Moderator: Moderafo's
Haai schreef:Kaw schreef:Bij mij in de kerk (ger. vrijgemaakt) hoor je gemiddelt 1 of 2 keer in het jaar een preek die genadeloos wijst op je zonden.
Hoe kan een preek die je op je zonden wijst genadeloos zijn????
joepie schreef:Ik ben ook lid van de Vrijgemaakte kerk, maar doorgaans wordt er elke zondag gewezen op onze zonde. Niet zoals bij Kaw maar twee keer per jaar. De afgelopen weken is er in onze kerken extra stilgestaan bij de verootmoediging. En dat is ook goed.
Ik hoor dus eigenlijk elke zondag hoe ellendig ik ben met mijn zondige leven. Maar ik hoor ook van Zijn verlossing uit dat ellendige leven.
Ik hoor telkens weer dat ik toch weer opnieuw mag beginnen.
joepie schreef:En aan de vruchten herkend men de boom.
Pieter schreef:We gaan zoals altijd weer lekker kort door de bocht. Ik denk dat het 100% aan je eigen instelling ligt hoe je een preek interpreteert. Als je nu eens zonder vooroordeel in je bankje gaat zitten, en 's goed je best doet, dan weet ik zeker dat je er na de eerstvolgende preek al heel anders tegen aan kijkt. Het is wel erg goedkoop om langs de zijlijn altijd maar met je vingertje te zwaaien. Buig voor je naar de kerk gaat eerst maar eens je knieëen, en vraag God of Hij een boodschap voor JOU wil geven, d.m.v. de "dwaasheid der prediking". Ik geloof stellig dat als je er in het gebed zo mee bezig bent, je in het vervolg niet meer zo afgeeft op de "gergem preken".
joris schreef:Kaw, moet je die boeken van Aleid Schilder en Herman Veenhof eens lezen, dan begrijp je ee beetje waar de sfeer in de kerk en de matte houding vandaan komt.
FIjn dat je het anders wilt: bidt God wat je plaats mag zijn in zijn Gemeente en dan bedoel ik de Gemeente erg breed! Hij heeft een plan met je en kan je goed gebruiken dat weet ik zeker. Alles wat je nu meemaakt is bruikbare bagage voor de toekomst. Misschien mag je in je kerk aan het werk, maar misschien ook ergens anders.
Ik ben tot de conclusie gekomen dat ene kerk er niet is om te vechten, maar dat een kerk het logische gevolg is van de liefde van God: mensen die zijn aangeraakt doro het evangelie zoeken elkaar op om God te aanbidden en elkaar te steunen en ze proberen anderen bij God te brengen. Volgesn mij is dat de eenige reden waarom een gemeente bestaat. Als de gemeente waarin je zit al zijn energie inzichzelf steekt: overleven, discusieren over nieuwe vormen. Of zijn energie negatief gebruikt naar andere geloofsgemeenschappen: fout! Dan denk ik dat je een gemeente moet gaan zoeken waar mensen opgebouwd wordden en God jouw gaven kan gebruiken om je broeders en zusters opte bouwen.
Het vrijgemaakte motto is: bidt maar wacht maar, lijdt maar, maar ik hou meer van: bidt maar werk maar. Mensen ervaren het kerkelijk leven vaak als zwaar heb ik gemerkt. En dat kan niet de bedoeling izjn. Leven met God is grandioos spannend!!! Ga naar dat leven op zoek! God wil je positief gebruiken, je negatieve energie is uit het vlees.
Ikke21 schreef:hey kaw......als ik het goed begrijp ga je in je eigen kerk aan het avondmaal! Gaat je vriendin ook? En zou je in de ger.gem ook gaan?
joepie schreef:Kaw. Heb je de laatste weken dan niet preken gehad over de verootmoediging? Daar zal toch zeker heel duidelijk onze ellende in behandelt moeten zijn.
En hoe kun je van verlossing preken als je niet ook de ellende preekt. Want hoe moet je weten waar je van verlost moet worden als dat niet gezegt wordt.
Maar je spreekt jezelf ook tegen. Aan de ene kant wil je dat er meer gepreekt wordt vanuit onze ellende, en als dat gebeurd, zoals in de kerken waar je later over spreekt, dan is het ook weer niet goed.
Waarschijnlijk ben jij door bepaalde oorzaak al verder in je geloofsbeleving dan de jongeren waar je mee op vereniging zit.
Ik zou dat maar als winst zien. En toch ze blijven aansporen om zeker Gods geboden serieus te nemen.
50 van de 2000 die aan het avondmaal gaan (durven)... Honderden mensen van 50 jaar of ouder die niet kunnen getuigen van enig geloof... Ik heb gewoon het gevoel dat deze preken een wel erg schraal evangelie brengen... Blij evangelie? Vertel me dan eens? Waarom wordt er na elke zondag een dubbele ellende-verlossing-dankbaarheid-preek zo weinig geloof gevonden?
Ik ben niet alleen en zit met een vriendin die graag in de ger.gem. wil blijven.
Ik zou in de ger. gem. wel aan het avondmaal gaan als ik daar lid van zou zijn. Mijn vriendin haar broer zijn vrouw kwam ook uit een andere kerk. Zij ging een keer in het (half)wit aan het avondmaal en kreeg toen een hele serie rotte en onbegrijpelijke reacties over zich heen. Wat doet zo'n rare onbekeerde zondaar aan het avondmaal? (Stelletje farizeeers!) Ik zou daarom juist aan het avondmaal gaan. Prikkel ze maar eens... Laten ze maar eens met mij praten. Laat ze maar eens er over nadenken.
50 van de 2000 die aan het avondmaal gaan (durven)... Honderden mensen van 50 jaar of ouder die niet kunnen getuigen van enig geloof... Ik heb gewoon het gevoel dat deze preken een wel erg schraal evangelie brengen... Blij evangelie? Vertel me dan eens? Waarom wordt er na elke zondag een dubbele ellende-verlossing-dankbaarheid-preek zo weinig geloof gevonden? Dat is dus de grootste vraag waar ik mee zit. Het kan er bij mij niet in dat dit de weg van God is die hij met zijn Kerk wil gaan. Dit frustreert mij dus enorm en dat is misschien wel te lezen op dit forum. Sorry daarvoor, maar ik snap het gewoon niet.
God gaf mij het Geloof toen ik 10 was. En ellende ken ik ook. Ik hoor bij Gods uitverkoren volk. Als iemand daarover wil vragen wat mijn ellende of geloof inhoud: Ik beantwoord ze graag maar niet op dit forum. (te persoonlijk) Waarom ging het bij mij zo gemakkelijk en waarom zit de ger. gem. na duizenden preken over dit onderwerp nog steeds in het ongeloof?
Ikke21 schreef:Als je het alleen om die reden zou doen, zou het ook niet helemaal kloppen denk ik!!
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten