Wat voor kerken/gemeenten bezoeken jullie en waarom?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 09 jul 2008 10:53

appelflap schreef:Mijn ervaring met de GGiN(maar ik ken er ook maar 1, donderdag hoop ik met een tweede kennis te maken) is niet echt hartelijk naar vreemden toe. Qua mensen voelde ik me daar niet echt op mn gemak. Uiteraard kom je heus wel binnen en wordt je echt niet opgegeten, maar het sfeertje vond ik niet geweldig. Maar ik moet er wel bij zeggen dat dit een gemeente van ruim 1000 kerkgangers was(Elspeet), dus moeilijk om dan nog aandacht voor een vreemde te hebben.

En voor ik de GKN aldaar bezoek moet er nog een natuurlijke weerstand bij mij weggenomen worden.

Edit: De GGiN in Elspeet heeft ongeveer 700 leden/kerkgangers. Maar het zijn er wel veel ja. De meeste GGiN zijn (vele malen) kleiner.

De GKN bezoeken kan juist helpen de weerstand die er is weg te nemen. Ik kerk regelmatig in de Gereformeerde Kerk in mijn woonplaats, en daar heb ik vele dingen gehoord die mij een meer heldere kijk op de zaken hebben gegeven. Niet alles in de GK is per definitie slecht, ook al hebben ze vrouwelijke amtsdragers.
Waarom heb je trouwens een weerstand tegen die kerk?
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 09 jul 2008 11:19

Zondag was ik bij de oucumenische viering van de PKN (geref kerk) en de parochie. Ik merkte meteen dat men daar veel opener was naar anderen toe.
Nu was het ook wel zo dat het een evangelisatiedienst was, en iedereen dus lekker overdreven vriendelijk doet ;) Maar ook de dominee die wel eens bij ons thuis kwam, kent ontzettend veel namen, spreekt mensen aan, wordt atijd bij zijn voornaam genoemd. En hield een mooi praatje. Net als de pastor van de parochie trouwens. Echt goed. Totaal niet diepgaand en dat mis ik, maar dat meer close met elkaar zijn, en met de voorganger, en met elkaar, en dat meer open staan voor anderen, dat mis ik bij ons soms wel eens.
Al hebben wij ook echt een fijne gemeente, het is allemaal net iets statiger.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

joep
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor joep » 09 jul 2008 15:16

Dat was in Rhenen ter opening van de Rijnweek?
Waren er veel bezoekers?

GKN'er
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor GKN'er » 09 jul 2008 18:08

Race406 schreef:Niet alles in de GK is per definitie slecht, ook al hebben ze vrouwelijke amtsdragers.

Dat hebben de Nederlands Gereformeerde Kerken ook hoor (en de Vrijgemaakte Kerk over niet al te lange tijd ook) :x

Ik ben trouwens wel blij dat je je mening over een kerkverband niet laat bepalen door ervaringen met één gemeente. Daar kunnen de meesten hier nog wat van leren :x
Gereformeerde Kerken in Nederland, moge het neocalvinisme levend blijven!

verwonderde vrouw
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor verwonderde vrouw » 09 jul 2008 21:15

Hmm, onze gemeente heeft er geloof ik tegen de 200 en dat is al een grote gemeente.

Mijn gevoel is vaak dat hoe 'zwaarder' de kerk, hoe meer moeite de mensen hebben om open naar buitenstaanders te zijn...

En GKN'er, tja, je trekt wel de aandacht dan waarschijnlijk. Ik hoop dat je het dan bij ons in de kerk doet. Ik kan er nl wel om lachen en ik heb direct nog een argument om dat hele 'rokken' gedoe enz. weer eens aan te zwengelen :D

Nee, voor de heren is de dress-code vaak nog veel simpeler. En zoals ik al eerder aangaf. Ik ga zelf vaak puur voor de dienst (zeker als het een eenmalig bezoek is), in dat geval zoek ik zelf ook niet echt contact, dus dan merk je dat ook minder.

Maar ben benieuwd wat je ervaringen uiteindelijk zijn... Je hebt in ieder geval een forum om vervolgens evt vragen weer op te lanceren ;)
I amar prestar aen, han mathon ne nen, han mathon ne chae a han noston ned 'wilith
foto's
weblog

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 09 jul 2008 22:00

joep schreef:Dat was in Rhenen ter opening van de Rijnweek?
Waren er veel bezoekers?

