Belijdenis doen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

connie
Mineur
Mineur
Berichten: 194
Lid geworden op: 07 dec 2002 14:10
Locatie: monster
Contacteer:

Berichtdoor connie » 26 dec 2002 22:16

belijdenis is net als dopen je hart aan de heren geven en met jezus verder gaan in je leven
je kies voor jezus en niet voor de kerk
groeten connie

Corne van 't Hof
Sergeant
Sergeant
Berichten: 274
Lid geworden op: 11 sep 2002 13:48

Berichtdoor Corne van 't Hof » 02 jan 2003 14:09

je kies voor jezus en niet voor de kerk


Gelukkig heb ik niet voor Jezus gekozen, maar Hij voor mij.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8215
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 02 jan 2003 14:17

Corne van 't Hof schreef:
je kies voor jezus en niet voor de kerk


Gelukkig heb ik niet voor Jezus gekozen, maar Hij voor mij.


Ik denk dat jij bedoelt: Jezus heeft eerst voor mij gekozen en daarna heb ik voor Hem gekozen, of niet soms?

Corne van 't Hof
Sergeant
Sergeant
Berichten: 274
Lid geworden op: 11 sep 2002 13:48

Berichtdoor Corne van 't Hof » 02 jan 2003 14:21

Juist, je hebt gelijk.

Niets uit ons, maar alles uit Hem.

Gebruikersavatar
Barry
Verkenner
Verkenner
Berichten: 12
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:34

Berichtdoor Barry » 02 jan 2003 21:59

Mijn mening:
De naam zegt het al: belijdenis des geloofs. (ook in de ger.gem. e.d.!)
Waarvan doe je belijdenis? Van je geloof.

Wat houd je belijdenis in als je niet gelooft?
Zonder het ware geloof kan het niet!

Zelf zit ik ook op belijdeniscatechisatie. Waarschijnlijk besluit ik toch om (nog) geen belijdenis af te leggen.
Voor mij was belijdenis doen eerst ook een teken van zelfstandigheid: de verantwoordelijkheid van je ouders over nemen.
Maar nu zit ik middenin dat spanningsveld: God vraagt de belijdenis van je. Maar zonder wedergeboorte kun je dit niet!

Ik vind het logisch dat je ook kennis moet bezitten over je geloof. Want, wat geloof je anders? Dat moet je toch weten? Ook is het een feit dat je met het doen van belijdenis ook bij een kerk wil horen. Daarvoor moet je wel de leer van de kerk onderschrijven en Christus willen dienen in die gemeente.

Iemand zei eens tegen me:
"Nee, je kunt niet onbekeerd belijdenis doen, maar kun je fietsen, lopen, eten, werken enz.enz. zonder bekeerd te zijn? NEE. De Heere zegt: 'Kies HEDEN wie gij dienen wilt'.
De Heere zegt: Doe uw mond wijd open en Ik zal hem
vervullen. Dit is een beeld van jonge vogels die in hun nest zitten en volledig afhankelijk zijn van het ouderdier. Ik denk dat onze verantwoordelijkheid is: onze mond open te doen. Daarin ligt ook de mogelijkheid: Ik zal vervullen."

Belijdenis doen is niet het belangrijkste. De Heere te
kennen, is het belangrijkste.

Groeten!

Gebruikersavatar
elis000
Verkenner
Verkenner
Berichten: 27
Lid geworden op: 14 dec 2002 16:19

Berichtdoor elis000 » 02 jan 2003 22:50

Waarom wil je nog geen belijdenis doen? omdat je niet bekeerd bent? en je zegt zelf 'kies heden wie gij dienen zult' doe jij dat dan ook, Je moet belijdenis doen, dat mag je niet uitstellen.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal
Berichten: 5718
Lid geworden op: 24 sep 2002 08:24

Berichtdoor trijntjejohanna » 02 jan 2003 23:01

je MOET belijdenis doen??

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8215
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 02 jan 2003 23:09

Ik vergelijk belijdenis doen vaak met trouwen. Trouwen kun je uitstellen en belijdenis doen ook, je hebt dan wat langer 'verkering': je hebt al wel een relatie met God, maar je hebt nog niet in het openbaar trouw aan Hem beloofd.
Je moet dan ook geen belijdenis doen voor je zeker weet dat je christen wilt zijn.
Uitstellen is niet verboden, maar waarom zou je dat doen als je de leeftijd hebt dat je ouders niet meer alle belangrijke keuzes voor je maken?

Gebruikersavatar
Barry
Verkenner
Verkenner
Berichten: 12
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:34

Berichtdoor Barry » 03 jan 2003 10:40

Ik vind 't onwijs moeilijk.
Wanneer je onbekeerd belijdenis doet, wat houdt je belijdenis dan in...
Dat is toch schijnheilig.

Ik weet wel dat ik christelijk wil zijn, ik geloof dat God bestaat (al zie ik dat soms niet) en ik weet zeker dat ik bij deze kerk wil blijven. Maar dat is volgens mij niet genoeg.
God kijkt toch naar je hart!

Maar ellis, je hebt wel gelijk, je mag het niet uitstellen maar je mag ook niet onbekeerd verder leven.

Tja, wat dan?
Volgens mij kan God alleen uitkomst geven.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8215
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 03 jan 2003 10:45

Barry schreef:Ik vind 't onwijs moeilijk.
Wanneer je onbekeerd belijdenis doet, wat houdt je belijdenis dan in...
Dat is toch schijnheilig.

Ik weet wel dat ik christelijk wil zijn, ik geloof dat God bestaat (al zie ik dat soms niet) en ik weet zeker dat ik bij deze kerk wil blijven. Maar dat is volgens mij niet genoeg.


Dat is wel genoeg Barry. Als jij christen wilt zijn en God zoekt en daardoor een relatie met Hem hebt (want wie zoekt die vindt!) dan is dat genoeg om belijdenis te kunnen doen. Je gelooft in de drie-ene God en daar gaat het om bij belijdenis doen. Bij jou in de kerk beloof je ook dat je bij je kerk blijft en dat wil je ook. Wat houdt je dan nog tegen?

btw: Calvin is me in pb'tjes aan het uitleggen wat hij precies onder bekeerd zijn verstaat ;) Ik ben namelijk geen refo maar wel christen.

Gebruikersavatar
Barry
Verkenner
Verkenner
Berichten: 12
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:34

Berichtdoor Barry » 03 jan 2003 11:01

Dat is wel genoeg Barry. Als jij christen wilt zijn en God zoekt en daardoor een relatie met Hem hebt (want wie zoekt die vindt!) dan is dat genoeg om belijdenis te kunnen doen. Je gelooft in de drie-ene God en daar gaat het om bij belijdenis doen. Bij jou in de kerk beloof je ook dat je bij je kerk blijft en dat wil je ook. Wat houdt je dan nog tegen?


Wat houd me tegen?
Geen antwoord van God denk ik.
Ik geloof dat God bestaat, maar dan ben je nog niet bekeerd.
Dan heb je nog geen relatie of verhouding tot Hem. Of beter, die heb je wel, maar dan juist een hele verkeerde verhouding door de zonde.
Met je rug naar God toe.

Wilko
Mineur
Mineur
Berichten: 153
Lid geworden op: 13 sep 2002 16:04

Berichtdoor Wilko » 03 jan 2003 11:11

Beste Barry,

Herken je volkomen. Maar het zit nog een stukje dieper zelfs: Wie geen belijdenis doet, doet ook een belijdenis: die van ongeloof! Maar zelfs dat mogen we voor de Heere uitspreken en bij Hem neerleggen. Wacht op den HEER' houd moed!

Gebruikersavatar
Barry
Verkenner
Verkenner
Berichten: 12
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:34

Berichtdoor Barry » 03 jan 2003 11:26

Wilko schreef:Beste Barry,

Wie geen belijdenis doet, doet ook een belijdenis: die van ongeloof! Maar zelfs dat mogen we voor de Heere uitspreken en bij Hem neerleggen. Wacht op den HEER' houd moed!


Bedankt voor je reactie.
Dan denk ik weer: wanneer geloof je? Dan kun je zelf niet. Nee, ik 'preek' absoluut geen lijdelijkheid! (waakt en bidt..., strijd om in te gaan..., zoekt en gij zult vinden...!)

Iemand legde het mij eens zo uit:
Geloof is geen voorwaarde die de mens zelf op moet brengen. Het is delege hand, die aanneemt. God geeft een lege hand en geeft Christus, Die door de hand ontvangen wordt

of ingewikkelder gezegd:
Het geloof heeft een instrumentele functie. Het is een instrument waar Christus en Zijn gerechtigheid aangenomen wordt.
Het geloof is de lege hand van de bedelaar.

Wat nodig is om belijdenis te doen: de liefde tot de Heere om Hem te willen dienen. Hoeveel kennis je dan hebt is minder belangrijk, maar de betrokkenheid op de Heere is het belangrijkste.

Groeten!

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8215
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 03 jan 2003 11:38

Barry schreef:Wat houd me tegen?
Geen antwoord van God denk ik.
Ik geloof dat God bestaat, maar dan ben je nog niet bekeerd.
Dan heb je nog geen relatie of verhouding tot Hem. Of beter, die heb je wel, maar dan juist een hele verkeerde verhouding door de zonde.
Met je rug naar God toe.

Wat verwacht je dan? Een briefje uit de hemel? Een stem die zegt: je bent bekeerd?
Het klopt dat zonde je relatie met God in de weg staat, daarom moet je ook om vergeving van je zonden vragen. Maar als je vervolgens niet gelooft dat je die vergeving ontvangt en dat daardoor de weg naar God vrij is, denk ik dat God daar heel veel verdriet om heeft...


Barry schreef:
Wat nodig is om belijdenis te doen: de liefde tot de Heere om Hem te willen dienen. Hoeveel kennis je dan hebt is minder belangrijk, maar de betrokkenheid op de Heere is het belangrijkste.


Die liefde heb je toch?

Kees van den Hoven
Verkenner
Verkenner
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 jan 2003 13:14

Berichtdoor Kees van den Hoven » 03 jan 2003 14:18

Waar staat in de Bijbel dat je belijdenis moet doen van de leer. Het is toch geloofsbelijdenis, dus van je geloof??


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 152 gasten