JeeWee schreef:Eerlijk gezegd lees ik hier bijna alleen maar positieve reacties op de bloemen bij een begrafenis en op een graf. Nou ja, met uitzondering van Schelpje dan maar ik krijg het idee dat die alleen maar tegen is omdat ze altijd al tegen was en denkt dat dat de norm is.
Maar als jullie hier dan niet negatief tegenover staan, waarom gebeurt het dan niet in refo-kringen?
Valt me trouwens wel vaker op in allerlei topics, dat er meer reacties komen van linkse kant dan van rechtse.
Blijkbaar is links door de jaren heen zo gemoderniseerd, dat het de huidige generatie niet meer opvalt.
Als je een begrafenis bijwoont van iemand van de PKN is dat totaal anders dan bij de (oud)ger gem.
Dus als jullie vinden dat bloemen moeten kunnen en vrolijke kleding bijv, ga je dan zo naar die begrafenis ?
Ik ga zelf altijd in het zwart, maar vraagt men wit of blauw, doe ik dat ! Het is geen kwestie van dwarsliggen.
Maar ga ik naar een uiterst rechtse begrafenis, weet ik dan van mij verwacht wordt dat ik een hoed opzet, in het zwart ga.
Ik ben bij een buurman op de begrafenis geweest, daar kreeg ieder een witte bloem uitgereikt, na de plechtigheid moesten we die bij de groeve neerleggen.
Dat heb ik dan wel gedaan, ik vind het geen pas geven dan te weigeren. Het is een emotioneel moment, de familie vraagt dit van je en dan doe ik het wel.
Veel later kwam ik bij de buurvrouw en hebben wij erover gesproken. Ze wist dat het bij ons geen gewoonte is, niet gedaan wordt en vond het des te mooier dat ik het gedaan had. Maar als je op dat moment weigert, geeft dat commotie en is zeker niet wenselijk en eerbiedig.
Dus nogmaals, het is niet zozeer starheid, maar ik wil overtuigd worden dan van de bijbelse noodzaak of wenselijk tot het leggen van kransen/bloemen.