Moderator: Moderafo's
schelpje3 schreef:Ik begrijp niet zo goed waar dat ineens allemaal vandaan komt. Zelfs predikanten krijgen nu verzoeken van mensen dat ze zich willen laten overdopen.
Het lijkt er op of de één de ander opjut of zo.
Voorheen was er een enkeling, in de reformatorische kringen dan, die die behoefte opeens kreeg. Maar nu begint het een epidemie te worden.
Hoe moet het dan als je je nogmaals hebt laten dopen en komt later tot het besef dat het feitelijk overbodig was?
Ik zou het mijn ouders nooit hebben willen aandoen.
Optimatus schreef:Je zou natuurlijk ook kunnen accepteren dat wij, de overgrote meerderheid op dit forum, de doop betrachten op de wijze waarop wij haar betrachten en je zou ook je anti-kinderdoopgedram kunnen staken. Dit is een reformatorisch forum waar andersgelovigen ook van harte welkom zijn, mits zij zich voegen naar wat binnen het reformatorisch protestantisme de norm is: Gods Woord en de drie op Gods Woord geënte Formulieren van Enigheid.
Jij bent hier te gast en jij hebt getekend voor respect voor de gereformeerde belijdenis. Het continu doormekkeren over hoe verschrikkelijk fout (nu wordt zelfs Old Toby the Devil er nog aan de horens bijgesleept) wij, reformatorisch protestanten en anderen, die de kinderdoop goed achten, wel niet zijn, getuigt niet van veel respect voor de gereformeerde belijdenis.
benefietdiner schreef:Lees het eerste gedeelte van Handelingen 19 eens Schelpje.
Overdopen is een Bijbels aspect.
Als jij gedoopt ben in de doop van Johannes (kinderdoop) moet je nogmaals gedoopt worden met de Heiligeest.
Eerts belijden, dan laten zien (volwassendoop).
Johannes doopte van de bekering, de Heilig geest van de verlossing.
Ik weet het een emotioneel geladen onderwerp. Daarom wordt er ook zo fel gereageerd hier het raakt het hart van de gelovige.
benefietdiner schreef:En....het is maar wat je achter onze bewoording wilt lezen.
Wij drammen nergens, schofferen / mekkeren niet, tonen respect en willen een serieuze discussie voeren.
Ik heb hierboven al gezegd dat ik de drie formulieren erken, opgesteld in hun tijd en wijze zoals ze geschreven zijn, tevens kan ik mij vinden in de twaalf artikelen van het geloof.
Dat is wat anders dan belijden natuurlijk want belijden kan een christen alleen zoals verwoorden in de Bijbel. Alle andere geschriften zijn mooi en prachtig maar het blijft een aftreksel van De Schrift.
Dat overdopen een zonde is in de reformatorische leer is mijn bekend maar onjuist, daarom wil ik het ter gedachtewisseling stellen.
Wel jammer dat er inhoudelijk weinig respons is dan alleen geschriften naast de Bijbel.
De doop met de Heilige Geest wil NIET zeggen dat je nogmaals met water gedoopt moet worden.....!benefietdiner schreef:Lees het eerste gedeelte van Handelingen 19 eens Schelpje.
Overdopen is een Bijbels aspect.
Als jij gedoopt ben in de doop van Johannes (kinderdoop) moet je nogmaals gedoopt worden met de Heiligeest.
Kinderen mogen gedoopt worden, wat "urineer" je dan nog?benefietdiner schreef:Eerts belijden, dan laten zien (volwassendoop).
Johannes doopte van de bekering, de Heilig geest van de verlossing.
In de reformatorische theologie en dogmatische geschriften wordt van oudsher de doop van kleine kinderen van gelovige ouders gezien als een Bijbelse opdracht.
De christelijke doop gaat niet alleen terug op de doop van Johannes de Doper, maar met name op de Proselietendoop. Bij de proselietendoop ging het om de bekering van heidenen tot het jodendom. Hierbij werden waarschijnlijk ook de kleine kinderen gedoopt. Echter….. de proselietendoop was een instelling van de joodse rabbies, niet een instelling van God. De kleine kinderen werden waarschijnlijk dan wel gedoopt, maar hún kinderen vervolgens niet meer (hoewel het wel mocht en soms werd aanbevolen).
Als eenmaal gedoopt genoeg is, waarom dan overdopen? En als het hele geslacht door de doop van 1 gezin bij het verbond hoort, waarom moest jij je dan nog laten dopen?benefietdiner schreef:Het ging dus om een éénmalige doop van het hele gezin, waarbij het gehele geslacht verder beschouwd werd als behorend bij het joodse volk. Het is moeilijk de christelijke doop hiermee te vergelijke.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten