'n Hoedje op

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 27 mar 2005 15:01

Hehe okeej dan.

En Henk, laat ik je nooit met een wielrenhelm in de kerk dan wel op de kansel zien verschijnen ;)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Rock-G

Berichtdoor Rock-G » 27 mar 2005 23:39

Hoed,pet,ander hoofddeksel, enigzins vrouwonvriendelijk blijft het.
Het is een cultuurgebonden verschijnsel, uit een cultuur die toch duidelijk veranderd is. Zoals eerder werd opgemerkt geloof ik ; mannen droegen in het begin van de vorige eeuw altijd petten,ook in de kerk. Nu wordt ik met een spreekwoordelijk opgetrokken neus aangekeken als ik met een petje de kerk in kom. (overigens ook vanwege mn oorknopje, m'n opa had ook een oorbel omdat hij zeeman was,en niemand die er wat van zei.)

Wees dan consequent : schaf dat hoedengedoe af, of scheid de rijken weer van de armen, en de mannen van de vrouwen en kinderen. :|

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 28 mar 2005 12:17

Amish mensen, daar hebben de mannen een hoed en een baard en de vrouwen een soort stoffen hoofdkapje.........
Die zijn heel gelovig.
Geen tv, geen elecrticiteit, paard en wagen iplv een auto of fiets of brommer, houtovens, bakken zelf hun brood (mmmm lekker)

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 28 mar 2005 12:25

Rock-G schreef:Hoed,pet,ander hoofddeksel, enigzins vrouwonvriendelijk blijft het.
Het is een cultuurgebonden verschijnsel, uit een cultuur die toch duidelijk veranderd is. Zoals eerder werd opgemerkt geloof ik ; mannen droegen in het begin van de vorige eeuw altijd petten,ook in de kerk. Nu wordt ik met een spreekwoordelijk opgetrokken neus aangekeken als ik met een petje de kerk in kom. (overigens ook vanwege mn oorknopje, m'n opa had ook een oorbel omdat hij zeeman was,en niemand die er wat van zei.)

Wees dan consequent : schaf dat hoedengedoe af, of scheid de rijken weer van de armen, en de mannen van de vrouwen en kinderen. :|

Zijn de redenen die in 1 Korinthe 11 genoemd worden om al dan niet een hoofddeksel op te doen cultuurgebonden?

Waar kan ik overigens de opdracht om rijk- arm en man-vrouw te scheiden terugvinden in de bijbel?

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 28 mar 2005 12:31

Rock-G schreef:Hoed,pet,ander hoofddeksel, enigzins vrouwonvriendelijk blijft het.

Wat heeft een hoedje nou met vrouwonvriendelijk te maken?
Daar snap ik geen biet van
Ik heb eeb heel leuk hoedje, en dat is volgens mij zeeeer vrouwvriendelijk

Zal eens plaatjes van een leuke vrouwvriendelijke hoedjes doen:

Afbeelding

Ansje
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Ansje » 28 mar 2005 13:14

*heeft ook een hoed op in de kerk....* c|:)

Enne...kga me dr maar niet druk om maken...want het zijn toch eindeloze discussies...en kvind een hoed wel leuk hoor!!!! :mrgreen:
Kheb een hoedenhoofd...dus alles staat.... :wink:
Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt.

yeti3
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor yeti3 » 28 mar 2005 13:29

Mariamagdalena schreef:

Grappig deze discussie. Laat ik me er ook eens in mengen.

Even over het vrouwonvriendelijke: Lees 1 Corinthe 11: 7 er maar eens op na..... Of dat vrouwonvriendelijk is laat ik in het midden. Maar ik denk dat, met de Bijbel in de hand, mannen eeuwenlang een middel hebben gehad om vrouwen te onderdrukken. Gelukkis komt er nu enige verandering in, maar blijf alsjeblieft kritisch lezen.

Discussies over hoedjes zijn verder inderdaad vrij zinloos maar vergeet niet dat de bijbel ook maar een boek is wat op verschillende manieren geinterpreteerd kan worden.

Rock-G

Berichtdoor Rock-G » 28 mar 2005 13:40

Mariamagdalena schreef:Hoed,pet,ander hoofddeksel, enigzins vrouwonvriendelijk blijft het.
[

Zal eens plaatjes van een leuke vrouwvriendelijke hoedjes doen:

Je snapt me niet helemaal geloof ik.. :? Het féit dat vrouwen hoedjes op moeten is -->enigzins<-- vrouwonvriendelijk. Daarmee bedoelde ik te zeggen : waarom mannen niet?

