Boerin schreef:
Waarom zou een voorganger wel door God geroepen zijn en Gods wil doen en een dominee die middels beroepingswerk ergens een plaats krijgt niet?
Ik heb niet gezegd dat een dominee niet geroepen kan zijn, mijn bezwaar is het oordelen van het curatorium en dat dat oordeel bepalend is voor de kerk.
Er zijn veel voorgangers die niet geroepen zijn, ook dominees. In ieder geval niet voor het geen ze wel eens vertellen. Dat neemt niet weg dat ze nooit bemoedigend kunnen zijn. Mijn buurman die nergens wat aan doet, wat het geloof betreft, kan zelfs nog een bemoediging geven, wellicht zonder dat hij het zelf in de gaten heeft. Ik ben geen voorganger en ook geen dominee, maar God heb me wel gebruikt om mensen tot Zijn Koninkrijk te brengen.
Boerin schreef: Omdat je dat je hele leven in de evangelische kerk is verteld?
Boerin, ik heb een kleine 50 jaar in de kerk gezeten en ongeveer 3 jaar ben ik lid van de gemeente van Jezus Christus, een onderdeel van Zijn Lichaam, door de Liefde en de Genade van God en het werk van Zijn Zoon aan het kruis. In Zijn naam ben ik vrij en mag voedsel voor mijn ziel halen bij een ieder die dat voor mij heeft. Ik ben dus geen lid van welke aardse gemeente dan ook, ook niet van een evangelische. God bepaald voor mij de regels niet een of ander instituut met eigen interpretaties. Ik luister preken van hervormde dominees en ook van baptistische voorgangers en als ik bemoedigd mag worden door iets wat jij me zegt of verteld dan dank ik God daarvoor.
Boerin schreef: Lees eens een boek van Corrie ten Boom, haar broer was dominee en werd door de Heer naar plaatsen geleid middels beroepingswerk en bracht het evangelie, weet ik hoeveel joden hebben de Messias erdoor ontmoet.
Geweldig mooi Corrie ten Boom is een geweldig door God geleid mens. Lees en hoor graag haar belevenissen.
Boerin schreef: Dat was niet door God geleid en een voorganger die denkt dat ie geleid is, een kerkscheuring veroorzaakt en zelf het zoveelste afgescheiden groepje begint wel?
Dit begrijp ik niet zo goed, lijkt sarcasme in te zitten maar kan het mis hebben, begrijp het in ieder geval niet. Als je wil, verklaar je nader.Boerin schreef: Het maakt niks uit, gereformeerd of evangelisch, het is allemaal georganiseerd.
Klopt, ik wil er ook niets mee te maken hebben.
Boerin schreef: Je hoeft God niet te vragen wat Hij ervan vindt, dat staat in Zijn Woord.
Dus bidden voor iets wat al in de Bijbel staat is overbodig.
Jij verteld de buurman hoe die tot God moet gaan om vergeving van zijn zonden en bidt er niet voor? Als ik iemand bij God wil brengen verlaat ik hem niet zonder gebeden te hebben, samen met de desbetreffende persoon. Of, ach hoeft niet, staat al in de Bijbel hoe hij dat moet doen.
Boerin schreef: De kerk: ecclesia kwam bijeen op de sabbath en thuis. En alle kerken zijn niet zoals het oorspronkelijk was als in de eerste gemeente, moeten we dan maar op onszelf blijven en alle kerken opdoeken?
Omdat wij die, inmiddels, gewoonte, bedacht hebben moeten we het maar blijven hanteren?
God heeft huisgemeentes bedoeld en anders niet. Ik wil naar Hem luisteren. 1 keer in de 14 dagen ben ik in een huisgemeente, soms zelfs bij mij thuis.