marina87 schreef:Jantjes schreef:rosekapje schreef:Jantjes schreef:
ik ken deze reacties van familie toen onze eigen kleine gedoopt werd. Ik kan je vertellen dat de doopdienst zeker niet zomaar langs me heen gegaan is. Ik weet heel goed waarom we daar stonden, het is niet zomaar iets om je kind ter doop te houden. Toen wij bij het doopvont stonden, stonden er een heleboel kinderen omheen, de ds legde mede aan hen uit, waarom een kindje gedoopt werd. Er was toen een jongetje dat toen heel trots vertelde; ik ben ook gedoopt he!. Dat vond ik zo ontroerend (en ik weet zeker dat dit niet ingestudeerd was om op onze emoties in te spelen, het is geen emotietv). Hij begreep op dat moment heel goed wat het betekend om gedoopt te zijn.
Ik kan zelf trouwens met recht zeggen dat de doopdienst van christiaan 1 van de mooiste/belangrijkste momenten uit mijn leven is. Hij heeft het teken en zegel van het verbond van God gekregen, mijns inziens is dat het mooiste wat je je kind geven kunt. Ik heb het als heel fijn ervaren dat er zoveel kinderen omheen stonden, zij konden zo goed zien wat er gebeurt als je gedoopt wordt. iets zien leert vaank goed onthouden. Christiaan is ook toegezongen door de kinderen:
Zegen dit kindje, Heer,
neem hem in Uw armen.
Wilt U hem telkens weer
met Uw liefde warmen.
Zegen dit kindje, Heer,
en bescherm zijn leven.
Wilt U hem keer op keer
Uw genade geven.
Zegen dit kindje, Heer,
houd hem in U geborgen.
Nu nog broos en teer,
maak hem sterk voor morgen.
Rosekapje, emotie komt niemand omheen.
Iedereen heeft wel eens gelachen en gehuild.
Maar denk er om dat je daardoor niet de betekende zaak uit het oog verliest en gaat drijven op je gevoel. Emotie komt uit je gevoel voort en drijven op je gevoel is staan als op een springverenmatras, je weet nooit welke kant je uitgaat, je kan bijvoorbeeld huilen van blijdschap, terwijl huilen bij droefheid hoort. Vandaar dat ik tegen die poppenkast (vergeef mij de uitdrukking) ben tijdens de doopdienst, want wij maken van ons gevoel een grond voor de eeuwigheid en denken al gauw dat het waarheid is en dat is een leugen.
Vergeef mij deze harde uitspraak (want er is geen mens zonder gevoel, jij niet en ik niet) maar toen dat jongentje zei: ‘ik ben ook gedoopt he’ hoeft dat geen betekenis te zijn die jij daaraan koppelt. LET WEL!! ik zeg niet dat het niet kan! Maar omdat het uit jou gevoel voort komt, want je zei: ‘Dat vond ik zo ontroerend’ is de betekende zaak die jij daaraan koppelt abuis.
Je zei: ‘Hij heeft het teken en zegel van het verbond van God gekregen, mijns inziens is dat het mooiste wat je je kind geven kunt.’ Dat is een absolute vergissing, want dat krijg je door de uiterlijke doop niet! omdat de doop iets uitschildert, want de zaak zelf niet is. vergelijkt het met een schilderij of foto. Dat schilderij of foto is b.v. de vrouw zelf niet maar een afbeelding van die persoon. Zo is het ook met de doop.
Ik hoop niet dat ik te hard geweest ben, maar je vergis je!
Het zit me nog steeds niet lekker dat jij naar mijns inzien gevoel en emotie niet belangrijk vind in relatie met het geloof. We moeten blij zijn dat God ons gevoel en emotie heeft gegeven, ik denk dat dat zeker bij het geloof hoort.
(Voorbeelden: blijdschap ervaren dat Hij goed voor je zorgt, vrede vinden bij Hem, verdrietig zijn door verkeerde daden, troost van Hem ervaren als je dat net zo nodig hebt )
Waarom hoort huilen bij droefheid??? Dat mag je mij weleens uitleggen.
Geloof en gevoel zijn onlosmakelijk aan elkaar verbonden. Net als je vel over je lichaam zit, waar ook geen plekje is waar geen gevoel is, zit ook je ziel in je lichaam waar gevoel aan verbonden is, daar kom niemand onderuit. Het beleven van je ziel uit zich door gevoel, dat noemen we emotie, men zegt ook ‘door emotie overmant’. Dan wordt de emotie, door gevoel bewerkstelligt en overheerst. Als dit plaats vind, moet je heel voorzicht gaan zijn want je verstand wordt als het ware uitgeschakeld en kun je zelf rare dingen gaan doen, je bent als het ware dronken. Dit kan van twee kanten komen, dus vanuit verstand naar gevoel, maar het kan ook andersom vanuit gevoel naar verstand, wat jij noemt, maar in principe heeft het de zelfde werking. En daarom Tit 2:1-2 Doch gij, spreek hetgeen der gezonde leer betaamt. Dat de oude mannen nuchter zijn, stemmig, voorzichtig, gezond in het geloof, in de liefde, in de lijdzaamheid.