Berichtdoor Jantjes » 08 mei 2006 20:28
Peter77,
Al de teksten die jij aanhaalt zijn waarheid.
Maar houd wel met één ding rekening.
Paulus (dat zijn de meeste teksten die jij van hem aanhaal) zij dat tegen Joden die Thora getrouw waren en onvoorwaardelijk zich aan deze wetten hielden!
Deze Joden, de zogenaamde Judaisten, wilde absoluut niet in Christus als Verlosser geloven en daarom zegt Paulus zo onvoorwaardelijk, pertinent en beslist dat geloof in Christus het enige behoud is. Paulus zij niet dat het verkeerd was om de Thora na te leven. Hij zij niet laat die Thora maar, schaf hem maar af en geloof alleen in Christus NEE, NEE! de juiste en eenvoudigste volgorden voor iedereen die een gelukkig gelovig leven wil is eerst Navolger van Christus (dus geloven) en dan door genade Christus als Verlosser, dat is een verkregen (gratis) kennis die je toegeworpen krijgt, eerst wet en dan Evangelie!
Tegenwoordig vind je in het godloos christendom het andersom, die roepen maar met luiderstem Christus, Christus, zonder te weten waarvoor. Want Christus moet wel betekenis voor je krijgen, anders is het een loze roep. Wat voor betekenis dan? Wel, dat Hij je verlost van de wet en als je die niet kan is Christus zinloos.
Ja, ja, alle mensen willen graag verlost worden van hun moeite en verdriet hier op aarden en een lekker rijk leventje gaan lijden, veel op vakantie gaan, mooie auto rijden, prachtige huizen wonen, enz. enz. en dan toch zeggen ik ben christen. Een christendom wat met alles wat de wereld doet mee kan doen, kan niet.
Het was al zo bij de uittocht van ‘Zijn Volk’ dat zij een ‘afgezonderd volk’ moesten zijn en niet met de andere volken mee mochten wandelen. Ex 33:16 Want waarbij zou nu bekend worden, dat ik genade gevonden heb in Uw ogen, ik en Uw volk? (vraag van Mozes) Is het niet daarbij, dat Gij met ons gaat? Alzo zullen wij ‘afgezonderd’ worden, ik en Uw volk, van alle volk, dat op den aardbodem is.
Jezus Christus is gisteren en heden dezelfde en in der eeuwigheid.
Gelijk Hij hun helper is geweest in alle zwarigheden, en gelijk zij op Hem hun vertrouwen hebben gesteld, en gelijk hun leer Christus Jezus alleen voor het vaste fundament der zaligheid heeft gehouden; alzo is Hij ook dezelfde altijd geweest en is nog dezelfde, en zal het in eeuwigheid blijven; als zijnde eenzelfde God en eenzelfde middelaar, zo wel in het Oude als in het Nieuwe Testament.
Marnix
Ik zeg hier mee aan Peter77 dus niet dat alleen de wet zalig maakt, zeker niet maar het is wel beiden nodig het is: En En. Achtereenvolgens Christus als Navolger en daarna Christus als Verlosser. God komt niet eerst naar ons toe. Ik begrijp wel dat bevestigenden kinderen van God, zoals de Schrift het noemt ‘Bomen van Eden’ ten opzichten van andere die daar nog niet zijn, het later in hun leven krijgen te zien dat niet zei maar God eerst begonnen is door de werking van Zijn Geest maar, dat moeten zei wel vermelden, anders wordt de Bijbel zeer ingewikkeld voor degenen die hier nog niet aan toe zijn. Hier is de uitverkiezingsleer voor hun persoonlijk waarheid geworden, maar daar moeten wij nooit eerst mee beginnen. Desniettegenstaande moeten wij de Bijbel kinderlijk eenvoudig houden en zeggen overeenkomstig Christus woorden “VOLG MIJ”. Maar ik denk dat wij het op dit punt wel eens zijn.
Riska,
Mee eens.