Te jong voor belijdenis doen.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 mei 2005 22:57

johannes1 schreef:
Juist, en dat is geen excuus: Het zijn nou eenmaal de regels. Als er regels zijn maar die blijken zinloos te zijn of niet goed te zijn, (want ik bijbels heb beargumenteerd) dan moet je niet zeggen: Tja maar het zijn nou eenmaal de regels... nee, dan moet je de regels veranderen.

nou kom maar met je argumenten, en dan niet die van het staat niet in de bijbel dus het zal wel verzonnen zijn.

Beetje flauw. Als je het toch al kan, waarom dan niet gewoon ook officieel. Omdat er van die vage nutteloze regels zijn. En overigens, als mensen de bijbel goed lezen vinden ze ook een antwoord hoe om te gaan met joden. Mensen die joden haten en dat o pgrond van de bijbel onderbouwen lezen de bijbel selectief en hun argumentatie is gewoon te weerleggen.

omdat het nu eenmaal zo is ingesteld.

Die heb ik gegeven. De bijbel is duidelijk. Zolang ik van jou kant geen ander argument hoor dan: "Tja het is menselijke traditie maar het staat niet in de bijbel dat het niet zo moet dus misschien komt het wel van God", dan ga ik niet met je hierover in gesprek. Het heeft dan gewoon stomweg geen zin. Ik zeg: Je hoeft geen belijdenis te zijn om 18 te zijn... dat staat neit in de bijbel... en jij zegt: "Het staat niet in de bijbel is geen argument". Tja... verander dan de leeftijd naar 16 of naar 21 of naar 25. Dat maakt dan toch niks uit? Dat staat ook niet in de bijbel. Op zo'n manier kan je alles wel goedpraten wat mensen verzinnen terwijl het niet in de bijbel staat.

Overigens is mijn argument denk ik duidelijk zat. Belijdenis doen is niet gekoppeld aan een bepaalde leeftijd maar aan geloof. En geloof is niet gekoppeld aan leeftijd. Iemand van 16 kan een rotsvast geloof hebben... geestelijke leeftijd geldt ook voor geestelijke zaken :)

Belijdenis moet gekoppeld zijn aan geloof. Dat is bijbels. Als iemand dan gelooft dat Jezus voor hem/haar is gestorven en voor God wil gaan in het leven mag hij/zij dat ook belijden. In zijn dagelijks leven... maar ook in de kerk. Ook door middel van de belijdenis.

En kijk uit met het verzinnen van allerlei eigen regels... om die vervolgens onder het motto "ja maar er staat niet in de bijbel dat het niet zo is" te maken tot goddelijke regels. Je vergeet dan even 1 ding. De bijbel is het woord van God. God geeft in de bijbel allerlei regels en zo... Als God het belangrijk zou vinden dat je pas 18 moet zijn om belijdenis te mogen doen had Hij dat wel in de Bijbel gezet. Daarom geef ik: "Het staat er niet in" als argument ernaast.

Je zou dan net zo goed de leeftijd op 21 kunnen leggen.... of op 25. Dat staat namelijk (net als dat je 18 zou moeten zijn) ook niet in de bijbel...
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

sprietje
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor sprietje » 23 mei 2005 19:25

ik heb niet alles gelezen wat er al getypt is, dus mischine zeg ik wle wat dubbel :oops:
naar mijn mening zit belijdenis doen niet aan een leeftijd vast!!!!
ik heb dit jaar belijdenis gedaan. een groep van 16 personen! de leeftijd varieerde van 17-23..
het gaat om de reden, waarom je belijdenis doet. stel iemand van 14 weet zeker dat hij voor God kiest, dan kan ook iemand van 14 belijdenis doen. het is niet leeftijdsgebonden!!
zalig zij die zuiver van hart zijn, want zij zullen God zien.

web-log: http://annne.web-log.nl

brammetje
Mineur
Mineur

Berichtdoor brammetje » 23 mei 2005 20:36

sprietje schreef:ik heb niet alles gelezen wat er al getypt is, dus mischine zeg ik wle wat dubbel :oops:
ik heb dit jaar belijdenis gedaan. een groep van 16 personen! de leeftijd varieerde van 17-23..
het gaat om de reden, waarom je belijdenis doet. stel iemand van 14 weet zeker dat hij voor God kiest, dan kan ook iemand van 14 belijdenis doen. het is niet leeftijdsgebonden!!

