Berichtdoor marin » 04 feb 2010 11:10
Faramir schreef:
Zowel avondmaal als eucharistie hebben dezelfde oorsprong, dat klopt zeker. Maar het zijn twee heel verschillende visies die onverenigbaar met elkaar zijn.
Ja dat klopt, de priester bidt God dit speciale brood te maken tot het Lichaam van Christus.
De priester zegt de woorden waarmee Jezus de mensen belooft dat Brood en Wijn veranderen in Zijn Lichaam en Bloed.
Ook al proeven, voelen, ruiken en zien zij brood en wijn. Toch weten de mensen: Brood en Wijn zijn nu Jezus.
Wij zien de hostie en de kelk met wijn, maar wij weten net als de apostelen: Dit is Jezus zelf!
Het is zeker anders in de protestantse kerk:
Gemeente van onze Heer Jezus Christus,
De apostel Paulus beschrijft de instelling van het heilig avondmaal met de woorden: Wat ik heb ontvangen en aan u heb doorgegeven, gaat terug op de Heer zelf. In de nacht waarin de Heer Jezus werd uitgeleverd nam hij een brood, sprak het dankgebed uit, brak het brood en zei: ‘Neem, eet, dit is mijn lichaam voor jullie. Doe dit, telkens opnieuw, om mij te gedenken.’
Zo nam hij na de maaltijd ook de beker, en hij zei: ‘Deze beker is het nieuwe verbond dat door mijn bloed gesloten wordt. Doe dit, telkens als jullie hieruit drinken, om mij te gedenken.’ Dus altijd wanneer u dit brood eet en uit de beker drinkt, verkondigt u de dood van de Heer, totdat hij komt. 1 Petr.5:10-11. Hebr. 13:20,21
Brood en wijn zijn niet werkelijk het lichaam van Christus, het is een gedenken waar het werkelijk om gaat, niet om brood en wijn een bijzondere status heilig te maken.
marin
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.