PeterD schreef:Dit is nou wat ik noem zoeken naar de gaatjes om om de Bijbel heen toch lekker gewoon er heen te kunnen gaan. God keurt homosexuele daden af, dus ook een verbintenis tussen man en man, vrouw en vrouw. Dat dit toen in de tijd van de Bijbel nog niet voorkwam, zal waarschijnlijk de reden zijn dat het er niet expliciet in verboden wordt.
Overigens nog niet zo gek, want 10 jaar geleden hadden we het er hier in Nederland ook nog niet over...
Het gesprek rond homoseksualiteit en geloof loopt al veel langer dan 10 jaar hoor.
De bijdrage van Jas lijkt me duidelijk. Sterker nog, de Bijbel spreekt nergens met een zelfde nadruk als in het verhaal over Jonathan en David over een relatie tussen man en vrouw.
Kijk ook naar het verhaal over Ruth en Naomie.
Kennelijk zijn deze relaties voor God heel belangrijk. Ook de tekst over het "drievoudig snoer" gaat over een verbond tussen twee mannen.
Of het in de tijd van de Bijbel niet voorkwam is een vaak gebruikte maar tegelijk ook onzinnige opmerking. Want als God mij nu als homo geboren laat worden zullen er vroeger ongetwijfeld ook mensen zijn geweest. Anders zou God veranderen.
Overal in de Bijbel waar homoseksualiteit ter sprake komt is dat in het kader afgodendienst, tegennatuurlijk gedrag ect. Nergens staat er iets over een relatie in liefde en trouw.
Dus dat heeft niets te maken met het zoeken naar gaatjes. Of misschien ook juist wel, want zoeken hetero's niet op dezelfde manier naar gaatjes om homo's te kunnen veroordelen.
Waarbij ze er dan voor het gemak maar aan voorbij gaan dat God mensen op de aarde zet die een andere voorkeur hebben.