Jezelf bekeren?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Boely
Mineur
Mineur

Berichtdoor Boely » 26 nov 2003 23:46

hijwel schreef:
Unknown schreef:Ok, uit jullie (sommige tenminste) posts kan ik dan op maken dat ik toch zelf wat moet dan. Maar wat betekent dat in de praktijk?

Oh...Hoi rianne, waar ken ik jou van :D

Je moet zelf proberen de eerste wankelende stappen te zetten naar je Vader in de hemel. Of je dat nou zelf kan of niet, bid dan maar of de Heilige Geest je staande mag houden tot dat je in Zijn armen ligt

Dus gewoon niet zeuren, jezelf bekeren, jezelf voor bekeerd houden, niet twijfelen aan je geloof want dat is ongeloof... niet terug kijken... en zo op de eeuwigheid aangaan... laat jezelf niets wijsmaken mensen! Hoe kunnen wij met een gebonden wil naar onze vader in de hemel? Tjonge jonge... voordat je God weer als vader mag noemen... das een groot stuk... dan ben je gerechtvaardigd voor God. Dan heb je door het geloof weer toegang tot de liefde van God. Die liefde is zo sterk dat je de wereld helemaal niets meer zegt, dat jezelf je kinderen, broers en zussen kunt helpen verdoemen, als Gods eer er maar door groot gemaakt wordt.

Maar help me... wat is de eerste stap?

Boely
Mineur
Mineur

Berichtdoor Boely » 26 nov 2003 23:48

Klaas schreef:
DUS WE MOETEN WEL WAT DOEN?

Ach Boely, je wilde toch niet zeggen dat niets bij jou ook echt niets is?
Dat betekent nl. dat we met de armen over elkaar op onze krent kunnen gaan zitten en dat God ons wel zal redden. Is dat de juiste houding?

OF ZIJN DIT GEEN VOORWAARDEN?

Is geloof dan geen voorwaarde? Worden we gered zonder geloof?

Klaas

Klaas we moeten er alles aan doen... maar we moeten er geen grond van maken!!! We worden niet gered zonder geloof! Maar geloven kunnen we niet van onszelf, maar het wordt geschonken door God!

Boely
Mineur
Mineur

Berichtdoor Boely » 26 nov 2003 23:56

Klaas schreef:Sorry, heb wat tijd over ;-)

Boely:
Dat is een eis die op ons ligt, maar waar basseer je je stellig op dat we aan deze eis kunnen voldoen.

Waar baseer jij op dat we niet aan die eis kunnen voldoen? Wat lees jij in Handelingen als het evangelie verkondigd wordt en mensen opgeroepen worden tot bekering? Wat is dan de reactie? Hoe wordt die oproep door de apostelen zelf verstaan?

Nee, nou moet je de vraag niet omdraaien, maar zelf antwoord geven op mijn vraag. Ik zei: door de val in adam kunnen we onszelf niet bekeren! Omdat we in een drievoudige dood gevallen zijn: een tijdelijke, een geestelijke en een euwige dood! En als je dood bent... is er een bovennatuurlijk wonder nodig! Dus wij kunnen niet aan de eis tot bekering voldoen. Dus is het een aantijging tegen ons, het wijst onze schuld aan... dit moet ons schuldig maken, niet werkzaam!

Boely:
Ja er staan er nog ongeveer 250 van zulke teksten in de Bijbel. Dat onderstreept mijn stelling. Wij moeten ons bekeren, dat is een eis die op ons ligt. BEGRIJP HET GOED! DIT VEROORDEELD ONS, DEZE TEKSTEN WIJSEN ONS PRECIES AAN WAAR HET BIJ ONS AAN SCHORT! DIT KUNNEN WE NIET MEER, want we hebben een gebonden wil tot de zonde!

Dit is de grootste leugen die ik hier de laatste tijd gelezen heb. Als God je oproept in Hem te geloven dan is dat precies dat: een oproep om in Hem te geloven. Het is niet een één of andere work-around om ons te laten zien dat we ons niet bekeren kunnen. Deze redenatie staat gewoon niet in de bijbel en maakt God in feite tot een leugenaar.

Nee begrijp me goed. Zoals we geboren zijn hebben we een gebonden wil, als God het geloof ons schenkt, krijgen we een begin van een vrije wil!

Boely:
We moeten verwachten??? 't waait ons dus wel aan! tja....

Volgens mij ben jij degene die stelt dat het ons wel komt aanwaaien.... Nee absoluut niet... ik bewonder Gods wegen in de weg van de uitverkiezing. Ik leg niet alleen het gedeelte uit waar wij zelf beter van worden, mar ook de verwerping wat ook tot Gods eer dient. En je hebt mij niet horen zeggen dat het ons aan moet komen waaien! Absoluut niet... we moeten zoveel mogelijk doen om ons te bekeren, maar dat is de grond niet van onze bekering... want dat is alleen maar Gods genadig- en barmhartigheid!

Boely:
Nu draai ik het even om: als wij ons niet tot God wenden, en niet bij God terugkomen lijdt God een nederlaag, en met eerbied: dan is er grote droefheid in de Hemel omdat God niet heeft getoont dat hij God is!

Sorry, maar dit vind ik wel erg menselijk gedacht. Als het Gods wil is dat de mens tot Hem komt, maar dat Hij tegelijkertijd de mogelijkheid tot verzet openlaat, wie ben jij dan om die beslissing in twijfel te trekken?

Mogelijkheid tot verzet??? Die is er niet! Kom nou toch! God is God, wie is een mens om tegen God in verzet te komen, en Gods wil te wederstaan??? We zijn minder dan een stofje aan de weegschaal en een drukkel aan een emmer!
Klaas

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 27 nov 2003 07:44

Boely schreef:Dus gewoon niet zeuren, jezelf bekeren, jezelf voor bekeerd houden, niet twijfelen aan je geloof want dat is ongeloof... niet terug kijken... en zo op de eeuwigheid aangaan... laat jezelf niets wijsmaken mensen! Hoe kunnen wij met een gebonden wil naar onze vader in de hemel? Tjonge jonge... voordat je God weer als vader mag noemen... das een groot stuk... dan ben je gerechtvaardigd voor God. Dan heb je door het geloof weer toegang tot de liefde van God. Die liefde is zo sterk dat je de wereld helemaal niets meer zegt, dat jezelf je kinderen, broers en zussen kunt helpen verdoemen, als Gods eer er maar door groot gemaakt wordt.

hey boely

Dit heb ik volgens mij niet gezegd, maar ik zeg niet dat je niet proberen jezelf te bekeren. Als je de opdracht krijgt om jezelf te bekeren, dan ga je niet zitten wachten. Ongeloof is zeker "de"zonde, God roept ons op om tot het einde toe in hem te geloven, en niet te twijvelen. Toch is het zo dat je je zelf moet onderzoeken. Daarom vraag ik ook regelmatig of God eerlijk wil zijn, en mij eerlijk wil maken tegen over God!

Je haalt wel veel dingen aan en je trekt wel veel conclusies van dingen die ik niet gezegd heb, dit vindt ik jammer.

Maar wat bedoel ik met die eerste stap?
Hij vraagt van ons om te geloven, hij vraagt ons om ons te bekeren, Hij roept ons op om Hem te volgen: Volg mij!
Nu, was staat jou en ik dan te doen? De stap in zijn richting zetten, ook al heb je daar de kracht van de Heilige Geest bij nodig, Dat hoef je van te voren niet te weten, daar kom je wel achter.
Als jij tot Hem nadert, nadert Hij tot jou. Niet omdat jij tot Hem nadert, maar omdat jij door de Heilige Geest tot Hem genaderd ben.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 27 nov 2003 08:22

Boely schreef:
Je kunt een heel mooi voorbeeld hebben, maar waar het op aankomt Parsifal is dat God de bekering in ons werkt, en dat wij er achter komen dat we zondaar voor God zijn. Dat moeten we worden, dat moeten we voelen. Dan worden wij niks en God alles. En dan wil God zichzelf in ons openbaren!

Kun je dat van dat voelen Bijbels onderbouwen (niet dat er voorbeelden zijn waarin dit gevoel er is, maar dat er moet zijn.) Is geloof niet genoeg, maar geloof met gevoel van zonde wel?
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 27 nov 2003 08:27

Oke, maar even van de andere kant:

Geeft de bijbel aan dat we moeten wachten?

Als je wacht, hoe kom je dan bekeerd?

Waar staat het dat we onze ellende moeten inleven, voordat we tot God mogen komen met de vraag om bekering?
Waar staat die tekst over de droefheid naar God? Want ik kan me herinneren dat ik helemaal niet moest denken aan ellendekennisgevoel, toen ik die tekst las.

