PKN - een heilloze zaak

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

JMvVliet
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor JMvVliet » 11 okt 2004 12:17

Goed, laten we dan de kerk in het algemeen maar afschaffen, inclusief:

-PKN kerk
-HHK
-CGK
-GKV
-Evangelisch
-Baptisten
-En wat dies meer zij

Sorry hoor, maar aan iedere kerk mankeert wel wat. Ik kan ook een Bijbels gefundeerde uitspraak doen over welke kerk dan ook.

*** Marco neigt ernaar om huisgodsdienst te gaan praktiseren en de kerk te verlaten :? ***
It's nice to be important,
but it's more important to be nice.

JMvVliet
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor JMvVliet » 11 okt 2004 12:17

Optimatus schreef:Zo? Dan kun je dus alle Nederlandse kerken direct afschrijven. Die zijn namelijk allemaal door mensen gesticht, tot de katholieke kerken aan toe.

Je was me net voor... :mrgreen:
It's nice to be important,

but it's more important to be nice.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 11 okt 2004 12:25

michel vh schreef:
elbert schreef:
elbert schreef:
Tabitha schreef:Je kunt in geen topic over SOW/PKN kijken of de PKN wordt van alle kanten afgekraakt.
Laat ieder maar op de fouten van z'n eigen kerk letten.

Tabitha, ik heb begrepen dat jij (net zoals ik) bij de PKN hoort.
Geef jij de aftrap om de fouten van onze eigen kerk te noemen? (Anders doe ik het wel).
Dan vertrouw ik erop dat de leden van de andere kerken ook de nodige zelfkritiek leveren. :)

Eens kijken of men net zo snel is met zelfkritiek als met kritiek op anderen.
:mrgreen:

Beste mensen, de naam van dit topic is "PKN - Een heilloze weg".

Omdat ik vermoedde dat de topicstarter een niet-PKN-er is, die eens flink tegen deze kerk aan wilde schoppen, heb ik dit topic een andere richting in willen sturen: als iemand al kritiek heeft, laat hij of zij dit dan naar zijn eigen kerkverband doen.

Als ik de reacties tot nog toe bekijk, dan verbaast het me dat blijkbaar alleen de PKN-ers zelfkritiek kunnen hebben. :shock:

Dit in ogenschouw nemende, denk ik dat dit topic dicht kan. :wink:

Beste Elbert,

Je trekt conclusies die hier echt misplaatst zijn. In de eerste plaats ben ik ofiicieel nog steeds lid van de PKN, maar kerk ik daar uit overtuiging niet. In de tweede plaats ben ik dit topic niet gestart om tegen deze kerk aan te schoppen. Ik heb wel een duidelijke (bijbels gefundeerde) mening over de PKN. De oprichters van de PKN hebben beoogd een kerk te willen zijn voor iedereen. De mens wil vanaf zijn schepping gelijk zijn aan God. Talloze voorbeelden zijn aan te voeren: de torenbouw van Babel, om er een te noemen. God zal zelf nooit zijn heil schenken aan een kerk die door mensen is gesticht. Waarom niet? Simpel: de grondvesten waarop deze kerk gefundeerd is, is niet uit God maar uit de mens. De PKN is niet gefundeerd op Gods Woord en Wet. In Jakobus 2:10 staat het duidelijk: Want wie de gehele wet zal houden, en in een zal struikelen, die is schuldig geworden aan alle. Dat geldt voor mij, dat geldt voor jou, dat geldt voor ieder mens. Daarom is er van de PKN geen heil te verwachten, en zal deze, gelijk de al eerder genoemde toren van Babel, door God verscheurd worden.

Goed, nu weer even serieus.

Je hebt helemaal gelijk wat betreft de manier waarop de PKN tot stand is gekomen. Deze is verre van fraai geweest en ik kan me dan ook best wel voorstellen waarom mensen daarin niet mee zijn gegaan (lees: zich in de HHK hebben gegroepeerd). Overigens heeft iedereen daar zijn of haar eigen verantwoording in, maar dat laat ik even rusten.

Voor wat betreft je commentaar over de grondvesten: ik neem aan dat je met de grondvesten de kerkorde bedoelt. Nu wil ik zelf persoonlijk duidelijk stellen dat de kerkorde wat mij betreft niet tot de grondvesten van de kerk behoort, evenmin als het reglement uit 1816 en de kerkorde van 1951 dat waren (voor de hervormde kerk).

Het fundament van de Kerk is het Woord van God alleen en Christus is ten diepste de Hoeksteen. Let wel dat ik nu Kerk met een hoofdletter schrijf, want daar geloof ik in, en niet in PKN, HHK en noem alle andere kerken maar op. Daarom kan ik van de PKN lid zijn, zolang daar het Woord nog onverkort gepredikt kan worden en zolang we niet gedwongen worden om tegen dat Woord in te gaan. Zolang dat nog mogelijk is en zolang in mijn plaatselijke gemeente zo vanuit dit Woord geleefd en geleerd mag worden, zal ik daar mijn plaats innemen. Wanneer dit verandert, dan zal ik me bij een ander kerkverband aansluiten, want kerkverbanden zeggen me niet zoveel. Alle kerkverbanden (dus niet alleen de PKN) zullen immers uiteindelijk verdwijnen en de Ene, Ware Kerk zal overblijven, met als Hoofd Christus.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 11 okt 2004 13:30

michel vh schreef:In de eerste plaats ben ik ofiicieel nog steeds lid van de PKN, maar kerk ik daar uit overtuiging niet.
(....)
Simpel: de grondvesten waarop deze kerk gefundeerd is, is niet uit God maar uit de mens. De PKN is niet gefundeerd op Gods Woord en Wet.

Erg principieel vind ik dit niet: wèl lid zijn en tegelijkertijd constateren dat de PKN niet op Gods Woord is gebaseerd. Je kunt vandaag nog het lidmaatschap van die "heilloze" kerk opzeggen hoor. Durf je dat niet?
Nu ben je als lid medeverantwoordelijk voor al dat "heilloze" gedoe...

michel vh

Berichtdoor michel vh » 11 okt 2004 14:09

Brion schreef:
michel vh schreef:In de eerste plaats ben ik ofiicieel nog steeds lid van de PKN, maar kerk ik daar uit overtuiging niet.
(....)
Simpel: de grondvesten waarop deze kerk gefundeerd is, is niet uit God maar uit de mens. De PKN is niet gefundeerd op Gods Woord en Wet.

Erg principieel vind ik dit niet: wèl lid zijn en tegelijkertijd constateren dat de PKN niet op Gods Woord is gebaseerd. Je kunt vandaag nog het lidmaatschap van die "heilloze" kerk opzeggen hoor. Durf je dat niet?

Dat ik nog officieel lid ben van de PKN (gedwongen, niet door eigen keuze) zegt meer over het ontstaan van de PKN dan over mij. Denk je ook niet??? Voor zover ik weet heb ik door gedoopt te zijn en belijdenis des geloofs te hebben afgelegd, lid van de Nederlands Hervormde Kerk.

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 11 okt 2004 14:15

michel vh schreef:
Brion schreef:
(....)

Dat ik nog officieel lid ben van de PKN (gedwongen, niet door eigen keuze) zegt meer over het ontstaan van de PKN dan over mij. Denk je ook niet??? Voor zover ik weet heb ik door gedoopt te zijn en belijdenis des geloofs te hebben afgelegd, lid van de Nederlands Hervormde Kerk.

Leg eens uit? Wie dwingt jou lid te zijn van een kerk die niet gefundeerd is op Gods Woord? Als je schrijft dat je lid bent van de Ned. Hervormde Kerk, dan kan dat helemaal niet, omdat die kerk helemaal niet (meer) bestaat. Je bent dus lid van de PKN. Kom jij nog veel mensen tegen die werken bij de AMRO-bank?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 11 okt 2004 15:05

Ik kan sowieso niet begrijpen waarom mensen zo moeilijk doen over de PKN. Wie niet mee wil, hoeft niet mee. De PKN heeft toch mogelijkheden geboden om je uit te schrijven?

Michel, jij hoeft net zo min PKN-lid te zijn als ik lid van de Oud-Gereformeerde Gemeenten in Nederland.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 11 okt 2004 15:23

elbert schreef: In Jakobus 2:10 staat het duidelijk: Want wie de gehele wet zal houden, en in een zal struikelen, die is schuldig geworden aan alle. Dat geldt voor mij, dat geldt voor jou, dat geldt voor ieder mens. Daarom is er van de PKN geen heil te verwachten, en zal deze, gelijk de al eerder genoemde toren van Babel, door God verscheurd worden.

