Maar nergens lees ik dat Jona een tent heeft gemaakt om daar de jongeren in op te vangen en zo tussen de regels door de boodschap te brengen.
Nergens lees ik dat Jezus een festival organiseerde en tijdens het festival een preekje van 10 minuten hield om de mensen op te roepen tot bekering.
Nergens lees ik dat Johannes een cruise over de Jordaan organiseerde om zodoende de mensen het evangelie te brengen.
Nergens lees ik dat Paulus een amphitheater heeft afgehuurd om daar een concert te houden waarbij dan christelijke liederen gezongen worden.
Ik lees dat Paulus les ging geven aan een heidense universiteit.
Ik lees dat er een massaal feest was in Jeruzalem, met veel verschillende sprekers, waar 3000 mensen tot geloof kwamen (goed dat was speciaal, dat weet ik).
Ik lees dat Fillipus een zandweggetje opgaat en daar een wild vreemde man een miniem stukje van de Bijbel uitlegt en hem daarna doopt.
Ik lees dat Jezus door het land trok overal en nergens preekte, op feesten, in het bos, in de bergen, aan de rivier (tijd om eens een hagepreek te organiseren).
Wat ik niet helemaal begrijp is dat jij de verschillen in de culturen niet wilt zien, ik wil je niet betichten van selectief bijbeltekst gebruik, maar de cultuur was daar toch wel wat anders? Het gaat om het belangrijkste in mijn leven, en ik wil dat aan de man brengen, maakt het dan uit op welke manier je dat doet? Of moeten wij, kost wat het kost vast houden aan een bepaalde manier van preken die wij Bijbels vinden en daarmee de doelgroep zo extreem beperken?
Hoe denk je een groep punkers te bereiken? of een groep black-metalheads? een groep hardcore-punk liefhebbers? Daar ga je niet naar toe met een Bijbel in je hand, ze schoppen je finaal de tent, het cafe of het stadion uit. Je wordt als hun, zoals Jezus met ons deed. Ik denk aan de uitspraak: 'If you can't beat them, join them', neem een band als No Innocent Victim die met behulp van keiharde, schreeuwerige hardcorepunk een boodschap probeerd uit te dragen, mij bereik je daar absoluut niet mee. En je zult ook veel hardcorepunkers niet bereiken, maar er zullen mensen zijn die dan denken, wie is die God waar hun het over hebben? Is dat dan geen werk van God?
Ik lees wel dat de evangelisten en profeten de straat op gaan en direct tot de mensen te spreken. Niet verpakken in een mooi jasje, maar direct en krachtig. Zouden wij het anders moeten doen dan?
Ui-ter-aard. Maar gaat het hier om het spreken of om de boodschap. Ik wil het onderstrepen, de boodschap daar gaat het om. WET EN EVANGELIE. Daar heb je zeker een punt mee, daar sta ik sterk voor. Maar dat is wat anders dan op een houten kistje met een Bijbel in je hand roepen dat de wereld zo verdoemd is.. Ze zullen je met tomaten bekogelen. En dan kun je zeggen, om Zijn naam bespot en versmaad..
Maar de band Slechtvalk (die spelen Black Metal, voor mensen die vaak aardig anti-christelijk zijn) die worden bekogeld met mensenpoep, op internet uitgescholden, etc. Voor die mensen heb ik meer respect dan voor een refo die geen HOL uitvoerd.