meribel schreef:mag ik een vraag stellen over de rkk?
korte inleiding, toen mijn schoonmoeder geboren werd ( 1947 ) heeft ze vlak na haar geboorte kritiek gelegen in een nonnetjesziekenhuis ( niet mijn woorden, zo wordt het naverteld ) , na een kritieke nacht kwam haar vader haar bezoeken en toen werd verteld door de nonnen dat ze snachts hadden gevreesd voor haar leven en haar vast hadden gedoopt.
Verstandig besluit. En wat fijn dat deze nonnen volledig belangeloos zich inzette voor de maatschappij en zo je schoonmoeder verzorgd hebben.
( je begrijpt, zwaar hervormde vader zeer ontzet,
Nee, dat begrijp ik niet. De doop is in alle traditionele protestantse kerken, en de katholieke kerken (zowel van oost als van west) hetzelfde, namelijk in naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest. Er is dooperkenning tussen de grootste gemeenten/kerken, maar dat zal van een later tijdstip zijn. Overigens werd er toen ook in de katholieke Kerk niet overgedoopt en erkende men de doop van protestanten.
en toen dochter uit het ziekenhuis kwam werd ze natuurlijk overgedoopt,
Wat een zware zonde is. Spijtig.
zo ging dat in die tijd, en inmiddels is de doop wederzijds erkend geloof ik )
Maar waarom hebben die nonnen haar toen gedoopt? Heeft dat met eventueel behoud te maken? En zoja hoe zit dat dan precies?
De doop is volgens katholieken een sacrament waarin God zelf werkzaam is en geloven dat de doop heilsnoodzakelijk is (alhoewel God uitzonderingen kan maken). De doop zuivert.
De zusters hebben haar gedoopt omdat ze haar wilden redden.