Feike ter Velde en homo lessen.....

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Speedy
Majoor
Majoor

Re: Feike ter Velde en homo lessen.....

Berichtdoor Speedy » 04 mar 2013 22:32

JeeWee schreef:Wat weet je alles toch weer zeker en wat weet je alles toch weer goed.
Kijk, dat je nu op het zuidelijk halfrond zit, wil nog niet zeggen dat je de hele wereld kent.

Ik ken van nabij meerdere mensen die een tijdlang geloofden dat ze homo waren. En er toch achter kwamen dat de hetero zijn. En andersom.
Als iemand met een echte refoachtergrond ken je vast de term 'tijdgelovige' wel.
Dat gaat voorbij. Net als bij iemand die een tijdlang denkt dat-ie homo of hetero is...

En neem van mij aan dat het heel goed mogelijk is om iemand voor een tijd aan te praten dat-ie homo of hetero is, terwijl hij/zij dat niet echt is.

Ik heb eens een paar van deze discussies aan een bevriende homo gegeven. En ik vond zijn reactie toch wel aardig om hier te vermelden "Laat ze toch eens man worden, met het constant huilen schiet het niet op".
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 04 mar 2013 22:37

Speedy schreef:Ik heb eens een paar van deze discussies aan een bevriende homo gegeven. En ik vond zijn reactie toch wel aardig om hier te vermelden "Laat ze toch eens man worden, met het constant huilen schiet het niet op".

tja, ook zo'n leuke. Heeft die bevriende homo ook een beschrijving van wat 'een man' is?
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Riska

Berichtdoor Riska » 04 mar 2013 22:41

Jeewee schreef:Ik ken van nabij meerdere mensen die een tijdlang geloofden dat ze homo waren. En er toch achter kwamen dat de hetero zijn. En andersom.
Dat bedoelde ik dus. Ik ken ze ook...

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 04 mar 2013 22:44

JeeWee schreef:tja, ook zo'n leuke. Heeft die bevriende homo ook een beschrijving van wat 'een man' is?

Zal wel niet voldoen aan jouw beschrijving ...........
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 05 mar 2013 07:26

Ik blijf me verbazen...
Het enige dat homo's vragen is acceptatie om wie ze zijn.
Ook christenhomo's vragen nog niet eens of je het met hen eens bent.

Maar van waar toch die bizarre bekeringsdrang van hetero's om homo's te vertellen wat ze wel en niet mogen doen.
Er is er maar Eén die mij dat kan vertellen. En naar Zijn stem wil ik luisteren.
Maar kennelijk zijn er hier en elders hele hordes hetero's die Zijn stem beter verstaan dan ik en mij dat door de strot willen drukken.
Natuurlijk uit liefde...

De meeste christenhomo's waaronder ik, kunnen er goed mee uit de voeten als mensen de Bijbel zo lezen, dat er geen ruimte is voor een relatie tussen twee mensen van hetzelfde geslacht. Ik respecteer die mening. Maar ik respecteer het ook als mensen samen met God tot een andere conclusie komen. Daar hoef ik het niet mee eens te zijn. Dat vraagt geen homo. Maar een beetje respect en tolerantie voor die keuze zou al geweldig zijn, zodat christelijke homo's ook de ruimte ervaren om met God op het christelijke erf te leven.

Ok, vertel gerust dat je het daar niet mee eens bent.
Maar daarmee basta. Ga niet op de stoel van God zitten.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 05 mar 2013 07:51

JeeWee schreef:Ik blijf me verbazen...
Het enige dat homo's vragen is acceptatie om wie ze zijn.
Ook christenhomo's vragen nog niet eens of je het met hen eens bent.

Maar van waar toch die bizarre bekeringsdrang van hetero's om homo's te vertellen wat ze wel en niet mogen doen.
Er is er maar Eén die mij dat kan vertellen. En naar Zijn stem wil ik luisteren.
Maar kennelijk zijn er hier en elders hele hordes hetero's die Zijn stem beter verstaan dan ik en mij dat door de strot willen drukken.
Natuurlijk uit liefde...

De meeste christenhomo's waaronder ik, kunnen er goed mee uit de voeten als mensen de Bijbel zo lezen, dat er geen ruimte is voor een relatie tussen twee mensen van hetzelfde geslacht. Ik respecteer die mening. Maar ik respecteer het ook als mensen samen met God tot een andere conclusie komen. Daar hoef ik het niet mee eens te zijn. Dat vraagt geen homo. Maar een beetje respect en tolerantie voor die keuze zou al geweldig zijn, zodat christelijke homo's ook de ruimte ervaren om met God op het christelijke erf te leven.

Ok, vertel gerust dat je het daar niet mee eens bent.
Maar daarmee basta. Ga niet op de stoel van God zitten.

Het is net als met je bijdrage aan het onderwerp over die verschillende kerken.
God is Een.
Hoe kun je mij voortdurend aanvallen over het vermeend onderwaarderen van het OT, wanneer je zelf God's houding tov homosexualiteit daarin gewoon wegwuift.

