De dood

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Inspector Morse
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Inspector Morse » 28 mei 2003 17:09

Bedankt voor je repliek Willemina, ik ga je antwoorden met een paar stukken uit de manual of unitarian belief. Sorry dat het in het Engels is maar ik vind het wel noodzakelijk deze teksten weer te geven in het licht van deze discussie.

LESSON XIX.
THE FUTURE LIFE.

§ 61. Unitarians believe that the future life will be a continuation of the present life, with opportunity for further growth and development. They think that every man will go "to his place,"‹the place where he belongs, the place where it is best for him to be. Jesus says, "In my Father's house are many mansions; if it were not so I would have told you" (John xiv. 2).
§ 62. According to the New Testament outward death‹what we call death ‹is nothing; it is merely the soul laying down its present instruments in order to take up others. The only real death is the soul's death; that is, sin, ignorance, unbelief. The soul which lives in sin is dead in its higher faculties. Christ comes to raise us out of this spiritual death into spiritual life; and then we say, "The law of the spirit of life, in Christ Jesus, hath made me free from the law of sin and death" (Rom. viii. 2). The Apostle says that Jesus has "abolished death" (2 Tim. i. 10); and Christ says of himself, "I am the resurrection and the life' (John xi. 25). The truth and love and influence of Christ are the resurrection of the soul, just as they are the life of the soul. The resurrection is spiritual resurrection, as the life is spiritual life. When Jesus says, "And this is the will of him that sent me, that every one which seeth the Son and believeth on him may have everlasting life, and I will raise him up at the last day" (John vi. 40), he does not speak of the resurrection of the body, but of the principle of spiritual life which he communicates to the soul.
When we believe that God cares for us, that he loves us, we are free from the fear of death. We trust ourselves entirely to our faithful Creator, and say, "Into thy hands, O Lord, l commit my spirit," sure that when with him we are always safe.

LESSON XX.
PROBATION, JUDGMENT, AND RETRIBUTION.

§ 63. We often hear it said that this life is a state of probation; but we believe it to resemble rather a school, where we are to be educated for a better and higher life hereafter. The trials and sorrows of this life are a wholesome discipline, meant to unfold and strengthen the powers of the soul. We are to learn here the difference between right and wrong, between truth and error,‹learn to form habits of goodness, learn to love and trust God, learn to live with our fellow-men as brethren. To do this, we must often examine and prove ourselves, and thus find out our strength and our weakness. In this sense life can be said to be a period of probation. God does not need to prove us to find out what we are. "All things are naked and opened unto the eyes of him with whom we have to do" (Heb. iv. 13).
§ 64. The Judgments to come, like the Judgments of this life, are probably different for each individual soul. The Day of Judgment arrives when any one comes to know himself as he really is, and is seen by others in his true character. Our conscience demands a Divine judgment on all human conduct and character; not so much that the good shall be rewarded and the wicked punished, as that goodness which has been misunderstood shall be justified, and that wicked ness which has passed for goodness shall be exposed; that wrongs shall be righted, and that men shall see the justice of God. It is also necessary for a man's own moral progress that he shall be undeceived if he is deceiving himself. But just so far as a man is able to see his sin here, and is ready to confess it and to repent of it, so far he makes the judgments of the future life less necessary for him. Therefore it is said, "If we would judge ourselves we should not be judged" (1 Cor. xi. 31). "If we confess our sins, he is faithful and just to forgive us our sins, and to cleanse us from all unrighteousness" (1 John i. 9). In John v. 22 it is said, "The Father judgeth no man, but hath committed all judgment unto the Son." Elsewhere Christ says, "I judge no man" (John viii. 15). These passages are harmonized by the saying of Jesus, "The word that I have spoken, the same shall judge him in the last day" (John xii. 48). The truth which Christ taught is to be our standard, and by it we shall be judged. The essential thing in the judgment to come we believe to be the manifestation of truth to every man's conscience in the sight of God,‹ to see ourselves as we are, and God as he is.
§ 65. Unitarians believe that future retribution comes from the operation of the same laws which produce retribution here. By the everlasting principles of Divine Providence, right-doing tends to moral health, peace, and spiritual growth; wrong-doing, to moral disease and suffering. These laws are beneficent in their operation in this world and in all worlds. All punishment is intended to reform us and to do us good. This principle of the Divine government is expressed in Heb. xii. 10, where it is said that the Father of spirits chastens us "for our profit, that we might be partakers of his holiness."

LESSON XXI.
HEAVEN AND HELL.

§ 66. Unitarians do not believe that hereafter there will be two distinct and separate worlds,‹ one for the good and the other for the wicked,‹the one of perfect unchanging happiness, the other of entire and unchanging misery. The "great gulf" (Luke xvi. 26) between the good and the bad man in this and in all worlds consists in the everlasting distinction between good and evil. So long as one is in the hell of selfish desire and will, no consoling drop of heavenly content can be brought to him. Unitarians believe in many hells and many heavens, according to the character and condition of each person. They believe that the purpose of future suffering will be reformatory and not vindictive; and that if a man is selfish and wilful, it is best for him to suffer the consequences of these evils in order to become better.
§ 67. Unitarians oppose the common doctrine of everlasting punishment as being hostile to the sovereignty, wisdom, justice, and mercy of the Divine Being, and also as limiting the redeeming power of Christ and his Gospel. They believe that, the object of punishment being reformatory, it will only continue until the sinner shall be reformed.
If it be said that we have no right to reason from human justice and mercy to that of God, we answer, 1. That all we know of justice must come from the principle of justice implanted in the human consciousness by God himself; 2. That Jesus himself compares the love of the Heavenly Father with the love of the earthly parent, and shows us from an example of imperfect goodness what we may believe that the Divine goodness will do for us (Matt. vii. 9-11).
The doctrine of everlasting punishment tends to destroy faith in the redeeming and conquering power of the Gospel; for in that we are taught that goodness is stronger than evil, that love is able to conquer all sin, and that it is the pleasure of the Father to reconcile all things on the earth or in heaven to himself by Jesus Christ (Col. i. 20).
When Jesus declared (Luke xv. 7) that "joy shall be in heaven over one sinner that repenteth more than over ninety and nine just persons which need no repentance," he implied that the grief in heaven over one lost soul would outweigh the joy over ninety and nine that are saved, and that even the angels cannot be happy while one sinner turns himself away from the love which is waiting to bless him.
Afbeelding

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 28 mei 2003 18:09

en wat is dan het belangrijkste dat er in staat?? en dan in het nederlands graag, want ik kan absoluut geen Engels!! kan iemand het kort voor mij samenvatten

Willemina

Berichtdoor Willemina » 28 mei 2003 18:52

Inspector Morse, wat de manual of unitarian belief allemaal te zeggen heeft, vind ik van minder waarde dan Gods Woord. Jij ook? Ik ben veel nieuwsgieriger naar jou eigen mening en antwoord op mijn vorige vraag dan dit verhaal.

Inspector Morse
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Inspector Morse » 28 mei 2003 19:45

Willemina, met die citaten wil ik enkel een theoretisch kader aanreiken. Dat theoretisch kader is één van de vele fundamenten van mijn geloof. Zoals je ziet komen er ook Bijbelcitaten in voor, uiteraard staat in die tekst een bepaalde Bijbelinterpretatie. Net zoals jullie kerkgenootschappen ook interpretaties hebben van Bijbelteksten. Ik begin het een beetje afgezaagd te vinden dat hier altijd wordt verwezen naar de Bijbel en God's woord. Niet dat dit niet mag of dat dit verkeerd zou zijn, neen in tegendeel zelfs. Maar ik vind het wel verkeerd dat men daarmee steeds de indruk wil wekken dat alles wat ik hier breng zomaar verzinseltjes zijn of geen waarde hebben. Net zoals jullie kerkgenootschappen theologen hebben en interpretaties hebben is dat ook met die kerkgenootschappen waar ik me in thuis voel. Alleen heb ik het gevoel dat voor de meeste onder jullie elke theologie die niet overeenstemming is met de orthodox calvinistische al bij voorbaat naar de prullbenmand wordt verwezen.
Afbeelding

Maranatha
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Maranatha » 28 mei 2003 20:11

Willemina schreef:In de Bijbel wordt gesproken over de "poel des vuurs" waar wening zal zijn en knersing der tanden. (Openb. 21:8 en Matth.13:49) Vind je dat dat overeenkomt met jou idee van de hel, een "niet-zijn"?? Waarom geloof je niet waar Jezus Zelf zo duidelijk over was? Omdat het dan allemaal uiteindelijk wel meevalt misschien? Omdat het dan eigenlijk niet zoveel uitmaakt of je in Hem gelooft of niet? Jezus verkondigde anders een radicaal evangelie..!

Je bent van mening dat "ieder mens die geprobeerd heeft goed te leven" niets hoeft te vrezen. Kun je me dit aanwijzen in de Bijbel? Gelukkig hangt het daar niet van af... want dan zouden we nooit zeker kunnen zijn van onze eeuwige toekomst!

Willemientje, misschien geeft het volgende tekstdeel wel aan waarom de hel door velen wordt ontkent:

1 Corinthiers 1:
22 Immers, de Joden verlangen tekenen en de Grieken (synoniem voor heidenen) zoeken wijsheid,
23 doch wij prediken een gekruisigde Christus, voor Joden een aanstoot, voor heidenen een dwaasheid,
24 maar voor hen, die geroepen zijn, Joden zowel als Grieken, prediken wij Christus , de kracht Gods en de wijsheid Gods .
Als er op basis van goede werken mensen behouden kunnen worden, om welke reden is Yeshua (Jezus) dan gestorven?
Galaten 2:21
Ik ontneem aan de genade Gods haar kracht niet; want indien er gerechtigheid door de wet is, dan is Christus tevergeefs gestorven.
Is er een andere weg mogelijk tot behoudenis dan alleen via Yeshua, dan is Hij voor niets gestorven en hadden wij onze eigen behoud kunnen bewerken. De bijbel geeft duidelijk aan dat er geen andere wegen zijn tot behoudenis.

Deze teksten zijn een bemoediging en een waarschuwing tegen lieden, die beweren dat er een andere weg is dan via Yeshua. Wie dit uit ons geloof weghaalt, haalt het hart eruit.

Toch is er nog wel een ander punt, want in openb. 20 staat dat de volkeren zullen worden geoordeeld naar hun werken en al wie in het boek van het leven staan zullen behouden zijn. Vele bijbeluitleggers zeggen dat die mensen in het boek des leven staan christenen zijn, maar dat kan niet omdat de christenen voor hun behoud niet afhankelijk zijn van hun werken, want dat is pure genade. Wie zijn dan die mensen? Zoals er staat geschreven, die uit de volkeren komen. Dit zijn mensen die dus weldegelijk op basis van hun werken worden geoordeeld en behouden blijven. Dat dit mogelijk is heeft de apostel Paulus geschreven in :

Romeinen 2
14 Wanneer toch heidenen, die de wet niet hebben, van nature doen wat de wet gebiedt, dan zijn dezen, ofschoon zonder wet, zichzelf tot wet;
15 immers, zij tonen, dat het werk der wet in hun harten geschreven is, terwijl hun geweten medegetuigt en hun gedachten elkander onderling aanklagen of ook verontschuldigen,

Een natuurlijke drang tot gerechtigheid. Mensen die het evangelie niet hebben gehoord kunnen via deze weg behouden blijven zonder dat ze het zelf beseffen.

Wat een machtig God hebben wij, want Hij wilt niet dat er iemand verloren gaat en net zolang blijft rekken tot de tijd is gekomen.

Zijn liefde voor deze wereld is oneindig, maar Zijn geduld niet.
Deuteronomium 6:4
Hoor, Israel: de HERE is onze God; de HERE is een!

Willemina

Berichtdoor Willemina » 28 mei 2003 20:39

Inspector Morse schreef:Willemina, met die citaten wil ik enkel een theoretisch kader aanreiken. Dat theoretisch kader is één van de vele fundamenten van mijn geloof. Zoals je ziet komen er ook Bijbelcitaten in voor, uiteraard staat in die tekst een bepaalde Bijbelinterpretatie. Net zoals jullie kerkgenootschappen ook interpretaties hebben van Bijbelteksten. Ik begin het een beetje afgezaagd te vinden dat hier altijd wordt verwezen naar de Bijbel en God's woord. Niet dat dit niet mag of dat dit verkeerd zou zijn, neen in tegendeel zelfs. Maar ik vind het wel verkeerd dat men daarmee steeds de indruk wil wekken dat alles wat ik hier breng zomaar verzinseltjes zijn of geen waarde hebben. Net zoals jullie kerkgenootschappen theologen hebben en interpretaties hebben is dat ook met die kerkgenootschappen waar ik me in thuis voel. Alleen heb ik het gevoel dat voor de meeste onder jullie elke theologie die niet overeenstemming is met de orthodox calvinistische al bij voorbaat naar de prullbenmand wordt verwezen.

Ik verwijs niet naar theologen of hun interpretaties. Sorry als ik je er mee verveel, maar ik hou het toch maar bij wat de Bijbel erover zegt. De teksten die ik noemde, Openb. 21:8 en Matth.13:49, zijn zo overduidelijk dat geen theoloog of simpele ziel er iets anders van kan maken!

Willemina

Berichtdoor Willemina » 28 mei 2003 20:43

Inspector Morse schreef:Willemina, met die citaten wil ik enkel een theoretisch kader aanreiken. Dat theoretisch kader is één van de vele fundamenten van mijn geloof.

Een theoretisch kader dat een van de fundamenten is van je geloof?? Wil je dat uitleggen? Voor mij is alleen Jezus Christus het enige Fundament...! Daar kan geen enkele theorie tegenop.

Maranatha
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Maranatha » 28 mei 2003 21:15

Willemina schreef:
Inspector Morse schreef:Willemina, met die citaten wil ik enkel een theoretisch kader aanreiken. Dat theoretisch kader is één van de vele fundamenten van mijn geloof.

Een theoretisch kader dat een van de fundamenten is van je geloof?? Wil je dat uitleggen? Voor mij is alleen Jezus Christus het enige Fundament...! Daar kan geen enkele theorie tegenop.

Correct ons fundament is niet een iets, maar een iemand. Theoretische kaders krijg je alleen als mensen afwijken van het evangelie en dat is de verlossing uit deze verdoemde wereld en een nieuw leven in Yeshua Messias.
Wie dit niet aanvaard komt in het oordeel terecht waar we geoordeeld worden naar onze werken. 50% Kans dat je behouden bent, omdat je in het boek des levens staat geschreven of 50% kans dat je voor eeuwig verloren bent en gescheiden van de levende God.

Voor mij is die keus dus niet moeilijk. Ik heb Yeshua aangenomen als mijn verlosser van het eeuwig oordeel en Hij heeft mij in een nieuw leven gebracht.
Deuteronomium 6:4

Hoor, Israel: de HERE is onze God; de HERE is een!

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 29 mei 2003 12:40

Mensen, niet zo fel tegen Morse want je kunt deze teksten op verschillende manieren interpreteren.

Als Morse stelt, dat mensen die het goede zoeken te doen, weinig te vrezen hebben, dan kan ik daar een eind in mee gaan, want DEZE MENSEN ZOEKEN GOD! Want God is het goede, God is waarheid, God is liefde, God is gerechtigheid, etc. Iemand die Jezus (God's) eigenschappen aantrekkelijk en navolgenswaard vindt, die gelooft in God, ook al noemt hij het anders...Iemand die zich christen noemt en niets aantrekkelijks in het volgen van Jezus ziet, gelooft niet in God...

Ook ik geloof niet in de wraak van God. Tenminste, niet in een wraak waarbij ik het beeld krijg van een gefrustreerde god die zich uitleeft op mensen die hem niet wilden geloven. Dit is ook niet te verenigen met de komst van Jezus naar de wereld, en zijn ultieme kwetsbaarheid daardoor.

God's wraak op de zonde (en dat is de enige uitleg die mij vreugde geeft), is dat Hij mensen bekeerd. Dat is een hele zoete wraak..

Omdat God liefde is, komen mensen in de hel terecht. :shock: Worden ze geconfronteerd met hun daden en de gevolgen. Als God deze mensen naar hemel zou laten gaan, dan was Hij geen liefde.

Bij de poel van vuur kun je denken aan echt vuur, maar Openbaring is een boek vol symboliek, ik denk meer aan het vuur van een gekweld geweten, de kwelling van een verpest leven etc. In het Evangelie wordt gesproken van 'de worm die niet sterft, het vuur dat niet uitgeblust wordt'.

Vuur staat voor zuivering, uitbranding van het kwaad. Mijn vermoeden is dat de hel een ultieme poging van God is om mensen alsnog tot inkeer te laten komen. Daar staat niets in de Bijbel over, correct, maar het is dan ook de bedoeling om je in dit leven te bekeren.

