De doop: volwassendoop of kinderdoop

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor schelpje3 » 11 feb 2012 22:12

Nee, lidmaatschap helpt totaal niet!
Maar ik houd van orde en regel, zeker met een opgroeiend gezin.
Het zou anders een janboel worden.
Toen ik thuis woonde vroeger, zijn we een tijdje zonder kerkelijk dak geweest, het voelde heel naar.
Want je hebt niets om op terug te vallen, je staat helemaal alleen, met toen een cassetterecorder met prekenbandjes. Fijn als noodoplossing, maar niet voor permanent!

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 11 feb 2012 22:18

schelpje3 schreef:

lijkt me ook praktisch onhaalbaar, in deze weersomstandigheden ](*,)[/quote]
Maar je zingt wel ''de herdertjes lagen bij nachte'', eind december? Dat is pas onhaalbaar.
Wat Jezus voor jou gedaan heeft was trouwens onvoorstelbaar veel zwaarder.
Maar goed, we dwalen af. terug naar doop.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 11 feb 2012 22:18

schelpje3 schreef:lijkt me ook praktisch onhaalbaar, in deze weersomstandigheden ](*,)

Tja... ik zie het al helemaal voor me: "voorganger" zaagt gat in ijs en duwt iemand drie keer onder water.

boer schreef:Maar je zingt wel ''de herdertjes lagen bij nachte'', eind december? Dat is pas onhaalbaar.

Inderdaad "lagen". Dat betekent niet dat ze nu nog steeds in december bij nachte in het veld liggen. Los daarvan, de herdertjes leefden in een warm land waar de schaats en de skischans tot op heden niet vaak worden gebruikt.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 11 feb 2012 22:21

Optimatus schreef:Inderdaad "lagen". Dat betekent niet dat ze nu nog steeds in december bij nachte in het veld liggen. Los daarvan, de herdertjes leefden in een warm land waar de schaats en de skischans tot op heden niet vaak worden gebruikt.

[/quote]
Wou jij zeggen dat je Jezus op 25 december is geboren?

Faramir

Berichtdoor Faramir » 11 feb 2012 22:23

Optimatus schreef:Tja... ik zie het al helemaal voor me: "voorganger" zaagt gat in ijs en duwt iemand drie keer onder water.

Dat zou niet bijbels zijn. Dus gewoon flink hard duwen en hopen dat het ijs niet al te dik is.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 11 feb 2012 22:30

boer schreef: Wou jij zeggen dat je Jezus op 25 december is geboren?

Nee. Dat beweer ik toch ook niet?

Faramir schreef:Dat zou niet bijbels zijn. Dus gewoon flink hard duwen en hopen dat het ijs niet al te dik is.

Een kwestie van door(d)rammen.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 11 feb 2012 22:33

Herdertjes lagen bij nachte, vind ik een stom lied, dus ik zing het nooit.
Er zijn wel meer kerstliedjes die valse romantiek voorspiegelen, maar met de ware Kerst niets van doen hebben.
Terug naar de doop, arme arme mensen die op de lijst staan om morgen kopje onder te moeten in de rivier :-& ze hebben meteen een longontsteking.
Gelukkig was het in Israël altijd warm, of igg zeer gematigd van temp.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 11 feb 2012 22:39

De reden dat ouders hun kinderen laten dopen, is dat zij hun kinderen op vroege leeftijd al aan het heil willen laten deelnemen. Daar is niets mis mee.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 11 feb 2012 22:45

schelpje3 schreef:Herdertjes lagen bij nachte, vind ik een stom lied, dus ik zing het nooit.
Er zijn wel meer kerstliedjes die valse romantiek voorspiegelen, maar met de ware Kerst niets van doen hebben.
Terug naar de doop, arme arme mensen die op de lijst staan om morgen kopje onder te moeten in de rivier :-& ze hebben meteen een longontsteking.
Gelukkig was het in Israël altijd warm, of igg zeer gematigd van temp.
De laatste keer dat ik in israel was, sneeuwde het in Jeruzalem en liep ik er een bijholteontsteking op.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 11 feb 2012 22:48

Die paar vlokken sneeuw in Israel nemen geen Oostenrijkse proporties aan.

Fleurtje16
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Fleurtje16 » 11 feb 2012 22:56

Ik vraag me af waarom je je kind niet zou laten dopen. In een pinkstergemeente worden kinderen opgedragen binnen de gemeente, ouders bleken toch graag een ritueel te willen hebben om hun kind aan God op te kunnen dragen. Ik hoop dat ik dit zo goed omschrijf, zelf ben ik maar gewoon lid van een pkn gemeente.
Tot nu toe ben ik nog niet overtuigd door de argumenten van de volwassendopers.
Mijn zoon is gedoopt toen hij zes jaar was. Hij vertelde mij na de dienst dat hij zich anders voelde. Het was net alsof er iets door mij heen ging, een soort stroom, zei hij. Een week later vroeg hij aan de dominee of hij nog wel alles mocht doen wat hij eerder ook deed. Het had erg veel indruk op hem gemaakt.
Zelf werd ik er rustiger van. Ik kan mijn zorgen over hem nu beter delen met God. Hij hoort naar mijn gevoel nu echt bij God. Natuurlijk weet ik niet of hij blijft geloven en of hij werkelijk bekeerd blijft , maar is dat niet bij ons allemaal zo?

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 11 feb 2012 22:57

Optimatus schreef:De reden dat ouders hun kinderen laten dopen, is dat zij hun kinderen op vroege leeftijd al aan het heil willen laten deelnemen. Daar is niets mis mee.

Alleen overbodig, want voor kinderen van gelovige ouders heeft God al gezegd dat deze geheiligd zijn door het geloof van de ouders, of zelfs al 1 ouder!
1 Cor 7:14 !
Daar is de doop dus helemaal niet voor.
Dus daar is wel degelijk iets mis mee.

Riska

Berichtdoor Riska » 12 feb 2012 09:24

Alleen overbodig, want voor kinderen van gelovige ouders heeft God al gezegd dat deze geheiligd zijn door het geloof van de ouders, of zelfs al 1 ouder!
1 Cor 7:14 !
Daar is de doop dus helemaal niet voor.
Dus daar is wel degelijk iets mis mee.

Het mankeert er nog aan dat je zegt dat ouders die hun kinderen als baby laten dopen verloren zijn en de eeuwige straf tegemoet gaan.
Dit bedoelde ik dus toen ik mijn oproep deed: dat hier op een reformatorisch forum mensen de grond in geboord worden omdat ze de euvele moed hebben gehad hun kindjes te laten dopen en "dus" niet volgens de Bijbel handelen.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 12 feb 2012 10:25

Ik oordeel en veroordeel helemaal niemand, en ik boor ook niemand de grond in, hoe kom je erbij.
Polariseren is ook een vak.
Ik zeg alleen wat ik in de bijbel lees, en aangezien de ''doop'' van babies daar noch voorkomt, noch door de apostelen of Jezus is ingesteld wordt als zodanig, zoals de besnijdenis dat heel duidelijk wel was, kan ik me niet voorstellen, dat veel christenen dit niet zien.
De doop als lichamelijk inwijdingsritueel van een onbewust wezentje, zie ik nergens als teken of zegel van een verbond, het spijt me echt zeer.
Het enige wat ik lees is dat de Drinkbeker het teken van het nieuwe Verbond is (lukas 22:20), een beter verbond omdat het de liefdesrelatie weergeeft van een bewuste , geestelijke verbondenheid.
En tot de tijd dat een kind eigen verantwoordelijkheid begint te krijgen, is het al heilig .
Dus niets om je zorgen over te maken.
Het staat er toch !?

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 12 feb 2012 11:49

Riska zegt:
Vooropgesteld dat de doop niet zaligmakend is.
Dus is het niet zo dat wie gedoopt is, gered is en omgekeerd, dat iemand die niet gedoopt is, niet gered is.
(zoals mijn vader ooit een dominee de deur heeft gewezen die het durfde te zeggen dat het kindje, dat vlak na de geboorte overleed, "dus" niet in de hemel kwam omdat het niet gedoopt was. )

Dan nu wat ik zeggen wil:

Mijn kinderen zijn als baby gedoopt. Zij zijn gedoopt in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest.
Ik, als moeder, heb daartoe op het moment van de doop, opnieuw beleden (zoals bij mijn belijdenis) dat ik geloof in God, in het verzoenend bloed van Christus en de Opstanding en dat ik mijn kinderen zou vertellen van 'de grote daden Gods'. (mijn man zegde alleen toe dat hij mij vrij zou laten in de opvoeding, hij was geen belijdend lid).
Dat was een heilig moment.
Mijn kinderen hebben die doop niet beantwoord door zelf belijdenis te doen. Ze zijn dat ook (nog?) niet van plan. En toch. Ze dragen onuitwisbaar, onvervreemdbaar de zegen op hun voorhoofd. Iedere zondag hoor ik in de kerk de woorden dat "God niet loslaat (laat varen) het werk dat Zijn hand begon".
En samen met gebed is dat de niet aflatende hoop - naast dat zeer diepe verdriet - dat zij toch nog eens die stap zullen maken en tot geloof zullen komen.

Wat mij verdriet doet in dit topic is dat er zo liefdeloos gesproken wordt over de doop van kinderen, zoals het de traditie was (en in veel gemeenschappen is). Het heeft me ook zeer verwonderd dat het gebeurt op een reformatorisch forum.

Ik zou jullie willen vragen: respecteer het besluit van ouders hun kinderen ten doop te houden. Breek dat niet tot de grond toe af.
Zij doen het als uiting van hun geloof en vertrouwen, dat God Zich over hun kindje ontfermt.
Zoals ik respecteer, dat er mensen zijn die zich laten dopen na/tijdens het doen van belijdenis.

Riska, dat je als moeder de kinderen (als baby) in volle zekerheid van het geloof hebt laten dopen en zo hebt ervaren en telkens opnieuw een belofte gedaan hebt om de kinderen op te voeden dat de Here Jezus ook hun Heiland en Verlosser is, Riska daar mag niemand aan twijfelen.

Wij als ouders hebben dat zelf ook gedaan, met dezelfde motieven, 3 jongens (baby’s) ook als kindje laten dopen in dezelfde traditie (natuurlijk geweldige momenten) en ook in de zekerheid bouwend op Zijn Woord.

Maar toch….. gingen daar jaren over heen en zijn bouwend op die zekerheid en trouw van God in Zijn Woord, kwam er een ander harmonie in het gezin dat de Here Jezus het centrale punt in ons leven moest worden, dat onze kinderen gingen begrijpen wat de Here Jezus persoonlijk voor hen heeft overgehad hebben zij toch op de belofte van Zijn Woord de stap en de keus hebben genomen om gedoopt te willen worden door onderdompeling (leeftijd rond 20 jaren).
Maar wat blijkt door de keus en bevestiging in hun leven (het zijn nu mannen tussen de 40-50 jaren) dat zij ondanks tegenvallers in het leven altijd gaan terugvallen op de belofte en bevestiging van de volle zekerheid van het geloof in Christus Jezus.

Onze ervaring is dat God door de Here Jezus in die volle zekerheid van het geloof dat Hij door Zijn Geest de Leidsman schenkt die nodig is om te blijven kunnen staan in het geloof met vallen en opstaan.

Dus naar onze mening en ervaring Hij iets toevoegt wat voorheen niet aanwezig was door de bewuste keus van berouw en omkering.
Familie en vrienden en broeders en zusters en prachtige liederen met dank aan God zijn getuige van het feit dat jouw kind in volle besef zegt Jezus lief te hebben en wil volgen en wil openlijk daarvan getuigen, dat is een feest (ook in de hemel) en dan gaat er wel wat door je heen.

Nogmaals, wij hebben beide ervaringen meegemaakt, ik weet waar over ik spreek, ik begrijp heel goed wat je motieven zijn en gevoel en afweer, ik was ook zo en verdedigde met hand en tand (niet alleen de doop maar ook meerdere geloofsvraagstukken) totdat wij een 'betere bril' op ging zetten, en God 'overzicht' heeft toegevoegd in ons denken waar we door de traditie met hand en tand altijd hebben afgeweerd zonder te kunnen motiveren van uit Gods Woord.

Het blijft voor elk kind van God een eigen keus hoe hij of zij de eigen stap wil ondernemen hoe hij of zij Jezus wil volgen (naar Zijn Woord) en zijn geloofsleven inpasbaar maakt in het dagelijks leven.

gr.marin
Laatst gewijzigd door marin op 12 feb 2012 12:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

Terug naar “Archief”