De komst van een kind doet je beseffen dat je...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Othello
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Othello » 22 nov 2006 19:31

Lalage schreef:
Othello schreef:
mini schreef:Je zou toch gaan denken dat het breekpunt dan ergens bij het kinderen krijgen ligt. Terwijl ik dat zelf niet helemaal snap. Een kind heb je samen en dat lijkt me echt iets gigantisch geweldigs, waar je dan ook héél zuinig op bent.

Ik snap het wel. De komst van kinderen gooit heel je leven overhoop. En daarmee zeg ik niets teveel, echt niet. Hoe romantisch het allemaal ook moge klinken, als ouders moet je er toch op voorbereid zijn dat je een aantal jaren tegemoet gaat waarin je jezelf vaak moet wegcijferen. Dan heb ik het niet eens over 'grote' dingen als werk en vakanties; wegcijferen zit 'm juist vaak in de kleine, alledaagse dingen. Daardoor kom je vaak niet meer aan jezelf en elkaar toe. Bovendien gaat het grootbrengen van kinderen, zeker in de eerste jaren, lang niet altijd van een leien dakje. Hoe dan ook, het legt een bepaalde druk op je relatie, op je gezin. Het brengt spanningen met zich mee, die je samen op een positieve manier moet zien te ventileren. Ik kan me héél erg goed voorstellen dat kinderen in minder stabiele relaties of bij minder stabiele persoonlijkheden het breekpunt gaan vormen. Waardoor relaties stranden, of -en dat vind ik nog erger- kinderen de dupe worden van mishandeling.

Kijk dit soort verhalen maken dat ik nog lang geen kinderwens heb. M'n hele leven overhoop, no thanx.

Sorry, maar ook die benadering is tamelijk kortzichtig. Als ik moet opsommen wat je er allemaal voor terugkrijgt, ben ik namelijk nog wel wat langer bezig. Het is absoluut waar dat je er samen klaar voor moet zijn, maar de fase die dan volgt is ook een van de mooiste en meest intense van je leven. Ik hoop voor je dat je niet van plan bent te wachten tot je 30e ofzo; hoe ouder je bent, hoe minder flexibel ook. Dan zul je het alleen maar als nog zwaarder ervaren.
Het is ook wat Sela aangeeft: als je zelf nogal 'makkelijk' in elkaar steekt, dan zal het allemaal best loslopen. Niet te krampachtig.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 22 nov 2006 20:07

sela schreef:romantische beleefdheden zijn eerder een uitingsvorm dan de kern.
bij de kern beginnen, dat levert volgens mij het meeste op.
vandaar de term.

Romantiek (wat ik me daar dan ook bij moet voorstellen), a la, maar beleefdheden vind ik een erg vervelende vorm van afstandelijkheid. Maarja, die krijgen bij ons ook niet zoveel kans omdat ze toch binnen de kortste keren gerelativeerd worden met een debiele opmerking.

sela

Berichtdoor sela » 22 nov 2006 20:43

je bedoelt dat je niet zoveel kunt met deze woordkeuze?
Laatst gewijzigd door sela op 22 nov 2006 21:09, 1 keer totaal gewijzigd.

sela

Berichtdoor sela » 22 nov 2006 20:52

ik voelde me geroepen dit te typen omdat ik een uiting als 'een kaarsje op tafel zetten' een buitenkant iets vind. nog veel belangrijker is dat het van binnen goed zit. dan komen die romantische zaken vanzelf toch?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 22 nov 2006 20:58

sela schreef:je bedoeld dat je niet zoveel kunt met deze woordkeuze?

Neehoor, ik ben het denk ik juist wel redelijk met je eens. :)

Ik weet alleen nooit zo goed wat ik onder 'romantisch' moet verstaan. Is dat een bepaalde sfeer (het clichématige candlelight), of de gezamenlijke band en hoe je die op dat moment beleeft, of iets anders?

En wbt 'beleefdheden', ik vind het juist zo bevrijdend om die niet te hoeven gebruiken en het toch erg leuk te hebben samen.

Alhoewel ik het natuurlijk nog steeds wel leuk zou vinden om de tafel 'romantisch' gedekt te zien bij thuiskomst ipv een grote benden met krijsende kinderen. Het is dan een buitenkant-iets, maar het is ook een teken dat de ander aan je denkt en het leuk vind om je te verrassen. :)

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 22 nov 2006 22:41

Othello schreef:
Lalage schreef:
Othello schreef:
mini schreef:Je zou toch gaan denken dat het breekpunt dan ergens bij het kinderen krijgen ligt. Terwijl ik dat zelf niet helemaal snap. Een kind heb je samen en dat lijkt me echt iets gigantisch geweldigs, waar je dan ook héél zuinig op bent.

Ik snap het wel. De komst van kinderen gooit heel je leven overhoop. En daarmee zeg ik niets teveel, echt niet. Hoe romantisch het allemaal ook moge klinken, als ouders moet je er toch op voorbereid zijn dat je een aantal jaren tegemoet gaat waarin je jezelf vaak moet wegcijferen. Dan heb ik het niet eens over 'grote' dingen als werk en vakanties; wegcijferen zit 'm juist vaak in de kleine, alledaagse dingen. Daardoor kom je vaak niet meer aan jezelf en elkaar toe. Bovendien gaat het grootbrengen van kinderen, zeker in de eerste jaren, lang niet altijd van een leien dakje. Hoe dan ook, het legt een bepaalde druk op je relatie, op je gezin. Het brengt spanningen met zich mee, die je samen op een positieve manier moet zien te ventileren. Ik kan me héél erg goed voorstellen dat kinderen in minder stabiele relaties of bij minder stabiele persoonlijkheden het breekpunt gaan vormen. Waardoor relaties stranden, of -en dat vind ik nog erger- kinderen de dupe worden van mishandeling.

Kijk dit soort verhalen maken dat ik nog lang geen kinderwens heb. M'n hele leven overhoop, no thanx.

Sorry, maar ook die benadering is tamelijk kortzichtig. Als ik moet opsommen wat je er allemaal voor terugkrijgt, ben ik namelijk nog wel wat langer bezig. Het is absoluut waar dat je er samen klaar voor moet zijn, maar de fase die dan volgt is ook een van de mooiste en meest intense van je leven. Ik hoop voor je dat je niet van plan bent te wachten tot je 30e ofzo; hoe ouder je bent, hoe minder flexibel ook. Dan zul je het alleen maar als nog zwaarder ervaren.
Het is ook wat Sela aangeeft: als je zelf nogal 'makkelijk' in elkaar steekt, dan zal het allemaal best loslopen. Niet te krampachtig.

Hmmm jij vindt 30 al oud? Ik ken genoeg mensen die er pas veel later aan beginnen en dat vind ik inderdaad niet zo wijs. Maar je moet je voorstellen dat ik net afgestudeerd ben en net begonnen met werken, dus daar wil ik graag eerst aan wennen. Verder weten we nog niet of we uberhaupt wel kinderen willen, ik denk er wel over na, maar als je geen kinderen kent in je omgeving dan is het best wel moeilijk om daar een beslissing over te nemen.

sela

Berichtdoor sela » 22 nov 2006 22:44

Spons schreef:ja othello. wat als je kind nu eens niet gezond en normaal is... dan krijg je een hele zeer zware last te dragen terwijl je je op iets heel anders had ingesteld.. en dan bedoel ik het niet lichamelijk , want dat is te verwerken.. (niet dat , dat gemakkelijk is ) maar het is teminste zichtbaar..

ik bedoel het meer geestelijk !

je hebt gelijk spons.
m'n opmerkingen zijn te relativeren..
hoe kijk jij aan tegen het onderwerp van dit topic?

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 23 nov 2006 11:10

sela schreef:ik voelde me geroepen dit te typen omdat ik een uiting als 'een kaarsje op tafel zetten' een buitenkant iets vind. nog veel belangrijker is dat het van binnen goed zit. dan komen die romantische zaken vanzelf toch?

