Zondagsbesteding

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Collateral

Berichtdoor Collateral » 08 mar 2005 12:31

Sabra schreef:Welk heerlijk volkje?

Het volkje van mensen in welker harte de ware leer nog waarachtiglijk en geduriglijk gewrocht was. Van mensen die het ware taaltje nog vermochten te spreken, en wars waren van lippentaal.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 08 mar 2005 12:33

Sabra schreef:Ik heb het niet over ongeldigheid, ik heb het over de willekeur die men heeft m.b.t. het houden van wetten. Daarnaast zeg ik dat het houden van de wet(ten) niet langer nodig is, omdat Jezus ons vrijgemaakt heeft van de wet. Daarnaast is de wet aan de Joden gegeven en niet aan ons.

Maar mensen zien het niet bepaald dat er totale willekeur is m.b.t. het houden van wetten.

Matth. 5-7, Rom. 6 en Gal. 5 zijn toch helemaal in overeenstemming met de 10 geboden? :?
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 08 mar 2005 12:49

Sabra schreef:Ik heb het niet over ongeldigheid, ik heb het over de willekeur die men heeft m.b.t. het houden van wetten. Daarnaast zeg ik dat het houden van de wet(ten) niet langer nodig is, omdat Jezus ons vrijgemaakt heeft van de wet. Daarnaast is de wet aan de Joden gegeven en niet aan ons.

Maar mensen zien het niet bepaald dat er totale willekeur is m.b.t. het houden van wetten.

M.b.t. je punt van willekeur kan ik me wel iets voorstellen. Maar dat het houden van de wet niet meer nodig is, is gewoon een onbijbelse, antinominiaanse stelling.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

joepie

Berichtdoor joepie » 08 mar 2005 13:58

Sabra schreef:Dat het een rustdag is, daar zijn we het over eens. Maar jij kopieert wetten voor de sabbath, de door God ingestelde rustdag, naar de zondag, de door mensen ingestelde rustdag.

Ik zei al dat die discussie al in een ander topic wordt gehouden.
Dus als je daar over wil discusieren moet je het daar doen.
Ik heb daar heel gewoon geen zin meer in.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 mar 2005 15:13

joepie schreef:Nee, ik denk het ook niet.

En natuurlijk begrijp ik je echt wel.
Toch vind ik het voorbeeld voor een Christen verkeerd gekozen.
Omdat je best zonder shag kan. Ook al zou die persoon roken.

En als hij van mij vraagt om niet te werken dan wil hij ook dat ik niemand voor mij laat werken.

Gedenk de sabbatdag, dat gij die heiligt; zes dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen; maar de zevende dag is de sabbat van de HERE, uw God; dan zult gij geen werk doen, gij noch uw zoon, noch uw dochter, noch uw dienstknecht, noch uw dienstmaagd, noch uw vee, noch de vreemdeling die in uw steden woont. Want in zes dagen heeft de HERE de hemel en de aarde gemaakt, de zee en al wat daarin is, en Hij rustte op de zevende dag; daarom zegende de HERE de sabbatdag en heiligde die.

Dus jou laatste zin gaat niet op.
Daarbij vind ik inderdaad dat je maar moet opletten en nadenken bij wat je doet. ALs je geen benzine meer hebt op zondag en zou met de auto naar de kerk moeten dan zul je een andere oplossing moeten verzinnen.
Zou zeggen: Ga lopen, fietsen.
En ik denk dat als je echt met de auto moet je ook wel oplet of er benzine inzit.
Je zorgt tenslotte ook dat je voor de zondag eten en drinken in huis hebt.
Dus dan kun je daar ook voor zorgen.

Ik zie het wel weer... een echte rationele nuchtere vrijgemaakte... met een beetje gebrek aan inlevingsvermogen :) Als iemand veslaafd is aan roken en een dag niet kan roken kan jij nuchter zeggen: Tja, je kan zonder. Maar die persoon voelt zich dan wel slecht en baalt... en dat bedoelt die dominee, als dat de prijs is voor het niet kopen van iets op zondag kun je het beter wel doen en nalaten en een baaldag hebben, want dat is juist niet de bedoeling van de rustdag.

Wat het anderen laten werken betreft, je vergeet dat Israel een theocratie was waarin de overheid werken op zondag kon verbieden, want de overheid geloofde in God, hier hebben we geen theocratie en geen gelovige overheid dus ligt de verantwoordelijkheid voor het werken van mensen op zondag bij die mensen zelf.

Als jij op zondag iemand niet wil laten werken, prima. Als je op zondag niks koopt en je bent daar heel principieel in een je doet dat voor God, wie ben ik om er wat van te zeggen?! Maar God verbiedt volgens mij niet om ook maar iets te kopen op zondag... net zoals Jezus zijn discipelen niet vebiedt om aren te plukken op de sabbath als ze honger hebben. Dus als iemand anders wel op zondag tankt (we hebben trouwens een onbemand tankstation om de hoek dus dat moet echt wel kunnen :P) dan moet dat ook kunnen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

joepie

Berichtdoor joepie » 08 mar 2005 15:49

Jij vind dat het moet kunnen ;-)
Ik dus niet. Want daarmee laat je de ander voor je werken.
En, ik blijf er bij dat roken en de noodzaak nooit opgaat.
Het zou hetzelfde zijn om te zeggen dat als je verslaafd bent aan drank en de drank is op , je op zondag dan beter toch drank kan gaan kopen. Ik denk dat er weinig zijn die dat zullen zeggen.
En dat was met het aren plukken op zondag dus wel.
Er was een noodzaak omdat ze geen eten hadden en nergens eten was voor ze. Dus dat ze daarom een handje aren plukten.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 08 mar 2005 16:29

Ik vind dat ieder voor zich moet bepalen wat hij of zij op zondag doet. Zelf was ik op zondag niet de auto, omdat ik geen zin heb om mijn buren hiermee voor het hoofd te stoten.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 mar 2005 16:35

joepie schreef:Jij vind dat het moet kunnen ;-)
Het zou hetzelfde zijn om te zeggen dat als je verslaafd bent aan drank en de drank is op , je op zondag dan beter toch drank kan gaan kopen. Ik denk dat er weinig zijn die dat zullen zeggen.
Er was een noodzaak omdat ze geen eten hadden en nergens eten was voor ze. Dus dat ze daarom een handje aren plukten.

Ach, je kan toch wel een dagje zonder eten? :)

En nogmaals ik laat een ander niet voor me werken. Dat klinkt alsof die ander moet werken omdat ik daar langs kom en dat is niet waar. Die ander moet niet werken op zondag omdat hij/zij je benzine afrekent... Die ander werkt op zondag en het feit dat je dan tankt doet daar niets aan af of voegt daar niets aan toe. Zo iemand is daar aanwezig en werkt dus... jij laat zo iemand niet werken op zondag omdat hij/zij voor jou knoppen op de kassa moet induwen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 08 mar 2005 16:37

Zeg Joepie, je begint farizeese trekjes te krijgen... Wettisch, wettisch, wettisch... Of zie ik dat verkeerd?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

joepie

Berichtdoor joepie » 08 mar 2005 19:06

Optimatus schreef:Zeg Joepie, je begint farizeese trekjes te krijgen... Wettisch, wettisch, wettisch... Of zie ik dat verkeerd?

Ja, dat zie je helemaal verkeerd.

joepie

Berichtdoor joepie » 08 mar 2005 19:12

Marnix schreef:
joepie schreef:Jij vind dat het moet kunnen ;-)

Ach, je kan toch wel een dagje zonder eten? :)

En nogmaals ik laat een ander niet voor me werken. Dat klinkt alsof die ander moet werken omdat ik daar langs kom en dat is niet waar. Die ander moet niet werken op zondag omdat hij/zij je benzine afrekent... Die ander werkt op zondag en het feit dat je dan tankt doet daar niets aan af of voegt daar niets aan toe. Zo iemand is daar aanwezig en werkt dus... jij laat zo iemand niet werken op zondag omdat hij/zij voor jou knoppen op de kassa moet induwen.

Tja, zo denk je het te kunnen omzeilen. Met drogredenen. Zo noemen ze dat. Je in allerlei bochten wringen om goed te praten wat krom is.
Dan kun je ook gewoon op zondag naar de winkel. Want die winkeliers zijn toch wel open en moeten toch al werken.
Of gewoon op zondag naar een restaurant.
En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Ik denk dat het goed is om gewoon prioriteiten te stellen.
En te zorgen voor de andere dag. Zoals de Israëlieten dat moesten doen in de woestijn. Zorgen dat ze voldoende hadden om ook de sabbath door te komen.

En dat ze een dagje zonder eten zouden kunnen? Blijkbaar niet!

Fly29
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Fly29 » 08 mar 2005 19:59

Als jij op zondag iemand niet wil laten werken, prima. Als je op zondag niks koopt en je bent daar heel principieel in een je doet dat voor God, wie ben ik om er wat van te zeggen?! Maar God verbiedt volgens mij niet om ook maar iets te kopen op zondag... net zoals Jezus zijn discipelen niet vebiedt om aren te plukken op de sabbath als ze honger hebben. Dus als iemand anders wel op zondag tankt (we hebben trouwens een onbemand tankstation om de hoek dus dat moet echt wel kunnen :P) dan moet dat ook kunnen.[/quote]

Hoi Marnix,

Je zit er ten dele naast. Dat we op zondag niet mogen werken. Daarin heb je gelijk. Maar dat we wel iets mogen kopen? Hoe wil je dat goed praten? Vaak wordt er dus gewerkt om jou de mogelijkheid te geven iets te kopen. Praat je nu niet iets een beetje erg recht inplaats dat het krom moet blijven? Als ik dus iets wil kopen dan staat er vaak iemand daar achter die gewoon aan het werk is dus degene laat ik werken voor mij zodat ik iets kan kopen. Dus daarin vind ik niet dat je juist praat.

Groet,

Fly29

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 08 mar 2005 22:44

joepie schreef:

Ben jij gek?
Ik wou geen dag zonder drank en ging echt 's zondags drank halen als ik niet genoeg had.

joepie

Berichtdoor joepie » 09 mar 2005 08:41

jas schreef:
joepie schreef:

Ben jij gek?
Ik wou geen dag zonder drank en ging echt 's zondags drank halen als ik niet genoeg had.

Ja, heel gek, maar niet op jou :mrgreen:

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 09 mar 2005 08:49

joepie schreef:
jas schreef:
joepie schreef:

Ben jij gek?

Ja, heel gek, maar niet op jou :mrgreen:

Ik ook weer blij! :P

Terug naar “Archief”