Een waarheid waar je niet omheen kan , er staat zelfs nergens dat je belijdenis moet doen . Als je Ja tegen God zegt en Jezus aanvaard ,ja waar staat de belijdenis dan eigenlijk .
Maar gij geheel anders !
Opdracht ?!

sprietje
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor sprietje » 23 mei 2005 20:56

brammetje schreef:
sprietje schreef:ik heb niet alles gelezen wat er al getypt is, dus mischine zeg ik wle wat dubbel :oops:

Een waarheid waar je niet omheen kan , er staat zelfs nergens dat je belijdenis moet doen . Als je Ja tegen God zegt en Jezus aanvaard ,ja waar staat de belijdenis dan eigenlijk .

belijdenis is het openbaar maken voor je keuze voor God. dus dat je die keus niet voor jezelf houd, maar dat er andere mensen getuige zijn. zodat ook andere mensen je aan kunnen spreken wanneer je de verkeerde kant op gaat. (tucht)
zalig zij die zuiver van hart zijn, want zij zullen God zien.

web-log: http://annne.web-log.nl

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 mei 2005 00:32

Brammetje, klopt, het staat nergens. Maar ik vind het geen verkeerde gewoonte. Jij?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

brammetje
Mineur
Mineur

Berichtdoor brammetje » 24 mei 2005 16:22

Marnix schreef:Brammetje, klopt, het staat nergens. Maar ik vind het geen verkeerde gewoonte. Jij?

Zeker geen verkeerde gewoonte . super dat je je geloof belijd ten overstaan van de gemeente naar God toe !
Maar gij geheel anders !

Opdracht ?!

Mereltje
Verkenner
Verkenner

Re: Te jong voor belijdenis doen.

Berichtdoor Mereltje » 15 jul 2005 09:26

evelien87 schreef:hallo allemaal,

Ik zit al een poosje met de vraag. Ik ben een meid van 17 jaar en wil volgend jaar belijdenis gaan doen in de kerk. Omdat ik niet meer zonder God wil verder leven. Ik zei dat op de laatste avond van cathechisatie dat ik volgend jaar belijdenis wou gaan doen. Hun reactie was dan al. Ik zei ja. En verder werd er niet op in gegaan. maar ik zit dus met de vraag, volgend jaar ben ik 18 met belijdenis doen ben ik te jong??? Of is er geen echte leeftijd voor.

Groetjes Evelien

Je bent nooit te jong om te beleiden dat je de HEERE op de eerste plaats in je leven wil zetten.
De HEERE heeft toch zelf gezegd: "Die Mij vroeg zoeken zullen Mij vinden!"
Houd daar maar aan vast.
Het is juist een wonder dat jou hart geneigd is om de HEERE te dienen.
Ik wens je de zegen van de HEERE toe bij de voorbereidingstijd, en vertrouw maar op de HEERE, hij zal het maken!!

:D :D :D :D

Ness
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Ness » 17 jul 2005 21:33

Hallo evelien,

Ik was zelf 17 toen ik belijdenis deed. En ja, ik twijfelde verschrikkelijk, ook omdat ik vanwege mijn leeftijd vreemd werd aangekeken. Nou ja, vreemd... meestal vonden ze me vroom oid. Of iemand om tegen op te zien, terwijl dat juist helemaal niet zo is.
Maar iedere keer als ik twijfelde kwam er ergens een artikel in een krant, of iemand vertelde me, of ik las ergens iets heel positiefs over jong belijdenis doen. Dat gaf me net dat kleine zetje dat ik nodig had, want ik geloof dat het gebedsverhoring was. Ik had gebeden of God me de weg wilde wijzen, vandaar. (Ik ben zo'n ellendige twijfelaar... zonder dat zetje had ik het nooit gedaan. :wink: )
Laat je niet weerhouden door je leeftijd, maar ga wel op belijdeniscathegisatie. Ik begon op mijn 16e met die belijdeniscathegisatie, en ik vond het heerlijk. In alle jaren dat ik cathegisatie gehad had was ik altijd de enige die echt mee wilde doen, ik werd zelfs uitgelachen omdat ik serieus was... Maar nu, op belijdeniscathegisatie deed iedereen mee! Van dat ene jaar heb ik meer geleerd dan van al de jaren ervoor... En ik werd er ook zekerder van. Uiteindelijk is belijdenis doen het (in het bijzijn van de gemeente) ja zeggen op God's vraag of je bij Hem wilt horen. En als je dat van harte kunt en wilt zeggen, wie mag je dan tegenhouden?
Trouwens, denk niet dat na het belijdenis doen je ineens een rotsvast christen bent... ik heb nog evenveel last van twijfel, en nog even vaak last van de enorme dieptepunten in mijn geloof. Maar wel is er de zekerheid: ik heb ja gezegd, ik heb een trouwbelofte afgelegd! Tenminste, voor mij is dat een enorme zekerheid, ik zal nu minder snel weglopen voor de moeilijkheden en er meer tegen vechten.
Ik wens je sterkte met je keuze!
RPG!
music is the art of living

