IchtusDeogloria schreef:Collateral schreef:IchtusDeogloria schreef:Collateral schreef:Calvijn was, ondanks het bloed aan zijn handen, inderdaad een heel lieve man. Zo lief, dat hij Servet graag had zien sterven door het zwaard in plaats van de vlammen. Toch vind ik Luther liever, die schreef tenminste alleen over de mensen die hij haatte (de Joden) en vond het gelukkig niet nodig om ze ook nog eens te laten vermoorden.
Nogmaals.... Calvijn heeft deze man niet van de doodstraf kunnen redden. De reformatie stond op het spel. De Roomsen wilden hem verbranden. In willekeurig welke stad of plaats hij ook gevlucht was, hij had gebrand.
Hij is opgepakt tijdens een kerkdienst van Calvijn, en laatstgenoemde stemde in met - rechtvaardigde - de doodstraf. De reformatie stond op het spel? Laat me niet lachen, daarom mocht er gemoord worden? Wat jij Mohammed verwijt praat je met hetzelfde gemak goed bij Calvijn.
Mohammed is de grondlegger van een pseudoreligie. Deze man heeft op dit moment net zoveel, of meer aanhangers, dan het Christendom wereldwijd. Iemand die met het zwaard zijn pseudoreligie gegrondvest heeft. De Here Jezus heeft zich uit liefde voor de Zijnen opgeofferd aan het kruis. Zijn vrijwillig lijden...vreselijk.
Nogmaals... de reformatie stond op het spel en Calvijn kon zijn dood niet voorkomen. Vijf eeuwen na deze gebeurtenis heb jij gemakkelijk kletsen.
Ach, ook ik vind Jezus sympathieker dan Mohammed hoor. Maar Calvijn niet persé. Stellen dat hij Servets dood niet heeft kunnen voorkomen vind ik schijnheilig. Hij rechtvaardigde het en had het op zijn minst af kunnen keuren als hij Jezus hoog had zitten.
Van Pilatus kun je ook wel zeggen dat hij Jezus' dood niet heeft kunnen voorkomen. Het Romeinse rijk en zijn positie stonden op het spel he. Eigenlijk was hij nog een betere man dan Calvijn dus, want hij heeft tenminste nog geprobeerd om Jezus te redden van de doodstraf.
Collateral schreef:IchtusDeogloria schreef:Collateral schreef:Twee nuances die jij niet blijkt te kennen: 1) de Bijbel is door mensen geschreven en 2) ze dient geestelijk verstaan te worden.
Twee nuances die jij niet blijkt te kennen:
1) de Bijbel is geschreven door mensen geïnspireerd door de heilige Geest.
2)Zij dient geestelijk, maar vaak ook letterlijk verstaan te worden.
1) Dat is een menselijk oordeel. De Bijbel - pas door mensen samengesteld en her-samengesteld tot in de reformatie - zegt nergens dat ze (in haar totaliteit) geïnspireerd is door de Heilige Geest. (Er staat hooguit iets over 'de Schrift(en)', maar 'de Schriften' zijn de Bijbel niet.)
Precies dat 'iets' geeft mij aan dat heel de Schrift geïnspireerd is door de Heilige Geest. Dus de hele bijbel van kaft tot kaft.
Prima, maar dat is jouw gevolgtrekking, en daarmee is de notie dat de Bijbel is geschreven door geïnspireerde mensen ook slechts jouw gevolgtrekking. Niet iets wat ik met je zou moeten delen dus.
Collateral schreef:Volgens mij bepaalt God nog altijd Zelf of en op welke manier Hij genadig is.
Hé kijk nu, we zijn het eens. Ha, há....! Mooi toch.
Schitterend.

Collateral schreef:IchtusDeogloria schreef:]Wat je nu doet is niet inlichten, maar blijven jammeren. Daar wordt je boodschap niet geloofwaardiger van.
Mijn hemelse Vader wil graag gebeden zijn. Hij is een verhoorder der gebeên. Bedelen, smeken en jammeren aan Zijn genadetroon wordt door Hem gewaardeerd. Een arme bedelaarshand vullen is voor Hem slechts een wenk van Zijn Alvermogen.
En jij denkt dat de kans groter wordt dat Hij jouw hand vult als je blijft bedelen, smeken en jammeren tot in den treure? Als het slechts een wenk van Zijn alvermogen is, dan had Hij je waarschijnlijk al lang gegeven wat je vroeg, als Hij het daar Zelf ook mee eens zou zijn, niet? Sorry, maar ik kan me echt niet voorstellen dat God waarderend toe zit te kijken wanneer mensen hun ontevreden lamentatiën tot vervelens toe aan Hem ten gehore brengen.