Willemina

Berichtdoor Willemina » 29 mei 2003 13:22

surfer schreef:Als Morse stelt, dat mensen die het goede zoeken te doen, weinig te vrezen hebben, dan kan ik daar een eind in mee gaan, want DEZE MENSEN ZOEKEN GOD! Want God is het goede, God is waarheid, God is liefde, God is gerechtigheid, etc. Iemand die Jezus (God's) eigenschappen aantrekkelijk en navolgenswaard vindt, die gelooft in God, ook al noemt hij het anders...

Jezus' oproep tot bekering is geen oproep tot het doen van het goede. Denk je dat Hij daar genoegen mee neemt? Hij is voor ons door een hel gegaan. Zelfs de Vader heeft Hem een ogenblik verlaten aan het kruis. Zou het niet een enorme belediging zijn voor Hem als we denken dat in al het goede, uiteindelijk God is? Laten we het niet omkeren... liefde=God, maar: GOD=LIEFDE! We doen Hem oneindig te kort als we alleen Jezus' eigenschappen wel aantrekkelijk vinden maar Hem als persoon niet aanhangen. Ik ben het absoluut niet met je eens als je zegt dat iemand uiteindelijk in God gelooft, als hij niet in Jezus als zijn persoonlijke Verlosser gelooft. Jezus heeft gezegd: "Niemand komt tot de Vader dan door Mij".

Willemina

Berichtdoor Willemina » 29 mei 2003 13:35

surfer schreef:Ook ik geloof niet in de wraak van God. Tenminste, niet in een wraak waarbij ik het beeld krijg van een gefrustreerde god die zich uitleeft op mensen die hem niet wilden geloven. Dit is ook niet te verenigen met de komst van Jezus naar de wereld, en zijn ultieme kwetsbaarheid daardoor.

God's wraak op de zonde (en dat is de enige uitleg die mij vreugde geeft), is dat Hij mensen bekeerd. Dat is een hele zoete wraak..

Omdat God liefde is, komen mensen in de hel terecht. :shock: Worden ze geconfronteerd met hun daden en de gevolgen. Als God deze mensen naar hemel zou laten gaan, dan was Hij geen liefde.

Bij de poel van vuur kun je denken aan echt vuur, maar Openbaring is een boek vol symboliek, ik denk meer aan het vuur van een gekweld geweten, de kwelling van een verpest leven etc. In het Evangelie wordt gesproken van 'de worm die niet sterft, het vuur dat niet uitgeblust wordt'.

Vuur staat voor zuivering, uitbranding van het kwaad. Mijn vermoeden is dat de hel een ultieme poging van God is om mensen alsnog tot inkeer te laten komen. Daar staat niets in de Bijbel over, correct, maar het is dan ook de bedoeling om je in dit leven te bekeren.

Je gelooft niet in een wraakzuchtige God. Ik ook niet. Want... Gods toorn komt voort uit Zijn liefde! Het sluit Zijn liefde niet uit!Vergelijk het eens met een relatie tussen man-vrouw. Als één van beiden overspel pleegt, toornt de ander uit liefde. Hij kan het niet uitstaan dat zijn geliefde ontrouw is geweest. Wraakzucht of toorn is geen eigenschap van God. Dat kan niet, want hoe kan Hij anders liefde zijn?

Je beschrijving van Gods zoete wraak ("God's wraak op de zonde (en dat is de enige uitleg die mij vreugde geeft), is dat Hij mensen bekeerd. Dat is een hele zoete wraak..") komt zeer vreemd op me over. Heeft God Zijn Zoon naar de aarde gestuurd uit wraak?? Alleen uit liefde toch??

En je uitleg over de hel is echt niet Bijbels. Je zegt het zelf... Die tekst die ik aanhaalde (Matth.13:49 en 50) komt niet uit Openbaringen, het zijn woorden van Jezus. En die hebben we serieus te nemen, toch?
Laatst gewijzigd door Willemina op 29 mei 2003 13:40, 1 keer totaal gewijzigd.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 29 mei 2003 13:39

Hoi Willemina,

Jezus' oproep tot bekering is geen oproep tot het doen van het goede. Denk je dat Hij daar genoegen mee neemt? Hij is voor ons door een hel gegaan. Zelfs de Vader heeft Hem een ogenblik verlaten aan het kruis. Zou het niet een enorme belediging zijn voor Hem als we denken dat in al het goede, uiteindelijk God is?
buiten God is er niets goeds. Er is geen 'seculiere' vorm van waarheid, er is geen 'seculiere' vorm van liefde, er is geen 'seculiere' vorm van goedheid. God is de oorsprong van al deze dingen.

