Geref. Gem. verloren zestigduizend leden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 15 feb 2008 10:25

Denkertje21 schreef:psssstttt... die 60.000 ex-gergemmers zijn niet allemaal weggelopen omdat ze op voetballen zaten...

waar gíng dit topic ook al weer over?

Maak dan een apart SPORT of NON-SPORT topic!

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 15 feb 2008 11:01

Denkertje21 schreef:Maak dan een apart SPORT of NON-SPORT topic!

Gedaan, zie dit topic.
In dit topic mag niet meer gesport worden. :)
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 15 feb 2008 14:03

Denkertje21 schreef:
Denkertje21 schreef:psssstttt... die 60.000 ex-gergemmers zijn niet allemaal weggelopen omdat ze op voetballen zaten...

waar gíng dit topic ook al weer over?

Maak dan een apart SPORT of NON-SPORT topic!

Erm... je hebt wel in de gaten dat je jezelf quote? Het komt ietwat vreemd over: als een dialoog in 2 persoonlijkheden. ;)

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 15 feb 2008 14:18

Veruit de meeste ex-leden van de Gereformeerde Gemeenten hadden voornamelijk moeite met de theologie van het kerkverband, en dan vooral de inperking van het aanbod van de genade.

Dat kan ik me voorstellen want we nemen maar wat graag' een aanbod aan’ die natuurlijk nooit uit ‘genade’ kan bestaan want dan is het geen genade meer maar onbarmhartigheid.
Dus de Ger.Gem. hoeft niet te treuren over verlies (doen ze ook niet) ze willen de leer zuiver houden.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 15 feb 2008 16:03

Jantjes schreef: Dus de Ger.Gem. hoeft niet te treuren over verlies (doen ze ook niet) ze willen de leer zuiver houden.

*zucht*

Er zal in ieder geval altijd één lid overblijven he Jantjes?

"Maar wat baat het u zo gij een schattige kerk hebt en gij lijdt schade aan uw ziel"

Abdijbiertje om 1:00
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Abdijbiertje om 1:00 » 15 feb 2008 16:13

Jantjes schreef:
Veruit de meeste ex-leden van de Gereformeerde Gemeenten hadden voornamelijk moeite met de theologie van het kerkverband, en dan vooral de inperking van het aanbod van de genade.

Dat kan ik me voorstellen want we nemen maar wat graag' een aanbod aan’ die natuurlijk nooit uit ‘genade’ kan bestaan want dan is het geen genade meer maar onbarmhartigheid.
Dus de Ger.Gem. hoeft niet te treuren over verlies (doen ze ook niet) ze willen de leer zuiver houden.

Er staat nog steeds niet in de Bijbel een tekst die zegt: "Hakt, zaagt, veroordeelt, maak onderscheid en houdt uw oogkleppen op".

Het is niet de eerste keer dat je zo'n hooghartige toon aanslaat Jantjes. Je geeft mij als CGK-er in hart en nieren elke keer een tik in mijn gezicht als je met "de zuivere leer" aankomt om aan te duiden dat de Ger.Gem "de meest zuivere leer" verkondigt.
Ceterum censeo Amstelodamum esse delendum

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 15 feb 2008 18:17

Abdijbiertje om 1:00 schreef:Er staat nog steeds niet in de Bijbel een tekst die zegt: "Hakt, zaagt, veroordeelt, maak onderscheid en houdt uw oogkleppen op".

Het is niet de eerste keer dat je zo'n hooghartige toon aanslaat Jantjes. Je geeft mij als CGK-er in hart en nieren elke keer een tik in mijn gezicht als je met "de zuivere leer" aankomt om aan te duiden dat de Ger.Gem "de meest zuivere leer" verkondigt.

Tsja, neem me niet kwalijk, maar een CGK drieverbonden leer kan ik mij nu eenmaal niet zo erg in vinden. Niet dat het direct fout zou zijn maar indirect wel: een verschilpunt of God Zijn verbond alleen opricht met de uitverkorenen of met alle verbondskinderen? ingewikkeld!

En wat is die kerk verdeelt, enorm.

Ik houd meer van dit:

Joh 14:21 Die Mijn geboden heeft, en dezelve bewaart, die is het, die Mij liefheeft; en die Mij liefheeft, zal van Mijn Vader geliefd worden; en Ik zal hem liefhebben, en Ik zal Mijzelven aan hem openbaren.

Daarin is het welzijn van dit en het toekomende leven te vinden.

Opb 22:14 Zalig zijn zij, die Zijn geboden doen, opdat hun macht zij aan den boom des levens, en zij door de poorten mogen ingaan in de stad.

Rijke waarmakende beloftes en eenvoudig

Zouden ze bij de Ger.Gem. ook meer aandacht aan moeten besteden.

.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 15 feb 2008 20:46

Met alle respect voor jou als persoon, maar ik kots van dit soort dooie godsdienst dat niets ander is dan een aaneenschakeling van dooie woorden! Er is NIETS van je zelf bij en NIETS van je eigen BEVINDING!

En daar leg je nou gelijk de vinger op de zere plek van der Gereformeerde Gemeenten e.a. Het net als goed bier in een droog glas waar nog wat eigen afwasmiddel in zit: Het slaat dood.

Spoel eerst je glas maar eens in fris en levend water en moet je de werking van het schuim eens zien!

Joepie Meloen
Mineur
Mineur

Berichtdoor Joepie Meloen » 15 feb 2008 22:32

Met alle respect, maar ik denk dat sommige dingen ingewikkelder in elkaar zitten dan velen alhier geloven.

Om terug te komen op dat intellectuele: Geef eens een gedegen argument dat er binnen de Gereformeerde Gemeenten geen ruimte is voor intellectueel nadenken.

Heel kort geredeneerd: Volgens mij kun je pas echt intellectueel nadenken als je nergens meer in gelooft. :roll: :roll: :roll: :roll:
"Alvorens zich te beklagen is het nuttig zich deze vraag te stellen: zou ik een ander willen zijn?"

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 15 feb 2008 23:17

Joepie Meloen schreef:Met alle respect, maar ik denk dat sommige dingen ingewikkelder in elkaar zitten dan velen alhier geloven.

Om terug te komen op dat intellectuele: Geef eens een gedegen argument dat er binnen de Gereformeerde Gemeenten geen ruimte is voor intellectueel nadenken.

Omdat intellectuelen zich moeten houden aan de 'onfeilbaarheid van de Bijbel'.

Men is het ongetwijfeld niet met bepaalde gedachten eens (bijv. het 6000-jarig bestaan van de aarde/mens). De GG meent echter dat dit wel het geval is, omdat God dat zogenaamd 'heeft gezegd'.

Wanneer je hier als intellectueel een andere mening op nahoudt neemt men je niet meer serieus, wánt: je tornt aan God's Woord.

Even kort door de bocht, maar ik denk dat het een (hoe triest ook) redelijk voorbeeld is.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 16 feb 2008 13:09

CaptainCaveman schreef:
Joepie Meloen schreef:Met alle respect, maar ik denk dat sommige dingen ingewikkelder in elkaar zitten dan velen alhier geloven.

Men is het ongetwijfeld niet met bepaalde gedachten eens (bijv. het 6000-jarig bestaan van de aarde/mens). De GG meent echter dat dit wel het geval is, omdat God dat zogenaamd 'heeft gezegd'.

Wanneer je hier als intellectueel een andere mening op nahoudt neemt men je niet meer serieus, wánt: je tornt aan God's Woord.

Even kort door de bocht, maar ik denk dat het een (hoe triest ook) redelijk voorbeeld is.
Dat vind men over het algemeen genomen ook in de gereformeerde hoek van GKv tot GGiN(BV).
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 16 feb 2008 14:03

CaptainCaveman schreef:Men is het ongetwijfeld niet met bepaalde gedachten eens (bijv. het 6000-jarig bestaan van de aarde/mens). De GG meent echter dat dit wel het geval is, omdat God dat zogenaamd 'heeft gezegd'.

Die 6000 jaar, die hoor je inderdaad wel eens letterlijk langs komen in een GG-preek, of in de preek van verwante kerkgenootschappen. Ik vind het altijd een beetje raar om het zo hyperletterlijk te horen. Het klinkt me wat krampachtig in de oren. Mij is altijd geleerd dat je de Bijbel niet kunt gebruiken als rekenboek voor de ouderdom van de aarde, hoewel ik toch ben opgegroeid met een strikt bijbelgezag. (Iets waar ik ook aan vast wil houden.) Dat gereken schijnt in te gaan tegen de bedoeling van de geslachtsregisters. (Zo heb ik ook wel eens vernomen dat het Hebreeuwse woord voor zoon niet zo strikt op de zoon hoeft te slaan zoals bij ons. En 'hij verwekte' schijnt ook te kunnen staan voor: hij verwekte (een voorvader van)... Zo schreef Ouweneel daar eens over op die manier in De ark in de branding, als ik me goed herinner. Misschien is 'Jezus, de zoon van David' daar wel een mooi voorbeeld van.)
En daarmee heb ik dus weer het zoveelste bijbelse gegeven waarop het wel eens interessant is om een studie op los te laten, maar waarvoor de tijd me uiteraard weer ontbreekt... :(

