Uitgaan

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 18 apr 2005 17:10

Afat82 schreef:
Aragorn schreef:"Zeg schat, zullen we..?"
"Nah, ik heb niet zo'n zin vanavond."
"Nee, ik eigenlijk ook niet, maar we moeten ons toch voortplanten he!" :shock:

Laten we het wel leuk houden. :)

Hallo, ik zeg ook niet dat die eis er voor elke dag ligt... Maar daarom is er niets tegen gemeenschap, mits het volgens de richtlijnen die Hij in Zijn Woord gaf gebeurt.

Jaja, het mag dus, het moet niet. Ik voel me iig niet verplicht me voort te planten.. :) Maargoed, meer ontopic: als je dus de liefde bedrijft volgens die richtlijnen (whatever these may be), dan doe je het uit het geloof? Dus als iets niet 'verboden' is, is het uit het geloof?

Aragorn schreef:Oke, gelukkig maar. Tot die tijd reken ik de kroeg daar ook onder.

Volgens mij lees jij mijn reactie niet goed, ik schreef dat ontspanning mag, míts het Bijbels is. En een kroeg reken ik daar niet onder, maar goed, daar hebben we het eerder al uitgebreid over gehad.

Idd, en ik zie daarin geen conflict met de bijbel, dus kun je het uit het geloof doen - aangenomen dat ik hierboven eindelijk snap wat je daarmee bedoelt.

Aragorn schreef:Maar de synagoge is nog wel even iets anders dan de kerk.

Waarom dan? Wat is het verschil tussen het onder het Woord zitten in de synagoge of onder het Woord zitten in de kerk?

En bovendien staat er in de Bijbel dat het geloof uit het gehoor van het gepredikte Woord is, lijkt me toch wel een erg duidelijke aanwijzing voor kerkbezoek.

Jaja, het ging mij er alleen even om dat dingen waarvan niet staat beschreven dat Jezus het deed daarom nog niet verkeerd zijn.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 18 apr 2005 18:19

Afat, als ik jou was zou ik me maar snel op je schijnheilige schreden omwenden om je voeten niet langer te bezoedelen. De eis... de eis, ammehoela zeg. Je kunt niet alles uit het geloof doen, of tot eer of oneer van God. Of wil je me nou gaan vertellen dat je met een oude vader naar het kleine huisje begeeft om toch nog wat goede werken te doen?

Het ruikt, nee het stinkt naar hypocrisie en farizeïsme, Hosea trouwde zelfs met een hoer, uit het geloof, waar staat er dan in Gods Woord is dit ook een roep voor ons geloof? Gaan we nog leuk verder... Moeten we dan ook maar vijf maal daags met het gezicht naar Jeruzalem bidden zoals Daniël deed? Er staat ook nog wat over de sabbathsheiliging in de Bijbel...

Wedden dat jij op zaterdag toch echt andere dingen doet?

jamaar dat is cultuur...
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Afat82
Mineur
Mineur

Berichtdoor Afat82 » 18 apr 2005 20:53

Raido schreef:Afat, als ik jou was zou ik me maar snel op je schijnheilige schreden omwenden om je voeten niet langer te bezoedelen. De eis... de eis, ammehoela zeg. Je kunt niet alles uit het geloof doen, of tot eer of oneer van God. Of wil je me nou gaan vertellen dat je met een oude vader naar het kleine huisje begeeft om toch nog wat goede werken te doen?

Het ruikt, nee het stinkt naar hypocrisie en farizeïsme, Hosea trouwde zelfs met een hoer, uit het geloof, waar staat er dan in Gods Woord is dit ook een roep voor ons geloof? Gaan we nog leuk verder... Moeten we dan ook maar vijf maal daags met het gezicht naar Jeruzalem bidden zoals Daniël deed? Er staat ook nog wat over de sabbathsheiliging in de Bijbel...

Wedden dat jij op zaterdag toch echt andere dingen doet

jamaar dat is cultuur...

Ik heb nergens gezegd dat ik mezelf hier wel aan houd! Integendeel!
Wat ik wel heb gezegd is dat ik door deze tekst wel wat bewuster naar mijn wijze van leven ben gan kijken en probeer dit als richtlijn aan te houden, maar er staat in mijn reacties nergens dat ik dit wel perfect houd of kan houden.

Maar die tekst staat immers wel in de bijbel, toch? Of wou jij beweren dat die tekst voor de lol in de bijbel staat?? Om enkel voor kennisgeving aan te nemen en meer niet??

En dat vijf keer bidden...lijkt me niet slecht...!!
Ik ben met Christus gekruisigd; ik leef, doch niet meer ik, maar Christus leeft in mij! (Gal. 2:20)

Collateral

Berichtdoor Collateral » 18 apr 2005 21:01

Wellicht moet je de tekst iets anders opvatten... of je definitie van 'wat uit het geloof niet is' wat strakker maken. En dat is strikt persoonlijk. "Een iegelijk zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd," zei ene Paulus.

Afat82
Mineur
Mineur

Berichtdoor Afat82 » 18 apr 2005 21:20

Je hebt gelijk! Laten we het daar maar op houden en deze vermoeiende discussie stoppen...!!
Ik ben met Christus gekruisigd; ik leef, doch niet meer ik, maar Christus leeft in mij! (Gal. 2:20)

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 20 apr 2005 17:08

er heeft weer een splitsing plaatsgevonden: Hier gaat het verder over de vraag of seks ook uit het geloof kan zijn:

http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t=11297
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 22 apr 2005 14:47

Wat is deze discussie toch zinloos eigenlijk, nietwaar? Ik bedoel mensen halen nu zelfs al dingen als shoppen, het bedrijven der liefde, de stoelgang, het lezen van romans, etc. erbij.

Shoppen, je moet bepaalde dingen hebben dus mag je naar de stad. Sociale contacten zijn belangrijk, dat kan op meerdere plaatsen maar ik ga o.a. daarvoor naar de kroeg.

Het bedrijven der liefde: er zit nogal een verschil tussen ordinair n**k*n en liefdevolle seks. Maar ook dit is voornamelijk menselijk. Daarbij is het hypocriet om te roepen dat God ook hier duidelijke richtlijnen voor aangeeft, want dat doet hij niet. Daarbij ben ik nog steeds niet (ook niet vanuit de bijbel gezien) tegen seks voor het huwelijk. Zo zie je maar weer, het is onmogelijk om eenduidig te zijn. Interpretatieverschillen zijn er altijd geweest en je hebt er niets mee om daarom elkander de kop in te slaan met Gods woord, want reken maar dat zo'n bijbel hard aan kan komen.

De stoelgang is pure noodzakelijkheid en ik ga puur voor 'eigen genot' naar het toilet. Niet om God te dienen en te prijzen... Jij wel? Knap.

Ik lees Mulisch, Giphart, en vele anderen nog altijd met plezier en genoegen.

Dit soort discussies zijn zinloos en onnodig. Als christenen maar eens iets toleranter, iets ruimdenkender, iets minder hypocriet, iets nadenkender, iets .... en ga zo maar door ... zouden zijn.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 22 apr 2005 14:58

natuurlijk christenen dienen zich altijd aan te passen, lekker ruimdenkende, tolerant kom jij over naar christenen toe.. :roll:

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 22 apr 2005 15:00

kurtyo schreef:Wat is deze discussie toch zinloos eigenlijk, nietwaar? Ik bedoel mensen halen nu zelfs al dingen als shoppen, het bedrijven der liefde, de stoelgang, het lezen van romans, etc. erbij.

En dan dacht je alles gehad te hebben, weet iemand er ook nog eens seks voor het huwelijk bij te halen.. :roll: :mrgreen:

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 22 apr 2005 15:04

tja kurtyo, die moeilijke, niet-nadenkende, hypocriete, intolerante christenen denken daar nu eenmaal net iets anders over dan jij. ](*,)
Dus een beetje tolerantie graag tegenover die mensen of laat ze anders lekker doordiscussieren in dit zgn. onzintopic. :|
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 25 apr 2005 11:25

Tja... Daar heb ik moeite mee, dat ligt geheel persoonlijk. Maar ja, ik ben dan ook geen christen en ik ga naar de hel. Daar drinken we op.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 25 apr 2005 11:45

Kurtyo, ik wil helemaal niet dat je naar de hel gaat. En daar wil ik ook helemaal niet over oordelen, al hoop ik wel dat je God kent in je leven.
Het gaat er in deze topics om, welke geloofskeuzes mensen op basis van Gods Woord maken. Daarom wordt er in deze topics ook gepost, maar we (nou ja, ik in elk geval) willen daar wel een gefundeerd antwoord op geven/vinden. En als uitgangspunt daarvoor nemen de meeste mensen hier de Bijbel.
Dat dat soms scherpe meningsverschillen geeft, is logisch. En dat mensen tot de conclusie komen, dat ze anderen moeten waarschuwen voor gevaren die er aan sommige dingen zitten, ligt ook voor de hand. Zolang we maar niet op de man gaan spelen en de zaken waar het om gaat in het oog houden. Maar helaas wordt er soms wel op de man gespeeld en dat is jammer. :?
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 25 apr 2005 12:35

Het ging mij op reacties die ik te horen heb gekregen van diverse forumbezoekers. Vandaar de vrij sarcastische en niet geheel serieuze opmerking hiervoor...
Ik probeer zo min mogelijk op de man te spelen (wat me niet altijd lukt) maar als ik een boodschap meekrijg als 'je gaat naar de hel' dan slaan de stoppen enigszins door. Die enorme arrogante veroordeling van mensen door sommige christenen is zo pijnlijk :(

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 14 mei 2005 01:48

Ik ga volledig uit het geloof , lovend en prijzend, weer on-topic.

Ik vind uitgaan erg plezierig. Momenteel houd ik het bij nu en dan een avondje poolen met collega's. Wat echt heerlijk is, het werk even van je afzetten. Maar ik mis wat dat betreft wel het uitgaan met vrienden in Nederland.
Vroeger ging ik wel eens naar discotheken, daar zet ik geen stap meer. DAt is een persoonlijke keuze, omdat ik dat niet meer kan rijmen met mijn wens voor God te leven. MEt name door de sfeer die daar is, de omgang met elkaar. DE hormonen vliegen door de lucht. Overigens geldt ook voor bepaalde niet-disco tentjes. Ook refo=tentjes btw.
MAar als ik met vrienden lekker een avondje ga kletsen (waarbij ook serieuze onderwerpen de revue passeren), poolen, bitterballetjes eten, biertje drinken, dan voel ik me daar geen seconde bezwaard bij. God zelf heeft het fenomeen ''genieten'' en ''vrienden'' geschapen. DE een gaat thuis met vrienden zitten, de ander gaat uit. Je moet gewoon met uitgaan, zoals met alles (seks, humor, bezit, alcohol etc.) verantwoord en gewetensvol omgaan. Mijns inziends
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 14 mei 2005 02:27

En dat heeft onze zendelinge toch maar weer mooi gezegd. :wink:

Poolen is overigens een prachtige sport, het gaat niet waarover het gaat. :)

Terug naar “Archief”