Moderator: Moderafo's
johannes1 schreef:3 discipelen roeren geen woord over de voetwassing, maar 1 doet dat wel. de andere 3 spreken over het HA en johannes niet. over het breken van het brood en drinken van de wijn. maar je leest 2x in hetzelfde hoofdstuk dat Hij opstond van het avondmaal en de voeten van Zijn discipelen wastte. Hij vernederde zich menselijk gesproken net als Hij later aan het kruis deed voor onze zonde. en nergens anders lees je over het avondmaal samen met voetwassing.
Schriftgeleerde schreef:Hoi Marnix,
Je haalde het volgende aan:
Wat dat betreft vind ik de voetwassing van de zevendedags adventisten wel een mooi symbool, het straalt dienstbaarheid naar elkaar uit, wat goed past bij een gemeente die vrijgekocht werd door Jezus Christus, omdat Hij dienstbaar was en is. Dienstbaar aan elkaar zijn is een opdracht die we als gemeente van Christus hebben gekregen. [color=darkblue]Stellen dat een voetwassing verplicht zou moeten zijn is echter onjuist, zoals ik hierboven heb duidelijk gemaakt.
Als je op persoonlijke gronden gen deel wilt hebben aan de Voetwassing, dan kan dat maar één reden hebben, denk ik, en dat is dat je je bewust er van bent dat je niet in het reine kunt komen met Christus. Dat je nog teveel obstakels op je weg hebt, om bepaalde zaken van je af te kunnen zetten.
Maar dat betekent ook dat je in zeker opzicht m.b.t. het doel van de voetwassing, ook geen deel kunt hebben aan het brood en de "wijn".
want Christus Zelf geeft aan dat je geen deel aan Hem hebt, als je één aspect na laat.
Voor zover mij bekend, passen de Adventisten het Heilig Avondmaal ook zo toe. De Voetwassing heeft bij de Adventisten hetzelfde elan en inhoudelijk het geestelijke zoals Christus dat aan (hen) ons voorhoudt.
Zij volgen de Heiland gewoonweg na, zoals Hij ons opdraagt te doen.
Ik meen niet dat Adventisten er een wettisch zaakje van maken, want daarvoor zijn zij veel te veel gebaseerd op historische gronden inzake hun oorsprong en fundament dat daaruit is gegroeid.
De voetwassing van de ZDA kerk is geen gepersonificeerd symbool, maar op (de) Bijbelse gronden binnen de kerk gebracht. Een Heilig Avondmaal zonder de voetwassing, vooraf, is bij Adventisten ondenkbaar om dat het om dezelfde reden wordt toegepast als Christus heeft opgedragen.
Elk lidmaat of bezoeker van een Adventkerk, die Christus beleid mag aan dat Heilig Avondmaal deel hebben. En dat kan en mag ook alleen maar op grond van de persoonlijke keuze zo zijn. Want het is immers onze eigen verantwoording (de geestelijke relatie met Christus) of we Christus erkennen of verwerpen. Ook God heeft de mens de vrijheid gegeven om te zondigen en gewoon zijn eigen gang te gaan.
Het oordeel is niet aan ons maar aan de Vader (door Christus)
Dat houdt echter in dat tijdens de Heilig Avondmaldienst de predikant veelal eerst een duidelijke uitleg geeft wat de betekenis van de voetwassing (maar ook het brood en de wijn) inhoudt. Omdat deze ceremoniële en tegelijkertijd Geestelijke handeling op Sabbat gebeurd, vetrouwt men er op dat de Heilige Geest de harten zal bedouwen met Zijn liefde, om de juiste keuze te maken. God wil dat we rein en oprecht voor Hem verschijnen, niet geveinsd noch omdat we bij een kerk horen of vanwege de predikant.
God dwingt namelijk ook niemand, dus waarom zou een kerk of kerkleiding zoiets wel doen.
God gaat met een elk van ons Zijn weg en respecteert onze keuzes, maar zal altijd wijzen op het Heil, zodat we nooit achteraf Hem de schuld kunnen geven van onze keuzes. Hij wil dat we weten dat Hij ons nooit zal verzoeken.
Weet ook dat juist bij zulke belangrijke evenemnten (in welke Kerk dan ook) Satan altijd zijn engelen stuurt om de harten van mensen te misleiden. Vandaar dat, zeker op een Sabbat, onreine handelingen waarin Christus ons niet vor kon of kan gaan, nooit plaats kunnen hebben!
Groet
Geen twijfelende of aarzelende Adventisten of Marnix die notabene hiermee proclameert dat hij dus aan het bloed van Christus wel geheiligt en verlost wil worden, maar evenzo met een zondig hart en een verstand vol oreine gedachten aan dat Heilig Avondmaal wil deelnemen. Hoe dan te kunnen verlost worden door het (heilig) bloed van Christus en deel te hebben an ZIjn Lichaam, at dus volgens de Meester zelf helemaal niet kan!.
Wat Adventisten wel of niet inzien is voor, elk van hen, voor eigen rekening. Dat ze wel deelnemen aan de voetwassing is dan voor hen (die dat inzien) huichelarij of mee doen omdat het "moet".
Blijf jij nu tegen de Allerhoogste strijden en verloochen je daarmee dan niet alleen Christus, maar oordeel je jezelf dan ook niet dor onrein te drinken en te eten?
Marnix schreef:Blijf jij nu tegen de Allerhoogste strijden en verloochen je daarmee dan niet alleen Christus, maar oordeel je jezelf dan ook niet dor onrein te drinken en te eten?
Jij ook een fijne dag verder.... En hou alsjeblieft eens op al je medechristenen te veroordelenMijn standpunt is je bekend, en ik kan niet in je redenering meegaan dat deze bijbels onjuist en zelfs onchristelijke is. De redenen die ik daarvoor heb zijn vaak genoeg genoemd.
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 50 gasten