Moderator: Moderafo's
caesar schreef:
BELIJDENISVRAGEN VAN VOETIUS
1. Verklaart gij dat gij de leer van onze kerk, welke gij geleerd, gehoord en beleden hebt, houdt voor de ware en zaligmakende leer, overeengekomende met de Heilige Schriften?
2. Belooft gij dat gij door Gods genade in de belijdenis van deze zaligmakende leer standvastig zult blijven, en in haar zult leven en sterven?
3. Belooft gij dat gij overeenkomstig deze heilige leer uw leven altijd godvruchtig, eerbaar en onberispelijk zult inrichten, en dat gij uw belijdenis met goede werken zult versieren?
4. Belooft gij dat gij u aan de vermaning, terechtwijzing, en kerkelijke tucht wilt onderwerpen en onderworpen zult zijn, indien (wat God verhoede) het mocht gebeuren, dat gij u in leer of leven kwaamt te mishagen?
Dus jij vindt dat ook iedereen vraag 2 met ja kan beantwoorden.
Ja. Dat vraag ik me dus ook al een aantal jaar af.Josh schreef:Ik las zo eea over 'geloofsbelijdenis' en trouwen...enik vroeg me af -gezien het Bijbelverhaal van de Ethiopische Kamerheer met Filippus- of niet geloofskennis [geholpen door de Geest] en daarna de doop [onderdompeling] de ware, bijbelse belijdenis is...?
Er staat immers, dat zodra de Kamerheer begreep wat hij las en wist wie Jezus was en hem aannam/in hem geloofde...dat zij het water inliepen waar het diep was; zodat de Kamerheer 'koppie-onder' gedoopt kon worden.... Maw: de doop is dus je belijdenis cq sluitstuk van wat je geleerd hebt en wat je gelooft....
En waarom dit nu koppelen met 'trouwen'....![]()
Josh
Handelingen 8:34-38 ?Vertel me,? vroeg de kamerheer aan Filippus, ?over wie zegt de profeet dit? Over zichzelf of over een ander?? En Filippus begon te spreken. Uitgaande van die woorden uit de Schrift verkondigde hij hem het goede nieuws over Jezus. Onderweg kwamen ze langs een water. ?Kijk, hier is water!? zei de kamerheer. ?Wat is ertegen dat ik gedoopt word?? Hij liet de wagen stilhouden. Ze gingen beiden het water in, zowel Filippus als de kamerheer; en Filippus doopte de man'. [/b]
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten