Pietpiet schreef:Waar ik voor mezelf altijd maar naar kijk in dit verband is het verhaal van Micha in Richteren 17. En dan bijzonder die "sleutel" tekst die in het midden daarvan staat:
In diezelve dagen was er geen koning in Israël; een iegelijk deed, wat recht was in zijn ogen.
Een ieder kerk mens past zijn eigen gelijkenis of beeldspraak toe. Dat doet u met Micha in Richteren. Dat deed Ds. A.J. Schalkoort van de Hersteld Hervormde ook om de kerk te vergelijken met een gezin met 5 kinderen. De vraag steller aan Ds. A.J. Schalkoort vergeleek de kerk met een filiaal.
"Pietpiet schreef:Als God mij in een ander kerkverband wil hebben dan zal Hij mij dat duidelijk maken. Tot die tijd heb ik een verantwoordelijkheid binnen mijn kerkverband. Ik zou voor mezelf het eigenzinnigheid vinden om te gaan zoeken naar iets wat "beter bij me past". Daarmee zou ik als het ware stellen: Heere... U heeft me hier of daar geboren doen worden maar dat was verkeerd. Daarom is voor mij de richtlijn zoals de NGB het stelt een goede lijn: als de zuivere leer (en daarmee doelen ze niet op een liggingsverschil), de sacramenten, en de tucht bediend worden dan is het een kerk waar ik behoor te blijven.
Als u het zo steld dan zou een moslim een moslim moeten blijven. Dan zou een kind dat uit hoererij geboren is een hoer moeten worden kortom evangeliseren heeft ook geen nut want de Heere heeft ieder individu op een bepaalde plaats geboren doen worden en dat moet zo blijven volgens u. Wat betreft de NGB m.b.t. de tucht, waar en in welke kerk komt de ‘tucht bedienen’ nog voor ? in geen enkel kerkverband meer.
Pietpiet schreef:Het onderzoek van sommige mensen beperkt zich helaas tot een afstemmen van hun onderbuik gevoel in plaats van een gedegen schriftonderzoek. Het valt me ook op dat er zijn die klagen over weinig "geestelijke groei/voedsel in de prediking" maar dan ook weinig aanwezig zijn bij de leerdiensten.
Dat is inderdaad ook mijn mening vooral in de meest orthodoxe of rechtse kerken de zogenoemde ‘dode orthodoxie’. De predikant heeft het gezegd dus zal het zo wel zijn, hij heeft er voor gestudeerd. Wij voelen ons lekker in ons kerkverband (onderbuik gevoel) daarna gaan we naar de koffie en hebben het over de vakantie, koophuis en werkkring.
Ds. Ds. A.J. Schalkoort schreef:
‘Eén van de gevaren zie ik ook terug in het verlangen om niet trouw te willen zijn aan een bepaalde gemeente of kerkverband. Hoewel niet één kerkverband het recht heeft om te zeggen: wij alleen zijn de waar zaligmakende kerk, en de kerkelijke verdeeldheid iets is waar we ons over hebben te schamen’.Ik vind dit een zeer kortzichtig antwoord, ‘niet verder kijken dan je neus lang is’ (Ja zeker Jantjes heeft ook zijn beeldspraak en gelijkenis). Als je nu van je eigen kerk zegt dat deze niet zaligmakend is moet je dan niet je bedenking hebben en eens bij de buurman kerk gaan luisteren!
Volgens mij zijn deze studenten op de juiste weg:
Christelijke studenten gaan op 8 oktober in de Jacobikerk in Utrecht bidden voor eenheid onder christenen.De organisatoren constateren een afwachtende houding onder christenen. „Jezus’ gebed dat de wereld Hem zou erkennen door de eenheid van Zijn volgelingen, lijkt nog op vervulling te wachten. Veel christenen lijken zich daarbij neer te leggen en geven andere dingen prioriteit. Toch verbindt Jezus Zelf eenheid duidelijk met de geloofwaardigheid van Zijn boodschap.”Bron:
http://www.refdag.nl/nieuws/studenten_b ... n_1_500431.