Moderator: Moderafo's

Willemina schreef:In de Bijbel wordt gesproken over de "poel des vuurs" waar wening zal zijn en knersing der tanden. (Openb. 21:8 en Matth.13:49) Vind je dat dat overeenkomt met jou idee van de hel, een "niet-zijn"?? Waarom geloof je niet waar Jezus Zelf zo duidelijk over was? Omdat het dan allemaal uiteindelijk wel meevalt misschien? Omdat het dan eigenlijk niet zoveel uitmaakt of je in Hem gelooft of niet? Jezus verkondigde anders een radicaal evangelie..!
Je bent van mening dat "ieder mens die geprobeerd heeft goed te leven" niets hoeft te vrezen. Kun je me dit aanwijzen in de Bijbel? Gelukkig hangt het daar niet van af... want dan zouden we nooit zeker kunnen zijn van onze eeuwige toekomst!
Als er op basis van goede werken mensen behouden kunnen worden, om welke reden is Yeshua (Jezus) dan gestorven?1 Corinthiers 1:
22 Immers, de Joden verlangen tekenen en de Grieken (synoniem voor heidenen) zoeken wijsheid,
23 doch wij prediken een gekruisigde Christus, voor Joden een aanstoot, voor heidenen een dwaasheid,
24 maar voor hen, die geroepen zijn, Joden zowel als Grieken, prediken wij Christus , de kracht Gods en de wijsheid Gods .
Is er een andere weg mogelijk tot behoudenis dan alleen via Yeshua, dan is Hij voor niets gestorven en hadden wij onze eigen behoud kunnen bewerken. De bijbel geeft duidelijk aan dat er geen andere wegen zijn tot behoudenis.Galaten 2:21
Ik ontneem aan de genade Gods haar kracht niet; want indien er gerechtigheid door de wet is, dan is Christus tevergeefs gestorven.
Romeinen 2
14 Wanneer toch heidenen, die de wet niet hebben, van nature doen wat de wet gebiedt, dan zijn dezen, ofschoon zonder wet, zichzelf tot wet;
15 immers, zij tonen, dat het werk der wet in hun harten geschreven is, terwijl hun geweten medegetuigt en hun gedachten elkander onderling aanklagen of ook verontschuldigen,
Inspector Morse schreef:Willemina, met die citaten wil ik enkel een theoretisch kader aanreiken. Dat theoretisch kader is één van de vele fundamenten van mijn geloof. Zoals je ziet komen er ook Bijbelcitaten in voor, uiteraard staat in die tekst een bepaalde Bijbelinterpretatie. Net zoals jullie kerkgenootschappen ook interpretaties hebben van Bijbelteksten. Ik begin het een beetje afgezaagd te vinden dat hier altijd wordt verwezen naar de Bijbel en God's woord. Niet dat dit niet mag of dat dit verkeerd zou zijn, neen in tegendeel zelfs. Maar ik vind het wel verkeerd dat men daarmee steeds de indruk wil wekken dat alles wat ik hier breng zomaar verzinseltjes zijn of geen waarde hebben. Net zoals jullie kerkgenootschappen theologen hebben en interpretaties hebben is dat ook met die kerkgenootschappen waar ik me in thuis voel. Alleen heb ik het gevoel dat voor de meeste onder jullie elke theologie die niet overeenstemming is met de orthodox calvinistische al bij voorbaat naar de prullbenmand wordt verwezen.
Inspector Morse schreef:Willemina, met die citaten wil ik enkel een theoretisch kader aanreiken. Dat theoretisch kader is één van de vele fundamenten van mijn geloof.

Willemina schreef:Inspector Morse schreef:Willemina, met die citaten wil ik enkel een theoretisch kader aanreiken. Dat theoretisch kader is één van de vele fundamenten van mijn geloof.
Een theoretisch kader dat een van de fundamenten is van je geloof?? Wil je dat uitleggen? Voor mij is alleen Jezus Christus het enige Fundament...! Daar kan geen enkele theorie tegenop.
surfer schreef:Als Morse stelt, dat mensen die het goede zoeken te doen, weinig te vrezen hebben, dan kan ik daar een eind in mee gaan, want DEZE MENSEN ZOEKEN GOD! Want God is het goede, God is waarheid, God is liefde, God is gerechtigheid, etc. Iemand die Jezus (God's) eigenschappen aantrekkelijk en navolgenswaard vindt, die gelooft in God, ook al noemt hij het anders...
surfer schreef:Ook ik geloof niet in de wraak van God. Tenminste, niet in een wraak waarbij ik het beeld krijg van een gefrustreerde god die zich uitleeft op mensen die hem niet wilden geloven. Dit is ook niet te verenigen met de komst van Jezus naar de wereld, en zijn ultieme kwetsbaarheid daardoor.