Onzin.
1. van de pkn is idd geen heil te verwachten, maar van God wel. Dat geldt overigens voor elke kerk.
2. Zolang Christus gepreekt wordt, is er wel heil te verwachten.
Je leeft niet echt, totdat je iets gevonden hebt waar je voor zou willen sterven.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 11 okt 2004 22:53

michel vh schreef:Beste Elbert,

Je trekt conclusies die hier echt misplaatst zijn. In de eerste plaats ben ik ofiicieel nog steeds lid van de PKN, maar kerk ik daar uit overtuiging niet. In de tweede plaats ben ik dit topic niet gestart om tegen deze kerk aan te schoppen. Ik heb wel een duidelijke (bijbels gefundeerde) mening over de PKN. De oprichters van de PKN hebben beoogd een kerk te willen zijn voor iedereen. De mens wil vanaf zijn schepping gelijk zijn aan God. Talloze voorbeelden zijn aan te voeren: de torenbouw van Babel, om er een te noemen. God zal zelf nooit zijn heil schenken aan een kerk die door mensen is gesticht. Waarom niet? Simpel: de grondvesten waarop deze kerk gefundeerd is, is niet uit God maar uit de mens. De PKN is niet gefundeerd op Gods Woord en Wet. In Jakobus 2:10 staat het duidelijk: Want wie de gehele wet zal houden, en in een zal struikelen, die is schuldig geworden aan alle. Dat geldt voor mij, dat geldt voor jou, dat geldt voor ieder mens. Daarom is er van de PKN geen heil te verwachten!

Als je mij op basis van bijbelse argumenten kunt overtuigen van het tegenovergestelde, kan dit topic inderdaad afgesloten worden. Eerder niet....

Ik dacht dat ik behoorlijk eng (lees rechtlijnig, bekrompen) was m.b.t. religie en opvattingen van anderen. Maar jij spant werkelijk de kroon. En m.i. op een geheel verkeerde wijze. Want waar ik in elk geval altijd mijn best doe om gefundeerd mijn stellingen te verdedigen, krijg ik dat idee bij jou niet. Dat er van de PKN geen heil te verwachten is, staaf je met geen enkel Schriftuurlijk bewijs, maar met het ijdele argument dat de PKN een kerk wil zijn voor iedereen. Nou vraag ik je, wat is daar dan mis mee? Is dat niet de opdracht dan, kerk zijn voor iedereen? Jij wil toch blijkbaar een kerk voor enkel uitverkorenen, heb ik je al eerder verweten, maar dat ontken je. Wij hebben de opdracht, het Evangelie te prediken aan alle mensen en volken maar de wijze waarop jij aan deze opdracht vorm wenst te geven is zeer verwerpelijk. Ja, ook ik geloof in een uitverkiezing en verwerping van eeuwigheid. Maar geenszins mag naar dit eeuwig besluit en voornemen een kerk zich richten in de toelating, de toegankelijkheid voor de mensen. Het Evangelie moet aan allen, zonder uitzondering verkondigd worden. Maar weet je wat het is? Die "kerk" waar jij zo naar lonkt, daar wordt geen kip zalig, want daar werkt Gods dierbare Geest al helemaal niet meer. En dat komt omdat daar zo'n onzalige leer gepreekt wordt, dat de honden er geen brood van lusten. Ja, er is veel mis in de PKN, maar aan allen wordt vergeving der zonden verkondigd, en dat alleen uit genade. En de rest zijn allemaal uiterlijkheden, wel/geen hoed, wel/geen rok, wel/geen 2 of 3 keer kerk, wel/niet ritmisch zingen en ga zo maar door. De kern Michel, daar gaat het om. Je moet nog zo veel kwijt raken merk ik. Je zegt, God zal nooit Zijn Heil schenken aan een kerk die door mensen is gesticht. Er is maar één Kerk, die door God gesticht is, maar er zijn vele kerken die door mensen gesticht zijn. En in al die kerken, heeft God Zijn Kerk, en ook nog daarbuiten. Ja, misschien wel meer daarbuiten. Let op het hoofdletter/kleine letter onderscheid. Of dacht jij, dat de GGiN, het resultaat van tig afscheidingen, de Kerk is die door God gesticht is? Laat me toch niet lachen zeg. Ik noem het niet eens een kerk, het is een heilloze vergadering van sombere ongelovige onbekeerde mensen buiten Jezus.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 12 okt 2004 07:36

Tabitha schreef:
elbert schreef: In Jakobus 2:10 staat het duidelijk: Want wie de gehele wet zal houden, en in een zal struikelen, die is schuldig geworden aan alle. Dat geldt voor mij, dat geldt voor jou, dat geldt voor ieder mens. Daarom is er van de PKN geen heil te verwachten, en zal deze, gelijk de al eerder genoemde toren van Babel, door God verscheurd worden.

Onzin.
1. van de pkn is idd geen heil te verwachten, maar van God wel. Dat geldt overigens voor elke kerk.