Hier zijn een paar duidelijke teksten daarover:

LIefde:
1 Johannes 4 7 Geliefden! Laat ons elkander liefhebben, want de liefde is uit God; en een iegelijk, die liefheeft, is uit God geboren, en kent God;
1 Johannes 4 8 Die niet liefheeft, die heeft God niet gekend; want God is liefde.
1 Johannes 4 12 Niemand heeft ooit God aanschouwd; indien wij elkander liefhebben, zo blijft God in ons, en Zijn liefde is in ons volmaakt.
1 Johannes 4 16 En wij hebben gekend en geloofd de liefde, die God tot ons heeft. God is liefde; en die in de liefde blijft, blijft in God, en God in hem.

Waarheid:
Johannes 4 23 Maar de ure komt, en is nu, wanneer de ware aanbidders den Vader aanbidden zullen in geest en waarheid; want de Vader zoekt ook dezulken, die Hem [alzo] aanbidden.
Johannes 16 13 Maar wanneer Die zal gekomen zijn, [namelijk] de Geest der waarheid, Hij zal u in al de waarheid leiden; want Hij zal van Zichzelven niet spreken, maar zo wat Hij zal gehoord hebben, zal Hij spreken, en de toekomende dingen zal Hij u verkondigen.
1 Johannes 5 6 Deze is het, Die gekomen is door water en bloed, [namelijk] Jezus, de Christus; niet door het water alleen, maar door het water en het bloed. En de Geest is het, Die getuigt, dat de Geest de waarheid is.

Efeze 5 9 (Want de vrucht des Geestes is in alle goedigheid, en rechtvaardigheid, en waarheid),
deze tekst is goed van toepassing.

We doen Hem oneindig te kort als we alleen Jezus' eigenschappen wel aantrekkelijk vinden maar Hem als persoon niet aanhangen.
Een persoon is samengesteld uit een groot aantal eigenschappen.

Ik ben het absoluut niet met je eens als je zegt dat iemand uiteindelijk in God gelooft, als hij niet in Jezus als zijn persoonlijke Verlosser gelooft. Jezus heeft gezegd: "Niemand komt tot de Vader dan door Mij".
Dat klopt. Maar wat bedoelde hij daarmee?
Jezus kwam naar de wereld om ons God zijn Vader te openbaren. Geloven in Jezus is doen wat hij doet. Jezus is de WEG, niet de eindbestemming. Dat is God de Vader.

Als iemand met zijn daden Jezus volgt, dan gelooft hij in Jezus.

Johannes 15 14 Gij zijt Mijn vrienden, zo gij doet wat Ik u gebiede.

Mattheus 7 21 Niet een iegelijk, die tot Mij zegt: Heere, Heere! zal ingaan in het Koninkrijk der hemelen, maar die daar doet den wil Mijns Vaders, Die in de hemelen is.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 29 mei 2003 13:48

Je beschrijving van Gods zoete wraak ("God's wraak op de zonde (en dat is de enige uitleg die mij vreugde geeft), is dat Hij mensen bekeerd. Dat is een hele zoete wraak..") komt zeer vreemd op me over. Heeft God Zijn Zoon naar de aarde gestuurd uit wraak?? Alleen uit liefde toch??
Dat zeg ik..

En je uitleg over de hel is echt niet Bijbels. Je zegt het zelf... Die tekst die ik aanhaalde (Matth.13:49 en 50) komt niet uit Openbaringen, het zijn woorden van Jezus. En die hebben we serieus te nemen, toch?
er wordt in het evangelie sowieso weinig over de hel gesproken. Ook wel logisch, want waarom zou je je druk maken over de hel als je naar de hemel mag?

Wat mij altijd fascineert, is hoe de vroeg-christelijke kerk aan het idee over het vagevuur komt.

Willemina

Berichtdoor Willemina » 29 mei 2003 13:48

Surfer, ik kan je niet helemaal volgen geloof ik. Je zegt dat liefde de vrucht van de Geest is. Absoluut waar. Maar hoe kun je vruchten dragen als Jezus niet jouw persoonlijke Zaligmaker is, als je alleen probeert goed te zijn zoals Jezus was? Een mens kan best zo goed mogelijk leven, maar dan kun je niet spreken van "liefde als vrucht van de Geest"!! Dan zijn het onze eigen goede werken en die hebben geen enkele waarde voor God als ze niet het gevolg zijn van de werking van Zijn Geest in ons leven!

Mag ik je een vraag stellen? Volg je Jezus omdat je Hem met je hele wezen liefhebt en omdat Hij voor jouw zonden heeft geleden, of omdat Jezus een goed mens was? Wil je zijn als Jezus zonder dat je Zijn Persooon lief hebt gekregen? Of praten we nu langs elkaar en begrijp ik je verkeerd?

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 29 mei 2003 14:04

Dan zijn het onze eigen goede werken en die hebben geen enkele waarde voor God als ze niet het gevolg zijn van de werking van Zijn Geest in ons leven!
Maar kun jij dat uitsluiten dan? 'De Geest waait waarheen Hij wil'.....

Mag ik je een vraag stellen? Volg je Jezus omdat je Hem met je hele wezen liefhebt en omdat Hij voor jouw zonden heeft geleden, of omdat Jezus een goed mens was? Wil je zijn als Jezus zonder dat je Zijn Persooon lief hebt gekregen? Of praten we nu langs elkaar en begrijp ik je verkeerd?
Jezus laat mij zien wie God is! Daarvoor kwam Hij naar de wereld, om ons God te laten zien en om ons daardoor te leren om van onze zonden afstand te doen.

Johannes 1 18 Niemand heeft ooit God gezien; de eniggeboren Zoon, Die in den schoot des Vaders is, Die heeft [Hem ons] verklaard.

Ik moet wel even uitleggen, ik kijk anders aan tegen het lijden voor de zonden. De algemene opvatting is dat er iemand sterven moest om aan God's rechtvaardigheid te voldoen. Dit zou dan een onschuldig iemand moeten zijn, God en mens. Ik heb daar nooit iets mee gekund, niet omdat ik daar vijandig tegenover sta, maar omdat het voor mij eerlijk niet te rijmen is dat God een onschuldige laat lijden om de schuld van schuldigen te betalen.
En hoe zullen die schuldigen ooit vrij worden, als ze niet zelf leren wat hun zonden zijn? En daar niet zelf, (in God's kracht) vrijwillig afstand van doen?

Ik geloof dat Christus naar de wereld kwam om ons
1) zijn Vader te laten zien, 2) ons te leren om de zonde te overwinnen

De consequentie van Zijn komst naar de wereld was dat Hij gekruisigd zou worden. Daar zou het op uitlopen, als Jezus zijn boodschap tot het einde zou uitdragen. Had Jezus zich onttrokken aan de kruisiging, dan had Hij zijn eigen boodschap ondermijnt. De kruisiging was het hoogtepunt van zijn komst naar deze wereld, de test op de waarheid van Zijn boodschap. En die heeft Hij glansrijk volstaan!

Vergelijk met de zoon van de wijngaardenier:

Mattheus 21 37 En ten laatste zond hij tot hen zijn zoon, zeggende: Zij zullen mijn zoon ontzien.
Markus 12 6 Als hij dan nog een zoon had, die hem lief was, zo heeft hij ook dien ten laatste tot hen gezonden, zeggende: Zij zullen immers mijn zoon ontzien.
Lukas 20 13 En de heer des wijngaards zeide: Wat zal ik doen? Ik zal mijn geliefden zoon zenden; mogelijk dezen ziende, zullen zij [hem] ontzien.

Het was m.i. niet de bedoeling op zich dat Jezus zou sterven; het was wel onvermijdelijk, want:

Johannes 7 7 De wereld kan ulieden niet haten, maar Mij haat zij, omdat Ik van dezelve getuig, dat haar werken boos zijn.
1 Johannes 3 12 Niet gelijk Kain, [die] uit den boze was, en zijn broeder doodsloeg; en om wat oorzaak sloeg hij hem dood? Omdat zijn werken boos waren, en van zijn broeder rechtvaardig.

Er staat in de Bijbel ook nergens (voor zover ik weet) dat Christus WILDE sterven; wel staat er heel vaak dat 'de Zoon des mensen MOEST lijden en sterven'.

Maar dit is mijn interpretatie, laat je er aub niet door afleiden. Ik ben op zoek naar de waarheid, en dit is wat ik tot nu toe gevonden heb.

Terug naar “Archief”