God's wraak op de zonde (en dat is de enige uitleg die mij vreugde geeft), is dat Hij mensen bekeerd. Dat is een hele zoete wraak..
Omdat God liefde is, komen mensen in de hel terecht.Worden ze geconfronteerd met hun daden en de gevolgen. Als God deze mensen naar hemel zou laten gaan, dan was Hij geen liefde.
Bij de poel van vuur kun je denken aan echt vuur, maar Openbaring is een boek vol symboliek, ik denk meer aan het vuur van een gekweld geweten, de kwelling van een verpest leven etc. In het Evangelie wordt gesproken van 'de worm die niet sterft, het vuur dat niet uitgeblust wordt'.
Vuur staat voor zuivering, uitbranding van het kwaad. Mijn vermoeden is dat de hel een ultieme poging van God is om mensen alsnog tot inkeer te laten komen. Daar staat niets in de Bijbel over, correct, maar het is dan ook de bedoeling om je in dit leven te bekeren.
buiten God is er niets goeds. Er is geen 'seculiere' vorm van waarheid, er is geen 'seculiere' vorm van liefde, er is geen 'seculiere' vorm van goedheid. God is de oorsprong van al deze dingen.Jezus' oproep tot bekering is geen oproep tot het doen van het goede. Denk je dat Hij daar genoegen mee neemt? Hij is voor ons door een hel gegaan. Zelfs de Vader heeft Hem een ogenblik verlaten aan het kruis. Zou het niet een enorme belediging zijn voor Hem als we denken dat in al het goede, uiteindelijk God is?
deze tekst is goed van toepassing.Efeze 5 9 (Want de vrucht des Geestes is in alle goedigheid, en rechtvaardigheid, en waarheid),
Een persoon is samengesteld uit een groot aantal eigenschappen.We doen Hem oneindig te kort als we alleen Jezus' eigenschappen wel aantrekkelijk vinden maar Hem als persoon niet aanhangen.
Dat klopt. Maar wat bedoelde hij daarmee?Ik ben het absoluut niet met je eens als je zegt dat iemand uiteindelijk in God gelooft, als hij niet in Jezus als zijn persoonlijke Verlosser gelooft. Jezus heeft gezegd: "Niemand komt tot de Vader dan door Mij".
Dat zeg ik..Je beschrijving van Gods zoete wraak ("God's wraak op de zonde (en dat is de enige uitleg die mij vreugde geeft), is dat Hij mensen bekeerd. Dat is een hele zoete wraak..") komt zeer vreemd op me over. Heeft God Zijn Zoon naar de aarde gestuurd uit wraak?? Alleen uit liefde toch??
er wordt in het evangelie sowieso weinig over de hel gesproken. Ook wel logisch, want waarom zou je je druk maken over de hel als je naar de hemel mag?En je uitleg over de hel is echt niet Bijbels. Je zegt het zelf... Die tekst die ik aanhaalde (Matth.13:49 en 50) komt niet uit Openbaringen, het zijn woorden van Jezus. En die hebben we serieus te nemen, toch?
Maar kun jij dat uitsluiten dan? 'De Geest waait waarheen Hij wil'.....Dan zijn het onze eigen goede werken en die hebben geen enkele waarde voor God als ze niet het gevolg zijn van de werking van Zijn Geest in ons leven!
Jezus laat mij zien wie God is! Daarvoor kwam Hij naar de wereld, om ons God te laten zien en om ons daardoor te leren om van onze zonden afstand te doen.Mag ik je een vraag stellen? Volg je Jezus omdat je Hem met je hele wezen liefhebt en omdat Hij voor jouw zonden heeft geleden, of omdat Jezus een goed mens was? Wil je zijn als Jezus zonder dat je Zijn Persooon lief hebt gekregen? Of praten we nu langs elkaar en begrijp ik je verkeerd?
Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Google Adsense [Bot] en 106 gasten