Toen ik die dingen als 'kaarsje op tafel zetten' en zo zei, zei ik toch niet dat die niet voortkomen uit mijn houden-van van mijn man? Ik hou van hem, dus als ik eerder thuis ben dan hij zorg ik dat het lekker warm in binnen, zet ik lekker een wijntje klaar en steek wat kaarsjes aan en ga ondertussen lekker aan het eten beginnen, etc. Dat doe ik omdat ik van hem hou en hem lekker thuis wil laten komen op zo'n moment. Daar is toch niets geen beleefdheid bij??

sela

Berichtdoor sela » 23 nov 2006 12:23

als kaarsjes alleen de oplossing zijn om mensen die uit elkaar groeien bij elkaar te brengen, dan geloof ik daar niet zo in. dat is geloof ik wat ik probeerde neer te typen. maar goed, het is maar een mening. stoor je er maar verder niet aan..

Corine
Sergeant
Sergeant

Re: De komst van een kind doet je beseffen dat je...

Berichtdoor Corine » 23 nov 2006 12:39

Othello schreef:...ja, wat eigenlijk?

Er verandert nogal wat als je (eerste) kind geboren wordt. De wereld die eerst uit twee mensen en hun idealen bestond, wordt plots compleet overhoop gegooid door de komst van een derde.

Wat doet dat met je relatie? Verandert die erg? Veranderen persoonlijkheden door de komst van een kind? Ontstaat er verwijdering tussen man en vrouw, of juist niet? Hoe ga je als man om met het feit dat je ineens op de 'tweede plaats' komt? Hoe zorg je er als vrouw voor dat je man die indruk juist niet krijgt? Hoe ga je -als man én als vrouw- om met het feit dat er soms nog maar één gespreksonderwerp lijkt te zijn?

Vragen die allemaal kunnen leven bij (aanstaande) ouderparen en in dit topic (op neutrale wijze 8) ) besproken kunnen worden.

Mijn relatie is er niet veel door veranderd. Ondanks dat we in 2 jaar tijd 2 kinderen kregen. Natuurlijk was het best heftig allemaal maar alles gaat door.
Mijn man komt niet op de tweede plaats, hij heeft een gedeelde eerste plaats. Maar goed, hoe meer kids hoe kleiner stukje dr over blijft natuurlijk... :mrgreen:
Verder luister ik altijd zeer geboeit naar zn verhalen over zn werk onder het eten vooral. Dat vind ik opzich wel het gezelligste moment van de dag. En ja, wel zonder kaarsjes..
We kunnen het nog aardig over van alles en nog wat hebben. Maar als je het over de kids hebt dan is het alleen maar leuk. (ik bedoel niet dat alles van de kids leuk is, maar dat gespreksonderwerp vinden we er gewoon bijhoren) Vooral omdat mijn man lange dagen maakt mist hij best veel.
Er zijn andere dingen wel verandert maar niet echt nuttig te melden in dit topic.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 23 nov 2006 12:48

sela schreef:als kaarsjes alleen de oplossing zijn om mensen die uit elkaar groeien bij elkaar te brengen, dan geloof ik daar niet zo in. dat is geloof ik wat ik probeerde neer te typen. maar goed, het is maar een mening. stoor je er maar verder niet aan..

Als kaarsjes neerzetten een uiting is van je houden-van dan draagt dat zeker bij aan een goed huwelijk!

sela

Berichtdoor sela » 23 nov 2006 12:58

laat ik dat maar van je aannemen voordat onze relatie verstoord wordt :mrgreen:

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 23 nov 2006 13:09

Mmm, vreemd. Jij zegt dat de kern "houden-van" is. En je zei dat alles wat daaruit voort komt goed is. Maar als kaarsjes neerzetten daaruit voortkomt, dan lijk je het er niet mee eens te zijn.
Maargoed, er zijn talloze andere dingen die in ons huwelijk voortkomen uit ons houden-van voor elkaar.

En dan nu weer ontopic... :oops:

sela

Berichtdoor sela » 23 nov 2006 13:14

beste meid..

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 23 nov 2006 13:19

Hm-m?

Terug naar “Archief”