Moderator: Moderafo's
tkf schreef:Riska schreef:En uit ervaring met één van mijn kinderen (die zich helemaal uit de kerk heeft teruggetrokken) moet je dit óók bekendmaken bij de burgerlijke stand.
Hmmm... scheiding van kerk en staat noemen ze dat...
De synoden van de Gereformeerde Kerken in Nederland, de Nederlandse Hervormde Kerk en de Evangelisch-Lutherse Kerk in het Koninkrijk der Nederlanden besloten met overgrote meerderheid
Hierdoor weken zij af van de overgrote meerderheid in de drie synodes en plaatsten zij zichzelf buiten hun respectievelijke kerkverbanden
De Hersteld-Hervormde Kerk beroept zich erop de voortzetting van de Nederlandse Hervormde Kerk te zijn. Dit is zij niet, noch in leer, noch erftechnisch gezien.
johannes1 schreef:over dit overgrote meerderheid in de hervormde kerk heb ik me twijfels. een synodelid die voor 3000 leden stemde had even veel stem gerechtigheid als een synodelid die voor 30000 leden stemde. dus het is maar de vraag of het een meerderheid is, omdat die van 30000 leden net zo goed allemaal tegen hadden kunnen stemmen.
johannes1 schreef:laat ik het nu eens anders zeggen, optimatus. zij werden er buitengezet. ik wil alleen het voorbeeld van ds van kooten naar voren halen om dat te bewijzen. dominee van kooten gaf een voorstel zodat iedereen mee kon gaan, maar nee ze moesten buigen en de pkn onderschrijven. hadt de synode nou ingestemd met het voorstel van kooten dan had nu niet deze discussie geweest.
johannes1 schreef:ze houden de hervormde kerkorde aan, ze leren nog steeds hetzelfde, hoe kan je dan zeggen dat ze niet de hervormde kerk zijn.
optimatus schreef:Uiteindelijk ligt de verantwoordelijkheid mee te gaan of niet bij het individuele gemeentelid. Echter, de Synode, het bestuur van de NHK, heeft met meer dan 2/3 meerderheid besloten PKN te worden. Dat was voldoende.
Wat was het voorbeeld van Ds. Van Kooten? Ik ken de goede man niet, dus ik laat me graag voorlichten.
Het aanhouden van een kerkorde is niet doorslaggevend. Als de Oud-Katholieke Kerk de Hervormde kerkorde zou gaan aanhouden is zij niet meteen Hervormd.
De Hersteld-Hervormde Kerk beroept zich erop de voortzetting van de Nederlandse Hervormde Kerk te zijn. Dit is zij niet, noch in leer, noch erftechnisch gezien. Het is een afscheiding van een meerderheid die wel mee wilde gaan in de Protestantse Kerk in Nederland. Het protestantse geloof in Nederland heeft zich sedert de vestiging ervan mogen ontwikkelen tot wat het nu is: open voor het heden, in gemeenschap met de vaderen en moederen der Kerk en klaar voor een hoopvolle toekomst.
Samen op Weg.
JMvVliet schreef:Wilko schreef:Nergens heb ik beweerd dat er een volmaakte kerk zou bestaan, wel de ware kerk (volgens onze Ned. Geloofsbelijdenis).
Ik doelde op Christus, die de volmaakte kerk in eigen persoon is... Misschien was ik in dezen wat onduidelijk.Wilko schreef:De Rooms Katholieke Kerk is een valse kerk met de paus in plaats van Christus aan het hoofd en de Schrift niet als uitgangspunt.
De Nederlandse Hervormde Kerk was vroeger de kerk van de Reformatie, met de juiste, rechte, zuivere leer als grondslag. De rest zijn ongeoorloofde afscheidingen geweest.
Natuurlijk komt in die kerken ook de ware kerk tot uiting, echter, men moest zich niet afscheiden van de moederkerk. En daarom zeg ik: De NHK is niet zomaar op een hoop te gooien met allerlei andere kerken. Dan heb je absoluut geen goed zicht op de historie en keur je daarmee impliciet allerlei afscheidingen goed, of je zegt op zijn minst: Het maakt niet uit of je je afgescheiden hebt. Dat is kwalijk te noemen.
Is een kerk een ware kerk omdat het de bijbel anders interpreteert dan de NHK, of is een kerk een ware kerk omdat daar twee of meer mensen in Christus' naam verenigd zijn?
Voor wat betreft de term "in gemeenschap met": deze is inderdaad pas in 1951 ingevoerd. Daarvoor gold de reglementenbundel van 1816 die eigenlijk praktisch bepaalde dat de kerk (synode) geen leeruitspraken deed; er was dus volledige leervrijheid. In principe was iedere predikant dus vrij om te leren wat hij wilde, wat ook gebeurde. Naar ik meen waren er in de 19e eeuw predikanten die het bestaan van God ontkenden en er waren er ook die doopten in naam van geloof, hoop en liefde.
In dit opzicht is de kerkorde van 1951 een verbetering t.o.v. van de reglementenbundel, maar blijft nog steeds het hoofdbezwaar staan dat je het belijden van de kerk in principe zo uit kunt leggen, dat je er alle kanten mee op kunt. En tegen deze vorm van opvatting van het belijden is nooit door de synode aktie ondernomen, waarbij dus in de praktijk de grondslag (een term die volgens mij alleen in de rechterflank van de NHK wordt gebruikt) een wassen neus was. Ook hier komt het verschil tussen de NHK en de afgescheidenen naar voren. In de NHK is men kerkordelijk tevreden als het op papier enigszins gereformeerd is, voor de afgescheiden kerken is de praktijk het bewijs dat de NHK in elk geval sinds 1816 niet meer exclusief gereformeerd is geweest.
Alex Leusink schreef:Daar waar twee of drie in Zijn naam vergadert zijn, maar de pkn is tegen zichzelf verdeeld, dus het is geen vergadering van wat bij elkaar past, maar een platform met allerlei aparte hoeken en stromingen, geen vergadering dus, maar een bij elkaar geraapt zootje, als ik het even wat cru zeggen mag.
johannes1 schreef:de verantwoordelijkheid ligt bij de gemeentelid daar heb je gelijk in, maar je hebt wel een vertekend beeld, een classis die 10x zo groot is heeft evenveel stemrecht als eentje die 10x zo klein is. dus die meerderheid had best mee kunnen vallen.
johannes1 schreef:Hij stelde in een motie een associatie van bezwaarde gemeenten voor die een band aangaan met de PKN en die voortbestaan onder de hervormde kerkorde. ook wel het federatieband genoemd. alleen de synode verwierp dit omdat de motie niet roept tot buigen voor de pkn.
johannes1 schreef:Oud-katholieke kerk is ook nooit hervormd geweest. de HHK wel en die houdt de hervormde kerkorde wel aan.
Riska schreef:Alex Leusink schreef:Daar waar twee of drie in Zijn naam vergadert zijn, maar de pkn is tegen zichzelf verdeeld, dus het is geen vergadering van wat bij elkaar past, maar een platform met allerlei aparte hoeken en stromingen, geen vergadering dus, maar een bij elkaar geraapt zootje, als ik het even wat cru zeggen mag.
Ik vind dat jij over die opmerking je excuus dient aan te bieden naar de oprecht gelovigen toe die tot de PKN behoren.
Heel voorzichtig zeg ik: het zou misschien ook zo kunnen zijn dat jij zeer eenzijdige voorlichting hebt gekregen...
Het totstandkomen van de PKN verdient absoluut de schoonheidsprijs niet en dat heb ik nooit onder stoelen of banken gestoken. Maar het nu zó ongenuanceerd afgeven op de PKN verdient evenmin de schoonheidsprijs om het voorzichtig uit te drukken...
Riska
alex leusink schreef:Waarschijnlijk vat je het dan verkeerd op; ik doel hier in geen geval op de gelovigen en de andere leden in de pkn, maar op de enorme tegenstellingen die er tussen hen bestaan, terwijl ze in 1 kerkverband zitten...
alex leusink schreef:Riska schreef:Alex Leusink schreef:Daar waar twee of drie in Zijn naam vergadert zijn, maar de pkn is tegen zichzelf verdeeld, dus het is geen vergadering van wat bij elkaar past, maar een platform met allerlei aparte hoeken en stromingen, geen vergadering dus, maar een bij elkaar geraapt zootje, als ik het even wat cru zeggen mag.
Ik vind dat jij over die opmerking je excuus dient aan te bieden naar de oprecht gelovigen toe die tot de PKN behoren.
Heel voorzichtig zeg ik: het zou misschien ook zo kunnen zijn dat jij zeer eenzijdige voorlichting hebt gekregen...
Het totstandkomen van de PKN verdient absoluut de schoonheidsprijs niet en dat heb ik nooit onder stoelen of banken gestoken. Maar het nu zó ongenuanceerd afgeven op de PKN verdient evenmin de schoonheidsprijs om het voorzichtig uit te drukken...
Riska
Waarschijnlijk vat je het dan verkeerd op; ik doel hier in geen geval op de gelovigen en de andere leden in de pkn, maar op de enorme tegenstellingen die er tussen hen bestaan, terwijl ze in 1 kerkverband zitten...
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten