Een paar boeiende opmerkingen van StillAwake waar ik graag op wil reageren. Allereerst zeg je:
De “Russen die ik gesproken heb twijfelen geen moment aan de dader, dat is hun eigen president.”
Rusland heeft zo’n 144 miljoen inwoners. Hoeveel heb je er gesproken?

De populariteitscijfers (Sabra refereerde daar al aan) van Putin zijn ongekend hoog. Er is vrijwel geen enkel democratisch land waar een leider zo op handen wordt gedragen. Wat je doet tijdens je bezoeken aan Rusland weet ik niet, maar blijkbaar spreek je niet met de juiste mensen. Aardig weetje voor je, is dat de oppositiekrant Novaya Gazeta (die Nederland excuses aanbood) nauwelijks lezers heeft en bepaald niet geliefd is in eigen land.
Verder schrijf je:
“En neem van mij aan dat de vergelijking tussen Hitler en Putin vaker is gemaakt in Rusland dan daarbuiten, hoewel hij intern nog vaker met Joseph Stalin vergeleken wordt.”
Ik begin me nu serieus af te vragen of je niet gewoon over Rusland heen vliegt, in plaats van daar te landen en met mensen te praten

Wat je zegt is gewoon kletskoek en stemmingmakerij. Deze vergelijking leeft daar absoluut niet, hooguit bij wat dissidenten. Jozef Stalin staat met stip op nummer twee (nog voor Hitler, die de derde plek inneemt) als het gaat om de meeste massamoorden in de wereldgeschiedenis. Vertel eens, welke volkerenmoord heeft Putin op zijn geweten? Ben erg benieuwd. Als het gaat om het aantal slachtoffers door wapenleveranties en andere vormen van oorlogvoering, acht ik de klans klein dat hij Obama op dat gebied voorbijstreeft.
“En vergeet niet dat ook Adolf Hitler in zijn beginjaren op dezelfde manier niet als de tiran die hij was herkend werd. Van de punten die ik noemde als parallellen tussen Putin en Hitler is alleen het neerhalen van vlucht MH17 controversieel, de rest is gewoon na te kijken.”
Iedere vergelijking van welke hedendaagse dictator ook met massamoordenaars als Stalin en Hitler is volkomen misplaatst en op geen enkele wijze met feiten te onderbouwen. Stalin en Hitler waren beiden eerzuchtige paranoïde psychopaten, van wie Hitler ook nog eens uit was op respectievelijk wraak en lebensraum. Putin is slechts een eerzuchtige, sluwe vos. Hij heeft één belangrijke motivatie: Rusland moet als wereldmacht weer serieus genomen worden. Dat doet hij onder meer door consolidatie en het versterken van de huidige federatie, naast het voorkomen van een opponent aan de landsgrenzen die als uitvalsbasis gebruikt kan worden door de 'vijand'. Als de VS geen pogingen zouden hebben gedaan om het anti-semitische Oekraïne binnen hun invloedssfeer te krijgen, zou de Krim nu nog onder Oekraïens mandaat staan. China is vele malen invloedrijker dan Rusland. Denk aan de talloze mandaten en concessies die ze alleen al in Afrika hebben evenals hun expansiedrang richting Japan.
“En zelfs als de separatisten het toestel hebben neergehaald is dat onder Russische verantwoordelijkheid, want met hun wapensysteem, gebeurd. Toegegeven: het neerhalen van deze vlucht, en de daarbij gevallen Nederlandse slachtoffers, is in mijn optiek reden tot sancties, omdat dit een daad van agressie tegen ons eigen land is.”
Hoe weet je dat allemaal. Ben je op de plek van de ramp geweest? Heb je de restanten van een BUK-raket gevonden? Welke informatie heb jij die ons ontbeert? Of is het opnieuw allemaal onderbuik-retoriek en speculatie? Wellicht handig voor je om te weten is dat Oekraïne ook drie van deze raketsystemen heeft. Hoe krijg je in een ruzie met Rusland het Westen aan jouw kant? Door bijvoorbeeld een passagiersvliegtuig neer te schieten en Rusland (of de seperatisten) de schuld te geven. Zo maar een andere optie waar je mogelijk nog niet bij stilgestaan hebt... Daarom is iedere speculatie en beschuldiging tot er objectief onderzoek is gepleegd, volledig misplaatst.
Verder zeg je:
“De suggestie dat ik (samen met Optimatus) me maar beter aan kan sluiten bij één van de milities daar getuigt in mijn ogen van een "rabiate domheid" zoals jij dat zelf omschrijft. Sterker nog, het neerbuigende toontje wat daaruit spreekt komt zelfs enigszins kwetsend over...”
Het toontje dat je proeft is irritatie. Ik heb het niet zo op mensen die van alles beweren en roepen zonder enige onderbouwing, omdat het zo lekker past binnen de politiek correcte emoties van dit moment. Dat soort meelopers zorgen namelijk voor veel ellende in de wereld: oorlogen en zo.
En dan je tweede reactie:
Welk grondgebied heeft de VS geannexeerd?
Ken uw klassiekers: 1845 Texas, 1898 Hawaii en in het recente verleden: Grenada 1983, de voortdurende bezetting van Guantanamo Bay (Cuba), de vele, vele oorlogen in Korea, Vietnam, de Golfoorlog, Irak, Afghanistan en tal van revolutionairen en seperatisten die wereldwijd gesteund werden en worden met wapens en militaire adviseurs. Echte lieverdjes die Amerikanen...
Vervolgens schrijf je:
“Het argument dat de Krim Russisch was is, (hoewel jij niet zo'n fan bent van vergelijkingen met het Duitsland van voor de oorlog) gold eveneens voor Sudeten-Duitsland.”
Sudetenland was voor 1918 onderdeel van het Oostenrijks-Hongaarse rijk en had Duitse roots. Vandaar ook dat de Volkenbond (de huidige VN) Hitler in 1938 toestemming gaf om Sudetenland te anexeren (samen met Bohemen en Moravië). Volstrekt legitiem dus.
Je schrijft:
"De Krim is als zelfstandige natie geannexeerd door de SovjetUnie, en er is een actieve politiek gevoerd om de niet-Russisch sprekenden in de minderheid te brengen (Krim-Tartaren)."
Ook dat klopt niet met de feiten. De Krim is eind 1917 slechts enkele maanden een zelfstandige republiek geweest. Daarvoor niet, daarna ook niet. Er is niets geanexeerd, ook nu niet. Ruim 96 procent van de bevolking heeft zich in maart uitgesproken voor aansluiting bij Rusland. Als Vlaanderen zich met dat percentage zou uitspreken voor een fusie met Nederland, dan zou iedereen hier lopen te huppelen van zielevreugd.
En vervolgens:
"Rusland stuurt aan op een (koude?) oorlog met het Westen. En dat is, na de "bezetting" van Polen, Oost Duitsland, Tsjecho-Slowakije, Hongarije, Bulgarije, Roemenië, Moldavië, Oekraïne, Wit Rusland, Estland, Letland, Litouwen en misschien nog wel meer staten in de Sovjettijd een slecht vooruitzicht."
Niet Rusland is uit op een (koude) oorlog, maar de VS. De tijd van de ideologiën is voorbij. Het gaat nu slechts om macht en geld. Na Irak en Afhanistan hebben de wapenfabrieken in de VS het relatief rustig. En dat is slecht voor de economie. Een nieuwe wapenwedloop is daarom meer dan welkom voor de Amerikaanse handelsbalans. Als Rusland al nieuwe satelietstaten nodig zou hebben, dan is dat omdat de VS plannen hebben om troepen te stationeren in de Baltische staten en vanwege de door de VS op Rusland gerichte wapensystemen bij de buurlanden. Dat is vragen om oorlog.
Tot slot zeg je:
Dat sancties ook Nederland raken is duidelijk. Dat wij onze eigen economische en financiële belangen laten prevaleren boven mensenrechten is iets waar ik principieel niet achter kan staan.
Sancties raken niet ook, maar met name Nederland. Je denkt toch niet dat Engeland en Frankrijk stoppen met hun wapenleveranties aan Rusland? Op dit moment heeft Engeland 251 exportvergunningen voor wapentuig aan de Russen lopen. Politici en rijken redden zich wel, maar Jan met de pet is hier straks gewoon de dupe. Rusland heeft inmiddels de grenzen al gesloten voor fruit uit Polen (waar veel Nederlandse telers hun bedrijf hebben) en rundvee uit Nederland. Zodra de grenzen dicht gaan voor onze bloemen, fruit, vlees en andere exportproducten, is de econische ramp niet te overzien. En al helemaal niet als de gasprijzen ook nog eens omhoog gaan. En als het nu een legitiem doel diende, vooruit. Maar (nogmaals) er is nog geen enkel hard en objectief bewijs dat de Russen betrokken zijn bij de aanslag op het verkeersvliegtuig. En dan nog: Is Amerika verantwoordelijk als Syrische rebellen straks een Nederlands vliegtuig uit de lucht schieten met een door hen geleverd wapensysteem? Toen de VS in Dubai (1988) een Iraans verkeersvliegtuig uit de lucht schoten (290 onschuldige slachtoffers) riep niemand om sancties of een boycot van de Amerikanen. En toen Oekraïne een Russisch verkeersvliegtuig neerschoot in 2001 (78 inzittenden) riep ook niemand om wraak of sancties. Het waren toch maar Russen... Kortom, hoe hypocriet zijn we hier in Nederland...
Rusland is bovendien een kernwapenmogendheid. Die laat zich echt niet aan de economische bedelstaf brengen. We spelen letterlijk met vuur. Denk maar eens aan Duitsland na de Eerste Wereldoorlog. Het Duitse volk werd door de geallieerden na de Eerste Wereldoorlog totaal vernederd. Het land verloor Elzas-Lotharingen aan Frankrijk, Moresnet, Eupen en Malmédy aan België en Posen en West-Pruisen aan Polen. Alle koloniën werden afgepakt en het land werd economisch en militair uitgeschakeld, naast herstelbetalingen van 75 miljard goudmark. Het was de massale roep om wraak waardoor Hitler de macht kon grijpen en zijn oorlogsmachine op gang kon brengen. En als je dan een vergelijking wilt maken met die periode... geef Putin dan geen argumenten in handen om een (wereld)oorlog te beginnen.
Waardevolle aanvullingen van Sabra, Parsifal en Rotterdam, waarvoor dank.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...