amigo
Mineur
Mineur

Berichtdoor amigo » 26 jul 2005 21:50

Omdat ik niet meer zonder God wil verder leven

dat zei jij. Dus zonder beleidenis te doen kan je ook niet zonder God leven volgens jou?? Ik weet als je geloof en je wil beleidenis doen en je word niet toegelaten, is dat erg naar voor je.

Javaca
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Javaca » 26 jul 2005 21:56

Ik zit al een poosje met de vraag. Ik ben een meid van 17 jaar en wil volgend jaar belijdenis gaan doen in de kerk. Omdat ik niet meer zonder God wil verder leven. Ik zei dat op de laatste avond van cathechisatie dat ik volgend jaar belijdenis wou gaan doen. Hun reactie was dan al. Ik zei ja. En verder werd er niet op in gegaan. maar ik zit dus met de vraag, volgend jaar ben ik 18 met belijdenis doen ben ik te jong??? Of is er geen echte leeftijd voor.

Groetjes Evelien

Er is niet echt een vaste leeftijd voor... "Als je er zelf klaar voor bent" is het beste advies wat ik je kan geven.

Esra heeft op haar 16e beleidenis gedaan, misschien een idee om eens met haar contact op te nemen.

Zelf ben ik 19 en heb er totaal geen behoefte aan belijdenis te doen. Voor mij heeft het geen directe meerwaarde in m'n relatie met God.

Poor man wanna be rich,
rich man wanna be king
And a king ain't satisfied
till he rules everything

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 26 jul 2005 22:27

ik kwam vandaag deze tekst tegen:
1 timotheus 4: 12Niemand verachte uw jonkheid, maar zijt een voorbeeld der gelovigen in woord, in wandel in liefde, in den geest, in geloof, in reinheid.

Toen ik deze tekst las, moest ik gelijk aan dit topic denken.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 26 jul 2005 22:50

Hehe, ik moest aan die tekst denken toen ik dit topic voor het eerst zag... hoewel het wel een iets andere situatie is is het wel van toepassing. Mensen zijn zo makkelijk geneigd om naar leeftijd te oordelen en ik ben er van overtuigd dat kritiek bij het doen van belijdenis op jonge leeftijd daar zeker onder valt.

esra
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor esra » 27 jul 2005 19:15

Javaca schreef:

Groetjes Evelien

Er is niet echt een vaste leeftijd voor... "Als je er zelf klaar voor bent" is het beste advies wat ik je kan geven.

Esra heeft op haar 16e beleidenis gedaan, misschien een idee om eens met haar contact op te nemen.

Zelf ben ik 19 en heb er totaal geen behoefte aan belijdenis te doen. Voor mij heeft het geen directe meerwaarde in m'n relatie met God.

zeg lieverd, ik was 17, maar dan ook net een maand :wink:
Afbeelding

esra
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor esra » 27 jul 2005 19:28

ik snap je goed evelien, bij mij werd er ook zo gereageerd. maar ik heb geprobeerd om me daar niks van aan te trekken. ik wilde graag belijdenis doen en ik heb er nog geen moment spijt van gehad. het is natuurlijk niet zo dat je na je belijdenis geen twijfel en dergelijke meer hebt, zolang er zonde is zal er twijfel zijn zeg maar.

ik hoop dat je een beslissing samen met God en met je eigen hart neemt. laat je niet teveel beinvloeden door wat mensen zeggen. en je mag natuurlijk altijd pben als je wilt.

liefs esra.
Afbeelding

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 28 jul 2005 12:29

Javaca schreef:

Groetjes Evelien

Aan het avondmaal gaan heeft denk ik wel meerwaarde hoor :)

Terug naar “Archief”