Tabitha, dat is niet mijn quote, maar die van michel_vh.

Ik ben het overigens geheel met je eens. :)
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

michel vh

Berichtdoor michel vh » 12 okt 2004 09:38

Brion schreef:
michel vh schreef:
Brion schreef:
(....)

Leg eens uit? Wie dwingt jou lid te zijn van een kerk die niet gefundeerd is op Gods Woord? Als je schrijft dat je lid bent van de Ned. Hervormde Kerk, dan kan dat helemaal niet, omdat die kerk helemaal niet (meer) bestaat. Je bent dus lid van de PKN. Kom jij nog veel mensen tegen die werken bij de AMRO-bank?

Hier valt niets aan uit te leggen, het is een feit dat de PKN ons hiertoe dwingt. En voordat we gaan beginnen aan een discussie over een al dan niet (on)democratische gedachtenlijn. Bedenk dan dit: Jezus veranderde de Wet en Evangelie ook niet omdat de mensen het niet met Hem eens waren, en ze liever wilden horen dat ze allen uit genade zalig zouden worden. Een kerk die dergelijke leugens leert roept het oordeel Gods over zichzelf af. Tegelijkertijd is het waar dat we nu nog in de genadetijd (hoe lang nog?) leven en dat de weg tot behoud, dat zijn beide Wet en Evangelie) nog steeds gepreekt mag worden tot behoud van zondaren!

michel vh

Berichtdoor michel vh » 12 okt 2004 09:45

elbert schreef:
Tabitha schreef:

Onzin.

In Gods Woord staat geschreven: een mens kan niet en God en Mammon (dat is de wereld) beide dienen. Dat je terecht stelt dat zolang Christus gepreekt wordt er nog een weg tot behoud is, dat is waar. Echter, er ontbreekt in jouw redenering een wezenlijk element, namelijk dat de mens eerst schuldig gemaakt moet worden voor God door de prediking van de Wet des Heeren. Dit is niet mijn mening, maar Gods Woord!

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 12 okt 2004 09:56

En dat is juist het mooie van het hele Christendom: Christus heeft de zonden der wereld gedragen tot ons behoud. Dat is geen vrijbrief om eens lekker te gaan zondigen, maar een vrijbrief om het goede proberen te doen. Dat is een boodschap die al 2000 klinkt.

Voor U belijden wij, almachtige God,
voor heel Uw Kerk en voor elkaar,
dat wij gezondigd hebben,
in gedachte, woord en daad,
in het kwade dat wij gedaan hebben
en in het goede dat wij hebben na gelaten.
Daarom bidden wij U: ontferm U over ons,
vergeef ons onze zonden,
en geef dat wij U mogen dienen.
Vernieuw daartoe ons leven,
door Christus onze Heer.

De almachtige en barmhartige God zij ons genadig,
vergeve ons onze zonden
en geleide ons tot het eeuwige leven.

Amen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 12 okt 2004 09:59

michel vh schreef:
elbert schreef:
Tabitha schreef:

Onzin.

In Gods Woord staat geschreven: een mens kan niet en God en Mammon (dat is de wereld) beide dienen. Dat je terecht stelt dat zolang Christus gepreekt wordt er nog een weg tot behoud is, dat is waar. Echter, er ontbreekt in jouw redenering een wezenlijk element, namelijk dat de mens eerst schuldig gemaakt moet worden voor God door de prediking van de Wet des Heeren. Dit is niet mijn mening, maar Gods Woord!

Hmm, we hadden het over de PKN, niet zozeer over wat er in de prediking aan de orde dient te komen. Overigens ben ik het wel met je eens dat de prediking ook ontdekkend dient te zijn. Die prediking is er ook nog in de PKN, al is het wel zo dat dit helaas in vele gemeenten niet meer te horen is. Wat dat betreft is er trouwens, vergeleken met de situatie voor 1 mei, niets nieuws onder de zon.

michel vh

Berichtdoor michel vh » 12 okt 2004 10:15

jas schreef:
michel vh schreef:Beste Elbert,

Je trekt conclusies die hier echt misplaatst zijn. In de eerste plaats ben ik ofiicieel nog steeds lid van de PKN, maar kerk ik daar uit overtuiging niet. In de tweede plaats ben ik dit topic niet gestart om tegen deze kerk aan te schoppen. Ik heb wel een duidelijke (bijbels gefundeerde) mening over de PKN. De oprichters van de PKN hebben beoogd een kerk te willen zijn voor iedereen. De mens wil vanaf zijn schepping gelijk zijn aan God. Talloze voorbeelden zijn aan te voeren: de torenbouw van Babel, om er een te noemen. God zal zelf nooit zijn heil schenken aan een kerk die door mensen is gesticht. Waarom niet? Simpel: de grondvesten waarop deze kerk gefundeerd is, is niet uit God maar uit de mens. De PKN is niet gefundeerd op Gods Woord en Wet. In Jakobus 2:10 staat het duidelijk: Want wie de gehele wet zal houden, en in een zal struikelen, die is schuldig geworden aan alle. Dat geldt voor mij, dat geldt voor jou, dat geldt voor ieder mens. Daarom is er van de PKN geen heil te verwachten!

Als je mij op basis van bijbelse argumenten kunt overtuigen van het tegenovergestelde, kan dit topic inderdaad afgesloten worden. Eerder niet....

Ik dacht dat ik behoorlijk eng (lees rechtlijnig, bekrompen) was m.b.t. religie en opvattingen van anderen. Maar jij spant werkelijk de kroon. En m.i. op een geheel verkeerde wijze. Want waar ik in elk geval altijd mijn best doe om gefundeerd mijn stellingen te verdedigen, krijg ik dat idee bij jou niet. Dat er van de PKN geen heil te verwachten is, staaf je met geen enkel Schriftuurlijk bewijs, maar met het ijdele argument dat de PKN een kerk wil zijn voor iedereen. Nou vraag ik je, wat is daar dan mis mee? Is dat niet de opdracht dan, kerk zijn voor iedereen? Jij wil toch blijkbaar een kerk voor enkel uitverkorenen, heb ik je al eerder verweten, maar dat ontken je. Wij hebben de opdracht, het Evangelie te prediken aan alle mensen en volken maar de wijze waarop jij aan deze opdracht vorm wenst te geven is zeer verwerpelijk. Ja, ook ik geloof in een uitverkiezing en verwerping van eeuwigheid. Maar geenszins mag naar dit eeuwig besluit en voornemen een kerk zich richten in de toelating, de toegankelijkheid voor de mensen. Het Evangelie moet aan allen, zonder uitzondering verkondigd worden. Maar weet je wat het is? Die "kerk" waar jij zo naar lonkt, daar wordt geen kip zalig, want daar werkt Gods dierbare Geest al helemaal niet meer. En dat komt omdat daar zo'n onzalige leer gepreekt wordt, dat de honden er geen brood van lusten. Ja, er is veel mis in de PKN, maar aan allen wordt vergeving der zonden verkondigd, en dat alleen uit genade. En de rest zijn allemaal uiterlijkheden, wel/geen hoed, wel/geen rok, wel/geen 2 of 3 keer kerk, wel/niet ritmisch zingen en ga zo maar door. De kern Michel, daar gaat het om. Je moet nog zo veel kwijt raken merk ik. Je zegt, God zal nooit Zijn Heil schenken aan een kerk die door mensen is gesticht. Er is maar één Kerk, die door God gesticht is, maar er zijn vele kerken die door mensen gesticht zijn. En in al die kerken, heeft God Zijn Kerk, en ook nog daarbuiten. Ja, misschien wel meer daarbuiten. Let op het hoofdletter/kleine letter onderscheid. Of dacht jij, dat de GGiN, het resultaat van tig afscheidingen, de Kerk is die door God gesticht is? Laat me toch niet lachen zeg. Ik noem het niet eens een kerk, het is een heilloze vergadering van sombere ongelovige onbekeerde mensen buiten Jezus.

Je hebt gelijk. God verzamelt Zijn Kerk uit het ganse menselijk geslacht vanaf de schepping tot aan het einde der dagen toe. Zijn woord gaat uit tot alle mensen (beide Wet en Evangelie), ingevolge de opdracht van Jezus. De uiterlijkheden die je noemt, zijn zeker niet het belangrijkste.

Voor wat betreft je opmerkingen betreffende mijn stelling over de PKN. Ik wil een geijkt voorbeeld nemen: het homohuwelijk. Gods Heilig en Onfeilbaar Woord is daar toch duidelijk over. Het is de Heere een gruwel! In de bijbel staat een zeer zware straf genoemd voor wie dit toch doet. Voor alle duidelijkheid: God, die alle dingen goed heeft geschapen. Man en vrouw schiep hij hen.

Kunnen homfiele predikanten het ware Woord verkondigen denk je? Geloof je echt dat de Heere zijn zegen wil verbinden aan een een kerk die het homohuwelijk legaliseert en dan ook nog in de Naam van God durft te bevestigen? Geloof je echt dat God dit goedkeurt?

Terug naar “Archief”