hubert schreef:Ik woon aan de kust en zowel de strand- als kerkgang vind ik verrukkelijk! Zeker gecombineerd op 1 dag!
Maarten schrijft Kerk (met hoofdletter), maar ik neem aan dat hij niet de RKK bedoelt? Die beschouwt zichzelf namelijk als Kerk. De andere kerkgenootschappen zijn dat volgens haar niet!
Als ik Kerk schrijf, bedoel ik de ware Kerk, de gemeenschap der heiligen, de bruid van Christus, die in vele verschillende kerkverbanden gevonden kan worden. Wanneer ik kerk schrijf, bedoel ik een kerkgenootschap, of een kerkgebouw, of iets dergelijks. Misschien vind je die Kerk bij jou in de buurt wel in een PKN - al dan niet aangesloten bij de gereformeerde bond -, of een CGK, of een GG, of, doe eens gek, in een Evangelische gemeente. Maar dat laat ik maar aan jou over. Zo lang je strandgang niet laat prevaleren over kerkgang, heb ik geen bezwaren tegen naar het strand gaan op zondag hoor.
Calvijn - of andere reformatoren - heeft die overigens ook niet. Strenge zondagsheiliging komt niet uit de reformatie, maar uit de nadere reformatie, dus als je ooit nog boze gereformeerden achter je aan krijgt omdat je op zondag naar het strand gaat, dan kun je je altijd nog beroepen op Calvijn!
Sorry, waar hadden we het ook alweer over?
Oh ja! Fuseren SGP en CU. Nou, als de SGP komende verkiezingen vrouwen op de kieslijst moet gaan zetten - hoewel ik het schandalig vind dat ze daartoe gedwongen worden - is er in ieder geval weer een verschilletje minder tussen beide partijen.