ik denk dat Refo's ten onder gaan aan hun eigen oppervlakkigheid en daarom alleen maar de Slow Chat bezoeken,
Als niet oppervlakkige Refo kan het dan wel heel eenzaampjes voelen denk ik.
Moderator: Moderafo's
rosalie83 schreef:Wat ik zelf wel eens merk, is dat sommige mensen die 'zwaarder' zijn en denken (wat een irritante term eigenlijk, maargoed, dan is wel duidelijk wat ik bedoel) het lastig vinden om kritische vragen te krijgen. Ik vraag mij zelf namelijk vaak af, ben je 'zwaar' omdat je zo bent opgevoed? Denkt je nu zo omdat je vanuit je christen-zijn dat wilt en denkt te moeten, of omdat het zo 'hoort'? En daar moet toch gewoon een open gesprek over te voeren zijn, over welk onderwerp het dan ook gaat? Als christenen onderling moet je elkaar toch kunnen bevragen?
Toetsenbord schreef:rosalie83 schreef:Wat ik zelf wel eens merk, is dat sommige mensen die 'zwaarder' zijn en denken (wat een irritante term eigenlijk, maargoed, dan is wel duidelijk wat ik bedoel) het lastig vinden om kritische vragen te krijgen. Ik vraag mij zelf namelijk vaak af, ben je 'zwaar' omdat je zo bent opgevoed? Denkt je nu zo omdat je vanuit je christen-zijn dat wilt en denkt te moeten, of omdat het zo 'hoort'? En daar moet toch gewoon een open gesprek over te voeren zijn, over welk onderwerp het dan ook gaat? Als christenen onderling moet je elkaar toch kunnen bevragen?
Tuurlijk, ik schaar mezelf onder de zware refo's. Scheelt mij trouwens niet dat het een beetje naar klinkt, dan is het wel duidelijk. Volgens mij sta ik redelijk open voor vragen en opmerkingen en ben ik bereid verantwoording af te leggen naar mensen voor wat ik doe. Alleen het iritante in sommige discussies is dat de veronderstelde zelfde basis er niet is.
Als voorbeeld kan ik bijvoorbeeld een discussie noemen over een bijbeltekst, waar Aragorn dan ineens gaat ontkennen dat de Bijbel het onfeilbare Woord van God is. Dan moet je dat eerst weer gaan verdedigen en dan kun je verder met de discussie. Snap je een beetje wat ik bedoel? Dat is soms vermoeiend en helemaal als mensen zulke kansen te pas en te onpas aangrijpen. Het is best eens lekker om te discussiëren met mensen die wel dezelfde basis hebben. Al zal de discussie dan wat minder basaal zijn.
lammetje schreef:hmm ik kom vrijwel nooit in slowchat![]()
@Ansje: Ik voel me ook vaak 'aangevallen' als ik iets post wat blijkbaar 'zwaar' is. Je krijgt regelmatig de volle laag dat je zo denkt omdat je ouders zo denken en je grootouders. Soms krijg ik het gevoel dat je niet eens meer voor jezelf hoeft op te komen, want het gros denkt te denken dat ze het beter weten dan jou.
Men mag gerust weten dat ik me niet meer zo thuis voel hier.
Als het gaat over de bekering bijvoorbeeld. Ik denk niet dat het zo makkelijk gaat: neem het geloof aan en je bent er. Als je dit dan in een discussie zegt ben je vaak de persoon die twijfelt, oordeeld en zelf de Bijbel te moeilijk ziet/leest.
lammetje schreef:Als het gaat over de bekering bijvoorbeeld. Ik denk niet dat het zo makkelijk gaat: neem het geloof aan en je bent er. Als je dit dan in een discussie zegt ben je vaak de persoon die twijfelt, oordeeld en zelf de Bijbel te moeilijk ziet/leest.
lammetje schreef:@Ansje: Ik voel me ook vaak 'aangevallen' als ik iets post wat blijkbaar 'zwaar' is. Je krijgt regelmatig de volle laag dat je zo denkt omdat je ouders zo denken en je grootouders. Soms krijg ik het gevoel dat je niet eens meer voor jezelf hoeft op te komen, want het gros denkt te denken dat ze het beter weten dan jou.
rosalie83 schreef:lammetje schreef:Als het gaat over de bekering bijvoorbeeld. Ik denk niet dat het zo makkelijk gaat: neem het geloof aan en je bent er. Als je dit dan in een discussie zegt ben je vaak de persoon die twijfelt, oordeeld en zelf de Bijbel te moeilijk ziet/leest.
