michel vh schreef:Beste Elbert,
Je trekt conclusies die hier echt misplaatst zijn. In de eerste plaats ben ik ofiicieel nog steeds lid van de PKN, maar kerk ik daar uit overtuiging niet. In de tweede plaats ben ik dit topic niet gestart om tegen deze kerk aan te schoppen. Ik heb wel een duidelijke (bijbels gefundeerde) mening over de PKN. De oprichters van de PKN hebben beoogd een kerk te willen zijn voor iedereen. De mens wil vanaf zijn schepping gelijk zijn aan God. Talloze voorbeelden zijn aan te voeren: de torenbouw van Babel, om er een te noemen. God zal zelf nooit zijn heil schenken aan een kerk die door mensen is gesticht. Waarom niet? Simpel: de grondvesten waarop deze kerk gefundeerd is, is niet uit God maar uit de mens. De PKN is niet gefundeerd op Gods Woord en Wet. In Jakobus 2:10 staat het duidelijk: Want wie de gehele wet zal houden, en in een zal struikelen, die is schuldig geworden aan alle. Dat geldt voor mij, dat geldt voor jou, dat geldt voor ieder mens. Daarom is er van de PKN geen heil te verwachten!
Als je mij op basis van bijbelse argumenten kunt overtuigen van het tegenovergestelde, kan dit topic inderdaad afgesloten worden. Eerder niet....
Ik dacht dat ik behoorlijk eng (lees rechtlijnig, bekrompen) was m.b.t. religie en opvattingen van anderen. Maar jij spant werkelijk de kroon. En m.i. op een geheel verkeerde wijze. Want waar ik in elk geval altijd mijn best doe om gefundeerd mijn stellingen te verdedigen, krijg ik dat idee bij jou niet. Dat er van de PKN geen heil te verwachten is, staaf je met
geen enkel Schriftuurlijk bewijs, maar met het ijdele argument dat de
PKN een kerk wil zijn voor iedereen. Nou vraag ik je,
wat is daar dan mis mee? Is dat niet de opdracht dan, kerk zijn voor iedereen? Jij wil toch blijkbaar een kerk voor enkel uitverkorenen, heb ik je al eerder verweten, maar dat ontken je. Wij hebben de opdracht, het Evangelie te prediken aan alle mensen en volken maar de wijze waarop jij aan deze opdracht vorm wenst te geven is zeer verwerpelijk.
Ja, ook ik geloof in een uitverkiezing en verwerping van eeuwigheid. Maar geenszins mag naar dit eeuwig besluit en voornemen een kerk zich richten in de toelating, de toegankelijkheid voor de mensen. Het Evangelie moet aan allen, zonder uitzondering verkondigd worden. Maar weet je wat het is?
Die "kerk" waar jij zo naar lonkt, daar wordt geen kip zalig, want daar werkt Gods dierbare Geest al helemaal niet meer. En dat komt omdat daar zo'n onzalige leer gepreekt wordt, dat de honden er geen brood van lusten. Ja, er is veel mis in de PKN, maar aan allen wordt vergeving der zonden verkondigd, en dat alleen uit genade. En de rest zijn allemaal uiterlijkheden, wel/geen hoed, wel/geen rok, wel/geen 2 of 3 keer kerk, wel/niet ritmisch zingen en ga zo maar door. De kern Michel, daar gaat het om. Je moet nog zo veel kwijt raken merk ik. Je zegt, God zal nooit Zijn Heil schenken aan een kerk die door mensen is gesticht. Er is maar één
Kerk, die door God gesticht is, maar er zijn vele
kerken die door mensen gesticht zijn. En in al die
kerken, heeft God Zijn
Kerk, en ook nog daarbuiten. Ja, misschien wel meer daarbuiten. Let op het hoofdletter/kleine letter onderscheid.
Of dacht jij, dat de GGiN, het resultaat van tig afscheidingen, de Kerk is die door God gesticht is? Laat me toch niet lachen zeg. Ik noem het niet eens een kerk, het is
een heilloze vergadering van sombere ongelovige onbekeerde mensen buiten Jezus.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )