Laten we niet zeggen:
O nee! we zijn gevallen in adam!
maar laten we in plaats daarvan zeggen:
Halleluja! Daarom juist is Jezus gekomen! (Opdat een ieder die in Hem gelooft, niet verderve maar het eeuwige leven hebbe.)
Moderator: Moderafo's
mealybug schreef:Ik word een beetje wanhopig van christenen die focussen op Adam ipv Jezus, die het Handschrift tegen ons aan het kruis heeft genageld.
De opdracht is om mensen jaoers te maken en te stimuleren, maar in de refo gezindte lees ik alleen maar over tegenwerken middels de meest geraffineerde en vergezochte theologische constructies, waarbij de woorden van Paulus om niet te gaan boven hetgeen geschreven staat, volledig genegeerd worden.
Alles lijkt erop gebrand te zijn om het initiatief van de mens die Hem ernstig zoekt, weg te houden van de beloofde beloning.
En als iemand zegt dat hij Hem gevonden heeft, komen de valse gerustheid en de ''gestolen Jezus'' om de hoek.
Ja, ik zie mezelf als een verantwoordelijk wezen die het verstand wat ik van God gekregen heb goed moet gebruiken.gravo schreef:De mens die als verantwoordelijk en rationeel wezen goede keuzes weet te maken en de wereld, de ander en zichzelf alleen maar goede diensten bewijst door een positieve instelling, zelfbewust stappen in de goede richting maakt. Zo'n mens van het vooruitgangsgeloof heeft God niet meer nodig.
Eerlijk waar, ik snap werkelijk niet waar je het vandaan haalt tenzij je je grote duim gebruikt, maar daar zie ik je eigenlijk niet voor aangravo schreef:Beide zijn het paradijselijke mensen die niet gesnoept hebben van de kennis van goed en kwaad, die beiden wandelen met God, zondeloos, hemels, zonder schaamte, zonder schuld.
naamloos schreef:Beste Gravo,
Stemmingmakerij.
Je denkt dat je de evangelische wereld kent, maar ik herken me in tgeheel niet in je beschrijving ervan.
gravo schreef:
Het moet ons gegeven worden, dat is kort en goed hoe ik er over denk.
En daarbij vermeld ik gelijk (voor de bekommerden onder ons): het wordt ons ook gegeven!
gravo
mealybug schreef:Het is ons al gegeven, 2000 jaar geleden, en in deze welaangename tijd moeten we dat aannemen.
Waar lees ik in van de apostelen dat het nog gegeven moet worden, allen praten zij over de genade die ons al gegeven is, sinds Jezus kruisdood.
Waar lees ik over een categorie bekommerden?
Ik lees wel over verhardde mensen, zij die het niet aannemen, wanneer zij het Evangelie horen.
De smoes die het uitstel om Hem aan te nemen moet rechtvaardigen, zul je moeten verantwoorden.
Ik vraag mij af of wij nu de zelfde definitie hebben over ‘vrije wil’ en ‘keuze vrijheid’.elbert schreef:De verkeerde keuze van Adam was ongeloof, want hij geloofde de ingeving van de duivel meer dan God. Ongeloof is er niet pas na de komst van Jezus gekomen, dat is er sinds de zondeval.
Het Lam van God dat de zonde van de wereld wegneemt is inderdaad de oplossing. Maar hoe wordt die oplossing geloofd? Door een keus van de vrije wil van de mens, of door de Heilige Geest die in een mensenhart komt en ervoor zorgt dat ons hart geopend wordt?
Dat is de kern van de vraag: geloof je in de vrije wil, of in de Heilige Geest?
Zo scherp ligt de grens tussen gereformeerden en niet-gereformeerden.
De teksten die jullie noemen zijn prima, maar geloof je ook dat de geboorte uit God iets is van God?
Mijn vraag aan jullie is: toen jullie tot bekering kwamen, wilde je toen nog hetzelfde als voordat je tot bekering kwam? En als je toch iets anders wilde dan daarvoor, hoe kwam dat?
gravo schreef:"Wij zijn bedelaars, dat is waar" zei Luther aan het einde van zijn leven.
gravo
Met "vrije wil" bedoel ik in dit verband de gedachte dat de mens vanuit zichzelf het vermogen heeft om zonder de werking van de Heilige Geest tot geloof te komen. Dat lijkt me in dit verband (dit topic) ook het meest van belang.benefietdiner schreef:Mijn vraag is nu aan jou elbert, hebben wij het nu over het zelfde of niet?
Ik bedoel dus ‘keuze vrijheid’ wat tot ons is doorgedrongen en niet over 'vrije wil' zoals hier boven omschreven.
Tja dat is dus duidelijk een Veronderstelde wedergeboorte, zeker van gravo.elbert schreef:Mijn eigen overtuiging is dat het komen tot Christus ook valt onder de werkzaamheden van de Heilige Geest: Hij komt tot ons met het Woord en zorgt ervoor dat het Woord doel treft in ons hart, waardoor dit hart geopend wordt voor het Woord, we ons vertrouwen op Christus gaan stellen en we in geloof Zijn genade aannemen.
Wat dat betreft ben ik het met gravo eens: God is veel meer aan het werk met ons dan we met onze ogen kunnen zien, onze oren kunnen horen, met ons gevoelsleven aan kunnen voelen en met ons verstand kunnen doorgronden. Alles is van Hem afhankelijk, elke ademtocht is door Hem voor ons toebereid. En ook het geloof en de zaligheid komen van Hem en Hem alleen. Daarom prijzen we Hem van Wie we al ons heil mogen verwachten. Soli Deo Gloria.
Nou, nee, dat is toch een ander onderwerp.benefietdiner schreef:Tja dat is dus duidelijk een Veronderstelde wedergeboorte, zeker van gravo
cornelis schreef:Ik moet denken wat ik jaren geleden eens meemaakte.
Ik werd in een winkel centrum aangesproken,met de vraag ben u al tot God gekomen?
Nee,sprak ik; God is tot mij gekomen.
Het is altijd eerst God.
Door de geschiedenis van Saulus,die Paulus werd,ook hij wilde zelf niet bij Jezus horen,maar vervolgde zelfs Zijn Gemeente.
Kom ik toch voor terug op God kwam tot mij.
Zijn grote liefde werd mij te sterk,
daarom ging ik overstag.
Ik heb ooit vurig gebeden voor ernstig zieke famllielid.
Want ze wilde zich niet aan Jezus geven.
Ik sprak met iemand daar over ,maar die zei,God steekt Zijn hand naar haar uit,en als zij die niet wil pakken het is erg maar dan houd het op!
Hoe denken jullie hier over?
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten