Spreken in tongen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

DeepSpirit

Berichtdoor DeepSpirit » 08 okt 2006 00:06

Volgens mij Petra zie jij dingen die er niet of gedeeltelijk zijn. En zoek je naar mogelijkheden om Hero naar beneden te halen. (tis niet mijn bedoeling je persoonlijk aan te vallen hoor) Ik bekijk het vanaf mijn kant.

Ik weet het verder ook niet goed met de Gaven (of uitingen van de HG, de gave is volgens mij de HG). Maar feit is dat het in de bijbel is opgenomen en dus ook van waarde is.

De uiting van het spreken in Tongen, sticht jezelf en (dit haal ik niet uit de bijbel) ruimt barrieres op heb ik wel eens horen zeggen. Tenminste deze persoon had dit zo ervaren.. Maar het is in geen geval zo dat als je in Tongen spreekt je meer zou zijn. Daar worden ook genoeg voorbeelden voor gegeven en daardoor/voor schrijft paules juist de richtlijnen voor.

Genoeg voor vanacht :mrgreen: Morgenvroeg is er weer de goedheid van onderricht in kerken :D

Hero
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Hero » 08 okt 2006 03:29

Petra777 schreef:Waar het mij om gaat is dat je best het één kunt hebben zonder het ander. Maar om met jou te spreken: Je kunt best leraar zijn zonder gaven van genezing

Ja : dat is zelfs veeleer de algemene regel, dacht ik ...??

Petra777 schreef:Wat betreft de ervaring-theologie, die is vast kerk/ stroming gebonden, want ik ken vele christenen, met allerlei gaven, ook leraren en profeten, die nooit in tongen hebben gesproken

'k Ben al jarenlang op_zoek naar serieuze profeten, ivm de oprichting van een PLATFORM, en nu blijkt dat jij ze kent ... dus je maakt me wel nieuwsgierig !!!

Petra777 schreef:Wat mij tegenstaat in jou theorie is dat je mij het idee geeft dat mensen die niet in tongen spreken mindere christenen zijn, omdat ze niet eens de minste van alle gaven hebben

Je hoort mij nooit & te nimmer spreken, over "mindere" of "betere" christenen, want : Jezus wil dat wij elkaar accepteren ....

Petra777 schreef:Daarnaast geef je mij het idee dat ik alleen maar ingebeelde gaven heb. Want ik heb immers de gave van het spreken in tongen niet, hoe kan het dan dat ik toch andere gaven heb, die, als ik jou denkwijze goed begrijp, alleen zijn weggelegd voor mensen die eerst in tongen hebben gesproken, om zo de weg te banen voor de 'hogere' gaven

'k Vermoed nu dat in jouw gemeente, gewoon een iets andere cultuur heerst, dan wat ik meestal zo om mij heen gezien heb — van jouw charismatische gaven, weet ik uiteraard niks — wel ben ik nieuwsgierig hoe je geloofsgenoten daar mee omgaan, dwz : herkennen & erkennen zij jouw gaven, of gaan ze daar (ietwat onverschillig) aan voorbij ...??
Profetie, is de Geschiedenis van de Toekomst

Hero
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Hero » 08 okt 2006 03:31

Petra777 schreef:Waar het mij om gaat is dat je best het één kunt hebben zonder het ander. Maar om met jou te spreken: Je kunt best leraar zijn zonder gaven van genezing

Ja : dat is zelfs veeleer de algemene regel, dacht ik ...??

Petra777 schreef:Wat betreft de ervaring-theologie, die is vast kerk/ stroming gebonden, want ik ken vele christenen, met allerlei gaven, ook leraren en profeten, die nooit in tongen hebben gesproken

'k Ben al jarenlang op_zoek naar serieuze profeten, ivm de oprichting van een PLATFORM, en nu blijkt dat jij ze kent ... dus je maakt me wel nieuwsgierig !!!

Petra777 schreef:Wat mij tegenstaat in jou theorie is dat je mij het idee geeft dat mensen die niet in tongen spreken mindere christenen zijn, omdat ze niet eens de minste van alle gaven hebben

Je hoort mij nooit & te nimmer spreken, over "mindere" of "betere" christenen, want : Jezus wil dat wij elkaar accepteren ....

Petra777 schreef:Daarnaast geef je mij het idee dat ik alleen maar ingebeelde gaven heb. Want ik heb immers de gave van het spreken in tongen niet, hoe kan het dan dat ik toch andere gaven heb, die, als ik jou denkwijze goed begrijp, alleen zijn weggelegd voor mensen die eerst in tongen hebben gesproken, om zo de weg te banen voor de 'hogere' gaven

'k Vermoed nu dat in jouw gemeente, gewoon een iets andere cultuur heerst, dan wat ik meestal zo om mij heen gezien heb — van jouw charismatische gaven, weet ik uiteraard niks — wel ben ik nieuwsgierig hoe je geloofsgenoten daar mee omgaan, dwz : herkennen & erkennen zij jouw gaven, of gaan ze daar (ietwat onverschillig) aan voorbij ...??

Petra777
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Petra777 » 08 okt 2006 12:12

@ DeepSpirit, ik wil Hero beslist niet naar beneden halen, ik probeer alleen voor mezelf duidelijk te krijgen wat hij nu precies bedoeld met dingen die hij zegt en ik zeg daar eerlijk bij hoe dat op mij over komt.

En ik denk dat we daar nu wel uit zien en dat ik het verkeerd begrepen had, dat hij niet neerkijkt op mensen zonder die gave, dus dat is ook uit de weg.

Ik denk dat onze gemeentes idd veel versc hillen.
We gaan niet onverschillig aan gaven voorbij, maar laten mensen die juist inzetten op plekken waar ze gebruikt kunnen worden.
Natuurlijk zijn we niet allemaal gelijk en gaat de één ook anders om met gaven dan de ander, maar zo is het over het algemeen.
Ons hart is onrustig, totdat het rust vind in U.

egbert
Mineur
Mineur

Berichtdoor egbert » 08 okt 2006 12:50

Hero schreef:... doch de praktijk wijst uit, dat gelovigen behept met een gave uit het rijtje van 1-Corinthe_12:28, allemaal kortere of langere tijd in tongen hebben gesproken — (( soms alleen maar bij zichzelf thuis — je hoeft er dus niet 'n show van te maken )) ....

# 1e === APOSTEL °
# 2e === PROFEET °
# 3e === LEERAAR - « - predikant
# 4e === Krachten - - « - wonderen
# 5e === Genezing
# 6e === Dienstbaarheid
# 7e === BESTUUR - « - leiderschap
# 8e === Tongentaal

Je beweer hier nogal wat... Dat zou ik wel eens onderbouwd willen zien.

Dus volgens jou zou elke predikant(leraar) / oudste(bestuur) / diaken(Dienstbaarheid) allemaal kortere of langere tijd in tongen hebben gesproken

Waar haal je deze (praktijk)kennis vandaan?
The solution to a problem lies in finding the Solver...

Hero
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Hero » 08 okt 2006 18:53

egbert schreef:Je beweer hier nogal wat... Dat zou ik wel eens onderbouwd willen zien

@Egbert : hoe zal ik 1-Corinthe_12:28 ... onderbouwen ??

egbert schreef:Dus volgens jou zou elke predikant(leraar) / oudste(bestuur) / diaken(Dienstbaarheid) allemaal kortere of langere tijd in tongen hebben gesproken
Waar haal je deze (praktijk)kennis vandaan?

Als je enige tijd hebt vertoefd in zulke kringen, waar die gaven de gangbare cultuur zijn, dan leer je uit een praktijk die deels bijbels deels menselijk is — het probleem is echter, dat : zowel de leeraars, als de bestuurders & hun diakenen, doorgaans behept zijn met een natuurlijke of wereldse gave (( ipv : charismatische )) ....

Bijvoorbeeld > de leeraars : de meeste van hun werken in de monoloog-vorm (( ze doceren )), terwijl 'n echt charismatisch leeraar werkt in de dialoog-vorm (( zij leren ook zelf van degenen, aan wie ze leren )) ....

Met de bestuurders & hun diakenen, is hetzelfde probleem : ze missen het echte hemelse charisma, waardoor ze alles blijven doen op de wereldse manier, vaak bedekt onder een dun laagje christelijkheid ....

egbert
Mineur
Mineur

Berichtdoor egbert » 08 okt 2006 19:33

Hero schreef:
egbert schreef:Je beweer hier nogal wat... Dat zou ik wel eens onderbouwd willen zien

@Egbert : hoe zal ik 1-Corinthe_12:28 ... onderbouwen ??

Ik vroeg je niet om 1-Corinthe_12:28 te onderbouwen, maar je bewering dat gelovigen behept met een gave uit het rijtje van 1-Corinthe_12:28, allemaal kortere of langere tijd in tongen hebben gesproken...

Hero schreef:Als je enige tijd hebt vertoefd in zulke kringen, waar die gaven de gangbare cultuur zijn, dan leer je uit een praktijk die deels bijbels deels menselijk is — het probleem is echter, dat : zowel de leeraars, als de bestuurders & hun diakenen, doorgaans behept zijn met een natuurlijke of wereldse gave (( ipv : charismatische )) ....

Bijvoorbeeld > de leeraars : de meeste van hun werken in de monoloog-vorm (( ze doceren )), terwijl 'n echt charismatisch leeraar werkt in de dialoog-vorm (( zij leren ook zelf van degenen, aan wie ze leren )) ....

Als ik de bijbel lees zie ik daar weinig of niets van...

- De bergrede van Jezus... Eén monoloog
- De pinksterpreek van Petrus... Bepaald niet een dialoog.
- de brieven van Paulus...
om maar een paar voorbeelden te noemen...

Ik vind het prima als het jouw mening is dat een leraar in dialoog-vorm moet werken maar als je beweert dat dat een vereiste is dan wil ik dat wel eens (bijbels) onderbouwd zien.

Hero schreef:Met de bestuurders & hun diakenen, is hetzelfde probleem : ze missen het echte hemelse charisma, waardoor ze alles blijven doen op de wereldse manier, vaak bedekt onder een dun laagje christelijkheid ....

Weer zo'n hoogmoedige bewering... De bijbel waarschuwd ons om niet te oordelen... Dat stukje heb jij niet gelezen zeker?

Ik heb je eerder zien schrijven: "Je hoort mij nooit & te nimmer spreken, over "mindere" of "betere" christenen ... "
Bovenstaande opmerking komt er echter wel heel dicht bij.

Ik ben ouderling. En als jij beweerd dat ik mijn werk doe met een dun laagje christelijkheid en dat ik het echte hemelse charisma mis, dan wil ik graag weten waar jij die wijsheid vandaan hebt. Je kent me niet eens...

Het enige wet de Bijbel zegt is dat tongentaal de minste van de gaven is. Nergens lees ik echter dat dit een vereiste is om de andere gaven te hebben.

Hero
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Hero » 08 okt 2006 20:08

egbert schreef:Ik vroeg je niet om 1-Corinthe_12:28 te onderbouwen, maar je bewering dat gelovigen behept met een gave uit het rijtje van 1-Corinthe_12:28, allemaal kortere of langere tijd in tongen hebben gesproken...

Zowel bij anderen als bij mezelf, scheen dat zo te werken — nadat ik dit zo geruime tijd waarnam, bleken 'r nog meer die daar het gelijke over dachten — ja ... conclusie ????????????

egbert schreef:Als ik de bijbel lees zie ik daar weinig of niets van...
- De bergrede van Jezus... Eén monoloog
- De pinksterpreek van Petrus... Bepaald niet een dialoog.
- de brieven van Paulus...
om maar een paar voorbeelden te noemen...

Hoezo ?? — de vragen welke men naar aanleiding hiervan stelde, heeft men toen of niet opgeschreven, of deze notities zijn verloren gegaan, maar om dan van een ""monoloog"" te spreken ...??

egbert schreef:Ik vind het prima als het jouw mening is dat een leraar in dialoog-vorm moet werken maar als je beweert dat dat een vereiste is dan wil ik dat wel eens (bijbels) onderbouwd zien

"... Telkens als gij samenkomt, heeft 'n ieder iets : een psalm of een lering of een openbaring of een tong of een uitlegging ; dit alles moet tot stichting geschieden ..."

>>> de eredienst in open-kring dialoog-vorm, bij de allereerste christenen !!!

egbert schreef:Weer zo'n hoogmoedige bewering... De bijbel waarschuwd ons om niet te oordelen... Dat stukje heb jij niet gelezen zeker?

Niet : oordelen, maar CONSTATEREN ... als ik in hun ogen iets fout deed, werd dat evenmin met de mantel der liefde toegedekt !!!

egbert schreef:Ik ben ouderling. En als jij beweerd dat ik mijn werk doe met een dun laagje christelijkheid en dat ik het echte hemelse charisma mis, dan wil ik graag weten waar jij die wijsheid vandaan hebt. Je kent me niet eens...

Dat kan ik toch niet_beweren, want ik ken je immers niet !!! — ik spreek uitsluitend van diegenen met wie ik jarenlang geduld heb gehad, totdat zij faalden & vielen voor het oog van de gemeente ....

egbert
Mineur
Mineur

Berichtdoor egbert » 08 okt 2006 21:42

Hero schreef:
egbert schreef:Ik ben ouderling. En als jij beweerd dat ik mijn werk doe met een dun laagje christelijkheid en dat ik het echte hemelse charisma mis, dan wil ik graag weten waar jij die wijsheid vandaan hebt. Je kent me niet eens...

Dat kan ik toch niet_beweren, want ik ken je immers niet !!! — ik spreek uitsluitend van diegenen met wie ik jarenlang geduld heb gehad, totdat zij faalden & vielen voor het oog van de gemeente ....

Dan moet je dat er wel bij zeggen... Nu komt het over alsof je het over bestuurders & hun diakenen in het algemeen hebt.

Hippieblijhoofd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Hippieblijhoofd » 09 okt 2006 08:47

Marnix schreef:uk wut nut wut uk urvun mut dunkun

jij typt zelfs in tongentaal :shock:

8)

Terug naar “Archief”