het borstvoedingstopic

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 05 dec 2007 13:51

Ik ben wel van plan om borstvoeding te geven,
zie er veel voordelen in.

En als het niet gaat om één of andere reden, tja, dan niet. Is ook geen ramp,
maar ik zal in ieder geval mijn best doen om borstvoeding te kunnen geven.

Je hebt trouwens van die weggooi-zoogcompressen,
maar toch ook die je kan wassen? Waar kan je die kopen?
Of welke zijn aan te raden?

marjo
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor marjo » 05 dec 2007 13:53

Een vriending van me heeft lang borstvoeding gegeven maar zegt: als ik hoor wat een ellende anderen er mee hebben dan heb ik al bewondering dat ze het een maand volhouden. Je moet er dus ook een beetje geluk mee hebben (net als met doorslapen, huilen, eten, etc.).

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 05 dec 2007 13:57

AikonGirl schreef:Je hebt trouwens van die weggooi-zoogcompressen,
maar toch ook die je kan wassen? Waar kan je die kopen?
Of welke zijn aan te raden?

Ik had eerste normale, maar die zie je zitten als je een beetje een strak shirt of truitje aan hebt. Vond het geen gezicht dus heb lily pads gekocht:

http://www.lactatiekundigepraktijkleide ... ypadz.html

ze werken goed, heb ze via marktplaats. Alleen het plakken gaat steeds wat minder, en bij mij bleven ze snachts zonder bh niet altijd even goed zitten. maar ze werken verder prima!! Zijn niet extreem duur en je kunt ze lang blijven gebruiken, ook bij een eventueel volgend kind.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 05 dec 2007 14:02

jamillah schreef:Ik vind BV geven vreselijk. Dat gelek en gestroom als het weer bijna tijd is voor het voeden.

En kan iemand mij precies vertellen waarom je een ander niet de fles kan laten geven??

Wat een gemeut en ge-ophemel allemaal. Laat ieder het lekker voor zichzelf uitmaken. Mijn kinderen sliepen heerlijk door toen ik met de fles verder ging. Heerlijk!

er is toch niemand hier die jou veroordeelt ofzo toch...

positieve ervaringen met borstvoeding mogen toch ook gedeelt worden? dan is dat toch niet meteen opgehemel (of hoeje dat ook maar schrijft! :mrgreen: ) Bij de een verloopt het gewoon beter als bij een ander... en bij somiggen lukt het niet.. of die proberen het niet eens... prima toch... je moet doen waar jij je goed bij voelt...

maar ik snap niet dat mensen zichin het algemeen meteen zo aangevallen voelen als er gezegd wordt dat bv beter is... als bv beter is wil dat toch niet zeggen dat fv slecht is??

trouwens over dat doorslapen.. dat maakt echt niet altijd uit of je flesvoeding of borstvoeding geeft... sommige kinderen die fles krijgen krjigen tot dat ze 1 zijn nog een fles snachts... anderen slapen vrij snel door... zo is dat precies zo met borstvpeding... het ene kind krijgt tot een jaar nachtvoeding.. de andere slaapt al snel door... Matteo sliep na een week of 4 ofzo al door.. nu eventjes nuet omdat hij tandjes krijgt.. maar normaal dus wel!

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 05 dec 2007 14:10

lammetje schreef:
TJ; soms werkt het wel ja, als anticonceptie, maar ik ken genoeg mensen die door de borstvoeding heen zwanger raakte. Onze verloskundige zei na de bevalling nog: als je borstvoeding als anticonceptie gebruikt en zwanger raakt zeggen mensen: dom je weet toch dat het niet echt veilig is, maar als het ondanks een pil of condoom gebeurd vinden ze je zielig :)

ik weet dat het niet altijd werkt... maar wij vonden het prima als er snel nog een kindje zou komen... pil mag je niet hebben als je bv geeft.... minipil was niet betrouwbaar gnoeg volgens de arts... condooms vind ik niks 8) en ja spiraaltje ook niet, omdat wij toch al snel een 2e wilden... dus dan bleef er niks over :mrgreen:

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 05 dec 2007 14:15

Onthouding?

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 05 dec 2007 14:22

trijntjejohanna schreef:er is toch niemand hier die jou veroordeelt ofzo toch...

Nou... ik vind sommige reacties hier wel een beetje cru overkomen.

lammetje schreef:Natuurlijk mag iedereen voor zich weten of er wel of geen borstvoeding gegeven wordt, maar ik vind het gewoon jammer dat sommige mensen het niet eens probéren!

Dat vind jíj ja. Anderen vinden wat anders. Er zijn zat redenen om er niet eens aan te beginnen.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 05 dec 2007 14:38

Acire schreef:Onthouding?

als je dan een onregelmatige cyclus hebt is dat lastig... of als je niet ongesteld wordt ook...
Laatst gewijzigd door trijntjejohanna op 05 dec 2007 14:40, 1 keer totaal gewijzigd.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 05 dec 2007 14:39

rosalie83 schreef:
trijntjejohanna schreef:er is toch niemand hier die jou veroordeelt ofzo toch...

Nou... ik vind sommige reacties hier wel een beetje cru overkomen.

zoals welke?

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 05 dec 2007 14:42

Zoals die van lammetje bijvoorbeeld, waar ik ook op heb gereageerd.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 05 dec 2007 15:01

ik mag dat toch gewoon jammer vinden!!!! Sorry hoor ik vind dat jullie een beetje snel op de kast zitten als ik mijn mening geef.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 05 dec 2007 15:03

rosalie83 schreef: Er zijn zat redenen om er niet eens aan te beginnen.

ik zou eigenljk wel wat redenen willen lezen :)

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 05 dec 2007 15:16

lammetje schreef:ik mag dat toch gewoon jammer vinden!!!! Sorry hoor ik vind dat jullie een beetje snel op de kast zitten als ik mijn mening geef.

Ja natuurlijk mag je dat, maar de manier waarop dat hier gecommuniceerd wordt komt soms dwingerig op me over.

lammetje schreef:
rosalie83 schreef: Er zijn zat redenen om er niet eens aan te beginnen.

ik zou eigenljk wel wat redenen willen lezen :)

In willekeurige volgorde zo maar een aantal dingen die in me op komen:
-willen werken en niet willen kolven
-het geen fijn idee vinden dat gelurk van een baby aan je borsten
-het belangrijk/fijn/leuk/mooi vinden dat anderen het kindje kunnen voeden
-risico op ontstekingen en pijn
-geen zin om op de eigen voeding te moeten letten, omdat anders de baby last van zijn/haar darmen krijgt
-je weet niet hoeveel voeding de baby precies binnen krijgt, want soms bevat borstvoeding niet voldoende voedingsstoffen
-...

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 05 dec 2007 15:22

Op zich zijn dit redenen om geen borstvoeding te geven, maar de eerste weken hoef je bijvoorbeeld nog niet te werken, en het idee dat er een baby aan je borsten lurkt, als je het nog nooit gedaan hebt weet je ook niet hoe het is. Daarom vind ik het zo jammer dat mensen het niet willen proberen.

En je hebt gelijk, sommige mensen hebben niet genoeg voedingstoffen voor de baby, dat dachten ze bij Sarah ook maar dit bleek gelukkig niet. En de andere redenen, ik kan wel overal weer een weerwoord op zoeken maar dan hebben we straks ruzie :P Dusse het blijft een persoonlijke mening en beslissing. Gelukkig dat er kunstvoeding is :) (krijg Sarah overigens ook hoor! Smorgens bij de pap)

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 05 dec 2007 15:25

Ja, precies, jij kunt overal wel een tegenargument voor bedenken waarschijnlijk ;) Maar het blijft nu eenmaal de keuze van iemand zelf inderdaad.

Terug naar “Archief”