We kunnen het ook gerust over argument 2 hebben hoor.
2. "Kometen vallen te snel uiteen".
Bestaat ook al uit leugens. waar moet dat heen met het creationisme? Ken Hovind heet we wat nagelaten, in zijn gevangeniscel.
Moderator: Moderafo's
hettys schreef:Ja. dat was van Paul Smith, astronoom, die ik al quote. Ik zou willen weten of het 'winding up dilemma' echt alleen tussen de oren van creationisten bestaat. (zoals ik denk)
Jammie schreef:3) Wanneer blijkt dat het inderdaad een argument is wat nergens op slaat geef ik dat ruiterlijk toe. En gaan we verder naar het volgende argument.
Mortlach schreef:Hmm, of we gaan dan eerst eens kijken waarom creationisten toch altijd met dat soort argumenten op de proppen komen, en ook gewoon blijven herhalen zelfs nadat bewezen is dat ze onzin verkopen. Ik herinner mij een huis-aan-huis folder die helemaal vol stond met dit soort onzinargumenten; waarschijnlijk hoopten de initiatief-nemers dat haar beoogde publiek niet al te kritisch zou kijken en hen gewoon op hun woord zouden vertrouwen. Maar dat zegt volgens mij behoorlijk wat over hoe die lui tegenover hun doelgroep staan.
Jammie schreef: Je gaat alleen op mijn 3e punt in. De reactie op dat punt is nog niet eens naar mij gericht maar gaat over de huis-aan-huisfolder, wat totaal even niet bij dit argument past en dat ook niet over dit argument gaat.
Je beweert trouwens wel wat als je zegt dat hij helemaal vol stond met ... Dat is dus, er stond geen zinnig argument in.
Jammie schreef:hettys schreef:Ja. dat was van Paul Smith, astronoom, die ik al quote. Ik zou willen weten of het 'winding up dilemma' echt alleen tussen de oren van creationisten bestaat. (zoals ik denk)
Ik ga nog niet met het kometen-argument verder maar eerst wil ik dit afhandelen. Ik heb een aantal reacties.
1) Al zou geen enkele evolutionist het beweren, maar veel creationisten wel betekent dat nog niet dat het onwaar is.
Jammie schreef:2) Je kunt ook het probleem ontkennen, daarom neem ik geen genoegen met Paul Smiths reactie.
Jammie schreef:3) Wanneer blijkt dat het inderdaad een argument is wat nergens op slaat geef ik dat ruiterlijk toe. En gaan we verder naar het volgende argument.
Jammie schreef:4) Ik weet niet veel van astronomie, kan me niet in alles tegelijk verdiepen. Ik heb daarom de vraag voorgeschotelt aan andere creationisten.
5) Heb even geduld
hettys schreef:Nu is het zo dat creationisten zeggen dat de evolutionisten dit probleem noemen als 'winding up dilemma". Hier is geen spoor van te vinden. Dus het zou een probleem zijn, genoemd door astronomen?
hettys schreef:Voorzover ik kan nagaan klopt de helft van het argument al zeker niet.
hettys schreef:Paul Smith zegt: 2) "Evolutionists" (whatever that means) don't call this winding up a dilemma because the galaxies don't actually wind up because the arms which you're basing this on are constantly fading in and out with star development. M.i. wordt de ontwikkeling van sterren waargenomen. net zoals het uitdoven van sterren. Dus lijkt de stelling van Smith me iets logischer als dat onze arm opgewonden wordt.
hettys schreef:Dat zal dan even duren. De enige creationistische astronoom die ik vinden kon is Hugh Ross, en die is 'Oude aarde creationist" en erkent de leeftijd van het heelal conform wetenschappelijke inzichten.
Waarom neemt de snelheid niet langzaam af? Als je een tol opwindt dan neemt de snelheid ook langzaam af en is er een einde.
Daarom kun je de conclusie trekken dat deze Melkwegstelsel opgewonden zijn.
Ook de armen blijven netjes op hun plaats. Dus is het niet lang geleden dat deze Melkwegstelsels opgewonden zijn.
Maar....dit is uit mijn duim.
martien schreef:Waarom neemt de snelheid niet langzaam af? Als je een tol opwindt dan neemt de snelheid ook langzaam af en is er een einde.
Precies. Heel helder. Vlijmscherpe logica. Vandaar dat de aarde ook steeds langzamer om de zon draait, zoals iedereen weet.
Daarom kun je de conclusie trekken dat deze Melkwegstelsel opgewonden zijn.
Ook de armen blijven netjes op hun plaats. Dus is het niet lang geleden dat deze Melkwegstelsels opgewonden zijn.
Mortlach schreef:Idd. De situatie "in outer space" loopt vrijwel direct weg van de situatie hier op aarde, aangezien je daar geen last hebt van luchtwrijving.
Mortlach schreef:Je premisse is ongeldig, dus je conclusie is dat ook.
Mortlach schreef:Astronomen zeggen net dat die armen niet op hun plaats blijven, vanwege de sterren die opbranden en weer ontstaan. Twee redenen dus waarom je conclusie niet klopt.
martien schreef:Precies. Heel helder. Vlijmscherpe logica. Vandaar dat de aarde ook steeds langzamer om de zon draait, zoals iedereen weet. Precies. DAAROM. Een tol draait steeds langzamer, DUS zijn deze melkwegstelsels opgewonden.
martien schreef:Precies, de maan blijft ook netjes op zn plaats, dus is dat niet lang geleden de maan op zn plaats gezet. Er zijn twee kwesties die hier genegeerd worden:
1. Sterren worden gevormd en sterven weer.
2. Je zal een kwantisering moeten geven van hoe snel de entropie van t systeem toeneemt ("vervaging" van de spiraalarmen) als functie van de tijd. Dat dat veel sneller zou moeten gebeuren dan nu zichtbaar is, is niet onderbouwd.
martien schreef:Je mist m.i totaal het punt. In dat foldertje werd gesteld dat de armen van melkwegstelsels "allang" diffuus zouden moeten zijn ALS die stelsels pakweg 13.7 miljard jaar oud zouden zijn, OMDAT de snelheid van sterren in de buitenste regionen langzamer ronddraaien dan die binnenin. Vergelijk dat met roeren in en kopje zwarte koffie, je haalt je lepeltje er uit en laat een druppel koffiemelk in de koffie vallen. Dan zie je die druppel al snel zn definitie verliezen en is t alleen nog zwarte koffie die iets minder zwart is. DAT was het "argument" uit het foldertje. Maar nu blijkt de gehele schijf andere snelheden te hebben dan die op basis van de newtoniaanse voorspelling, zoals het kopje zwarte koffie. De snelheden kan je gewoon meten, dus die zijn bekend. Daarmee vervalt t argument dat de armen zouden 'opwikkelen".
martien schreef:Dan is VERVOLGENS de vraag hoe het kan dat de snelheden van de sterren zijn zoals we meten, maar dan is de claim dat de strerrearmen zouden opgewonden moeten zijn als het universum 13.7 miljard jaar oud is DUS niet meer valide.
Jammie schreef:Het kan nog steeds opgewonden zijn maar niet in verband met het voorgaande conclusie.
Jammie schreef:Bewegen de sterren in het centrum zich sneller dan de buitenste sterren? Dat is de vraag. Zo ja: Waarom zitten ze dan nog steeds in hetzelfde patroon? Zo nee: Hoe komt het dat het nog steeds met dezelfde snelheid roteert?
Verder ben ik op zoek naar evidence voor het ontstaan van sterren. Jullie hebben zo te zien meer kaas gegeten van astronomie dus kunnen jullie waarschijnlijk deze vragen beantwoorden
Ik kan mijn punt missen, ga het argument van humphrey's nog een keer lezen.
Heb ook de vraag voorgeschoteld aan diverse creationisten en ook al antwoorden gekregen, ik moet ze alleen nog bundelen.
Dat je de snelheden gewoon kunt meten is de vraag,
.Kijk vooral naar het grafiekje. Je negeert dat gewoon helemaal.
martien schreef:Ik heb toch aangegeven met dat voorbeeldje van de zwarte koffie dat DAT t punt was? Klopt t niet?
martien schreef:Sorry?????
martien schreef:Ook hier mis je em. Het grafiekje geeft aan dat er een snelheidsprofiel is dat niet overeenkomt met het newtoniaanse model. DAT is de kwestie, NIET het opwinden van de spiraalarmen.
martien schreef:Kijk, jammie Je eet van twee walletjes en dat gebeurt al wekenlang.
Er zijn TWEE mogelijkheden:
1. Je weet niet hoe het verleden was, WANT je was er niet bij.
2. Je kan WEL weten hoe het verleden was op basisi van huidige waarneming.
martien schreef:Telkens wanneer het de creationisten uitkomt dan blijkt waargenomen feiten prima geschikt om daar mee naar het verleden te kijken, maar als t lastig wordt dan blijkt opeens van alles "niet bewezen" te zijn.
martien schreef:Het is prima om te twijfelen aan de constantheid van de natuurkonstanten als het gaat om radio active dating, maar als er te veel helium in een rots zit kan dat niet met een aarde van 4.5 miljard jaar WANT dan moest er toch meer helium ontsnapt zijn.
martien schreef:De huidige vorm van de spiraalnevel is een argument voor een jonge aarde met als argument "het zou toch in al die tijd diffuus geworden zijn". DUS is een waarneming van nu een argument voor iets uit het verleden. Dus nu is dat plotseling weer WEL een argument.
martien schreef:Dit soort voortdurend geschakel tussen "je kan het niet weten want je was er niet bij" EN "als het heelal oud is dan kun je dat of dat niet verklaren" is wat lastig.
martien schreef:Dat lijstje is door Hettys al gegeven, ook door mij en je hebt aan jou kant alleen een lijstje van publicaties van de ICR club opgelepeld.
martien schreef:Mijn sarcasme komt voort uit de af en toe ergerlijke afwezigheid van kennis van zake, terwijl je WEL meent van allerlei uitspraken te moeten doen over van alles en nogwat. Een vergelijking tussen een tol en een ronddraaiend sterrestelsel is daar een voorbeeld van.
martien schreef:Maar zo zijn er zoveel meer. Er is op alle punten die ondertussen zijn aangevoerd geen enkel argument terug gekomen. De "radiation death", de dramatische consequenties van veranderende natuurkonstanten...
martien schreef:Ik begrijp dus niet hoe je zo aan de ene kant een wetenschappelijk imago wil hooghouden en aan de andere kant niet van plan bent de wetenschappelijke methode te omarmen.
martien schreef:Ik had al aangegeven dat ZELFS de "wetenschappers" van het ICR niet ontkennen dat er een verband is tussen het verleden en de huidige wereld. Zelfs het creationisme ontkent dat verband niet. Kan ook niet anders, want op het momnet dat je zegt "...en DAAROM is de wereld jong" gebruik je dezelfde argumentatie.
martien schreef:We meten de verhouding tussen bepaalde isotopen. Is dat nu wel of niet een argument voor een oude aarde? Niet? Dan is het verhaal over helium of opwikkelende spiraalarmen ook totaal zinloos (of evolutie, geologie, of what ever).
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten