Peter L schreef:
Ik vind het ongelofelijk, wat hier gebeurd. Vanmiddag hoorde ik in het Radio 1 journaal een dominee (ds. Heemskerk uit Garderen), die gewoon N.H. wilde blijven. De hele gemeente staat 100% achter hem. Elke zondag komen ze met 750 man 2x per zondag naar de kerk. Deze hele gemeente ziet niets in de PKN, maar wil N.H. blijven. Maar nu wordt de dominee losgemaakt van de gemeente, alleen omdat de synode het wil, niet de gemeente; hij wordt straks gedwongen de pastorie te verlaten en de synode eist het kerkgebouw op voor de PKN. De nieuwe kerkorde wordt de gemeente dus door de strot geduwd. Maar wie heeft de dominee beroepen? De gemeente of de synode? De gemeente. Wie onderhoudt de dominee? De gemeente. Wie onderhoud het kerkgebouw? De gemeente. En, als ik het goed heb is het kerkgebouw ook van de gemeente.
Een van de punten van de Reformatie was, dat men de hiërarchie in R.K. kerk als onbijbels verwierp. In de kerk dienen de zaken niet van bovenaf opgelegd te worden. De PKN gaat hiermee ver van de Reformatie af staan.
Persoonlijk ben ik van mening dat plaatselijke gemeenten autonoom dienen te zijn. Overkoepelende verbanden, zoals synodes, hebben geen bijbelse basis en behoren dus geen autoriteit over de plaatselijke kerk te hebben.
Het ergste van dit verhaal vind ik, dat dit echt een slecht getuigenis is t.o.v. de ongelovige buitenwereld. Dat christenen zo met elkaar omgaan, is helaas niet nieuw, maar nog altijd beschamend.
Hoewel heel erg vervelend handelt de PKN volgens de regels van de kerk (voor zover ik het kan overzien). Als mensen dat verkeerde regels vinden, hadden ze maar geen lid moeten worden, maar bij een 'zelfstandige' gemeente, zonder landelijk verband. Dan kun je als gemeente doen wat je wilt en heb je ook eigen bezittingen.
Natuurlijk worden predikanten losgemaakt van hun gemeente. De predikanten willen geen predikant zijn in de PKN zijn en hun voormalig Hervormde Gemeente is nu PKN (vervelend genoeg).
Dit klinkt misschien heel erg bot, maar het punt is dat kerk al 400 jaar een bepaalde 'beslissingsstructuur' heeft en dat mensen nu ineens vinden dat dat niet meer geldig is. Je gaat toch ook niet zeggen dat alles wat de synode in 1618/19 beslist heeft niet geldig is.