer...

Wat de wijn betreft, Paulus adviseerd Timotheus zelfs wat meer wijn te drinken aangezien dat goed voor zijn maag is... dus het drinken van wijn wordt zelfs door de wijn gepromoot...

Het hele verhaal over dat Jezus nooit vrolijk is geweest is pure inlegkunde... Gevaarlijk en onzinnig.
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 13 okt 2004 12:47

@tlantis schreef:Het hele verhaal over dat Jezus nooit vrolijk is geweest is pure inlegkunde... Gevaarlijk en onzinnig.

Nog een stuk gevaarlijker is te beweren dat Jezus een voorbeeld zou zijn voor een vrolijk (lees: ietwat losbandig) leven.

Jongens het is niet mijn bedoeling om monnikschap te promoten ofzo! Ik probeer gewoon te waarschuwen voor wereldgelijkvormigheid. Tis vaak zo gewoon geworden dat mensen ongelovig en bevreemd reageren van: Meen je dat nu? Dat kan toch gewoon?

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 13 okt 2004 13:45

Hmm, ik moet toch zeggen dat God best wel heel veel humor heeft. Kom op, hij heeft mij en jou gemaakt. Dat is toch wel een lachertje nietwaar? Daarbij moet het ontzettend grappig zijn om ons te zien stuntelen hier op aarde... Ik denk dat Hij daar best om kan lachen zo af en toe. Dat neemt niet weg dat het hier en toen (in Jezus' tijd) een rotzooi was en dat hij ongetwijfeld enorm lijdt en geleden heeft. Maar niet lachen? Dat geloof ik niet...

Wereldgelijkvormigheid is een vaag begrip waar ik heel weinig aan heb. Ik denk dat ik onder de noemer 'wereldgelijkvormig' val en ik moet zeggen dat ik er niet echt last van heb. Het zijn andere dingen die mijn geloofsleven verpest hebben. Zoals wereldVREEMDE 'christenen'.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 13 okt 2004 13:48

kurtyo schreef:Hmm, ik moet toch zeggen dat God best wel heel veel humor heeft. Kom op, hij heeft mij en jou gemaakt. Dat is toch wel een lachertje nietwaar? Daarbij moet het ontzettend grappig zijn om ons te zien stuntelen hier op aarde... Ik denk dat Hij daar best om kan lachen zo af en toe. Dat neemt niet weg dat het hier en toen (in Jezus' tijd) een rotzooi was en dat hij ongetwijfeld enorm lijdt en geleden heeft. Maar niet lachen? Dat geloof ik niet...

Wereldgelijkvormigheid is een vaag begrip waar ik heel weinig aan heb. Ik denk dat ik onder de noemer 'wereldgelijkvormig' val en ik moet zeggen dat ik er niet echt last van heb. Het zijn andere dingen die mijn geloofsleven verpest hebben. Zoals wereldVREEMDE 'christenen'.

Kijk, daar zou ik wel eens met je over willen praten. Christenen maken mijn leven ook wel eens zuur. Misschien hoor ik ook wel in het rijtje naar jou toe, maar Ps. 34 klopt toch echt hoor! Smaakt en ziet dat de HEERE goed is.

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 13 okt 2004 14:11

Okay dan over wereldgelijkvormigheid...

Samen met TheSailor heb ik ooit het thema bedacht en uitgewerkt voor een jongerenweekend over wereldgelijkvormigheid.

In grote lijnen hebben we twee groepen gedfinieerd:

1. Kameleons: christenen die opgaan in de wereld en in de wereld niet meer opvallen.

2. Muskusossen: christenen die zich in een subcultuur terug trekken en zich afsluiten voor de wereld.

Jezus zegt dat wij het licht der wereld en het zout der aarde zijn. Dat komt er op neer dat we:

1. De wereld "schoon" houden (zout is zuiverend)
2. De wereld niet laten rotten (zout is conserverend)
3. De wereld smaak geven (zout is smaakvol)
4. De wereld laten zien wat leven is (licht is verhelderend)
5. De wereld haar doodstaat/ijdelheid tonen (licht ontmaskerd wat in de duisternis is)
6. De wereld op Christus wijzen (licht valt op, zeker in de duisternis)

Een prachtig voorbeeld is het verhaal van Paulus in Athene. We lezen daar dat Paulus om zich geen kijkt en dat hij kwaad wordt om alle afgodischheid die hij ziet... Maar wat doet hij dan?... Hij sluit zich niet op in een kerkje om vervolgens daar af te gaan geven op alle die "domme" mensen die als blinden zich in het onheil sturen... Hij bestudeerd hun wereld en hun afgoden en hij gaat midden op het grootste plein in de stad staan om mensen te redden! Hij zuiverd de wereld, conserveerd, geeft smaak, verhelderd, wijst op de ijdelheid en laat hen hun verlosser zien... En dat doet hij allemaal met behulp van een heidens altaar en een erotisch gedicht dat opgedragen is aan de afgod Zeus... Midden in de wereld, maar een zoutend zout en een lichtend licht.

Het is voor ons niet de vraag of we ergens wel of niet mogen zijn... de vraag is of we er christen kunnen zijn...

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 13 okt 2004 14:20

Kaw schreef:
@tlantis schreef:Het hele verhaal over dat Jezus nooit vrolijk is geweest is pure inlegkunde... Gevaarlijk en onzinnig.

Nog een stuk gevaarlijker is te beweren dat Jezus een voorbeeld zou zijn voor een vrolijk (lees: ietwat losbandig) leven.
Het ene kwaad praat het andere kwaad niet goed...

Maar wat eerder werd beweerd is dat we van de bruiloft te kana kunnen leren is dat er niks mis is met een feestje (ff in grote lijnen)...

Wat jij zegt is dat we uit wat NIET in de bijbel staat kunnen leren dat Jezus nooit lol heeft gehad op aarde...

Dat weet ik wel wat een gevaarlijkere gedachtengang is... echt waar, inlegkunde is het begin van het einde... pas er alsjeblieft mee op. De bijbel heeft ons zoveel relevants te vertellen, daar hoeven we zelf toch niets bij te verzinnen?

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 13 okt 2004 16:38

John B schreef:
Brion schreef:
John B schreef:Bij gelegenheden als apre ski vind ik bepaald geen christelijke sfeer. Meer van eten, drinken en vrolijk zijn want morgen sterven wij.

Nou dat is dus balen! Ik wilde me net opgeven, maar nu ik dit lees over die onchristelijke sfeer ga ik toch twijfelen.. 8) Heb je dit al eens meegemaakt, en praat je uit ervaring? Of zijn het veronderstellingen, dat het niks meer is als eten, drinken en vrolijk zijn? En is eten, drinken en vrolijk zijn altijd niet-christelijk?

Nee ik veronderstel niet zomaar wat. Vind jij de teksten van apre-ski liedjes strekken tot eer van God?
(.......)
Gods kinderen zijn hier vreemdelingen op aarde en maken het zich hier niet thuis door de lol op te zoeken.

Sorry, ik ken de teksten van die "apre-ski" liedjes niet, dus ik kan het niet beoordelen.

Met alle respect voor jouw opvatting: dat wij vreemdelingen zijn op aarde, gaat mij net iets te ver. Ik voel me geen vreemdeling, en denk dat zoiets ook niet goed is.

joepie

Berichtdoor joepie » 13 okt 2004 18:37

Dan maak je toch gewoon refo apres ski liedjes ;-)
:mrgreen:

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 13 okt 2004 20:51

joepie schreef:Dan maak je toch gewoon refo apres ski liedjes ;-)
:mrgreen:

Anton aus Tirol op hele noten? :shock:
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 13 okt 2004 21:37

Doe dan maar Henk in Tirol...

Maaruh...gaarne weer on topic....
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 13 okt 2004 21:38

Eerder Jezus aus Nazareth... die heeft toch een stuk meer te vertellen dan welke Anton dan ook :)

Terug naar “Archief”