Studententijd!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jerryman

Re: Studententijd!

Berichtdoor Jerryman » 10 okt 2005 21:01

*inactive*
Laatst gewijzigd door Jerryman op 06 dec 2005 11:09, 1 keer totaal gewijzigd.

marjo
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor marjo » 11 okt 2005 07:53

Ik heb enorm genoten van mijn studententijd. Ik kan ook iedereen aanraden om niet alleen maar te studeren maar er ook van te genieten en jezelf op andere vlakken te ontwikkelen. En leer vooral leuke mensen kennen; kan via een studentenvereniging maar hoeft niet. Studentensportvereniging of studievereniging (die congressen enzo organiseren) vond ik zelf een leuk alternatief; niet alleen maar zuipen maar toch heel gezellig!

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 11 okt 2005 09:07

marjo schreef:Ik heb enorm genoten van mijn studententijd. Ik kan ook iedereen aanraden om niet alleen maar te studeren maar er ook van te genieten en jezelf op andere vlakken te ontwikkelen. En leer vooral leuke mensen kennen; kan via een studentenvereniging maar hoeft niet. Studentensportvereniging of studievereniging (die congressen enzo organiseren) vond ik zelf een leuk alternatief; niet alleen maar zuipen maar toch heel gezellig!

bij mijn opleiding is juist de studievereniging de vereniging waar ontzettend veel gezopen word... op de (christelijke) studentenvereniging heb ik zulke rare praktijken (nog) niet meegemaakt.. :)

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 11 okt 2005 11:28

Ik heb zelf ook enige jaren gestudeerd, en was lid van een studentenvereniging. En daar heb ik nooit spijt van gehad. Het was een christelijke vereniging, en overmatig drankgebruik was not done en zeker niet stoer. Drankspelletjes werden dan ook niet gedaan.
Er werd wel wat ontgroend, maar dat ging wel volgens een bepaald principe, zoals ontgroenen hoort. Iemand 2 uur lang midden in een groep voor paal zetten, draagt daar dus niet aan bij, en zegt meer over het intellectuele vermogen van de ouderejaars.

Ik zou je willen aanraden om een christelijke vereniging op te zoeken. Niet alleen heb je dan meer kans op een fatsoenlijke levensstijl (hoewel ik hier dagelijks zware refo's tegenkom die alleen op zondag zo zijn), maar je kunt bij je collega studenten terecht als je problemen hebt met geloven bijvoorbeeld. Om maar wat te noemen. Verder leer je mensen kennen.
Bijbelstudies, als je er behoefte aan hebt. En ga zo maar door. Natuurlijk kost een vereniging ook tijd, maar dat bepaal jij. Jij bepaalt hoeveel tijd je vrij kunt maken. Er wordt natuurlijk wel verwacht dat je je maximaal inzet, maar dat betekent niet dat je dan maar studie vertraging moet oplopen. Grote onzin dus.

Verder, de negatieve kanten worden vaak gebruikt om je bij een vereniging weg te houden, vooral als het op drank aan komt. Niets van aantrekken. Ten eerste bepaal jij wat je drinkt, ten tweede, een christelijke vereniging doet daar als het goed is niet aan mee. Trouwens, er zijn ook veel verenigingn die er ook niet aan mee doen. Het zijn de excessen die je tegen komt in de krant.
In mijn vereniging werkten we bijvoorbeeld met een vader/moeder - kind relatie. Oftewel, je koos een ouderejaars uit die jouw persoonlijke mentor was, in de zin van wegwijs maken en bij wie je terecht kon. Werkt uitstekend. En lijkt me helemaal niets verkeerds aanzitten.

Tja, ik ga altijd een beetje op mijn achterste poten staan als mensen met commentaar komen op studentenverenigingen, die nogal ongegrond is, of eenzijdig.

Nogmaals, het is je eigen keus, ik ben blij dat ik het gedaan heb. Maar ook zonder studentenvereniging kun je volwaardig student zijn en van je studietijd genieten.
En wat betreft dat biertje met je team, daar is niets mis mee. Ik bedenk altijd maar, als Jezus naast me zou zitten, kan ik Hem ook iets aanbieden, of zou ik de ogen uit mijn kop schamen.

Take care
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 11 okt 2005 14:54

Ik, daarentegen, raad een chr. vereniging af. Waarom? Om eens verder te kijken dan je neus lang is, kijk eens buiten je hokje. Verbreed je blik... :)

Ik houd gewoon niet van stu.ver. Niet perse om het zuipen (ik houd ook zeker wel van een goed glas whiskey), maar gewoon omdat stu.ver. not-done zijn... Het idee van 'het korps' e.d. staat me alles behalve aan...

Ach, Jezus zou misschien best een goed glas whiskey met me meedrinken...

