sex voor je huwelijk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 22 jul 2006 00:31

Gerdien B. schreef:nee idd,

ik durf nu heel stellig te zeggen dat wij gaan trouwen en tot eind van ons leven bij elkaar zullen blijven. Dat doe ik op grond van het feit dat God ons bij elkaar heeft gebracht en bruggen die ik kapot ervaarde gemaakt heeft tussen ons.
Daarmee weet ik ook heus wel dat er altijd als nog iets mis kan gaan. Het is echt niet zo dat ik me dat niet reeel in denkt.

Nú durf je dat misschien wel, maar wie weet op welke termijn je je niet meer kunt indenken dat je dit ooit gezegd en gedacht hebt. Er is niets zeker in het leven behalve de dood.

Dat God je bij elkaar gebracht heeft vind ik altijd een dubieuze uitspraak eerlijk gezegd. Hoe zit dat dan met ongelovigen die zielsveel van elkaar houden en hun hele leven bij elkaar blijven? Door wie zijn die dan bij elkaar gebracht?

Aan de ene kant beweer je nu heel stellig dat jullie gaan trouwen en tot het einde van je leven bij elkaar blijft, maar je zegt ook dat je heus wel weet dat er altijd wel wat mis kan gaan...

Hoe rijm je dat dan? De ene uitspraak ontkracht de andere volledig mijns inziens...

@Lalage: Je weet het niet van tevoren, dus het is geen reden om niet te trouwen.
Ik wil alleen maar duidelijk maken aan mensen die denken dat hún relatie nooit kapot zal gaan het weleens bij het verkeerde eind kunnen hebben.
Vrijwel ieder stel wat trouwt doet dit (denk ik) met de intentie om hun leven lang bij elkaar te blijven. Waarom vinden er dan zoveel scheidingen plaats?

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 22 jul 2006 00:33

God kan je wel helpen om je huwelijksbeloften waar te maken. Hij heeft er ook voor gezorgd dat Borkdude en ik nog steeds bij elkaar zijn. Ik weet niet hoe de toekomst zal zijn, maar ik ga toch trouw beloven. Ik denk dat God het zo heeft bedoeld.

Andre: ik weet dat jij veel meer levenservaring hebt, juist ook op dit gebied. Vanwege mensen als jij lijkt het soms wel raar om iemand een leven lang trouw te gaan beloven. En toch willen we daar helemaal voor gaan... met de hulp van God! Het blijft wonderlijk.

Kortom: al die dingen van het kan nog uitgaan dat vind ik wel een beetje raar als je mensen als Gerdien en MissF hoort praten die al zo ongeveer verloofd zijn. Dan heb je toch al bijna evenveel beloofd als wanneer je getrouwd bent. Als je getrouwd bent kan het ook nog uit gaan, helaas.

In reactie op Markie: ik denk dat veel scheidingen voorkomen kunnen worden als...
1. gehuwden hun huwelijk op nummer 1 zetten in hun leven, daarna pas hun kinderen en hun werk
2. gehuwden op tijd aan de bel trekken als er iets niet goed gaat, niet bang zijn om hulp in te roepen

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 22 jul 2006 07:45

Markie schreef:
Gerdien B. schreef:nee idd,

ik durf nu heel stellig te zeggen dat wij gaan trouwen en tot eind van ons leven bij elkaar zullen blijven. Dat doe ik op grond van het feit dat God ons bij elkaar heeft gebracht en bruggen die ik kapot ervaarde gemaakt heeft tussen ons.
Daarmee weet ik ook heus wel dat er altijd als nog iets mis kan gaan. Het is echt niet zo dat ik me dat niet reeel in denkt.

Nú durf je dat misschien wel, maar wie weet op welke termijn je je niet meer kunt indenken dat je dit ooit gezegd en gedacht hebt. Er is niets zeker in het leven behalve de dood.

Dat God je bij elkaar gebracht heeft vind ik altijd een dubieuze uitspraak eerlijk gezegd. Hoe zit dat dan met ongelovigen die zielsveel van elkaar houden en hun hele leven bij elkaar blijven? Door wie zijn die dan bij elkaar gebracht?

Aan de ene kant beweer je nu heel stellig dat jullie gaan trouwen en tot het einde van je leven bij elkaar blijft, maar je zegt ook dat je heus wel weet dat er altijd wel wat mis kan gaan...

Hoe rijm je dat dan? De ene uitspraak ontkracht de andere volledig mijns inziens...

@Lalage: Je weet het niet van tevoren, dus het is geen reden om niet te trouwen.
Ik wil alleen maar duidelijk maken aan mensen die denken dat hún relatie nooit kapot zal gaan het weleens bij het verkeerde eind kunnen hebben.
Vrijwel ieder stel wat trouwt doet dit (denk ik) met de intentie om hun leven lang bij elkaar te blijven. Waarom vinden er dan zoveel scheidingen plaats?

Pfff, as je zo in een relatie zit, dan is dat goed ongezond!
Ik heb gigantisch veel geweldige voorbeelden hoor. Mijn ouders, het meest geweldige stel dat er bestaat ;) mijn schoonouders, mijn ooms, tantes, oma's, opa's.
Het lijkt mij veel en veel gezonder om van een goede relatie uit te gaan zonder twijfels, enm je vertrouwen op God te hebben ipv van op deze rotwereld waarin de helft scheidt!
Tuurlijk kan zoiets gebeuren, maar je gaat er niet vanuit! Omdat je gelooft dat wat God samenbracht Hij nooit meer zal scheiden!
En dat geeft mij en mijn vriend een ontzettend gelukkige, vaste relatie!
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 22 jul 2006 08:50

laten we nu weer on-topic gaan!! open over het andere onderwerp anders maar een nieuw topic!

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 22 jul 2006 09:13

Misschien kan jij voor ons dan deze 2 discussies los van elkaar kopppelen?
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 14 aug 2006 21:32

Weer ontopic krijg ik toch steeds meer het idee dat de manier waarop veel christenen met seks en het huwelijk omgaan niet zo consistent en ook niet echt bijbels is. Vóór het huwelijk wordt op zo ongeveer elk denkbaar terrein een naar elkaar toegroeien gedoogd en zelfs gestimuleerd -iets wat in de tijd van de bijbel bepaald niet voorkwam-, behalve wat betreft seks. Wordt het huwelijk hiermee niet eigenlijk gereduceerd tot seksuele gemeenschap en het samen bewonen van één woning ipv tot een veel meer omvattende vorm van verstrengeling der levens? En zijn veel christelijke stellen die verkering hebben niet eigenlijk gewoon alternatief aan het LAT-ten?

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 14 aug 2006 21:34

LATten is toch dat je niet bij elkaar woont maar wel een relatie hebt? Nou als je de halve week bij elkaar hangt, dan kan je het al haast geen LATten meer noemen. Je hebt toch wat spullen bij de ander liggen en gedraagt je in het weekend al haast als een samenwonend stel.

Jort
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Jort » 15 aug 2006 08:51

Aragorn schreef:Weer ontopic krijg ik toch steeds meer het idee dat de manier waarop veel christenen met seks en het huwelijk omgaan niet zo consistent en ook niet echt bijbels is. Vóór het huwelijk wordt op zo ongeveer elk denkbaar terrein een naar elkaar toegroeien gedoogd en zelfs gestimuleerd -iets wat in de tijd van de bijbel bepaald niet voorkwam-, behalve wat betreft seks. Wordt het huwelijk hiermee niet eigenlijk gereduceerd tot seksuele gemeenschap en het samen bewonen van één woning ipv tot een veel meer omvattende vorm van verstrengeling der levens? En zijn veel christelijke stellen die verkering hebben niet eigenlijk gewoon alternatief aan het LAT-ten?

Dat zie ik zo niet. Ik ken zelf althans genoeg stellen die echt de ervaring hebben dat, hoe dicht ze ook naar elkaar toegegroeid waren tijdens verkeringstijd, het huwelijk zelf weer heel anders was en dat echt niet alleen de sex en het samenwonen verschil uitmaakt. Je maakt elkaar dan toch in meer situaties mee.

Maar goed, ik heb er geen ervaring mee, het is echter hoe dan ook uiteraard geen reden om dan toch maar sex voor het huwelijk goed te keuren. Het zou eerder een reden zijn om de visie op verkering bij te stellen, maar nogmaals, volgens mij valt dat praktische probleem mee (afgaande op wat anderen zeggen, maar ervaringen kunnen natuurlijk verschillend zijn).

esra
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor esra » 15 aug 2006 10:14

hoe kunnen wij sex voor t huwelijk goedkeuren als de bijbel t afkeurt??
Afbeelding

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 15 aug 2006 10:27

esra schreef:hoe kunnen wij sex voor t huwelijk goedkeuren als de bijbel t afkeurt??

De bijbel keurt wel meer af waar we ons niks meer van aantrekken, toch?
Kwastjes aan je kleding, kleding niet van 2 materialen, dat soort dingen.
(komt dat hele geneuzel over de vervulling van de OT wetten weer langs)

tweetietwee
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tweetietwee » 15 aug 2006 11:39

en ook al zou de Bijbel het niet expliciet afkeuren, dan nog zou mijn voorkeur daar heel sterk naar uit gaan.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 15 aug 2006 21:55

Zucht... goedlopend topic dichtgegooid, dan maar weer hier verder.

In mijn ogen is het verlaten van iemand na er seks mee gehad te hebben hetzelfde als een scheiding; wat maakt het dan nog uit of je al dan niet officieel getrouwd bent?
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 15 aug 2006 22:12

Ik denk dat je over trouwen beter nadenkt dan over je eerste keer seks voor je getrouwd bent (ik weet wel zeker!!) en ik denk dat je minder snel uit elkaar gaat als je getrouwd bent. Dus het maakt wel uit.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 15 aug 2006 22:24

Nee, oneens. Ik realiseer me verrekt goed dat als ik met mijn vriendin naar bed zou gaan, dit volgens mijn eigen principes zou betekenen dat ik mijn hele leven bij haar zou moeten/willen blijven, en dat is misschien wel de belangrijkste reden dat ik nog maagd ben.

Ik wil sowieso mijn hele leven bij haar blijven, maar ik beschouw seks dus als getrouwd-zijn, en daar ben ik nog even niet aan toe ;)
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 15 aug 2006 22:55

Ik wil sowieso mijn hele leven bij haar blijven, maar ik beschouw seks dus als getrouwd-zijn, en daar ben ik nog even niet aan toe :wink:

Wel toe aan seks, maar nog niet toe aan getrouwd-zijn 8)
En dat blijft dus een uiterst lastige situatie :)

Terug naar “Archief”