Het borstvoedingstopic deel 2

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Schipje
Majoor
Majoor

Re: Het borstvoedingstopic deel 2

Berichtdoor Schipje » 03 nov 2011 07:49

Heb nu wel de reacties gelezen. Met 4 of6 mnd bijvoeden... Allergie of niet. Ik ben van mening dat als een kind motorisch rijp is om bijgevoed te worden dat dat aangeeft dat hun organen er ook rijp voor zijn. Wat hechten wij westersen toch veel waarde aan -wetenschappelijk onderbouwde-leeftijdsadviezen. Volgens mij moeten juist wij westerse mensen beter naar onze kinderen leren kijken èn naar de natuur. Vroeger hadden ze geen staafmixer hoor dan moesten de mensen veel beter luisteren naar de 'taal' van de kinderen hoe zij aangaven toe te zijn aan bijvoeding. En dat is zelfstandig kunnen zitten -ondersteund- wat ongeveer samen gaat met de motorische vaardigheid dat ze hun hand naar de mond kunnen brengen.

Maar goed, ieder doet het zoals hij of zij het goed vind. Dit is mijn visie erop.

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 03 nov 2011 07:51

ajl schreef:Als zelfstandig zitten met ondersteunning een mogelijke norm is om zelf mee te kunnen eten, mogen mijn kinderen dat pas met een 10 mnd :lol:

Uitzonderingen bevestigen de regel ;-)

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 03 nov 2011 07:57

Schipje schreef:Heb nu wel de reacties gelezen. Met 4 of6 mnd bijvoeden... Allergie of niet. Ik ben van mening dat als een kind motorisch rijp is om bijgevoed te worden dat dat aangeeft dat hun organen er ook rijp voor zijn. Wat hechten wij westersen toch veel waarde aan -wetenschappelijk onderbouwde-leeftijdsadviezen. Volgens mij moeten juist wij westerse mensen beter naar onze kinderen leren kijken èn naar de natuur. Vroeger hadden ze geen staafmixer hoor dan moesten de mensen veel beter luisteren naar de 'taal' van de kinderen hoe zij aangaven toe te zijn aan bijvoeding. En dat is zelfstandig kunnen zitten -ondersteund- wat ongeveer samen gaat met de motorische vaardigheid dat ze hun hand naar de mond kunnen brengen.

Maar goed, ieder doet het zoals hij of zij het goed vind. Dit is mijn visie erop.

Toch zijn er ook kinderen met een kokhalsreflex, althans daar had zoonlief hier last van. Elk ieniminie stukje bezorgde hem een enorme kokhalsreactie, terwijl hij wel echt aan eten toe was. Dat is pas na zijn 9e mnd langzaam minder geworden en ik heb bij hem heel lang het eten gepureerd.

Zelfstandig zitten duurde bij ons inderdaad wel een aardig tijdje. Hand naar de mond brengen konden ze al wel veel eerder. Hun duim hadden ze nl met 6 weken al te pakken.

Em.
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Em. » 03 nov 2011 09:39

Het blijft allemaal toch per kind verschillend, het ene kind is er eerder aan toe dan het andere kind. Voor 4 maanden zou ik zowiezo niet met bijvoeding starten, maar in het geval van Jannoek kan ik me het goed voorstellen dat je het wel doet en zou ik het dan waarsch. wel doen.
Hier is zoonlief met 4,5 maand met fruit begonnen, wat hij heerlijk vond, heeft er weinig last van gehad.
Met 6 maanden groente erbij en toen vrij snel uitgebreid, ging prima.
Wij koken meestal zelf voor hem, soms een potje als het even zo uitkomt. Ik pureer het meestal wel, maar wel grof. Hij kan prima zelf dingen wegkauwen.

Overigens hecht ik wel waarde aan wetenschappelijk onderbouwde adviezen, maar kijk er ook wel kritisch naar. De wetenschap gaat uiteindelijk over gemiddelden, en niet een kind is precies gemiddeld :).
Mijn visie is dat dit soort kennis je kan helpen, maar dat je uiteindelijk naar het kind zelf moet kijken.

@ Jannoek: sterkte met bedenken hoe je het gaat aanpakken, ik ben zelf toen langzaam af gaan bouwen met het idee nog een aantal voedingen te blijven geven. Ik merkte echt bij het vervangen van 1 a 2 bv door bijvoeding/kunstvoeding dat ik alweer meer energie kreeg. Uiteindelijk ivm werk (en niet meer willen kolven) met 7 mnd definitief gestopt.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 03 nov 2011 10:45

Zoiets vind ik ook zo lastig, wanneer begin je met bijvoeden? Bij Jurian was het met 4 maanden, maar dat was gewoon omdat ik dat leuk vond ;) Hij was ook wel groot en lang, dus volgens het CB had hij het nodig, maar daar twijfel ik aan.
Nu hebben we weer dat probleem. Ik wilde dit keer wachten tot 6 maanden (vooral omdat ik haar zo graag klein wil houden :oops: ) maar ik denk dat we dat niet gaan redden. Ze kreeg namelijk 4 flessen van 240 cc, maar daar heeft ze niet meer genoeg aan. Nu krijgt ze er dus 3 van 260 cc en 1 van 240 cc, maar eigenlijk mag dat niet, want dan krijgt ze meer dan 1 liter binnen per dag. EN daarnaast is die 260 teveel, omdat ze af en toe een beetje spuugt. Het is gewoon te veel voor haar. Dus ik vermoed dat het CB dinsdag adviseert om met fruit en groenten te starten, en eigenlijk zou ik ook niet zo goed weten wat ik anders moet, omdat ze aan die 4 flessen gewoon niet meer genoeg heeft. En een extra fles is ook geen optie, omdat ze van 19.00 tot 08.30 ofzo slaapt. Ik ga haar er niet voor wakker maken, dat vind ik zo zonde van haar rust.

(maar dat gaat niet over borstvoeding, maar over bijvoeding, kan beter in refowebkids topic ;) )
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 03 nov 2011 12:08

Hoe groot is de inhoud van een babymaagje eigenlijk?
260cc is toch hartstikke veel?!

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 03 nov 2011 12:47

Hoe oud is Frederiek nu? Waarom geef je haar dan niet gewoon nog 5 flessen van 200? Dan zit je net aan de 1000cc op een dag. Je kan desnoods dan 1 flesje afbouwen naar 170cc ofzo, maar weet even niet hoe oud ze is ;-)
Afbeelding

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 03 nov 2011 12:49

Sorry, lees nu pas dat ze om 19.00 al slaapt, dus een 5e fles is dan idd niet zo makkelijk...
Tjah, ik zou dan denk ik toch kiezen om smorgens een fruithapje te gaan geven en dan 4 flessen ernaast van 200cc ofzo.
Afbeelding

juffiejuf
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor juffiejuf » 03 nov 2011 13:40

Weet iemand waar je duidelijk kan vinden of je met bepaalde medicijnen wel of geen borstvoeding mag geven???? Er blijkt een boek ofzo er over te zijn?!?!
Het is namelijk zo dat ikzelf medicijnen slik en de ene arts zegt dat ik wel borstvoeding mag geven en de andere arts zegt van niet. Wil graag duidelijkheid maar gynaecoloog zegt dat er na de geboorte wel wordt gekeken door kinderarts of het mag of niet. Vind ik echt waardeloos want dan hangt het weer van mening van 1 arts af.

Sophie77
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Sophie77 » 03 nov 2011 13:43

@juffiejuf: Misschien heb je wat aan deze link: http://www.borstvoeding.com/problemen/m ... 10-nl.html?

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 03 nov 2011 14:21

Ik heb even een vraagje over geel zien. Onze zoon ziet nog best wel geel. Hij is 6 weken en 1 dag oud. Wanneer is het handigste om aan de bel te trekken bij de cb? (voor overleg dan zeg maar). Wat zouden jullie doen?

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 03 nov 2011 15:30

Is zijn huid wat gelig of ook echt zijn oogwit? Onze dochter zag ook best lang geel ( vooral in de kaamweek) en wij moesten haar veel in het volle daglicht leggen ( voor een raam ofzo). Ik kreeg in het voorjaar, zij is geboren in januari, ook vaak te horen dat ik haar vaak in het zonnetje had gelegd, terwijl ik dat echt nooit deed. Achteraf blijkt ook dat zij gewoon een wat donkerder huid heeft.

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 03 nov 2011 16:22

Evelien schreef:Ik heb even een vraagje over geel zien. Onze zoon ziet nog best wel geel. Hij is 6 weken en 1 dag oud. Wanneer is het handigste om aan de bel te trekken bij de cb? (voor overleg dan zeg maar). Wat zouden jullie doen?

Nina heeft ook heel lang gelig gezien (net of ze lekker bruin was) en haar oogwit zag ook lang gelig tot de 8/10 weken en toen was het pas echt weg volgens de CB arts geen probleem.

gempa
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor gempa » 03 nov 2011 16:47

Evelien schreef:Ik heb even een vraagje over geel zien. Onze zoon ziet nog best wel geel. Hij is 6 weken en 1 dag oud. Wanneer is het handigste om aan de bel te trekken bij de cb? (voor overleg dan zeg maar). Wat zouden jullie doen?

bij twijfel gewoon de huisarts bellen, ik heb ook in mn achterhoofd dat op een ander fora waar ik zit, een jongetje ook geel bleef en een leverafwijking bleek te hebben

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 03 nov 2011 16:58

Het ooglid is wel gelig.... z'n huidje is donker. Maar mijn man heeft ook een wat donkerder huid (m'n schoonvader ook). Het is dus lastig te zien.
Ik moet zowieso morgen de huisarts bellen, dus meteen maar even vragen aan de assistente.

Terug naar “Archief”