Waarom geeft Jezus bij het onze Vader niet aan dat alleen de gerechtvaardigen dit mogen bidden?

Kunnen we iets offeren aan God waar Hij een behagen aan heeft?

Boely
Mineur
Mineur

Berichtdoor Boely » 27 nov 2003 10:20

hijwel schreef:
Boely schreef:Dus gewoon niet zeuren, jezelf bekeren, jezelf voor bekeerd houden, niet twijfelen aan je geloof want dat is ongeloof... niet terug kijken... en zo op de eeuwigheid aangaan... laat jezelf niets wijsmaken mensen! Hoe kunnen wij met een gebonden wil naar onze vader in de hemel? Tjonge jonge... voordat je God weer als vader mag noemen... das een groot stuk... dan ben je gerechtvaardigd voor God. Dan heb je door het geloof weer toegang tot de liefde van God. Die liefde is zo sterk dat je de wereld helemaal niets meer zegt, dat jezelf je kinderen, broers en zussen kunt helpen verdoemen, als Gods eer er maar door groot gemaakt wordt.

hey boely

Dit heb ik volgens mij niet gezegd, maar ik zeg niet dat je niet proberen jezelf te bekeren. Als je de opdracht krijgt om jezelf te bekeren, dan ga je niet zitten wachten. Ongeloof is zeker "de"zonde, God roept ons op om tot het einde toe in hem te geloven, en niet te twijvelen. Toch is het zo dat je je zelf moet onderzoeken. Daarom vraag ik ook regelmatig of God eerlijk wil zijn, en mij eerlijk wil maken tegen over God!

Je haalt wel veel dingen aan en je trekt wel veel conclusies van dingen die ik niet gezegd heb, dit vindt ik jammer.

Hij vraagt van ons om te geloven, hij vraagt ons om ons te bekeren, Hij roept ons op om Hem te volgen: Volg mij!
Nu, was staat jou en ik dan te doen? De stap in zijn richting zetten, ook al heb je daar de kracht van de Heilige Geest bij nodig, Dat hoef je van te voren niet te weten, daar kom je wel achter.
Als jij tot Hem nadert, nadert Hij tot jou. Niet omdat jij tot Hem nadert, maar omdat jij door de Heilige Geest tot Hem genaderd ben.

Geef nou eens antwoord. Hoe moet/kan ik tot God naderen?

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 27 nov 2003 10:22

Boely schreef:
Kaw schreef:En "Kiest nu heden wie gij dienen zult." en "Gaat in tot de enge poort." en "Komt en drink van dit levende Water om niet."

Kiest hij ervoor om God te dienen, dan gelooft hij dat deze beslissing enkel genade is van God's kant, want hij zou anders nooit voor God gekozen hebben. Hij weet ook dat deze keuze inhoudt dat hij de genade van God aanneemt die God aanbiedt aan alle gelovgien. Ook weer niet omdat hij voor God heeft gekozen, of omdat hij dit verdient, maar omdat God ooit eens voor hem heeft gekozen, om hem vanwege Zijn "amazing grace" te redden van zijn doodsstaat.

Ik zeg hier helemaal niet dat God afhankelijk is van een keuze van een mens. Ooit gehoord van een vrije wil? Of zijn wij enkel robotjes van God?

Kom nou toch, wij een vrije wil, dat hadden we in het paradijs, maar na het paradijs hebben we een gebonden wil. Dat wordt in onze kerken van Chr. Ger. Kerk tot Ger. Gem. in Ned. nog wel geleerd dat de mens geen vrije wil heeft.

Weet je wat die enge poort is? Gods gerechtigheid! Kun je zeggen dat je op grond van recht, en gerechtigheid bekeerd bent? Dat is wat anders dan zelf voor God kiezen! Bibbers... een wereld van verschil!

Wij hebben nog steeds een vrije wil, maar wij willen niets meer dat goed is. Dat is wat overal geleerd wordt. Als ik verlang om me te bekeren of met een zonde te stoppen, dan is dat iets wat door God geschonken wordt.

Waarom vraagt Jezus ons dan om door die poort binnen te gaan, als wij dat niet mogen? Bovendien is de enge poort niet de poort naar God's oordeel, maar de poort waar de smalle weg tot behoud start.

En wat doe jij met de rest van die teksten?

Boely schreef:Je moet Gods genade niet gaan zien als een kado. Kom nou toch. We moeten inleven dat we de dood verdiend hebben.

God's genade is een gift, enkel tot Zijn eer.
Waar staat dat God een voorwaarde stelt dat we moeten inleven dat we de dood verdient hebben, voordat God met Zijn genade kan komen? Dit is een gevolg, een eigenschap van het ware geloof. Geen voorwaarde.

Jer. 31 schreef:19 Zekerlijk, nadat ik bekeerd ben, heb ik berouw gehad, en nadat ik mijzelven ben bekend gemaakt, heb ik op de heup geklopt, ik ben beschaamd, ja, ook schaamrood geworden,omdat ik de smaadheid mijner jeugd gedragen heb.

Boely schreef:En God bied zijn genade aan. Tuurlijk, Hij wil mensen zaligen, maar daar staat tegenover dat God mensen ook kan verdoemen. En dat verdoemen moeten we onder ogen zien. Je moet de balans wel in evenwicht laten zijn. Het is geen kado van God, het is alleen tot eer van ZIJN NAAM, en niet tot onze eer of omdat ons de hemel nou eenmaal beter lijkt dan de Hel. Als ik je hoor wil je wel bekeerd worden, maar alleen omdat je dan van een slecht mens, een goed mens geworden bent... nee je moet van dood - levend gemaakt worden. En dat kan (zegt en Bijbel maar ook Calvijn) door het inleven van je zonde kennis. Je moet schuldenaar voor God worden, alleen dan kan God zich openbaren!

Samengevat: Je moet schuldenaar voor God worden, alleen dan kan God zich openbaren!
En Paulus dan? Voelde Paulus zich schuldig toen hij op zijn weg Christus tegen kwam? En wat zij Petrus toen de Joden in Hand. 2 zich afvroegen wat ze moesten doen? Even goed je ellende inleven? Nee! Bekeert u en laat u dopen!

Nogmaals, een beleving van zonde en schuld voor God is een vrucht van het geloof die God ons geeft. Niet een voorwaardelijk voorvoegsel.

Boely schreef:maar wat ik hier wel hoor is dat we voor God moeten kiezen. En dan speelt God daarin ook nog een bijrol. Dat is echt absoluut onjuist en ook hyper-onbijbels. Ik ontken niet dat we ons moeten bekeren! Tuurlijk niet dat is een eis die bij ons ligt. Dat is een verplichting aan ons, en God heeft gelukkig ook een weg geopenbaard waardoor dat kan, maar dat is een andere als dat jullie voorspiegelen. En als je voor God zult staan en je bent niet bekeerd, zul je op 1000 vragen geen 1 antwoord hebben, maar zul je alleen maar kunnen zeggen: U bent eeuwig Rechtvaardig want dit heb ik verdiend! Daarom kun je beter op deze wereld Gods rechtvaardigheid inzien, voordat het te laat is! Dat wens ik jullie toe!

Kiezen voor God is hyper-onbijbels? Zeg me waar het staat dat God dit niet van ons vraagt? Ik heb je hierboven drie teksten gegeven van de velen die ik nog op zou kunnen zoeken, waar staat dat God van ons vraagt dat we voor Hem moeten kiezen.

Welke weg heeft God je geopenbaard dat je kiest voor God en je bekeerd, zonder dat je kiest en bekeerd, maar dat God dit doet?

Nogmaals: Alle dingen die mensen doen wat in het verlengde ligt van God's wil, is niet anders dan een geschenk van God waar God alle eer voor moet hebben. Maar God vraagt wel van ons om Zijn wil te doen!

Nogmaals, wat doe jij met dit?
Toen de farizeeërs vroegen om een teken zei Jezus dat de Nineveërs zullen opstaan op de jongste dag om de mensen die zich niet bekeren te veroordelen, want zij bekeerden zich op de preken van Jona, en zie meer dan Jona is hier.

Boely schreef:Wat staat er vaker in de bijbel? Bekeert u? Of laat u bekeren?
Ja als je de bijbel gaat uitleggen aan de hand van hoe vaak iets er instaat ben je natuurlijk heel erg fout bezig, en kom je ook nooit goed uit. Want hoe doe je het dan met dingen die er evenredig veel instaan?

Er staan vele teksten in de bijbel die van ons vragen om ons te bekeren. Er is geen tekst die zegt dat we ons moeten laten bekeren. Dus de score is [alles-0] en dan is het in 1 keer wel duidelijk.

Rianne schreef:Om ff terug te komen op dse tekst "bekeer mij zo zal ik mij bekeren" dat zegt Jeremia die allang bekeerd is maar die voelt dat hij zonder God niet verder kan. Ook vraagt hioj dat voor het zondige volk. Hij weet dat het volk zich niet zal bekeren uit henzelf en daarom voelt hij dat God het moet doen. Wat de NBG-bijbel zegt vind ik niet echt juist.

God zegt dit over Efraïm, die bovendien ook nog (eeuwig) door God verworpen is. Wat jij vind van de NBG-vertaling, is niet echt een feit dat het dan onjuist is zoals de NBG het zo stelt. Alleen Menachem en Elyahu kunnen bepalen welke versie er het dichtst bij de grondtekst ligt.

Rianne schreef:Jezelf bekeren was de vraag???
onmogelijk!!!!

Onmogelijk voor de mensen, maar mogelijk in God's kracht.

Boely
Mineur
Mineur

Berichtdoor Boely » 27 nov 2003 10:24

parsifal schreef:
Boely schreef:
Je kunt een heel mooi voorbeeld hebben, maar waar het op aankomt Parsifal is dat God de bekering in ons werkt, en dat wij er achter komen dat we zondaar voor God zijn. Dat moeten we worden, dat moeten we voelen. Dan worden wij niks en God alles. En dan wil God zichzelf in ons openbaren!

Kun je dat van dat voelen Bijbels onderbouwen (niet dat er voorbeelden zijn waarin dit gevoel er is, maar dat er moet zijn.) Is geloof niet genoeg, maar geloof met gevoel van zonde wel?

Sterven aan de wet is dat Parsifal! Er achter komen dat we onder het oordeel liggen. Galaten 3:24 Zo dan, de wet is onze tuchtmeester geweest tot Christus, opdat wij uit het geloof zouden gerechtvaardigd worden. Romeinen 10:4 Want het einde der wet is Christus, tot rechtvaardigheid een iegelijk, die gelooft.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 27 nov 2003 10:27

Boely schreef:
parsifal schreef:
Boely schreef:

Sterven aan de wet is dat Parsifal! Er achter komen dat we onder het oordeel liggen. Galaten 3:24 Zo dan, de wet is onze tuchtmeester geweest tot Christus, opdat wij uit het geloof zouden gerechtvaardigd worden. Romeinen 10:4 Want het einde der wet is Christus, tot rechtvaardigheid een iegelijk, die gelooft.

Dit is heel iets anders aan het sterven aan de wet.
De wet laat ons zien dat we Christus nodig hebben tot onze verlossing. Geen werken der wet meer, maar enkel rechtvaardiging uit het geloof om het werk van Christus.

Boely
Mineur
Mineur

Berichtdoor Boely » 27 nov 2003 10:29

Kaw schreef:Oke, maar even van de andere kant:

Geeft de bijbel aan dat we moeten wachten?

Dat zeg ik ook niet, lees mijn stukken nu eens, ik zeg dat we ons dag en nacht in moeten zetten om ons te bekeren, maar daarmee moeten we ons niet beter gaan voelen, het moet geen grond voor ons zijn! Maar desalniettemin moeten we oon niet afwachten!

Als je wacht, hoe kom je dan bekeerd?

Zelfs mensen die niet tot God komen, worden soms door God gegrepen!

Waar staat het dat we onze ellende moeten inleven,

Romeinen 10:4 Want het einde der wet is Christus, tot rechtvaardigheid een iegelijk, die gelooftvoordat we tot God mogen komen met de vraag om bekering?

Waar staat die tekst over de droefheid naar God? Want ik kan me herinneren dat ik helemaal niet moest denken aan ellendekennisgevoel, toen ik die tekst las.

2 Corinthiërs 7:10 Want de droefheid naar God werkt een onberouwelijke bekering tot zaligheid; maar de droefheid der wereld werkt den dood.

Waarom geeft Jezus bij het onze Vader niet aan dat alleen de gerechtvaardigen dit mogen bidden?

Ja dat is net zo als met de term: Bekeerd U! We konden het, we konden God onze vader noemen, en we mogen het onze Vader ook wel bidden, maar wel in het besef dat God onze rechter geworden is i.p.v. onze vader.

Kunnen we iets offeren aan God waar Hij een behagen aan heeft?

Nee! Dus we kunnen zelf geen grond leggen voor onze bekering! Daar moet God zelf plaats voor maken!

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 27 nov 2003 10:31

Boely schreef:
hijwel schreef:

hey boely

Geef nou eens antwoord. Hoe moet/kan ik tot God naderen?

Mooi dat je dit vraagt!
Die tekst komt uit Jac. 4:
1 Van waar komen krijgen en vechterijen onder u? Komen zij niet hiervan, namelijk uit uw wellusten, die in uw leden strijd voeren? 2 Gij begeert, en hebt niet: gij benijdt en ijvert naar dingen, en kunt ze niet verkrijgen: gij vecht en voert krijg, doch gij hebt niet, omdat gij niet bidt. 3 Gij bidt, en gij ontvangt niet, omdat gij kwalijk bidt, opdat gij het in uw wellusten doorbrengen zoudt. 4 Overspelers en overspeleressen, weet gij niet, dat de vriendschap der wereld een vijandschap Gods is? Zo wie dan een vriend der wereld wil zijn, die wordt eenvijand van God gesteld. 5 Of meent gij, dat de Schrift tevergeefs zegt: De Geest, Die in ons woont, heeft Die lust tot nijdigheid? 6 Ja, Hij geeft meerdere genade. Daarom zegt de Schrift: God wederstaat de hovaardigen, maar den nederigen geeft Hij genade. 7 Zo onderwerpt u dan Gode: wederstaat den duivel, en hij zal van u vlieden. 8 Naakt tot God, en Hij zal tot u naken.
Reinigt de handen, gij zondaars, en zuivert de harten, gij dubbelhartigen! 9 Gedraagt u als ellendigen, en treurt en weent: uw lachen worde veranderd in treuren, en uw blijdschap in bedroefdheid. 10 Vernedert u voor den Heere, en Hij zal u verhogen.

Geen passief wachten maar actief doen!

Boely
Mineur
Mineur

Berichtdoor Boely » 27 nov 2003 10:34

Kaw schreef:
Boely schreef:
parsifal schreef:
Boely schreef:

De wet laat ons zien dat we Christus nodig hebben tot onze verlossing. Geen werken der wet meer, maar enkel rechtvaardiging uit het geloof om het werk van Christus.

Ja, mooie grap, dus de wet is alleen maar gegeven omdat we daardoor zien dat we Christus nodig hebben. Dat is wel zo, als we inleven dat we schuldig staan aan deze wet en uit onszelf niet meer kunnen betalen. Maar de wet was er in ook in het paradijs, en zal hiernamaals ook in de hemel zijn. Maar daar kan de wet volledig gehouden worden, en daar zullen de mensen zich ook voor eeuwig verlustigen in de wet. Maar dat de wet een tuchtmeester tot Christus is staat hier toch. Dus we moeten ontdekt worden aan de wet, en daardoor zien dat we niet door onszelf kunnen betalen, maar alleen door het borgtochtelijke werk van Christus!

Boely
Mineur
Mineur

Berichtdoor Boely » 27 nov 2003 10:35

Kaw schreef:
Geen passief wachten maar actief doen!

Ja en wat betekend dat praktisch?

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 27 nov 2003 10:41

Boely schreef:
Kaw schreef:
Boely schreef:
parsifal schreef:
Boely schreef:

Ja, mooie grap, dus de wet is alleen maar gegeven omdat we daardoor zien dat we Christus nodig hebben. Dat is wel zo, als we inleven dat we schuldig staan aan deze wet en uit onszelf niet meer kunnen betalen. Maar de wet was er in ook in het paradijs, en zal hiernamaals ook in de hemel zijn. Maar daar kan de wet volledig gehouden worden, en daar zullen de mensen zich ook voor eeuwig verlustigen in de wet. Maar dat de wet een tuchtmeester tot Christus is staat hier toch. Dus we moeten ontdekt worden aan de wet, en daardoor zien dat we niet door onszelf kunnen betalen, maar alleen door het borgtochtelijke werk van Christus!

Overtuigt worden van de noodzaak tot aanneming van Christus is heel iets anders dan een verplichting van inleving om in het aanbod van genade te kunnen komen.

Terug naar “Archief”