jas schreef:joris schreef:jas schreef:Marnix schreef:Sorry ik wilde vertellen wat God voor mij is... in ieder geval geen verterend vuur, He's my Daddy

God je "daddy" noemen geeft blijk van weinig eerbied en ontzag voor Zijn heerlijke Majesteit. Ik heb grote moeite met dit soort terminologie. Het engelse daddy slaat op natuurlijk vaderschap, dus vaderschap in generatieve zin. Er is er maar Eén die daarop aanspraak kan maken, en dat is Jezus. We zouden toch eens meer moeten nadenken over de popularisering van de taal m.b.t. God. Wat dat betreft kunnen we nog wat van de Joden leren.
Geen problemen mee hoor. God verteld zelf dat Hij onze Vader is. Jezus verteld ons dat wij zijn kinderen zijn. nou, mooi toch? Dan mag je het verder invullen zoals je het zelf voelt lijkt mij, als je vader meer een daddy is of zelfs een Teddy, noem je Hem zo.
Ik denk dat iedereen die bewust met God leeft een bepaald 'lijntje' met GOd heeft, net zoals ieder kind zijn eigne lijntje met zijn aardse vader heeft. En dat lijntje mag benoemd worden, datis iets tussen mij en God.
Als je er aanstoot aanneemt, ach, iets hoger je voeten optillen toch?
Er is geen ontzag meer voor Gods Majesteit en Heiligheid. Zelfs Jezus sprak niet op die manier met Zijn hemelse Vader. Wie denken wij dan wel niet dat we zijn, dat we zo met God mogen communiceren?
Hij noemt toch ook Zijn kinderen vrienden, we mogen Hem toch aanschouwen als een vader. We mogen tot Hem komen, zoals we zijn. We hoeven ons niet anders of beter voor te doen. We mogen alles tegen Hem vertellen, en ik denk ook voor je gevoel als een klein kind bij Hem op schoot kruipen. Ik kan me voorstellen, dat je dit misschien vervelend vind overkomen. En dat je ook aan de andere kant moet kijken, dat God Groot is, Almachtig, een Majesteit, een Koning etc, dat is waar.
Mijn vriend vind ik ook niet altijd hetzelfde. De ene keer is hij voor mij stoer, de andere keer lief, de andere keer wel eens streng. Maar dat wil toch niet zeggen dat het ene het andere uitsluit. En ik weet wel dat deze vergelijking mank gaat, maar dat zullen alle vergelijkingen gaan.
OOk denk ik dat God ieder mens uniek heeft geschapen en ieder mens een uniek eigen karakter ontwikkeld. Daarom zal de ene mens dingen ook anders ervaren als eeen ander, maar ook dat wil niet zeggen dat het dan per definitie fout is. Ik kan een eigenschap van iemand anders als heel zwak ervaren, maar dat komt dan misschien doordat ik die eigenschap heel sterk ontwikkeld heb. Dat wil dan niet zeggen dat er per definitie ook daarvoor één 'waar' wereldbeeld is