Het ideaalbeeld is trouwens helemaal geen ''trouwen en zo veel mogellijk kinderen krijgen'', want Paulus leert dat het het beste is om single te blijven, want de getrouwde spendeert al gauw te veel tijd aan vrouw en kinderen etc, waarbij er te weinig tijd en aandacht overblijft voor God.
En je kunt natuurlijk al helemaal niet de onderdanigheid van een vrouw middels een hoofddeksel tijdens de samenkomst verdedigen, als reflectie van de scheppingsorde, en tegelijkertijd diezelfde orde negeren door een praktiserend homo-koppel (in de gemeente !) God's vermeende goedkeuring toe te dichten.
Het bekeringsverhaal dat Marcel linkte , is een leugen, of jouw theorie is een leugen, God spreekt maar 1 taal.
Ga maar eens een bijbelstudie doen, en verbaas je nog veel meer.
Nooit te oud om te leren. ;-)

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 05 mar 2013 08:49

Speedy schreef:Tjonge, de één met zijn posting krijgt de wind van voren als de inhoud jou niet aanstaat en de ander wordt gecomplimenteerd dat hij 'mooie' volzinnen bevat.

Geeft toch wel aan hoe de oogkleppen opstaan met het fulmineren tegen meningen die je niet aanstaan.

Jij doet toch precies hetzelfde? Tegen iedereen die ruimte ziet voor een homoseksuele relatie trek jij van leer dat ze een aanmatigende houding hebben.

Verder vind ik deze discussie weinig verheffend.

boer schreef:God spreekt maar 1 taal.
Ga maar eens een bijbelstudie doen, en verbaas je nog veel meer.
Nooit te oud om te leren.

De Tien Geboden schreef:Gij zult niet doodslaan.

Exodus 21 schreef:20 Wanneer iemand zijn slaaf of slavin zo met een stok slaat dat deze op slag sterft, dan moet hij zijn gerechte straf krijgen. 21 Blijft die persoon nog een of twee dagen in leven, dan behoeft er geen straf te volgen; hij is immers zijn eigendom.

Dit was een kleine bijbelstudie.
God spreekt maar 1 taal, toch? 8-[
Laatst gewijzigd door Tante Pollewop op 05 mar 2013 08:52, 1 keer totaal gewijzigd.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 05 mar 2013 08:50

Ik sla al je stokpaardjes maar over. Maar misschien is het goed om eens wat vaker van Zuid-Afrika naar Nederland te komen. Misschien kom je er dan achter dat er ook in Nederland aan bijbelstudie wordt gedaan en niet alleen op jouw plekje en op jouw manier.

boer schreef:en tegelijkertijd diezelfde orde negeren door een praktiserend homo-koppel (in de gemeente !) God's vermeende goedkeuring toe te dichten.

Hiermee zet je precies neer wat ik bedoel. Jij gaat weer oordelen over wat God al dan niet goedkeurt. Dat is niet aan jou.
Ik vraag ook nergens dat mensen goedkeuren wat een homokoppel doet. Blijf er af. Zeg wat je vindt maar probeer eens te luisteren naar mensen die kunnen vertellen welke weg God in hún leven en hún relatie is gegaan.

Zelf blijf ik alleen. Maar ik veroordeel een ander niet die samen met God tot een andere conclusie is gekomen.
En probeer nou nog eens heel rustig dat laatste stukje van me te lezen en gewoon even de clou te ontdekken...

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 05 mar 2013 09:07

lol,
Over stokpaardjes gesproken...het oneindig aantal onderwerpen over homo's, homohuwelijk, etc etc daarvan ben jij toch wel de kapitein hoor, geloof ik.
Trouwens, als ''homo'' vraag ik helemaal niet om acceptatie.
Ben ik aan andere mensen verantwoording schuldig?nee toch?
Kan een ander gedwongen worden iets of iemand te accepteren?
Ik heb het homo zijn niet tot bestaansreden verheven.
Trouwens, ''Wie zijn leven verliest zal het behouden'', weet je nog?
Jij hebt het over hetero's die homo's zouden 'bepreken', maar in jou zie ik voortdurend diezelfde noodkreet om toch maar geaccepteerd te worden.
Als de gemiddelde hetero daar net zo moe van wordt als ik, heeft ie heel wat red bulls nodig.

Je grote nadeel is dat je je in een gemeenschap bevindt, die niet gelooft in eigen kracht als aandeel in de bekering, maar wel anderen een moraal oplegt en vermaant, alsof de ander al wel bekeerd is.
Liefde dwingt en zeurt niet.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 05 mar 2013 09:11

Van iemand die homoseksualiteit als zonde ziet kun je onmogelijk verlangen dat hij/zij ermee instemt dat God bij een ander die zonde wel oké vind.
Overspel is zonde, en dan zeg je ook niet dat dat voor een ander wel eens anders kan liggen omdat die samen met God tot de conclusie is gekomen dat in zijn/haar geval overspel wél geoorloofd is omdat het uit liefde is.
En liefde kan nooit verkeerd zijn, toch??? Nou agapè, storge en filia-liefde zijn wél altijd oké, maar dat kun je van de eros-liefde niet zeggen. Die KAN wel degelijk zondig zijn en ook een ander schaden. Alle zonden zijn schadelijk.
En nee, ik bedoel NIET homoseksualeit-overspel met elkaar te vergelijken. Met dit voorbeeld geef ik aan dat een zonde, welke dan ook, voor iedereen fout is.
Wanneer je van mening verschilt of homoseksualiteit wel of geen zonde is, dan heeft dat niets te maken met een ander niet accepteren, of dwingend je mening opleggen.
Maar je moet een ander, die op Bijbelse gronden tot de conclusie is gekomen dat h.s. zonde is, niet gaan opleggen om met twee maten te meten.
Bij zaken waarvan we niet zeker weten of het wel of geen zonde is moeten we wél van elkaar accepteren dat de één dingen doet waar de ander geen vrijmoedigheid voor heeft.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 05 mar 2013 09:38

JeeWee schreef:Ik sla al je stokpaardjes maar over. Maar misschien is het goed om eens wat vaker van Zuid-Afrika naar Nederland te komen.

nah, dank je.
Ik hou meer van ruimte en mooi weer.
De wieg van alle godsdienstoorlogen, brandstapels, en nu weer Clara Wichman staat me daar wel best :-)
Ik heb niet eens een nl paspoort meer.
En een schengen visa is de moeite en het geld echt niet waard.
Alleen al dat trauma uit die dordtse vossiusstraat uit 1984 iedere keer weer verwerken, pffff

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 05 mar 2013 09:44

boer schreef: lol,
Over stokpaardjes gesproken...het oneindig aantal onderwerpen over homo's, homohuwelijk, etc etc daarvan ben jij toch wel de kapitein hoor, geloof ik.
Yep, dit houdt me inderdaad bezig. Daarom doe ik ook al zo'n 8 jaar het Regenboogforum waar christenhomo's elkaar tegenkomen. Maar zoals je wellicht heb gemerkt, heb ik tal van andere topics gestart, die niet met homoseksualiteit te maken hebben.

boer schreef: Trouwens, als ''homo'' vraag ik helemaal niet om acceptatie.
Ik ook niet. Heb het niet meer nodig. Ik weet dat God mij heeft geaccepteerd. <Maar ik vecht tegen de vaak respectloze manier waarop hier en elders homo's worden weggezet.

boer schreef: Ben ik aan andere mensen verantwoording schuldig?nee toch?
Wel zodra je ze gaat aanvallen.

boer schreef: Kan een ander gedwongen worden iets of iemand te accepteren?
Nee, maar wel om er respectvol mee op te gaan en niet jouw mening dwingend aan een ander op te leggen

boer schreef: Jij hebt het over hetero's die homo's zouden 'bepreken', maar in jou zie ik voortdurend diezelfde noodkreet om toch maar geaccepteerd te worden.
Nogmaals: ik ben er wel uit, maar ik heb inmiddels twee keer aan het graf gestaan van een christenhomo die zichzelf van het leven heeft benomen. En ik zier om mij heen mensen de kerk uitvluchten. Dát is mijn beweegreden.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 05 mar 2013 11:46

Een christen berooft zichzelf NOOIT van het leven.
het is de allerlaatste daad, waarvoor geen vergeving meer gevraagd kan worden.
Desalniettemin is het verschrikkelijk dat zoiets gebeuren kan in een gemeente die zegt zo bezorgd te zijn over de eeuwige bestemming van hun medebroeders en zusters.
Is zo'n gemeente wel christelijk, vraag ik me dan af.
Of moet ik zeggen, is een onbekeerde christen wel een christen?

maran
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maran » 05 mar 2013 11:49

boer schreef:Een christen berooft zichzelf NOOIT van het leven.
het is de allerlaatste daad, waarvoor geen vergeving meer gevraagd kan worden.
Desalniettemin is het verschrikkelijk dat zoiets gebeuren kan in een gemeente die zegt zo bezorgd te zijn over de eeuwige bestemming van hun medebroeders en zusters.

Is zo'n gemeente wel christelijk, vraag ik me dan af.
Of moet ik zeggen, is een onbekeerde christen wel een christen?

ach nee natuurlijk niet, dan is het vast en zeker geen echte christen.. =;
[no true Scotsman]

zie je niet in boer, dat je zo zeer beledigend - en tevens zeer kortzichtig - bezig bent?

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 05 mar 2013 12:38

Een echte christen zou nooit zelfmoord plegen. Nou ja Boer, zien we daar toch een RK kant van je? :mrgreen:
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Terug naar “Archief”