(Voorbereiding) HA

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Annemieke86 » 14 mar 2006 20:11

MissF schreef:Het gaat mijns inziens niet om aan KUNNEN gaan, eigenlijk.
Het gaat erom dat je aan mag gaan, dat ten eerste, maar het is meer een willen denk ik vaak....

Ik ga ook aan het Heilig Avondmaal, nadat ik belijdenis heb gedaan.
Mijn belijdenis was mijn ja tegen Gods roepen, bij mijn doop al.
En ik weet dat ik dat ja niet alleen kon geven, maar alleen met Gods hulp!

Doordat ik belijdenis heb gedaan en er elke 3 maanden Heilig Avondmaal is, merk ik zelf ontzettend dat dan juist mijn geloof niet kan versloffen! Want elke 3 maanden sowieso sta ik er weer voor:
God roept mij aan Zijn tafel, wat doe ik daarmee?

Nou, daar kan ik echt geen NEE tegen zeggen, tegen een geweldige God die MIJ, zo'n nietig, zondig, klein mens, roept!
Wie ben ik dan om nee te zeggen?
Ben ik met je eens. God roept je, God vraagt tijd van je. En wat doe je als je nee zegt? Dan zegt God: "Toen jij mij liet zitten aan het avondmaal, laat ik jou ook een dag zitten". En dat is natuurlijk onmogelijk!
Afbeelding

broeloe
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor broeloe » 02 apr 2006 22:52

Belijdenis doen geeft nog geen recht om aan het H.A. te gaan.
Net zoals het H.A. ook niet zaligmakend is (volgens de Roomsen wel), want het bloed van Christus reinigt ons van alle zonden.

Wie horen dan wel aan het Avondmaal te gaan?
Diegene die:
1. Kennis en berouw hebben over zijn/haar zonden, dit voel je in je hart
2. vertrouwen en geloven dat deze zonden om Christus wil vergeven zijn, dit kan je weten uit de gerustheid van het geweten
3. streven naar boetvaardigheid en nieuwe gehoorzaamheid, dit is de wil om te leven naar zijn geboden

Wie horen niet aan het Avondmaal te gaan?
De hypocrieten.
Of zoals de Heere Jezus het zelf zegt:
Mt 23:27 Wee u, gij Schriftgeleerden en Farizeen, gij geveinsden, want gij zijt den witgepleisterden graven gelijk, die van buiten wel schoon schijnen, maar van binnen zijn zij vol doodsbeenderen en alle onreinigheid.

Waarom mogen er dan geen ongelovigen aan het H.A.?
2 Korinthe 6:14 want wat mededeel heeft de gerechtigheid met de ongerechtigheid, en wat gemeenschap heeft het licht met de duisternis?
15 En wat samenstemming heeft Christus met Belial, of wat deel heeft de gelovige met den ongelovige?
16 Of wat samenvoeging heeft de tempel Gods met de afgoden?

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 03 apr 2006 07:45

broeloe schreef:Belijdenis doen geeft nog geen recht om aan het H.A. te gaan.
Net zoals het H.A. ook niet zaligmakend is (volgens de Roomsen wel), want het bloed van Christus reinigt ons van alle zonden.

Wie horen dan wel aan het Avondmaal te gaan?
Diegene die:
1. Kennis en berouw hebben over zijn/haar zonden, dit voel je in je hart
2. vertrouwen en geloven dat deze zonden om Christus wil vergeven zijn, dit kan je weten uit de gerustheid van het geweten
3. streven naar boetvaardigheid en nieuwe gehoorzaamheid, dit is de wil om te leven naar zijn geboden

Hmm, wat houdt belijdenis doen dan in volgens jou?
In de kerkelijke (gereformeerde) traditie waarin ik ben opgegroeid, is dit dezelfde belijdenis waardoor men toegang heeft tot het Heilig Avondmaal (dus de 3 punten die je opnoemt). Vandaar ook dat het afleggen van openbare geloofsbelijdenis geen vanzelfsprekende zaak is.
Nu weet ik dat men in sommige kerkverbanden de belijdenis opvat als enkel het instemmen met de leer (en het lijkt me toe dat je uit een kerkverband komt waar dit gepraktizeerd wordt), maar ik denk niet dat dit zulke sterke Bijbelse en kerkhistorische wortels heeft.
Ik zie doop, belijdenis en avondmaal als 3 schakels die onderling met elkaar verbonden zijn, al betekent dat uiteraard geen automatisme voor wat betreft het aangaan aan het Heilig Avondmaal: daarvoor dient men zich altijd te beproeven of men in het geloof staat.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

broeloe
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor broeloe » 03 apr 2006 11:16

Voor mij houdt belijdenis doen het instemmen met de leer van de kerk.
Wij gebruiken hiervoor dan ook de vier vragen van Voetius.
Op die manier kan ook een persoon lid worden die nog geen deel heeft aan Christus.

Als je belijdenis doet op een 'waarzaligmakend geloof' zoals dit in bepaalde kerkverbanden gebeurt dan is het logisch dat je aan het Avondmaal gaat.
Alle leden van deze kerkverbanden zijn dan ook bekeerd, aldus dit belijdenisformulier.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 03 apr 2006 12:01

Voor alle duidelijkheid plaats ik hier even de bewuste vragen van Voetius:
Vr. 1. Verklaart gij de leer onzer kerk, welke gij geleerd, gehoord en beleden hebt, te houden voor de ware en zaligmakende leer, overeenkomend met de Heilige Schrift ?

Vr. 2. Belooft gij, door de genade Gods, in de belijdenis der zaligmakende
leer, volstandig te zullen blijven en daarnaar te zullen leven en sterven?

Vr. 3. Belooft gij, overeenkomstig deze leer, trouw, eerlijk en onberispelijk steeds uw leven te zullen inrichten en uw belijdenis met goede werken te zullen versieren ?

Vr. 4. Belooft gij, dat gij u aan de vermaning, terechtwijzing en kerkelijke
tucht zult onderwerpen, indien het gebeurde (hetwelk God verhoede), dat gij u in leer of leven kwaamt te misgaan ?

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 03 apr 2006 12:32

Dat ik daar ja op heb kunnen zeggen!

Ik zou het nu niet meer kunnen iig in mijn kerk
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 03 apr 2006 12:50

wel in een andere kerk mischien?

ik heb dr zaterdag van harte ja op gezegd, en volgende week zondag weer...
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 03 apr 2006 12:54

misschien wel! Ik wil eerst de tijd er voor nemen om te kijken welke kerk dan.
Maar het loopt niet echt lekker tussen mijn kerk en mij zeg maar. Vandaar dat ik het nu niet meer zou kunnen.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 03 apr 2006 12:58

aha vandaar. Dat is begrijpelijk natuulk.
Ik raad je aan dan wel zo snel mogelijk een keuze te maken...
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 03 apr 2006 14:17

zolang ik thuis woon blijf ik wel met mijn ouders mee gaan naar deze kerk.
Onder tussen ben ik al wel in andere kerken aan het kijken hoe het daar gaat, waar hun achter staan en waarom zij bepaalde gebruiken hebben.

De definitieve keus wil ik eigenlijk pas maken zodra ik uit huis ben. In alle rust, zonder de druk van welke kant ook.

André

Berichtdoor André » 03 apr 2006 14:37

PeterD schreef:Vr. 1. Verklaart gij de leer onzer kerk, welke gij geleerd, gehoord en beleden hebt, te houden voor de ware en zaligmakende leer, overeenkomend met de Heilige Schrift ?
Ik begrijp niet zo goed wanneer je deze leer beleden hebt alvorens je er ja op gezegd hebt, kan iemand mij dat uitleggen?

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 03 apr 2006 14:39

je doet eerst belijdenis voor de kerkenraad en daarna voor de gemeente.

Deze regels worden voorgelzen zodra je belijdenis doet in de gemeente. Je hebt het dan al een keer belden voor de kerkenraad dat je je daar aan zult houden.

André

Berichtdoor André » 03 apr 2006 14:43

Gerdien B. schreef:je doet eerst belijdenis voor de kerkenraad en daarna voor de gemeente.

Deze regels worden voorgelzen zodra je belijdenis doet in de gemeente. Je hebt het dan al een keer belden voor de kerkenraad dat je je daar aan zult houden.
Wanneer zeg je dan ja tegen God?

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 03 apr 2006 14:45

Ik hoop dat je dat al doet als je de keus maakt belijdelnis te gaan doen!
Maar in veel kerken wordt dat gezien tijdens het moment dat je voor in de kerk ja zegt.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 03 apr 2006 14:45

dat heb je al eerder gedaan als het goed is

op het moment van je belijdenis maak je dat bekend aan je gemeente

Terug naar “Archief”