Jerryman

Berichtdoor Jerryman » 11 okt 2005 14:58

*inactive*
Laatst gewijzigd door Jerryman op 06 dec 2005 11:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 11 okt 2005 15:57

Ik heb voor een christelijke studentenvereniging gekozen, omdat ik m'n bijbelkring miste (die was uit elkaar gevallen omdat iedereen ging studeren enzo). Bij je studie kom je genoeg niet-christenen tegen en ik zat ook op een openbare middelbare school, dus mij kan je niet verwijten dat ik in een hokje blijf zitten. Ik ben ook vrij oecumenisch opgevoed.

Het mooie van een christelijke vereniging is dat je mensen uit verschillende kerken ontmoet en je merkt dat dat helemaal geen probleem is. Misschien denk je anders over de doop, maar dat boeit niet als je bijbelstudie doet. Je wordt juist lekker aan het denken gezet over dingen en tegelijkertijd steun je elkaar, ook door samen te bidden. Ik geniet enorm van mijn Ichthustijd.

Nu denk je: waarom ga je niet naar een kring van de kerk? Dat komt doordat je als student vaak in het weekend op verschillende plekken bent en het is niet altijd makkelijk om dan actief lid te zijn van een kerk. Als ik volgend jaar afgestudeerd ben, wil ik wel samen met Borkdude lid worden van een kerk en dan gaan we daar ook op bijbelkring.

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 11 okt 2005 19:48

Bij een algemeen chr. studentenvereniging leer je zeker over je muurtjes heenkijken. En tja, als je het korps voor ogen hebt, dan zou ik ook gaan nekken. Maar zo zijn de christelijke studenten verenigingen niet, zover ik ze heb leren kennen.
En welke whiskey drink je by the way?
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 11 okt 2005 22:55

Eh, lieverds, het is het Corrrrps.. (of: 'De Kroeg', in Utrecht)

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 12 okt 2005 13:31

Studentenvereniging en corps zijn ab-so-luut níet synoniem. Ik ben in mijn Maastrichtse tijd lid van Ichthus geweest en ik zie die periode als een absolute verrijking.

Om als überrefo in een evangelische studentenvereniging terecht te komen, is sowieso al zeer blikverbredend. Daarvoor hoef je niet naar een seculiere vereniging zoals kurtyo beweert. Bovendien, op de opleiding kom je meer dan genoeg in aanraking met andersdenkenden en in je studentenhuis wellicht ook.

Lidmaatschap van een vereniging en vooral een bestuurlijke functie daarin doen 't trouwens ook goed op je cv, maar dat terzijde.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 12 okt 2005 14:53

Ichthus is niet evangelisch als in: van een evangelische gemeente ofzo, Ichthus is interkerkelijk. Ik vind het alleen jammer dat wij nog steeds geen katholieken op de vereniging hebben.

windekind
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor windekind » 12 okt 2005 15:07

Ichthus noemt zichzelf wel 'evangelische studentenvereniging'.
aan stuurboord liggen kapers
en aan bakboord zwemmen haaien
maar ik houd vannacht het roer wel recht

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 13 okt 2005 11:03

windekind schreef:Ichthus noemt zichzelf wel 'evangelische studentenvereniging'.

Dat kan ik wel even toelichten. De Ichthus landelijk heet nog steeds een evangelische beweging. Maar Ichthus Maastricht bijvoorbeeld heet nu een CSV: christelijke studentenvereniging. Bij Ichthus Amsterdam is er ook gediscussieerd over een naamsverandering, maar de meesten van ons vonden het niet nodig om ons van ESV om te dopen in CSV. Op ons logo staat inmiddels wel: christelijke studentenvereniging Ichthus Amsterdam, om een associatie met evangelische kerken te voorkomen. Evangelisch wil hier dus zeggen: met het evangelie als basis.
Volgens mij is er nooit een link geweest met evangelische kerken.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 13 okt 2005 11:18

Pieter schreef:Lidmaatschap van een vereniging en vooral een bestuurlijke functie daarin doen 't trouwens ook goed op je cv, maar dat terzijde.

En ook daarin zijn ´gewone vereniging´ en het corps niet synoniem, aangezien dit voor laatstgenoemde nog veel meer geldt dan voor bijvoorbeeld Ichtus.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 03 nov 2005 13:57

Ach Pieter, ik houd gewoon niet van studentenverenigingen. En Aragorn, vergeef me mijn fout (korps = corrrrrps) :mrgreen:

Katlheen: welke whiskey? Vrij veel: Johnny Walker (red label, black label), Four Roses, Dimple, Famous Grouse, e.v.a. :) (ik houd niet van Jack Daniels tot nu toe :))

Terug naar “Archief”