Niet ter opening van de Rijnweek, dat doen ze op aan andere manier ;) Met veel geschreeuw, keiharde muziek, hossende mensen etc ;) Maar het was wel een onderdeel van de Rijnweek.
Er waren 900 mensen, veel te weinig stoelen, veel kerkelijke mensen, maar ook een heel stel onkerkelijke.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

sela

Berichtdoor sela » 09 jul 2008 22:02

wel tof, als onderdeel van 'de kermis'.

GKN'er
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor GKN'er » 10 jul 2008 07:28

verwonderde vrouw schreef:En GKN'er, tja, je trekt wel de aandacht dan waarschijnlijk. Ik hoop dat je het dan bij ons in de kerk doet. Ik kan er nl wel om lachen en ik heb direct nog een argument om dat hele 'rokken' gedoe enz. weer eens aan te zwengelen :D

Nee, voor de heren is de dress-code vaak nog veel simpeler. En zoals ik al eerder aangaf. Ik ga zelf vaak puur voor de dienst (zeker als het een eenmalig bezoek is), in dat geval zoek ik zelf ook niet echt contact, dus dan merk je dat ook minder.

Maar ben benieuwd wat je ervaringen uiteindelijk zijn... Je hebt in ieder geval een forum om vervolgens evt vragen weer op te lanceren ;)

:lol:

Toch denk ik dat het lastig wordt een refokerk te kunnen bezoeken. Ik heb wel vrienden in de GG en de OGG, maar die wonen hier niet echt in de buurt. En ik ervaar nog wel een hoge drempel om in mijn eentje te gaan, maar als het er van is gekomen, zal ik mijn ervaringen wel delen. ;)

appelflap
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor appelflap » 10 jul 2008 19:06

@race406, misschien dan 700 leden, maar het was een doordeweekse dienst met een dominee, waar dus veel mensen op af komen. Ik meen ergens gelezen te hebben dat er 1000 zitplaatsen in de kerk zijn en de kerk zat vol en dr moesten stoelen worden bijgezet, dus.....

Ik denk inderdaad dat ik mijn oordeel over de gkn teveel bepaal op grond van 1 gemeente. Als kind ben ik meer dan eens meegeweest met mn oma naar de gkn van Bolsward en sindsdien heb ik een natuurlijke weerstand tegen de gkn. Die kerk is bij ons thuis de personificatie van de vrijzinnige kerk zeg maar.
Naar een dienst met een vrouwelijke voorganger ga ik sowieso pertinent niet.
Baksteen

GKN'er
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor GKN'er » 10 jul 2008 19:15

@ verwonderde vrouw: Ik bedenk me net: de GGiN (* 1953) zijn gesticht door dr. Steenblok, die daarvoor (tot 1942) lange tijd predikant is geweest in de GKN. Eigenlijk zou ik me er dus zeer thuis moeten voelen. ;) :lol:

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 11 jul 2008 09:17

GKN'er schreef:@ verwonderde vrouw: Ik bedenk me net: de GGiN (* 1953) zijn gesticht door dr. Steenblok, die daarvoor (tot 1942) lange tijd predikant is geweest in de GKN. Eigenlijk zou ik me er dus zeer thuis moeten voelen. ;) :lol:
Blijkbaar zeggen dat soort dingen niets.. Calvijn was ooit ook katholiek :P
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

GKN'er
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor GKN'er » 11 jul 2008 09:27

Raido schreef:Blijkbaar zeggen dat soort dingen niets... Calvijn was ooit ook katholiek :P

Ja, zo ken ik er ook nog wel een paar. ;)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 11 jul 2008 11:32

appelflap schreef:En voor ik de GKN aldaar bezoek moet er nog een natuurlijke weerstand bij mij weggenomen worden.

En waarom dat? Ben je er al een keer geweest? Zo nee, wat houdt je dan tegen? Immers, als je er nog nooit geweest bent, hoe kun je er dan weerstand tegen hebben? Of heb je weerstand tegen iets dat anders zou kunnen zijn, maar wat je eigenlijk niet kent?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

appelflap
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor appelflap » 11 jul 2008 15:58

Zoals ik al heb gezegd, ik heb meer dan eens een GKN bezocht in mn jonge jaren en ik ben daar geschrokken. Al moet ik dus wel toegeven dat het altijd dezelfde gemeente was, namelijk die van Bolsward.(de sinaasappelkerk)
Baksteen

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 11 jul 2008 16:17

O, pardon, dat heb ik dan waarlijk niet gelezen.
Maar wat was je dan zo tegengevallen?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Terug naar “Archief”