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 28 mar 2005 14:29

Nou, ik vind het feit dat vrouwen hoedjes opmoeten helemaal niet vrouwonvriendelijk, want het staat in de bijbel, in de brieven van Paulus, dat een vrouw niet met een onbedekt hoofd de kerk binnen mag gaan.
Er komt nog bij, dat ik een leuk vlot hoedje heel erg leuk en pittig vind staan bij veel meisjes en vrouwen, vooral bij jonge meisjes.
Als een hoedje vrouwonvriendelijk zou zijn, dan is een rok dat zeker ook?
Een rok is juist vrouwvriendelijk, want het benadrukt juist de vrouwelijkheid van de vrouw.
Een broek vind ik pas vrouwonvriendelijk...........
En voor een vrouw geldt een hoofdbedekking omdat het haar een sieraad van de vrouw is. En in een kerk moet je zo min mogelijk aanstoot geven, liefst helemaal geen aanstoot.
Je komt voor de Here God, en dan is het niet goed dat mannen afgeleid worden door mooie vrouwen.

joepie

Berichtdoor joepie » 28 mar 2005 18:44

Zeg MM vind je dat echt vrouwvriendelijke hoedjes?
Dacht dat het van die hoedjes waren waar zomers veel mannen mee rondlopen. Ga je toch niet mee lopen.

Je moet inderdaad in de kerk geen aanstoot geven, maar zou dat daarbuiten dan ook niet moeten? Want waarom alleen in de kerk?
Is het ook niet zo dat je niet overal aanstoot aan moet nemen?
Wat voor de ene wel kan is voor de ander weer net niet goed genoeg.
Let toch eens niet zo op elkaar, maar let eens op je eigen hart.
Op hoe het met je geloof staat.
Niet of zuster die en die nu wel het juiste hoedje of rokje aan had. Of helemaal geen hoed op had.
Maakt dat uit.
Zorg dat je een levende relatie met God krijgt. Dat kunnen we de hoedjes en rokken weer naar de bijzaken bank dirigeren.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 28 mar 2005 19:10

Mariamagdalena schreef:Nou, ik vind het feit dat vrouwen hoedjes opmoeten helemaal niet vrouwonvriendelijk, want het staat in de bijbel, in de brieven van Paulus, dat een vrouw niet met een onbedekt hoofd de kerk binnen mag gaan.
Er komt nog bij, dat ik een leuk vlot hoedje heel erg leuk en pittig vind staan bij veel meisjes en vrouwen, vooral bij jonge meisjes.
Als een hoedje vrouwonvriendelijk zou zijn, dan is een rok dat zeker ook?
Een rok is juist vrouwvriendelijk, want het benadrukt juist de vrouwelijkheid van de vrouw.
Een broek vind ik pas vrouwonvriendelijk...........
En voor een vrouw geldt een hoofdbedekking omdat het haar een sieraad van de vrouw is. En in een kerk moet je zo min mogelijk aanstoot geven, liefst helemaal geen aanstoot.
Je komt voor de Here God, en dan is het niet goed dat mannen afgeleid worden door mooie vrouwen.

<|:) [|:) (:3 c|:)

=D> =D> =D>

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 28 mar 2005 19:11

Mariamagdalena schreef:. En in een kerk moet je zo min mogelijk aanstoot geven, liefst helemaal geen aanstoot.

dat hebben de moslims dan toch goed aangepakt met hun gescheiden stukken in de moskee voor mannen en vrouwen, en hun burqaas. :mrgreen:

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 28 mar 2005 19:15

Sommige mensen (m/v) zijn zo lelijk dat ze verplicht een burqua zouden moeten dragen :mrgreen:
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

GeveeR
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor GeveeR » 28 mar 2005 19:34

Henkie komt met een aantal links naar de vragenrubriek, het valt me op dat niemand zich daarop baseert of naar verwijst, terwijl daar een vrij duidelijke uitleg gegeven wordt t.a.v. de achtergrond van het dragen van een hoed in de eredienst. Volgens mij zijn alle argumenten voor daar goed weergegeven, degenen die het er niet mee eens zijn kunnen beter daarop reageren.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 28 mar 2005 19:42

GeveeR schreef:Henkie komt met een aantal links naar de vragenrubriek, het valt me op dat niemand zich daarop baseert of naar verwijst, terwijl daar een vrij duidelijke uitleg gegeven wordt t.a.v. de achtergrond van het dragen van een hoed in de eredienst. Volgens mij zijn alle argumenten voor daar goed weergegeven, degenen die het er niet mee eens zijn kunnen beter daarop reageren.

ook welkom op Refoweb

Terug naar “Archief”