Jij mag denken dat het niet zo gaat zoals anderen denken dat/ervaren hoe het gaat. Het punt is dan (en bij zo veel onderwerpen): laat je elkaar in de waarde, geloof je dat er meerdere manieren van (geloofs)beleving zijn en dat niet alleen jouw idee/denkwijze de juiste is, respecteer je elkaar. En dat geldt voor iedereen.
Joortje schreef:lammetje schreef:@Ansje: Ik voel me ook vaak 'aangevallen' als ik iets post wat blijkbaar 'zwaar' is. Je krijgt regelmatig de volle laag dat je zo denkt omdat je ouders zo denken en je grootouders. Soms krijg ik het gevoel dat je niet eens meer voor jezelf hoeft op te komen, want het gros denkt te denken dat ze het beter weten dan jou.
Inderdaad, alsof het geloof van onze ouders en grootouders ineens niet meer waar is...
rosalie83 schreef:Joortje schreef:lammetje schreef:@Ansje: Ik voel me ook vaak 'aangevallen' als ik iets post wat blijkbaar 'zwaar' is. Je krijgt regelmatig de volle laag dat je zo denkt omdat je ouders zo denken en je grootouders. Soms krijg ik het gevoel dat je niet eens meer voor jezelf hoeft op te komen, want het gros denkt te denken dat ze het beter weten dan jou.
Inderdaad, alsof het geloof van onze ouders en grootouders ineens niet meer waar is...
Het gaat er volgens mij niet om of dat wel of niet waar is. het is meer de vraag of je zelf gelooft wat je gelooft omdát je ouders dat ook geloofden, of dat het vanuit jezelf komt, je het zelf zo ervaart, je zelf nadenkt, je zelf kritisch bepaalde dingen onder de loep neemt en niet klakkeloos iets overneemt.
rosalie83 schreef:lammetje schreef:Als het gaat over de bekering bijvoorbeeld. Ik denk niet dat het zo makkelijk gaat: neem het geloof aan en je bent er. Als je dit dan in een discussie zegt ben je vaak de persoon die twijfelt, oordeeld en zelf de Bijbel te moeilijk ziet/leest.
Jij mag denken dat het niet zo gaat zoals anderen denken dat/ervaren hoe het gaat. Het punt is dan (en bij zo veel onderwerpen): laat je elkaar in de waarde, geloof je dat er meerdere manieren van (geloofs)beleving zijn en dat niet alleen jouw idee/denkwijze de juiste is, respecteer je elkaar. En dat geldt voor iedereen.
Joortje schreef:Ik heb al verschillende malen gezegd dat ik de standpunten van mijn ouders en grootouders niet klakkeloos heb aangenomen, maar er goed over na heb gedacht.
Joortje schreef:Maar als we allemaal 'losser' gaan denken als onze ouders (wat eigenlijk niet te voorkomen is), is er over een aantal jaar helemaal niets meer over van onze waardevolle christelijke traditie. En om dit tegen te gaan, wil ik in deze traditie blijven leven! Ik hoop mijn kinderen dit later ook mee te geven..!
lammetje schreef:rosalie83 schreef:lammetje schreef:Als het gaat over de bekering bijvoorbeeld. Ik denk niet dat het zo makkelijk gaat: neem het geloof aan en je bent er. Als je dit dan in een discussie zegt ben je vaak de persoon die twijfelt, oordeeld en zelf de Bijbel te moeilijk ziet/leest.
Vooral dat laatste mis ik. Er wordt altijd gezegd: je moet elkaar respecteren, maar dit wordt dan wel vnml tegen de zwaardere kant gezegd. En waarom?
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten