Dierenziel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 17 mar 2005 21:27

joepie schreef:
Yael schreef:Die gebruikte de satan om de vrouw te verleiden.

Maar hij deed het wel.

je wilt dus beweren dat het rijk van de natuur al gevallen was voordat Adam en Eva van die boom aten? God had een verbond gesloten met Adam. De satan misbruikte de slang, ja en hoe dat precies zit en hoe je dat moet uitleggen dat weet ik ook niet. of had de satan zich vermomt als slang? ow ja omdat de slang zich heeft laten gebruiken door de satan om de mens te verleiden heeft God de slang vervloekt. Niet heel het rijk van de natuur want bv. de andere diersoorten hadden er geen schuld aan.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 18 mar 2005 00:17

Divrei Shmuel schreef:
jas schreef:
Divrei Shmuel schreef:Mijn enige doel van mijn schrijven was vanuit de Schrift aantonen dat dieren meer zijn dan dat men wil en een ziel hebben. Het hebben van een ziel zegt niets over bekeren o.id. Het is een wezenlijk onderdeel van een schepsel. Het ontkennen dat een dier dit wezenlijke onderdeel heeft heeft een lange traditie onder christenen, zonder grond in de Schrift, waar juist wel staat dat het dier een neffesj heeft. Neffesj wordt nooit met adem vertaald overigens, dit wel doen is dus weer zo'n verdraaiing die niet strookt.

Geldt dit dan niet voor dieren, als ze ook een ziel hebben die in jouw ogen gelijk is aan de ziel van de mens?
Deut.10:12 ;Nu dan, Israël! wat eist de HEERE, uw God van u dan den HEERE, uw God, te vrezen, in al Zijn wegen te wandelen, en Hem lief te hebben, en den HEERE, uw God, te dienen, met uw ganse hart en met uw ganse ziel;
Dit geldt niet voor dieren, noch voor de volken, maar het aangesproken Israel in de 1e plaats. Israel wekt door het haar gebodene op tot jaloersheid. Terecht dat de volken ook zo'n relatie als voorgeschreven willen hebben. Op hun beurt mogen zij volgens Paulus Israel weer tot jaloersheid wekken. Dat is echter geen wedstrijd waarbij anderen moeten sneuvelen, dat is egoistische jaloezie. En wat G-d voor verbonden/banden met Engelen, dieren, etc. heeft, komt ons niet toe, "de verborgen dingen zijn voor G-d".

Sam

Dus het geldt ook alleen voor de Joden als de Farizeën aan Jezus vragen wat het grootste gebod is? Jezus geeft dan nl. als antwoord diezelfde tekst uit Deut. Maar Hij zegt er toch echt niet bij dat dit alleen voor Israël geldt. Daarom is duidelijk dat het voor elk mens geldt. En daardoor is ook duidelijk dat het woord ziel in een tekst als deze slechts van toepassing is op de mens. En daaruit volgt, dat het woord ziel in gebruik tot de mens niet hetzelfde betekent als het woord ziel bij het dier.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Divrei Shmuel » 18 mar 2005 06:51

jas schreef:
Divrei Shmuel schreef:
jas schreef:Deut.10:12 ;Nu dan, Israël! wat eist de HEERE, uw God van u dan den HEERE, uw God, te vrezen, in al Zijn wegen te wandelen, en Hem lief te hebben, en den HEERE, uw God, te dienen, met uw ganse hart en met uw ganse ziel;
Dit geldt niet voor dieren, noch voor de volken, maar het aangesproken Israel in de 1e plaats. Israel wekt door het haar gebodene op tot jaloersheid. Terecht dat de volken ook zo'n relatie als voorgeschreven willen hebben. Op hun beurt mogen zij volgens Paulus Israel weer tot jaloersheid wekken. Dat is echter geen wedstrijd waarbij anderen moeten sneuvelen, dat is egoistische jaloezie. En wat G-d voor verbonden/banden met Engelen, dieren, etc. heeft, komt ons niet toe, "de verborgen dingen zijn voor G-d".

Sam

Dus het geldt ook alleen voor de Joden als de Farizeën aan Jezus vragen wat het grootste gebod is? Jezus geeft dan nl. als antwoord diezelfde tekst uit Deut. Maar Hij zegt er toch echt niet bij dat dit alleen voor Israël geldt. Daarom is duidelijk dat het voor elk mens geldt. En daardoor is ook duidelijk dat het woord ziel in een tekst als deze slechts van toepassing is op de mens. En daaruit volgt, dat het woord ziel in gebruik tot de mens niet hetzelfde betekent als het woord ziel bij het dier.
Hij spreekt hier tot de Joden! En heeft ook tijdens Zijn optreden duidelijk gezegd:
Ik ben niet gezonden, dan tot de verloren schapen van het huis van Jiesrael (Matth.15:24)
Aan Zijn leerlingen geeft Hij bij Zijn hemelvaart pas de opdracht de boodschap aan de volkeren te verkondigen:
Ga dan heen, onderwijs al de volken (Matth.28:19a)
In tegenstelling tot wat Hij hen voor die tijd opdroeg:
U zult niet heengaan op de weg van de volkeren, en u zult niet ingaan in enige stad der Samaritanen. Maar ga veel meer heen tot de verloren schapen van het huis van Jiesrael. (Matth.10:5,6)

Dit alles werd reeds geprofeteerd:
En nu zegt HASJEM, Die Mij Zich van moeders buik af tot een Knecht geformeerd heeft, dat Ik Ja'akkov tot Hem weerbrengen zou; maar Jiesrael zal zich niet verzamelen laten; nochtans zal Ik verheerlijkt worden in de ogen van HASJEM, en Mijn G-d zal Mijn Sterkte zijn. Verder zei Hij: Het is te gering, dat U Mij een Knecht zoudt zijn, om op te richten de stammen van Ja'akkov, en om weer te brengen de bewaarden in Jiesrael; Ik heb U ook gegeven tot een Licht der volken, om Mijn verlossing te zijn tot aan het einde der aarde. (Jes.49:5,6)
Wie heeft onze bericht geloofd, en aan wie is de Arm van HASJEM geopenbaard? (Jes.53:1)
Sam

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 18 mar 2005 08:19

Divrei Shmuel schreef:Hij spreekt hier tot de Joden! En heeft ook tijdens Zijn optreden duidelijk gezegd:
Ik ben niet gezonden, dan tot de verloren schapen van het huis van Jiesrael (Matth.15:24)
Aan Zijn leerlingen geeft Hij bij Zijn hemelvaart pas de opdracht de boodschap aan de volkeren te verkondigen:
Ga dan heen, onderwijs al de volken (Matth.28:19a)
In tegenstelling tot wat Hij hen voor die tijd opdroeg:
U zult niet heengaan op de weg van de volkeren, en u zult niet ingaan in enige stad der Samaritanen. Maar ga veel meer heen tot de verloren schapen van het huis van Jiesrael. (Matth.10:5,6)

Hij zij dat vooral om die Kananese vrouw te beproeven, want uiteindelijk verhoorde Hij haar wel.
Maar zoals je het nu stelt, kunnen wij 'heidenen' dus nooit meer zondigen. Immers, het grootste gebod is God lief te hebben boven alles en de naaste als onszelf. Maar in jouw visie geldt dat alleen voor de Joden.
Wat een onzin Sam. Je uitleg van matth.5,6 klopt echt voor geen meter. Jezus gaf zeker die opdracht, maar niet om daarmee te willen zeggen dat die opdracht niet de heidenen betrof; veel meer omdat de verharding over Israël moest komen en Hij wist dat ze naar het evangelie niet zouden luisteren. Hierdoor ontstond juist ruimte om wel onder de heidenen te gaan prediken.
Maar goed, het ging over de ziel.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 18 mar 2005 08:56

Jullie hebben alle twee een punt, Jezus kwam in zijn lichaam eigenlijk ook alleen maar als richter Israels, maar als Gods Zoon ook voor ons, voor de heidenen, de batavieren en de refowebbers.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Terug naar “Archief”