De teksten 1 Timotheüs 1:4 en Titus 3:9 komen mij in gedachten. Ik weet niet of ze precies slaan op datgene waar ik het nu over heb. Dat zou je dan moeten uitzoeken. Zo ja, dan heb je wat leuks om een dominee die de 6000 jaar letterlijk staat te verkondigen mee om de oren slaan. :mrgreen:
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 16 feb 2008 16:54

Denkertje21 schreef:Met alle respect voor jou als persoon, maar ik kots van dit soort dooie godsdienst dat niets ander is dan een aaneenschakeling van dooie woorden! Er is NIETS van je zelf bij en NIETS van je eigen BEVINDING!

En daar leg je nou gelijk de vinger op de zere plek van der Gereformeerde Gemeenten e.a. Het net als goed bier in een droog glas waar nog wat eigen afwasmiddel in zit: Het slaat dood.

Spoel eerst je glas maar eens in fris en levend water en moet je de werking van het schuim eens zien!

Misschien dat dit respect ook wat meer kan doorklinken in je berichten.
Ik ben het met je eens dat er dingen misgaan in de GerGem (waar niet?), maar ik mag gelukkig getuige zijn van het feit dat er ook nog heel wat levend geloof is in dit kerkgenootschap.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Vonkie

Berichtdoor Vonkie » 16 feb 2008 17:10

Ik ben zelf geen Gergemmer (wel geweest, dus ik hoor ook bij die vertrekkende leden :wink: ) maar ik vind dat hier op RW wel heel veel over de GerGem word gezeurd. Ook in andere kerkgenootschappen gaat er veel mis.

Ontopic: Wij zijn ook weggegaan omdat mijn ouders (ik was 12 dus had niet echt een mening) steeds meer moeite hadden met de inperking van de genade. Ik denk dat dit ook best een "aandachtspunt" is in dat kerkgenootschap. Dat is het trouwens al jaren.
Ik heb veel vrienden die nog wel in de Gergem zitten, die wel een levend geloof hebben en het met de leer van de Gergem niet helemaal eens zijn. Zij blijven echter wel omdat ze dat als opdracht zien. Vind ik wel heel knap, om dan toch te blijven.

Joepie Meloen
Mineur
Mineur

Berichtdoor Joepie Meloen » 16 feb 2008 17:51

CaptainCaveman schreef:

Vandaar ook mijn laatste opmerking, die je niet gequoted hebt.

Het uitgaan van een basis, een vooronderstelling lijkt me een gezonde situatie.

Als je als intellectueel inderdaad in staat bent om overtuigend te bewijzen dat dingen anders zijn dan ze in Gods Woord beschreven zijn, dan kan men je pas serieus nemen. De vraag is natuurlijk of jouw mening dan juist is, of hun mening.

Ik denk dat dit niet zozeer op intellectueel gebied een verarming geeft. Jouw voorbeeld van het 6000-jarig bestaan ken ik. Alleen is dat m.i. nog steeds niet uitgevochten, en vandaar ook niet overgenomen. Ik denk dat de mening van het 6000-jarig bestaan ook goed te verdedigen is.

Maar goed, dat is even om kort in te gaan op jouw voorbeeld.

Ik denk dat je uit moet kijken om een karikatuur te scheppen van een kerkgenootschap. Het is gezond om als kerkgenootschap duidelijke standpunten in te nemen. Deze mogen voor discussie open liggen.

M.i. is het vaak ook de manier waarop er wordt gesproken over dergelijke zaken. Vaak wordt er vanuit bepaalde vooronderstellingen discussie gevoerd, waardoor je nooit tot een compromis komt.
"Alvorens zich te beklagen is het nuttig zich deze vraag te stellen: zou ik een ander willen zijn?"

Terug naar “Archief”